Lukion uudet opetussuunnitelman perusteet velvoittavat vahvistamaan monipuolisesti opiskelijoiden laaja-alaista osaamista. Eri oppiaineiden moduuleista koostetut opintojaksot ovat tähän hyvä väline. Seuraavassa tarkastelemme, miten oppiaineita yhdistäviä opintojaksoja muodostetaan ja miten laaja-alaista osaamista voidaan vahvistaa ja arvioida eri oppiaineiden yhteisissä opintojaksoissa.
Miten oppiaineita yhdistäviä opintojaksoja muodostetaan?
Lähtökohtaisesti opintojaksoja voidaan lukion opetussuunnitelmassa muodostaa minkä tahansa oppiaineiden tai oppimäärien moduuleista. Moduulien yhdistäminen on yksinkertaisinta pakollisten opintojen kohdalla. Myös valtakunnallisten valinnaisten ja paikallisten valinnaisten opintojen moduuleja on mahdollista yhdistää opintojaksoiksi joko keskenään tai pakollisten opintojen moduulien kanssa.
Opintojaksoja muodostettaessa on kuitenkin huolehdittava siitä, että opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa valinnaisten opintojen moduuleja kahden opintopisteen kokonaisuuksina. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi siten, että moduuleja tarjotaan sekä usean oppiaineen yhteisissä opintojaksoissa että omina opintojaksoinaan. Opintojaksoja voidaan toteuttaa myös siten, että tiettyjä osia opintojakson sisällä eriytetään, esimerkiksi A-kielen opintojen tai katsomusaineiden opintojen osalta.
Opintojaksoja muodostettaessa on huolehdittava siitä, ettei järjestelyistä muodostu yhdenvertaisuusongelmia tai syrjintää. Esimerkiksi katsomusaineiden kohdalla on varmistettava, että opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa muiden kuin katsomusaineiden moduuleja riippumatta heidän katsomusaineestaan. Uskonnon eri oppimääriä ja elämänkatsomustietoa voidaan opettaa samassa usean oppiaineen yhteisessä opintojaksossa. Opiskelijat opiskelevat kuitenkin pakollisena vain yhtä katsomusainetta, ja opetus suunnitellaan ja toteutetaan tämän mukaisesti.
Miten laaja-alaista osaamista voidaan vahvistaa oppiaineiden yhteisissä opintojaksoissa?
Paikallisessa opetussuunnitelmassa määritellään, miten laaja-alaisen osaamisen tavoitteita ja osa-alueita toteutetaan eri opintojaksoissa. Jokainen oppiaine tuo yhdessä toteutettuun opintojaksoon oman tiedon- ja tieteenalansa näkökulman. Myös laaja-alainen osaaminen rakentuu oppiainerajat ylittävissä opintojaksoissa oppiainelähtöisesti. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet auttavat hahmottamaan yhteyksiä eri oppiaineiden välille. Samalla eri oppiaineiden näkökulmat laajentavat ja vahvistavat laaja-alaista osaamista. Tällä on mahdollisuus lisätä lukio-opintojen mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä.
Seuraavassa havainnollistamme esimerkillä sitä, miten laaja-alainen osaaminen voidaan ottaa huomioon ja sanallistaa paikalliseen opetussuunnitelmaan kirjatussa usean oppiaineen yhteisessä opintojaksossa ja miten laaja-alaisen osaamisen osa-alueita voidaan tällaisessa opintojaksossa arvioida.
Esimerkkiopintojakso ”BI1KE2PS1 Tutkiminen tutuksi” koostuu biologian, kemian ja psykologian pakollisista moduuleista BI1, KE2 ja PS1. Olemme valinneet opintojaksoon kolme laaja-alaisen osaamisen osa-aluetta, joita opintojaksossa painotetaan ja arvioidaan. Nämä laaja-alaisen osaamisen osa-alueet ovat: monitieteinen ja luova osaaminen, yhteiskunnallinen osaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen.
Laaja-alaista osaamista voi kytkeä opintojaksoihin monella eri tavalla. Lähtökohtina voivat olla esimerkiksi:
- oppiaineiden moduulien tavoitteet ja sisällöt
- laaja-alaiseen osaamiseen liittyvät tiedot, taidot, arvot, asenteet ja tahto
- pedagogiset ratkaisut, kuten työskentelymenetelmät ja arviointiin vaikuttavat näytöt
- korkeakouluyhteistyö, työelämävalmiudet ja kansainvälinen osaaminen.
Esimerkkiopintojaksossamme integraation lähtökohtina ovat kyseisten oppiaineiden moduulien tavoitteet ja sisällöt, jotka liittyvät tieteelliseen tutkimukseen, valittujen kolmen laaja-alaisen osaamisen osa-alueen kuvaukset sekä oppiaineiden välisiä yhteyksiä luovat työskentelymenetelmät.
Opintojaksossa toteutettava oppiaineiden välinen yhteistyö voi vaihdella kestoltaan yhdestä yhdessä toteutettavasta tehtävästä koko opintojakson mittaiseen yhdessä tekemiseen. Esimerkkiopintojaksossamme toteutetaan integroidusti yksi suhteellisen laaja ja useista vaiheista koostuva ryhmätyö.
Paikallisessa opetussuunnitelmassa laaja-alaista osaamista kyseisessä opintojaksossa voitaisiin kuvata esimerkiksi seuraavasti:
Monitieteinen ja luova osaaminen
Monitieteistä ja luovaa osaamista vahvistetaan tutustumalla tieteelliseen tutkimukseen eri näkökulmista ja havainnollistamalla sitä, että biologinen, kemiallinen ja psykologinen tieto perustuvat tutkimuksiin. Opintojaksossa tutustutaan tieteellisen tutkimuksen periaatteisiin ja prosessiin sekä tutkimuksen teon käytänteisiin. Opintojaksossa tarkastellaan esimerkkitutkimuksia ja harjoitellaan tieteellisen tekstin lukemista.
Biologiassa opiskelija ymmärtää ja osaa selittää, miten biologinen tieto tuotetaan. Kemiassa opiskelija tutustuu luonnontieteellisen tiedon luonteeseen ja sen kehittymiseen sekä tieteellisiin tapoihin tuottaa tietoa. Psykologiassa opiskelija ymmärtää, millainen tiede psykologia on ja että psykologinen tieto perustuu tutkimuksiin.
Ryhmässä perehdytään teemaan: ympäristönmuutos ja ilmastonmuutos / luonnonvarojen kestävä käyttö ja kiertotalous / hyvinvointi ja ilmastoahdistus. Ryhmässä tulee käsitellyiksi biologian, kemian ja psykologian näkökulmat. Kukin ryhmän jäsen (tai pari) perehtyy yhteen tutkimukseen, jonka hän referoi muulle ryhmälle. Ryhmä valmistelee muulle opetusryhmälle tutkimuksista esityksen, jossa esitellään tutkimusten vaiheet, niissä käytetyt menetelmät ja saadut tulokset sekä pohditaan tutkimusten merkitystä ja hyötyä.
Yhteiskunnallinen osaaminen
Yhteiskunnallisesta osaamista vahvistetaan pohtimalla biologisen, kemiallisen ja psykologisen tutkimuksen yhteiskunnallista merkitystä yleisesti ja erityisesti opintojaksossa tarkasteltujen esimerkkitutkimusten osalta. Tämä toteutuu osana edellä kuvattuja ryhmätöitä ja ryhmätöiden esittelyiden yhteisessä reflektoinnissa.
Eettisyys ja ympäristöosaaminen
Eettistä ja ympäristöosaamista vahvistetaan tarkastelemalla biologian, kemian ja psykologian alaan kuuluvien tutkimusten eettisiä periaatteita yleisesti sekä pohtimalla eettisestä näkökulmasta ryhmätöissä käsiteltyjä esimerkkitutkimuksia. Tämä toteutuu osana edellä kuvattuja ryhmätöitä ja ryhmätöiden esittelyiden yhteisessä reflektoinnissa.
Miten laaja-alaista osaamista voidaan arvioida oppiaineiden yhteisissä opintojaksoissa?
Laaja-alainen osaaminen arvioidaan osana opintojakson formatiivista ja summatiivista arviointia. Formatiivisella arvioinnilla tarkoitetaan oppimisprosessin aikaista palautetta. Summatiivinen arviointi kohdistuu opitun ja osaamisen arviointiin. Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet on sisällytetty opetussuunnitelmissa oppiaineiden tavoitteisiin ja sisältöihin, joten niitä ei myöskään arvioida erillisenä näistä.
Usean oppiaineen yhteistä opintojaksoa suunniteltaessa on tarpeen pohtia, millä menetelmillä ja työskentelytavoilla myös laaja-alaisuus saadaan arvioitua osana opintojaksoa ja miten valitut laaja-alaisen osaamisen osa-alueet vaikuttavat mahdollisesti näyttöjen antamiseen.
Esimerkkiopintojaksomme ”BI1KE2PS1 Tutkiminen tutuksi” osalta laaja-alaisen osaamisen arviointia voitaisiin paikallisessa opetussuunnitelmassa kuvata esimerkiksi seuraavasti:
Laaja-alainen osaaminen arvioidaan osana opintojaksossa tehtävän ryhmätyön arviointia. Formatiivista arviointia on opettajan antama palaute ryhmätyön aikana sekä opiskelijoiden tekemä vertaisarviointi ryhmätyöskentelystä. Summatiivisesti arvioidaan ryhmätyön esittely (suullinen ja kirjallinen osuus). Ryhmätyön painoarvo oppiainekohtaisessa arvosanan muodostamisessa on kemiassa noin 40 %, biologiassa noin 20 % ja psykologiassa noin 20 %.
Tämänkaltaisen kuvauksen lisäksi paikalliseen opetussuunnitelmaan kirjataan oppiainekohtaiset tarkennukset opintojakson arvioinnista, kuten mahdolliset loppukokeet ja muut näytöt.
Oppiaineita yhdistävät opintojaksot ja laaja-alainen osaaminen eheyttävät lukio-opintoja ja rakentavat siltoja eri oppiaineiden välille. Opiskelijoille ne tarjoavat mahdollisuuksia kehittää laaja-alaisesti tietojaan ja taitojaan sekä soveltaa oppimaansa oppiainerajat ylittävästi. Opettajille yhteiset opintojaksot ovat mahdollisuus kollegiaaliseen yhdessä tekemiseen ja vertaisoppimiseen sekä oman osaamisensa reflektointiin. Laaja-alainen osaaminen on oppiaineiden yhteistä kieltä, joka toteutuu paitsi lukion opintojaksoissa myös koko lukion toimintakulttuurissa.
Teijo Koljonen, Kati Mikkola ja Hanna Pohjonen, Opetushallitus
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020