Då Kyrkslätts gymnasium började jobba med den kommande läroplanen sökte vi en röd tråd, en gemensam bas som alla de olika avsnitten och kapitlen i läroplanen kunde stå på. Vi ville att vår läroplan skulle bli en helhet som reflekterar kollegiets och de studerandes samsyn på vår verksamhet. En målsättning var också att arbetet med läroplanen skulle utgöra en process som förtydligar den samsynen.
Alla skolor utgår sannolikt från en värdegrundsdiskussion då de definierar sin verksamhet och dess målsättning. Värdegrunden är en av skolans viktigaste ledstjärnor, och ska genomsyra all planering och alla beslut som görs i skolan. Det kan däremot emellanåt kännas som om det är ett långt steg från värdegrunden till kursplaneringen och verksamheten i klassrummen. Där såg vi att de mångsidiga kompetenserna utgör en naturlig koppling mellan värdegrunden och den konkreta vardagsverksamheten. Vi beslöt oss alltså för att inleda vårt läroplansarbete med att grundligt se över de mångsidiga kompetenserna, och genomgående stå på det materialet under läroplansprocessen.
De mångsidiga kompetenserna har fått välförtjänt uppmärksamhet då de nya läroplansgrunderna presenterats och diskuterats. Det kändes alltså välmotiverat att ge dem en central roll i vårt läroplansarbete. Däremot har vi förundrat oss en smula över kompetensernas placering i läroplansdokumentet. De befinner sig som ett underavsnitt till Mål för lärandet och centralt innehåll i undervisningen, strax före läroämnena och de olika modulerna presenteras – nästan som en eftertanke till den inledande, gemensamma delen. Ett av de tidigaste besluten vi fattade var att avsnittet om de mångsidiga kompetenserna skulle placeras genast i början av vår läroplan, strax efter avsnittet om vårt uppdrag och vår värdegrund. På så sätt vill vi signalera att de mångsidiga kompetenserna berör all verksamhet i gymnasiet, inte bara undervisningen. Dessutom känns det lättare och naturligare att hänvisa till kompetenserna i alla följande kapitel: Undervisningen, Handledning och stöd och Bedömning. Det är ganska klart att de mångsidiga kompetenserna också ska speglas i de här läroplansavsnittena.
Vårt konkreta läroplansarbete inleddes alltså med ett pedagogiskt café med de mångsidiga kompetenserna i fokus. Vi hade redan tidigare sett över den nya läroplanens viktigaste hörnstenar tillsammans, så hela kollegiet hade en god uppfattning om vad det kommande arbetet skulle innebära. Inför caféet uppmanades alla lärare kort sammanfatta sin syn på var och en av de mångsidiga kompetenserna. Frågeställningen löd
Ge oss dina tankar kring de mångsidiga kompetenserna i den nya läroplanen, och vad de kan betyda för verksamhetskulturen i Kyrkslätts gymnasium. Du kan fundera på kompetenserna ur flera perspektiv.
- Klassrumsverksamheten, dvs i undervisningen? (Din och övrigas)
- Vår verksamhet överlag? (Temadagar, miljömedvetenhet, arbetsmiljön)
- Vår värdegrund, studerandesyn, pedagogiska bas.
Läroplanens arbetsgrupp gick igenom och sammanfattade kort svaren till caféet.
Under caféet jobbade kollegiet i smågrupper, i vilka de skapade en gemensam syn på utvalda kompetenser och diskuterade målsättningar och fokusområden för dem. Den egna skolans styrkor, särprägel, profilering och lokala förutsättningar fick självfallet styra diskussionen. Smågrupperna dokumenterade sitt arbete, och presenterade resultaten i tur och ordning för hela kollegiet för kommentarer och komplettering.
På basen av kollegiets synpunkter formulerade läroplanens arbetsgrupp ett första utkast till Kyrkslätts gymnasiums syn på de mångsidiga kompetenserna. Resultatet blev ett 15 sidor långt dokument! Texten gav utrymme inte bara till allmänna målsättningar utan också till halvkonkreta verksamhetsformer som ska främja kompetenserna. Då första versionen var färdig fick kollegiet läsa igenom det, och komma med synpunkter och korrigeringar.
Parallellt med det arbetet diskuterade vi också skolans värdegrund, vilken fick sin första version ungefär samtidigt som kompetenserna. Då hade vi alltså formulerat den del av läroplanen som vi skulle hänvisa till under resten av arbetet. Ett naturligt följdsteg hade varit att avstämma våra texter med studerandekåren och deras vårdnadshavare. Dessvärre klev vi just då in i vårens coronakris, vilket innebar att vi blev tvungna att skjuta upp det arbetet till hösten.
Följande steg var att ta itu med läroämnena, deras moduler, och våra kommande studieavsnitt. Inledningsvis fick alla lärare en hemuppgift som gick ut på att grubbla vilka kompetenser som tydligast var kopplade till var och en av modulerna i det egna ämnet. På så sätt hade vi kompetenserna i fokus då vi gick in i arbetet med vårt undervisningsutbud. Vi vill också utnyttja de här kopplingarna då vi försöker hitta intressanta möten mellan moduler från olika läroämnen för att skapa våra studieavsnitt.
Arbetet med avsnitten om t.ex. handledning, studerandevård, specialundervisning samt samarbete med universitet och högskolor är också klart betjänta av att de mångsidiga kompetenserna diskuterats så grundligt. Det är bra att notera att de mångsidiga kompetenserna klart och tydligt lyfter fram den enskilda studerandes vardag och personliga utveckling. Det är naturligtvis en infallsvinkel som ska prägla allt arbete i en skola, men då den tydligt etablerats från första början är det också enkelt att följa den hela vägen ut. Då vi t.ex. skrivit
i avsnittet om Kompetens för välbefinnande har vi samtidigt också lyft fram en av vårt studerandevårdsteams många uppgifter. Det kommer självfallet att synas i avsnittet om studerandevård. Och då vårt avsnitt om Global och kulturell kompetens säger
“Den globala och kulturella kompetensen kan främjas i praktiskt taget alla läroämnen, med hjälp av t.ex. studiebesök, analys och diskussion av aktuella globala fenomen, mångkulturellt arbetsmaterial (film, litteratur, dags- och veckotidningar, osv) samt inbjudna gäster. Vi vill också erbjuda våra studerande studieavsnitt med den uttalade målsättningen att främja deltagarnas globala och kulturella kompetens.”
har vi också något att hänvisa till, och bygga vidare på, i avsnittet om Högskolor, arbetsliv och internationalisering.
Arbetet fortsätter, och första etappen är en ny läroplan för årskurs I, inför läsåret 2021-2022. Vi önskar och tror att de mångsidiga kompetenserna hjälper hela skolsamfundet att skapa mål för sig själva, och att se hur ambitiösa, emellanåt något abstrakta, visioner för hela verksamheten kan formuleras i tydliga och lättförståeliga mål. Vi ser också att arbetet med våra kompetenser aldrig är färdigt. Vår verksamhet utvecklas hela tiden, och en bra måttstock är hur väl vi lyckas främja kompetenserna, eller hur väl vår syn på kompetenserna svarar på det omgivande samhällets förväntningar på vår verksamhet.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020
“Vi vill erbjuda olika verktyg som kan öka våra studerandes självkännedom och förstärka deras självkänsla, och därmed hjälpa dem att formulera och förverkliga realistiska planer, på kort och på lång sikt.”