Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja

Jo­han­na Virk­ku­la

Es­poon kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­hank­keen pää­ta­voit­teek­si ase­tet­tiin laa­tu­käsi­kir­jan laa­ti­mi­nen – ja hank­kees­sa alus­ta al­ka­en mie­tim­me, min­kä­lais­ta laa­tu­käsi­kir­jaa oli­sim­me laa­ti­mas­sa. 

Läh­dim­me liik­keel­le ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­sus­ta Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gia. Mel­ko pian il­me­ni, että edel­li­nen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun ar­vi­oin­ti on vie­lä hy­väs­sä muis­tis­sa, eikä sel­lais­ta laa­dun­hal­lin­ta­työ­tä nyt ha­lut­tu teh­dä. Toi­saal­ta nou­si hy­vin vah­vas­ti lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen eri ryh­mis­sä – reh­to­rei­den kes­kus­te­luis­sa, pro­jek­ti­o­pet­ta­jien kes­kuu­des­sa – aja­tus, että laa­tu ta­pah­tuu luo­kas­sa, laa­tua on, että lu­ki­o­yh­tei­sö voi hy­vin, ja laa­tua on, että opis­ke­li­jat op­pi­vat hy­vin. Tun­nus­lau­seek­si laa­tu­käsi­kir­jal­le si­ten muo­dos­tui joh­dan­nos­ta löy­ty­vä ”Laa­tu konk­re­ti­soi­tuu lu­ki­os­sa hy­vin­voi­vi­na yh­tei­sön jä­se­ni­nä, avoi­me­na vuo­ro­vai­ku­tuk­se­na, ak­tii­vi­se­na osal­lis­tu­mi­se­na, su­ju­vi­na ar­jen käy­tän­tei­nä sekä hy­vi­nä op­pi­mis­tu­lok­si­na.” Laa­tu­käsi­kir­jas­sa ku­va­taan, mi­ten Es­poos­sa to­teu­te­taan laa­du­kas­ta lu­ki­o­ar­kea.

KUVA 1.

Pää­tim­me teh­dä laa­tu­käsi­kir­jan lu­ki­oi­den opet­ta­jil­le, jos­sa avaam­me Es­poon kau­pun­gin lu­ki­oi­den käy­tän­tei­tä, tois­ta­mat­ta ope­tus­suun­ni­tel­maa. Aja­tuk­se­na oli, että opet­ta­ja Es­poos­sa voi­si saa­da laa­tu­käsi­kir­jas­ta opas­tus­ta käy­tän­nön ti­lan­tei­siin. Sa­mal­la kun opet­ta­ja sai­si tie­tää mi­ten Es­poos­sa toi­mi­taan, hän myös nä­ki­si, että lu­ki­ot ovat rat­kais­seet asi­oi­ta eri ta­voin. 

Es­poon kau­pun­gin laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­han­ke Laa­du­kas lu­ki­o­kou­lu­tus – sil­ta nuor­ten tu­le­vai­suu­teen, ja avus­tuk­ses­ta val­ta­osa käy­tet­tiin luku­vuon­na 2023-24 Es­poon 10 suo­men­kie­li­sel­lä lu­ki­ol­la 23:n opet­ta­jan työ­ai­kaan – jo­kai­sel­la lu­ki­ol­la siis 2 tai 3 opet­ta­jaa käyt­ti luku­vuon­na 2023-24 osan työ­ai­kaan­sa laa­dun edis­tä­mi­seen omil­la ko­kei­luil­laan. Näis­tä pro­jek­ti­o­pet­ta­jis­ta koot­tiin myös laa­tu­käsi­kir­jal­le toi­mi­tus­kun­ta, joka ryh­tyi elo­kuus­sa 2023 tar­kem­min poh­ti­maan min­kä­lai­nen laa­tu­käsi­kir­jas­ta tu­li­si. Syk­sy 2023 meni mel­ko lail­la eri vaih­to­eh­to­jen sel­vit­tä­mään; alus­ta saak­ka oli sel­vää, ett­emme ha­lun­neet teh­dä pdf- tai pa­pe­ri­lä­pys­kää, joka ehkä se­la­taan ker­ran ja sit­ten unoh­de­taan, vaan elä­vää, päi­vi­tet­tä­vää, laa­tua edis­tä­vää – mitä? 

Pää­dyt­tiin laa­tu­käsi­kir­jaan, joka on es­poo.fi -si­vus­tol­la kaik­kien saa­ta­vil­la. Es­poon kau­pun­gin verk­ko­si­vu­jen rat­kai­sut aset­ti­vat tiet­ty­jä ra­joi­tuk­sia – esim. teks­tiä ei voi kur­si­voi­da – mut­ta myös mah­dol­lis­taa tiet­ty­jä asi­oi­ta – esim. jo­kai­seen lu­kuun voi lin­kit­tää suo­raan, ku­ten 4.2. Laa­du­kas lu­kio on yh­tei­söl­li­nen ja edis­tää osal­li­suut­ta

Laa­tu­käsi­kir­jas­sa on kuu­si pää­lu­kua, ja li­säk­si joh­dan­to- ja ko­ke­mus­ko­ko­el­mat. Laa­tu­käsi­kir­jan lu­vut al­ka­vat viit­tauk­sel­la re­le­vant­tiin ope­tus­suun­ni­tel­man osi­oon, jon­ka jäl­keen ker­ro­taan ly­hy­es­ti, mi­ten Es­poos­sa konk­reet­ti­ses­ti teh­dään, ja tätä seu­raa link­ke­jä laa­tu­käsi­kir­jan esi­merk­kei­hin tai muu­al­le. 

Kos­ka osa ai­neis­tos­ta on luon­teel­taan sel­lais­ta, ett­ei sitä voi eri syis­tä jul­ki­seen verk­koon jul­kis­taa (esi­mer­kik­si Es­poon opet­ta­jil­le luo­tu, copy­righ­tin suo­jaa­ma we­bi­naa­ri­kou­lu­tus), vie osa lin­keis­tä Es­poon kau­pun­gin int­raan. Int­ras­sa on myös laa­jas­ti tie­toa hen­ki­lös­tö­e­duis­ta sekä Es­poon kas­va­tuk­sen ja ope­tuk­sen yh­tei­siä ai­neis­to­ja, jo­ten laa­tu­käsi­kir­jas­sa lin­ki­te­tään näi­hin suo­raan, jol­loin opet­ta­ja löy­tää ajan­ta­sai­sen tie­don laa­tu­käsi­kir­jan joh­dat­ta­ma­na. 

Laa­tu­käsi­kir­jam­me toi­mi­tus­kun­nas­sa toi­mi­vat luku­vuo­den 2023-2024 San­na Alho Es­poon­lah­den lu­ki­os­ta, Ant­ti Kos­ki­nen Es­poon yh­teis­ly­se­os­ta, Sal­la Seu­ri ja Lau­ri Ran­ta­nen Ete­lä-Ta­pi­o­lan lu­ki­os­ta, Kris­tii­na Ruot­sa­lai­nen ja Ma­ti­as Lind­roos (opis­ke­li­ja­jä­sen) Ku­nin­kaan­tien lu­ki­os­ta, Anni Pa­ja­ri-Ta­las­nie­mi Ma­tin­ky­län lu­ki­os­ta, Mim­mi Haa­vis­to (opis­ke­li­ja­jä­sen) Ota­nie­men lu­ki­os­ta, sekä Jaak­ko Tur­pei­nen ja Jo­han­na Virk­ku­la toi­sen as­teen kou­lu­tuk­sen pal­ve­lu­a­lu­eel­ta. 

Es­poos­sa lu­ki­oil­la on omat iden­ti­teet­tin­sä ja omat ta­vat teh­dä asi­oi­ta, ja sik­si laa­tu­käsi­kir­jas­sa on­kin yh­teis­ten osi­oi­den li­säk­si run­saas­ti hy­vien käy­tän­tei­den ja ko­kei­lu­jen kort­te­ja. Näis­sä kor­teis­sa on ku­vauk­sia sekä pie­nis­tä, hy­vis­tä yk­si­tyis­koh­dis­ta mut­ta myös suu­ris­ta lin­jois­ta, joi­ta jos­sain lu­ki­os­sa to­teu­te­taan. Kort­tien ra­ken­ne on kai­kis­sa sama: jo­kai­ses­sa kor­tis­sa vas­ta­taan ky­sy­myk­siin Mis­tä on kyse?, Mik­si tämä on hyvä toi­min­ta­tapa? Mitä tar­koi­tus­ta toi­min­ta­tapa pal­ve­lee? ja tar­vit­ta­es­sa vie­lä Mitä pi­tää huo­mi­oi­da, jot­ta tämä toi­min­ta­tapa toi­mi­si? Kos­ka ra­ken­ne on kor­teis­sa sel­keä ja tois­tu­va, on kort­te­ja help­po lu­kea. Kor­teis­ta löy­tyy myös kai­kis­ta ku­vaus laa­ti­mis­ajan­koh­das­ta, jo­ten jos jo­kin toi­min­ta­mal­li on­kin jo van­hen­tu­nut, sen voi ehkä pää­tel­lä kor­tin laa­ti­mis­ajan­koh­das­ta.

KUVA 2.

Laa­tu­käsi­kir­ja on ol­lut in­ter­ne­tis­sä kesä­kuus­ta 2024, ja tä­hän men­nes­sä si­vuil­la on vie­rail­tu run­saat 4000 ker­taa – eni­ten ko­kei­lui­den ja hy­vien käy­tän­tei­den osuu­des­sa, jos­sa sivu­vie­rai­lu­ja on lä­hes 1800. Kai­kis­sa Es­poon lu­ki­ois­sa on käy­tet­ty laa­tu­käsi­kir­jaa jos­sain muo­dos­sa syk­syl­lä 2024; on sel­vää, että pa­ran­net­ta­vaa vie­lä on, mut­ta mo­net ovat myös kiit­tä­neet eri­tyi­ses­ti ko­kei­lu­kort­te­ja sel­key­des­tä ja uu­sis­ta ide­ois­ta. 

Syk­syl­lä 2024 on laa­tu­käsi­kir­jan pa­ris­sa toi­mi­nut vie­lä kak­si pro­jek­ti­o­pet­ta­jaa, Sal­la Seu­ri ja Kris­tii­na Ruot­sa­lai­nen ai­em­mas­ta toi­mi­tus­kun­nas­ta, sekä toi­sen as­teen kou­lu­tuk­sen pal­ve­lu­a­lu­eel­ta Jaak­ko Tur­pei­nen ja Jo­han­na Virk­ku­la. Jat­kos­sa laa­tu­käsi­kir­jan toi­mit­ta­mi­ses­ta ja päi­vit­tä­mi­ses­tä vas­taa toi­sen as­teen kou­lu­tuk­sen pal­ve­lu­a­lu­een työ­ryh­mä Laa­du­kas op­pi­mi­nen, jos­sa jä­se­ni­nä on reh­to­rei­ta, vir­ka-apu­lais­reh­to­rei­ta ja opet­ta­jia. Laa­tu­käsi­kir­jaa on tar­koi­tus päi­vit­tää, kun Es­poon lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen työ­ta­vois­sa tai käy­tän­teis­sä ta­pah­tuu yh­tei­ses­ti so­vit­tu­ja muu­tok­sia. Uu­sia kort­te­ja hy­vis­tä käy­tän­teis­tä ke­rä­tään jat­kos­sa­kin.

Es­poon lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­ja toi­mii stra­te­gi­sen joh­ta­mi­sen työ­ka­lu­na, lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­maa konk­re­ti­soi­va­na op­paa­na laa­duk­kaan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen ja to­teut­ta­mi­seen. Kos­ka lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu to­teu­tuu koh­taa­mi­sis­sa lu­ki­ois­sa, luo­kis­sa ja lu­ki­on op­pi­mi­ses­sa, on jo­kai­sen opet­ta­jan tu­ke­mi­nen tär­ke­äs­sä ase­mas­sa. 

https://www.es­poo.fi/fi/lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen-laa­tu­ka­si­kir­ja 

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024