Virtuaaliluontoluokka edistämässä hyvinvointia lukiossa
Idea virtuaaliluontoluokan rakentamiseen Itä-Suomen yliopiston harjoittelukoululle syttyi lukiomme psykologian ryhmän vierailusta Luonnonnonvarakeskuksen eli Luken Joensuun toimitiloihin. Lukeen oli äskettäin rakennettu virtuaaliluontohuone, jossa tutkittiin virtuaaliluonnossa vietetyn ajan vaikutusta sydämen sykevälivaihteluihin. Pääsimme opiskelijoiden kanssa viettämään hetken kyseisessä luontotilassa sekä kuulemaan tietoa luonnon sekä virtuaalisen luontoympäristön hyvinvointivaikutuksista.
Viime vuosien aikana on metsän ja luonnon hyvinvointivaikutuksia tutkittu paljon. Luonnossa vietetyn ajan ja liikkumisen on todettu lisäävän ihmisen terveyttä ja hyvinvointia monin tavoin. Vaikutukset näkyvät mm. stressistä palautumisessa, kuten sydämensykkeen ja verenpaineen alenemisessa, sekä mielen hyvinvoinnissa. Luken tutkimuksissa on todettu myös virtuaaliluonnossa vietetyn ajan edistävän stressistä palautumista. Näistä toimistotyöntekijöiden parissa tehtyjen tutkimusten tuloksista sai alkunsa innostus edistää virtuaaliluonnon vaikutuksia myös koulumaailmassa. Opetushallituksen kehittämisrahoitus innovatiivisten oppimisympäristöjen edistämiseen mahdollisti sen, että saatoimme ryhtyä konkreettisesti toteuttamaan ideaa.
Alusta asti tavoitteenamme on ollut rakentaa virtuaaliluontoluokka, jota on mahdollista käyttää sekä opiskeluun että taukojen pitämiseen. Heti hankekauden alussa kävimme tutustumassa myös Luken Otaniemen toimitilojen virtuaaliluontohuoneeseen. Luken tilojen pohjalta lähdimme suunnittelemaan omaa luokkaamme yhdessä opiskelijoiden ja opettajakunnan kanssa. Lukiolaiset saivat kuvailla lempipaikkaansa. Oman sängyn lisäksi opiskelijoiden vastauksista nousi esille erityisesti metsä ja ranta, mutta myös valoisuus, pehmeys ja rauhallisuus. Erityisen arvokkaalle vastauksissa tuntui niiden omakohtaisuus. Lukiessaan opiskelijoiden kuvauksia saattoi mielessään nähdä paikan ja ymmärsi sen arvon lukiolaiselle. Kyselyn tuloksia hyödynnetään paitsi luontoluokassa myös kouluumme sisustettavissa vuodenaikateemaisissa päädyissä.
Opettajien ajatukset ja huomiot tilan käytöstä olivat paljon käytännöllisempiä, kun esittelimme tilaa ja siihen liittyviä suunnitelmia opettajainkokouksen yhteydessä. Riittävät istumapaikat, materiaalien puhtaana pito ja tasapuoliset mahdollisuudet opettaa tilassa nousivat heti esille. Toisaalta se oli juuri se, mitä opettajakunnalta tahdoimme. He tahtovat testata uudenlaista opetustilaa ja me saimme muistutuksen eri oppiaineiden realiteeteista esimerkiksi opetusryhmien koon suhteen. Myös ajatus luontoluokan käytöstä opettajien oman työpäivän tauottamiseen sai kannatusta, mutta myös pohdintaa milloin niitä taukoja ehtisi pitää. Muutos ei tähtää ainoastaan fyysisen tilan muokkaamiseen vaan myös lukion toimintakulttuurin kehittämiseen.
Luokassa käytettävää kuvamateriaalia olemme keränneet itse, mutta myös saaneet käyttöluvan jo eläköityneen kollegan luontokuva-aarteisiin. Ainakin aluksi luokkaa hallitsee pohjoiskarjalainen luonto. Koronakevät ja -kesä olivat mitä otollisinta aikaa liikkua ja ottaa kuvia luonnossa, ja poluilla ei todellakaan tarvinnut liikkua yksin. Ehkä kuvat tutuista maisemista auttavat myös opiskelijoita ajatuksissaan palaamaan tutun suon reunaan tai harjun laelle ja muistamaan luontokokemuksen tuoman rauhan.
Opiskelukäytössä luokassa tavoitellaan kokemusta opiskelusta luonnon keskellä. Luokan sisustus toteutetaan mahdollisimman pitkälle luonnonmukaisia värejä ja materiaaleja käyttäen. Väreistä ainakin vihreä ja materiaaleista puu saavat luokassa suuren roolin. Suunnittelussa on ollut alusta asti mukana sisustussuunnittelija, joka on kuunnellut visioitamme ja niiden pohjalta pyrkinyt luomaan toimivan opetustilan. Yhdelle seinälle heijastetaan luontokuvia ja kaiuttimista saadaan kuuluviin luontoääniä. Opetuksessa käytettäviä sisältöjä varten luokkaan sijoitetaan erillinen älytaulu. Toiveena on, että oppituntien aikana virtuaaliluontoympäristö edistää opiskeluun keskittymistä. Oppituntien ulkopuolella luokan on tarkoitus toimia taukotilana niin opiskelijoille kuin koulun henkilökunnallekin. Tällöin virtuaaliluontoympäristön toivotaan tarjoavan lyhyitä stressistä palauttavia hetkiä opiskelu- ja työpäivän aikana.
Koronakevät vaikutti muutoksen aikatauluun. Tavoite on, että luokka on valmiina opetuskäytössä marras-/joulukuun vaihteessa.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020