Olemme Heidi ja Mirella. Opiskelemme Humanistisessa ammattikorkeakoulussa yhteisöpedagogeiksi. Meistä tulee siis järjestö- ja nuorisotyön ammattilaisia. Teemme tällä hetkellä koko kevään mittaista harjoittelua Schildtin lukiolla. Ehkäisevä nuorisotyö on meille tärkeässä osassa koulutusta ja siksi valitsimme Schildtin lukion harjoittelupaikaksemme. Mielestämme lukiot ja koulut ovat ehkäisevän nuorisotyön näkökulmasta parhaimpia paikkoja tavoittaa kaikki nuoret ja puuttua syrjäytymiseen ja muihin ongelmiin ajoissa.
Mitä me tehdään lukiolla?
- Olemme perustaneet koululle YP-nurkan, joka on rauhallinen tila, jossa voi väritellä, pelailla, tehdä läksyjä, tavata yhteisöpedagogeja, tai vain rauhoittua ison koulun hälinästä hetkeksi
- Maanantai aamuisin järjestämme Hajotuskahveja koululla klo.8-10, saat kupposen kahvia ja tsemppiä uuteen kouluviikkoon
- Halusimme kokeilla jotain uutta ja tavoittaa koulun hiljaisempia ja ujompia oppilaita, joten perustimme Schildtin lukiolle oman Discord-serverin, joka toimii hyvin matalan kynnyksen paikkana viestitellä ja olla yhteydessä muihin lukion nuoriin
- Olemme pyrkineet lisäämään koulun yleistä viihtyvyyttä tuomalla koululle palapelejä ja neulontakoreja. Nämä ovat olleet menestys! Oppilaat tekevät yhdessä palapelejä ja juttelevat toisilleen puhelimen selailun sijaan.
- Tuemme nuoria myös yksilöllisesti. Esimerkiksi kesken lukuvuoden kouluun tulevia, jotta he pääsisivät heti mukaan kouluyhteisöön. Keskustelemme nuorten kanssa esimerkiksi raha- ja tuki asioista, kesätöistä, koulumotivaatiosta, penkkariasuista, lukusuunnitelmista… ihan kaikesta maan ja taivaan väliltä.
- Teemme tiivistä yhteistyötä koulun henkilökunnan kanssa (Opot, rehtorit, opettajat, kuraattori, psykologit, oppilaitosdiakoni)
Meidän toimintamme tavoitteita ja tuloksia:
- Syrjäytymisen ehkäisy. Iso tavoite, mutta siihen me pyrimme. Mielestämme ehkäisevään työhön lukioissa ja kaikissa kouluissa pitäisi panostaa, sillä sen avulla pystytään ratkaisemaan ja välttämään niin monia ongelmia jo ennekuin ne pääsevät yltymään pahemmiksi.
- Oppilaiden pitäminen koulutiellä ja motivoiminen opiskeluun. Maanantaiaamun hajotuskahvimme ovat olleet menestys, sillä osalle nuorista se on ainoa asia mikä saa heidät aamulla klo.8 koululle ja tunnille. Tässä yhden nuoren kommentti mikä on painautunut mieliimme: ”Maanantaiaamuna hajotti tulla kouluun, mutta sitten muistin, että teiltä saa kahvia ja jaksoin tulla.” Olemme myös käyneet ryhmänohjaajien apuna, jos jollakin tunnilla on ollut ongelmia tai tarvittua apua ryhmäyttämiseen.
- Yhteisöllisyyden lisääminen. Schildtin lukion on Suomen suurimpia, joten haastetta riittää, mutta erilaisten tapahtumien ja tempausten kautta yritämme parantaa yhteisöllisyyden kokemista ja toisiin tutustumista.
- Yksinäisyyden vähentäminen. Olemme pyrkineet ottamaan yhteyttä ja tavoittamaan lukion yksinäisiä nuoria. Pidämme Kamu-ryhmää oppilaitosdiakonin kanssa. Kamu-ryhmään voi tulla yksin tai kaverin kanssa. Ryhmässä pelailemme ja vietämme aikaa yhdessä tutustuen toisiimme.
- Turvallisena aikuisena oleminen. Lukiot tarvitsevat mielestämme vakituisia nuorisotyöntekijöitä, sillä tutun ja turvallisen suhteen luomiseen nuoriin menee aikaa. Siksi teemme pitkää harjoittelua, jotta saamme itsemme tutuiksi ja helposti lähestyttäväksi nuorille. Vaihtuvat nuorisotyönharjoittelijat eivät kuitenkaan riitä korvaamaan pysyvien nuorisotyöntekijöiden tarvetta lukioissa.
- Matalan kynnyksen tuki. Nuorille voi olla todella iso kynnys ottaa yhteyttä esimerkiksi kuraattoriin tai psykologiin. Lisäksi näihin palveluihin päästääkseen on varattava aika, johon pitää sitoutua, ja jonka saaminen kestää. Me olemme koko ajan lukiolla ja meille voi tulla juttelemaan koska vaan ilman mitään ajanvarausta, sillä monet nuorten ongelmat saattavat painaa mieltä juuri tänään, ja asian jakaminen jollekulle yksin riittää jo helpottamaan. Sama asia ei välttämättä vaivaa enää viikon päästä, tai siihen mennessä se on saattanut aiheuttaa jo ongelmia ja pahaa mieltä, mitkä olisi voitu ratkaista jo heti ennen kuin ongelma pääsee eteenpäin.