Kansainvälisen osaamisen kehittäminen on jokaisen lukiolaisen oikeus uuden lukiolain mukaan. Mitä se tarkoittaa koulun kannalta?
Vaikka lause on velvoittava ja voi tuntua vaativalta koulun näkökulmasta, se on kaikesta huolimatta hyvä vaatimus. Kansainvälinen toiminta on hieno mahdollisuus kehittää koulua, saada aikaiseksi toimintaa ja tapahtumia, joita koulussa ei muutoin toteutettaisi.
Yleisin väite, jonka kuulee kysyttäessä, miksei koululla ole kansainvälistä toimintaan on se, että se on kallista. Samaan hengenvetoon todetaan myös, että rahoitus- ja hankehakemusten tekeminen on byrokraattista ja hankalaa. Tämä lienee myös totta, mutta usein syynä on toiminnan tuen puuttuminen.
Onko koululla järjestelmä kansainvälisen toiminnan toteuttamiseksi?
Valtaosalle kouluista, jotka ovat aktiivisesti mukana kansainvälisessä toiminnassa, on yhtäläistä se, että niillä kansainvälinen toiminta on järjestäytynyttä: kouluilla on asioista vastaava henkilö, koulun johto tukee kansainvälistä toimintaa ja toiminnalla jatkuvuutta tuetaan resurssoimalla.
Valtaosa kunnista ja koulutuksenjärjestäjistä varmasti kannattaa kansainvälistymistä ja on asettanut sen yhdeksi tavoitteekseen. Kuitenkin suora toiminnan tukeminen on harvinaisempaan. Usein lukion on ratkaistava itse järjestäytyminen.
Opetushallituksen valtionavustus kansainvälistymiselle on mahdollisuus rahoittaa tällaisen toiminnan aloittaminen ja luoda alueelle tai koululle selkeä suunnitelma sekä organisoitua kansainvälistymiseen. Ammatilliset oppilaitokset saivat nopeasti luotua kansainvälisen toiminnan organisaationsa ja ovat nyt selkeästi lukioita edellä.
Nyt on lukioiden aika kehittää toimintaansa.
Erasmus+ -ohjelma
Erasmus+ ohjelma rahoittaa usealla miljoonalla eurolla Suomen yleissivistävien koulujen kansainvälistä toimintaa. Kiinnostus ohjelmia kohtaan on lisääntynyt Suomessa ja koulut osaavat entistä paremmin käyttää tätä rahoitusta hyväkseen. Vanhasta KA1-ohjelmasta on haettu pääasiassa rahoitusta työn varjostukseen ja henkilökunnan osaamista lisääville kursseille, jotka järjestetään sopimukseen kuuluvissa valtioissa. Vanha KA2-ohjelma on jakaantunut kehittämishankkeiseen (KA201), joissa kehitetään oppilaitoksen toimintaa yhteistyössä kumppaneiden kanssa, ja koulujen yhteistyöhankkeisiin (KA229), jonka avulla tuetaan koulujen yhteistyötä.
Hankehakemuksen tekeminen näihin ohjelmiin vaatii jonkin verran sinnikkyyttä ja yhteistä suunnittelua, jotta hakemuksesta tulee tarpeeksi hyvä tullakseen rahoitetuksi. Siksipä olisi tärkeää, että koululla on järjestäydytty myös tällaisen toiminnan varalta. Ja toistaiseksi tämä on ainoa ohjelma, joka selkeästi ja laajalti rahoittaa lukiolaisten opiskelijavaihtoa.
Uusi Erasmus+ -ohjelmakausi 2021-27
Uuden ohjelmakauden suunnitelmat ovat hiljalleen saamassa muotonsa tämän syksyn aikana. Odotettavissa on myös hyviä asioita koulujen kannalta. Rahoituksen määrää on tarkoitus suurentaa. Euroopan komissiossa on ollut puhetta jopa budjetin kaksinkertaistamisesta.
Pääperiaatteena uudistuksessa on myös ohjelmien yksinkertaistaminen. KA2-ohjelmaa ollaan uudistamassa siten, että hankkeelle haetaan tiettyä könttäsummaa. Mitä pienempää summaa haetaan, sitä yksinkertaisempi hakemus on eli byrokratiaa tullaan karsimaan. Lisäksi on suunnitelmissa yksinkertaistaa raportointijärjestelmää.
KA1-ohjelma uudistuu ehkä eniten. Opiskelijaliikkuvudet (-vaihdot), jotka ovat olleet osa KA2-ohjelmaa, tullevat osaksi uutta KA1-ohjelmaa. Koulut voivat hakea myös Erasmus+ -akkreditointia, jonka avulla on mahdollista saada jatkuvaa rahoitusta kansainväliselle toiminnalle. Akkreditointia voivat hakea yksittäiset lukiot tai oppilaitosten konsortio eli useampi oppilaitos yhdessä. Tällöin akkreditointia hakee vain koordinoiva oppilaitos koko konsortiolle. Haulla alkaa olla kiire, sillä hakuaika päättyy lokakuussa.
Paljon hyviä uudistuksia on siis odotettavissa.
Kotikansainvälisyys
Luontevan ja innostavan kotikansainvälisyyden toteuttaminen lukiossa vaatii valmistelua. Näen tärkeäksi, että koulussa on selkeä tahto toteuttaa kansainvälisyyttä ja henkilöt, jotka sitä toteuttavat, saavat tukea ponnistuksilleen. Myös kotikansainvälisyyden toteuttamisen osalta on merkityksellistä, että koulun toiminta on organisoitua eikä kaikki kaadu yhden innokkaan henkilön toteutettavaksi.
Opintomahdollisuuksien lisääminen
Uudessa opetussuunnitelmassa puhutaan myös mahdollisuudesta opiskella ulkomailla osana lukio-opintoja. Tällaisen ohjelma jonkin yhteistyöoppilaitoksen kanssa sopisi hyvin esimerkiksi uudeksi Erasmus+ KA1-hankkeeksi.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020