Olemme kollegani kanssa tehneet yhteistyötä koko yhteisen opettajataipaleemme ajan. Olemme yhdessä miettineet esimerkiksi jollekin kurssille sopivia käytäntöjä ja tietenkin keskustelleet omista opetuskokeiluistamme ja -kokemuksistamme. Käsityksemme oppimisesta ja opettamisesta ovat hyvin samankaltaiset ja mikä tärkeintä, pystymme luottamaan toisiimme niin asiasisältöjen hallinnassa kuin sovittujen tehtävien loppuunsaattamisessa. Kun keväällä 2018 meille selvisi, että syksyllä 2018 opetusryhmämme sekä matematiikan yhteisellä kurssilla MAY01 että pitkän matematiikan kertauskursseilla MAA14 ja MAA15 oli mahdollista saada samalle johtonumerolle, päätimme ottaa askeleen eteenpäin ja kokeilla yhteisopettajuutta näillä kursseilla.
Mitä tämä käytännössä sitten tarkoitti?
Opetuksemme sijoitettiin vierekkäisiin luokkahuoneisiin, koska koulussamme ei ole niin isoa opetustilaa, että kaksi yli kolmenkymmen opiskelijan ryhmää mahtuisi sinne mukavasti. Koska sekä matematiikan yhteisellä kurssilla että pitkän matematiikan kertauskursseilla pääasiassa kerrataan aiemmin opittua, oli luontevaa rakentaa kursseille sellaiset aikataulut, jotka mahdollistivat opiskelijan itsenäisen etenemisen opettajan avustuksella tai vaihtoehtoisesti teoriasisällön opettajajohtoisen kertaamisen. Tässä pystyimme hyödyntämään erillisiä luokkatiloja ja sitä, että opettajia oli yhden sijasta kaksi.
Matematiikan yhteiselle kurssille teimme kolme vaihtoehtoista esimerkkipolkua, joiden avulla opiskelijan oli mahdollista opiskella kurssin sisällöt itselleen sopivalla nopeudella. Kertauskursseilla taas toteutimme käänteisen oppimisen ideaa ja laadimme opiskelijoille tuntikohtaisen ohjeistuksen, jossa opiskelijat oheistettiin tutustumaan oppitunnin teoria-asiaan etukäteen oppikirjan ja opetusvideoiden avulla. Kaikilla kursseilla toisessa luokassa opiskelijan oli mahdollista ryhtyä heti tekemään tehtäviä opettajan tukemana ja toisessa luokassa oppitunnin aluksi oli useimmiten tarjolla pieni teoriatuokio tai vastaamistekniikkaa hiova esimerkkitehtävä. Opiskelijat pystyivät itse päättämään, kummalla tavalla he kyseisenä päivänä opiskelevat. Me opettajat taas liikuimme sujuvasti luokkahuoneiden välillä. Jos toisessa luokassa oli enemmän apua tarvitsevia opiskelijoita, saatoimme molemmat olla yhtä aikaa siellä auttamassa.
Toteutukset vaativat suunnittelua ja aikatauluttamista hieman enemmän kuin normaalin kurssin toteuttaminen. Toisaalta yhteisopettajuus mahdollisti sellaisia toimintatapoja, jotka eivät olisi olleet mahdollisia normaalissa yhden opettajan yksinään toteuttamassa kurssissa. Pystyimme tarjoamaan opetusta heille, jotka halusivat opettajajohtoista asioiden läpi käymistä, mutta toisaalta ohjausta heille, jotka halusivat edetä omaan tahtiinsa. Tietenkin yhteisopettajuus auttoi myös meitä opettajia tilanteissa, jossa opiskelija kysyi vaikkapa laskinohjelmistojen käytöstä. Jos toinen ei tiennyt jotain asiaa, toinen yleensä tiesi, eli opiskelija sai heti vastauksen ongelmaansa.
Opiskelijapalaute kursseista oli hyvää. Kertauskursseilla saimme kiitosta esimerkiksi opiskelijoille jaetun ohjeistuksen selkeydestä, mahdollisuudesta osallistua tai olla osallistumatta teoriatietoiskuihin ja siitä, että opettaja oli tarvittaessa auttamassa itsenäisesti eteneviä. Tietenkään kaikki asiat eivät onnistuneet. Esimerkiksi osa opiskelijoista olisi toivonut, että olisimme voineet muistuttaa heitä joka oppitunnin lopussa, mitä seuraavalla kerralla tapahtuu tai että itsenäisesti eteneminen ei olisi ollut niin vapaata. Tästä huolimatta kaikki palautetta antaneet opiskelijat olisivat olleet valmiita suosittelemaan seuraavan vuoden abiturienteille osallistumista meidän yhteisille kertauskursseillemme.
Lukuvuoden 2018–2019 yhteisopettajuuskokeilut eivät jääneet vain kertakokeiluiksi, vaan toteutimme lukuvuonna 2019–2020 MAY01-kurssin sekä kertauskurssit jälleen yhdessä. Lisäksi olemme yhteissuunnitelleet pitkän matematiikan MAA4- ja MAA9-kurssien toteutukset. Tänäkin lukuvuonna yhteissuunnittelumme ja yhteisopettajuutemme jatkuu vallitsevasta tilanteesta huolimatta.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020