Halusin kokeilla, miten lukion äidinkielen opintoja voidaan toteuttaa nykyistä kurssia pidempänä opintojaksona. Siihen tarjoutui tilaisuus 2. jaksossa syksyllä 2019: kansainvälisen IB-linjan valmistavan vuoden opiskelijat suorittivat ÄI01- ja ÄI02-kurssit saman jakson aikana. Kyseessä ovat siis kansallisen opetussuunnitelman kurssit. Valmistavan vuoden aikana IB-linjalle valitut opiskelijat opiskelevat äidinkielen kurssit 1–3; kansallisen opetussuunnitelman sisältöjen lisäksi näillä pre-IB-opiskelijoiden kursseilla painotetaan sellaisia asioita, jotka ovat olennaisia toisena opintovuonna alkavissa varsinaisissa IB-opinnoissa. Äidinkielessä sellaisia ovat kaunokirjallisuuden analysoiminen ja tulkitseminen sekä vuorovaikutustaidot; IB:n äidinkieli on nimenomaan kaunokirjallisuuden opiskelua.
Lukuvuoden 2. jaksossa ryhmän 33 opiskelijaa saivat työjärjestykseensä siis melkoisen paketin äidinkieltä: yhteensä kuusi 75 minuutin oppituntia viikossa – kaksi kaksoistuntia ja kaksi yksittäistä oppituntia. Kurssin lopuksi meillä oli käytössämme tietysti myös kaksi peräkkäistä päättöviikon päivää.
Koulussamme käytetään kaikilla äidinkielen kursseilla oppikirjana Särmän runkokirjaa. Erillisiä kurssivihkoja ei näissä kahdessa kurssissa käytetä. Yhteisenä alustana käytimme Teamsia. Sen kautta jaoin luettavia tekstejä, tehtäviä ja diasarjoja; opiskelijat palauttivat omat tehtävänsä Teamsin kautta.
Halusin myllätä näiden kahden kurssin sisällöt yhdeksi järkeväksi kokonaisuudeksi – ja lisätä siihen vielä IB-näkökulmasta tarpeellisen kaunokirjallisuuspainotuksen. Kurssin suunnitteluvaiheessa sain ajatuksilleni tukea LOPS2021:stä, jossa äidinkielen oppimäärä on jaettu moduuleihin aiheittain (esimerkiksi Kirjallisuus, Vuorovaikutus, Kieli- ja tekstitietoisuus). Päädyinkin rakentamaan tuplaäikkäkokonaisuuden “moduuliviikkojen” varaan: kullakin viikolla oli siis yksi keskeinen näkökulma tai asiakokonaisuus, johon keskityimme:
- Viikko 1: Kielitietoisuus: kieli ja identiteetti
- Viikko 2: Vuorovaikutus
- Viikko 3: Tekstitietoisuus: tekstilajit
- Viikko 4: Tekstitietoisuus: proosan analyysiä
- Viikko 5: Kirjoittaminen: asiatekstin rakenteita
- Viikko 6: Kirjallisuus: Kirjavaras
- Viikko 7: Vuorovaikutus: kirjallisuuskeskustelun & -esseen suunnittelu
(Tarkempi kurssisuunnitelma liitteenä)
Koska kokonaisuuteen kuului kaksi kurssia, opiskelijat saivat kokonaisuudesta myös kaksi arvosanaa. Kummankin kurssin arvosanaan vaikutti yksi pidempi teksti (kirjallisuusessee, lukupäiväkirja), yksi lyhyempi vastausteksti (lukutaidon vastaus) sekä suullinen tehtävä (neuvottelu, kirjallisuuskeskustelu). Näiden lisäksi opiskelijat antoivat toisilleen vertaispalautetta sekä suullisista että kirjallisista tehtävistä, arvioivat omaa oppimistaan ja saivat myös opettajalta sanallista palautetta oppimisestaan.
Noin kurssin puolivälissä kysyin opiskelijoilta palautetta kurssin järjestelyistä:
Väki vaikutti siis hyvinkin tyytyväiseltä kurssin etenemiseen ja opetusjärjestelyihin, eikä minun tarvinnut ruveta miettimään suuria muutoksia loppukurssin varalle. Kurssin päättyessä opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan ja osaamistaan. Tekstien tulkintaan ja vuorovaikutustaitoihin liittyvät tavoitteet näyttäisivät ainakin jossain määrin toteutuneen:
Avoimissa vastauksissaan opiskelijat hahmottivat mielestäni rakentavasti ja perustellusti kokonaisuuden hyviä ja huonoja puolia:
- Pidin kovasti siitä, että viikoilla oli omat teemat, joita käsittelimme. Se helpotti ymmärtämistä ja piti kurssin rakenteen selkeänä. Myös materiaalit olivat todella hyvin valittuja.
- Kurssin osa-alueet oli jaoteltu sopivasti, ettei liikaa asiaa tullut samalla tunnilla, mutta päästiin silti aina eteenpäin.
- Tunteja oli aika paljon viikossa ja se oli vähän puuduttavaa
- Opettajan poissaoloviikolla tehdyt itsenäiset tehtävät, oli vaikeuksia tehdä koska olin kipeänä enkä saanut tunnilla annettuja ohjeita, mutta sain ne jotenkin tehtyä
Opettajan näkökulmasta tämä kokeilu oli suurelta osin onnistunut ja mielekäs. Heti jakson alussa opin tuntemaan ryhmän nopeasti; toisensa opiskelijat jo tunsivatkin. Tässä tuplatoteutuksessa jäi varmasti käsittelemättä joitain sellaisia asioita, joita kahden erillisen kurssin aikana olisi ehditty käsitellä. Toisaalta päällimmäiseksi kokemuksekseni jäi levollisuuden tunne: viikoista muodostui selkeitä kokonaisuuksia, ehdimme keskittyä käsiteltäviin asioihin oppitunnilla kunnolla, ja luokkakeskusteluihin voitiin käyttää tarpeeksi aikaa – kyseessä on nimittäin erittäin eläväinen ja aktiivinen porukka.
Etenemisen tahti oli toki nopea: jos opiskelija joutui olemaan poissa muutaman päivän, hän menetti ehkä jopa viisi äidinkielen oppituntia. Olin itse kaksi päivää koulutuksessa kurssin loppuvaiheessa, mutta näihin päiviin osui kolme tämän ryhmän oppituntia. Yritin ohjeistaa itsenäiset tehtävät erittäin tarkasti ja perusteellisesti, mutta siitä huolimatta jouduimme paikkailemaan noiden tuntien aiheita yhdessä seuraavalla viikolla. Itsenäinen opiskelu ei ollut sujunutkaan kovin hyvin, ja kolme oppitunnin aines oli liian iso pala hahmotettavaksi ilman opettajan tukea.
Sama ryhmä palasi opetukseeni ÄI03-kurssille kevään 2020 viimeisessä jaksossa – koronakevään etäopetusaikana siis. Syksyn tuplaäikkäkokeilusta olikin ollut sellaista hyötyä, jota en ollut osannut edes ajatella: tiesin, että tietyt kaunokirjallisuuden analysointiin liittyvät asiat ovat porukalla hyvin hallussa, ja oli helppo ryhtyä syventämään näitä taitoja, vaikka aika ja opetusjärjestelyt olivat hyvinkin poikkeavia.
Tänä lukuvuonna 2. jaksossa toteutan saman kokonaisuuden kansallisen linjan opiskelijoiden kanssa. Kurssisuunnitelma on tässä vaiheessa vielä tekeillä, mutta aion noudattaa tälläkin kerralla tuota moduuliviikkorakennetta. Kaunokirjallisuuden osuus pienenee jonkin verran, ja sen sijaan käsittelemme asiatekstien analysoimiseen ja rakentamiseen liittyviä asioita, jotka painottuvat kansallisessa opetussuunnitelmassa.
Uskon, että näistä kokemuksista on hyötyä, kun rupeamme rakentamaan uuden opetussuunnitelman moduuleista opintojaksoja ja toteuttamaan niitä.
Uutta LOPSia rakentamassaLukioiden kehittämisverkoston julkaisu #223.9.2020