Uusi lukiolaki (714/2018) velvoittaa lukiot yhteistyöhön korkeakoulujen sekä työ- ja elinkeinoelämän toimijoiden kanssa. Osa lukiokoulutuksen oppimäärän opinnoista on järjestettävä yhdessä yhden tai useamman korkeakoulun kanssa. Lisäksi korkeakoulujen tulossopimuksissa todetaan, että korkeakoulut lisäävät yhteistyötä toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa korkeakouluopintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi.
Lukion opetussuunnitelman tavoitteena on, että l ukion opetus ja muu toiminta järjestetään siten, että opiskelijoilla on monipuoliset mahdollisuudet saada tietoa ja kokemuksia korkeakouluopiskelusta. Tätä on jo pitkään toteutettu monella eri tavalla: Opiskelijat ovat tutustuneet jatko-opintopaikkoihin esimerkiksi Abipäivillä, ja korkeakoulujen opiskelijoita on vastaavasti vieraillut lukiossa. Lisäksi on järjestetty eri aloja esitteleviä ammattien aamupäiviä sekä työelämä- ja yrittäjyyskursseja. Eri hankkeiden kautta on tarjottu kurkistuksia korkeakouluopintoihin. Uuden lain myötä opiskelijoilla on ollut mahdollisuus valita orientaatiokursseja sekä ammattikorkeakouluista että yliopistoista. Myös avoimet yliopistot ja avoimet ammattikorkeakoulut ovat tarjonneet lukiolaisille mahdollisuuden korkeakouluopintoihin. Lapin ammattikorkeakoulu on tarjonnut lisäksi polkuopintoja Lapin lukiolaisille.
Korkeakoulu- ja työelämäyhteistyöstä vastaavat kaikki lukion opettajat. Vuonna 2021 voimaan tuleva opetussuunnitelma velvoittaa aiempaa vahvemmin aineenopettajia jatkuvaan yhteistyöhön korkeakoulujen ja työelämän kanssa. LOPS:n perusteissa (2019) todetaan: “Lisäksi aineenopettaja tukee opiskelijan jatko-opintovalmiuksia ja työelämätuntemusta oman oppiaineensa osalta korkeakoulujen ja työelämän kanssa tehtävässä yhteistyössä. Aineenopettaja sisällyttää opetukseensa kokonaisuuksia, jotka sitovat opiskeltavan aineen jatko-opintoihin ja työelämään.” Tämän velvoitteen myötä olemme erityisesti halunneet keskittyä kehittämään koulumme aineenopettajien yhteyksiä korkeakoulujen kanssa. Korkeakouluyhteistyö on parhaimmillaan luonteva osa aineen opetusta ja rikastuttaa oppisisältöjä.
Lyseonpuiston lukio toimi lukuvuonna 2019 – 2020 kehittämisyhteisönä valtakunnallisessa LUMA2020-hankkeessa. Hankkeen tavoitteena oli muun muassa edistää opiskelua monialaisten projektien kautta sekä kehittää LUMA-aineiden opetusta erilaisten kokeilujen avulla. LUMA2020-hanketta Lapissa johti Lapin yliopistossa sijaitseva LUMA-keskus Lappi, ja sen aikana Lyseonpuiston lukiossa tehtiin kiinteää ja konkreettista yhteistyötä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa. Kaikki kolme yhteisöä ottivat tavoitteekseen hankkeen kautta aloittaa toisiinsa tutustumisen ja tunnustelut pidemmälle menevästä yhteistyöstä.
Ohjelmointia voi tulevaisuudessa käyttää yhtenä työmuotona lukion opinnoissa. LUMA2020-hankkeen aikana Lyseonpuiston lukiossa kokeiltiin ohjelmointia työmuotona eri oppiaineiden opiskelussa. Sen lisäksi koulu järjesti keväällä 2020 yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun opettajien kanssa Rasberry Pi -ohjelmointikurssin etäopetuksena. Sen suorittaminen korvaa vastaavan opintojakson Lapin ammattikorkeakoulussa. Lisäksi biologian 2. kurssilla opiskelijat tekivät projektitöitä kestävään kehitykseen liittyvistä paikallisista aiheista.
Englannin kielen 8. kurssilla opiskelijat ohjelmoivat ryhmissä animaatioita kommunikaatiotilanteista Scratch -ohjelmointiympäristössä. He puhuivat ja nauhoittivat itse hahmojensa vuorosanat. Samalla opittiin tietokoneisiin ja ohjelmointiin liittyvää sanastoa. Opiskelijat kokivat työskentelyn piristävänä, vaikka he olisivatkin kaivanneet hieman enemmän opastusta itse graafisesta ohjelmoinnista. Fysiikan ensimmäisellä kurssilla kerrattiin aika – matka -kuvaajien tulkintaa ja syvennettiin opiskelijoiden ymmärrystä aiheesta ohjelmoimalla LEGO EV3 -robotteja. Tarkastelemalla robottien liikettä ja ultraäänisensorien keräämästä tiedosta tuotettuja kuvaajia voitiin havainnollistaa kuvaajien tulkintaa. Kertaukseen saatiin toiminnallisuutta, yhteistoimintaa ja ongelmanratkaisua robottien ohjelmoinnin avulla.
Lyseonpuiston lukion kuvataidelinjalla pieni ryhmä opiskelijoita ryhtyi opettajan johdolla pilotoimaan robottitaiteen tekemistä LEGO EV3 -robottien avulla. Poikkeustila lopetti kokeilun, mutta opettajalla on tarkoituksenaan hyödyntää jo kehitettyä opiskeluideaa syksyn aikana koko ryhmän kanssa. Kuvataidelinjalla opiskeltiin keväällä kuitenkin etäyhteyksien kautta digitaalista kuvankäsittelyä Inkscape-sovelluksen avulla ja luotiin omat hahmot animaatiota varten. Scratch-ohjelmointiympäristössä toteutettiin animaatiot, joissa hahmot pyrittiin saamaan liikkumaan mahdollisimman luontevasti.
Rasberry Pi -ohjelmointikurssi toteutettiin poikkeustilaan sopeutuen etäopiskeluna. Lapin ammattikorkeakoulun tuottamat opetustuokiot tarjottiin videomuotoisina. Sen lisäksi etäyhteyksiä hyödynnettiin kommunikoinnissa ammattikorkeakoulun opettajien, lukion opettajan ja opiskelijoiden välillä. Kurssilla opiskelijat paneutuvat mikroprosessorin ohjelmointiin. He tutustuvat siihen, kuinka ympäristöstä voidaan kerätä sensoreiden avulla tietoa ja kuinka prosessorilla voidaan ohjata erilaisia laitteita. Näin voidaan toteuttaa valtava määrä erilaisia projekteja.
Biologian 2. kurssilla opiskelijat tekivät projektitöitä kestävästä kehityksestä. Työskentelyn avulla toteutettiin LOPS 2015 -sisältöä, joka koskee ekologisesti kestävää kehitystä, kiertotaloutta ja ekososiaalista sivistystä sekä toimintaa kestävän elämäntavan edistämiseksi omassa lähiympäristössä. Työskentelyn tavoitteena oli kestävän kehityksen monipuolinen ja monialainen paikallinen tarkastelu sekä ryhmätyötaitojen kehittäminen. Biologian kurssin opettaja oli ensin ideoinut luettelon mahdollisista projektien aiheista. Opiskelijat saivat valita, mikä aihe heitä kiinnosti eniten. Aiheiden sisällä oli paljon tilaa luoda ja ideoida myös itse. Oppilaita kannustettiin konsultoimaan koulun ulkopuolisia asiantuntijoita sekä koulun muiden aineiden opettajia. Toteutuneiden projektien joukossa oli esimerkiksi yritysidea vaatteita myyvästä ja kierrättävästä nettisovelluksesta, vastamainoksia, laskelma koulun katon täyttämisestä aurinkopaneeleilla, kyselytutkimus koulun oppilaiden kierrätyskäytänteistä ja oppitunnin pitäminen nuoremmille koululaisille. Yksi opiskelija sai ohjausta ammattikorkeakoulusta ja ohjelmoi projektityönään erään paikkakunnan keskilämpötilaa sadan vuoden ajalta kuvaavan simulaation. Lopuksi projektit esiteltiin toisille.
Tarkoituksena on jatkaa ja laajentaa yhteistyötä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa. Toimintatapoja on jo hahmoteltu lukuvuodelle 2020 – 2021. Lisäksi tavoitteena on luoda aiempaa konkreettisempia yhteyksiä Lapin yliopiston kanssa eri oppiaineissa. Korkeakouluyhteistyötä Lyseonpuiston lukion, Ounasvaaran lukion ja muiden Lapin lukioiden välillä kehitetään ja syvennetään. Rovaniemen lukioilla on yhteinen korkeakoulu- ja työelämätiimi, jonka tehtävänä on vahvistaa vakiintuneita ja luoda uusia tapoja tehdä yhteistyötä korkeakoulujen ja työelämän kanssa.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020