Johanna Virkkula
Espoon kaupungin lukiokoulutuksessa laatu- ja saavutettavuushankkeen päätavoitteeksi asetettiin laatukäsikirjan laatiminen – ja hankkeessa alusta alkaen mietimme, minkälaista laatukäsikirjaa olisimme laatimassa.
Lähdimme liikkeelle opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisusta Lukiokoulutuksen laatustrategia. Melko pian ilmeni, että edellinen lukiokoulutuksen laadun arviointi on vielä hyvässä muistissa, eikä sellaista laadunhallintatyötä nyt haluttu tehdä. Toisaalta nousi hyvin vahvasti lukiokoulutuksen eri ryhmissä – rehtoreiden keskusteluissa, projektiopettajien keskuudessa – ajatus, että laatu tapahtuu luokassa, laatua on, että lukioyhteisö voi hyvin, ja laatua on, että opiskelijat oppivat hyvin. Tunnuslauseeksi laatukäsikirjalle siten muodostui johdannosta löytyvä ”Laatu konkretisoituu lukiossa hyvinvoivina yhteisön jäseninä, avoimena vuorovaikutuksena, aktiivisena osallistumisena, sujuvina arjen käytänteinä sekä hyvinä oppimistuloksina.” Laatukäsikirjassa kuvataan, miten Espoossa toteutetaan laadukasta lukioarkea.
KUVA 1.
Päätimme tehdä laatukäsikirjan lukioiden opettajille, jossa avaamme Espoon kaupungin lukioiden käytänteitä, toistamatta opetussuunnitelmaa. Ajatuksena oli, että opettaja Espoossa voisi saada laatukäsikirjasta opastusta käytännön tilanteisiin. Samalla kun opettaja saisi tietää miten Espoossa toimitaan, hän myös näkisi, että lukiot ovat ratkaisseet asioita eri tavoin.
Espoon kaupungin laatu- ja saavutettavuushanke Laadukas lukiokoulutus – silta nuorten tulevaisuuteen, ja avustuksesta valtaosa käytettiin lukuvuonna 2023-24 Espoon 10 suomenkielisellä lukiolla 23:n opettajan työaikaan – jokaisella lukiolla siis 2 tai 3 opettajaa käytti lukuvuonna 2023-24 osan työaikaansa laadun edistämiseen omilla kokeiluillaan. Näistä projektiopettajista koottiin myös laatukäsikirjalle toimituskunta, joka ryhtyi elokuussa 2023 tarkemmin pohtimaan minkälainen laatukäsikirjasta tulisi. Syksy 2023 meni melko lailla eri vaihtoehtojen selvittämään; alusta saakka oli selvää, ettemme halunneet tehdä pdf- tai paperiläpyskää, joka ehkä selataan kerran ja sitten unohdetaan, vaan elävää, päivitettävää, laatua edistävää – mitä?
Päädyttiin laatukäsikirjaan, joka on espoo.fi -sivustolla kaikkien saatavilla. Espoon kaupungin verkkosivujen ratkaisut asettivat tiettyjä rajoituksia – esim. tekstiä ei voi kursivoida – mutta myös mahdollistaa tiettyjä asioita – esim. jokaiseen lukuun voi linkittää suoraan, kuten 4.2. Laadukas lukio on yhteisöllinen ja edistää osallisuutta.
Laatukäsikirjassa on kuusi päälukua, ja lisäksi johdanto- ja kokemuskokoelmat. Laatukäsikirjan luvut alkavat viittauksella relevanttiin opetussuunnitelman osioon, jonka jälkeen kerrotaan lyhyesti, miten Espoossa konkreettisesti tehdään, ja tätä seuraa linkkejä laatukäsikirjan esimerkkeihin tai muualle.
Koska osa aineistosta on luonteeltaan sellaista, ettei sitä voi eri syistä julkiseen verkkoon julkistaa (esimerkiksi Espoon opettajille luotu, copyrightin suojaama webinaarikoulutus), vie osa linkeistä Espoon kaupungin intraan. Intrassa on myös laajasti tietoa henkilöstöeduista sekä Espoon kasvatuksen ja opetuksen yhteisiä aineistoja, joten laatukäsikirjassa linkitetään näihin suoraan, jolloin opettaja löytää ajantasaisen tiedon laatukäsikirjan johdattamana.
Laatukäsikirjamme toimituskunnassa toimivat lukuvuoden 2023-2024 Sanna Alho Espoonlahden lukiosta, Antti Koskinen Espoon yhteislyseosta, Salla Seuri ja Lauri Rantanen Etelä-Tapiolan lukiosta, Kristiina Ruotsalainen ja Matias Lindroos (opiskelijajäsen) Kuninkaantien lukiosta, Anni Pajari-Talasniemi Matinkylän lukiosta, Mimmi Haavisto (opiskelijajäsen) Otaniemen lukiosta, sekä Jaakko Turpeinen ja Johanna Virkkula toisen asteen koulutuksen palvelualueelta.
Espoossa lukioilla on omat identiteettinsä ja omat tavat tehdä asioita, ja siksi laatukäsikirjassa onkin yhteisten osioiden lisäksi runsaasti hyvien käytänteiden ja kokeilujen kortteja. Näissä korteissa on kuvauksia sekä pienistä, hyvistä yksityiskohdista mutta myös suurista linjoista, joita jossain lukiossa toteutetaan. Korttien rakenne on kaikissa sama: jokaisessa kortissa vastataan kysymyksiin Mistä on kyse?, Miksi tämä on hyvä toimintatapa? Mitä tarkoitusta toimintatapa palvelee? ja tarvittaessa vielä Mitä pitää huomioida, jotta tämä toimintatapa toimisi? Koska rakenne on korteissa selkeä ja toistuva, on kortteja helppo lukea. Korteista löytyy myös kaikista kuvaus laatimisajankohdasta, joten jos jokin toimintamalli onkin jo vanhentunut, sen voi ehkä päätellä kortin laatimisajankohdasta.
KUVA 2.
Laatukäsikirja on ollut internetissä kesäkuusta 2024, ja tähän mennessä sivuilla on vierailtu runsaat 4000 kertaa – eniten kokeiluiden ja hyvien käytänteiden osuudessa, jossa sivuvierailuja on lähes 1800. Kaikissa Espoon lukioissa on käytetty laatukäsikirjaa jossain muodossa syksyllä 2024; on selvää, että parannettavaa vielä on, mutta monet ovat myös kiittäneet erityisesti kokeilukortteja selkeydestä ja uusista ideoista.
Syksyllä 2024 on laatukäsikirjan parissa toiminut vielä kaksi projektiopettajaa, Salla Seuri ja Kristiina Ruotsalainen aiemmasta toimituskunnasta, sekä toisen asteen koulutuksen palvelualueelta Jaakko Turpeinen ja Johanna Virkkula. Jatkossa laatukäsikirjan toimittamisesta ja päivittämisestä vastaa toisen asteen koulutuksen palvelualueen työryhmä Laadukas oppiminen, jossa jäseninä on rehtoreita, virka-apulaisrehtoreita ja opettajia. Laatukäsikirjaa on tarkoitus päivittää, kun Espoon lukiokoulutuksen työtavoissa tai käytänteissä tapahtuu yhteisesti sovittuja muutoksia. Uusia kortteja hyvistä käytänteistä kerätään jatkossakin.
Espoon lukiokoulutuksen laatukäsikirja toimii strategisen johtamisen työkaluna, lukion opetussuunnitelmaa konkretisoivana oppaana laadukkaan lukiokoulutuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Koska lukiokoulutuksen laatu toteutuu kohtaamisissa lukioissa, luokissa ja lukion oppimisessa, on jokaisen opettajan tukeminen tärkeässä asemassa.
https://www.espoo.fi/fi/lukiokoulutuksen-laatukasikirja
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024