Laatujärjestelmä tukee koulun laatutyötä

Elli Fe­der­ley, Jan Jans­son, Hei­ni Lan­kia, Elli Mar­ja­nen, Eli­na Sal­mi ja Eri­ka Vää­nä­nen

Koh­ti hy­vin­voi­vaa ja laa­du­kas­ta lu­ki­o­ta -han­ke on 11 yk­si­tyis­kou­lun yh­teis­han­ke, jos­sa kou­lut ra­ken­si­vat laa­tu­jär­jes­tel­mät tu­ke­maan toi­min­nan laa­dun var­mis­ta­mis­ta ja ke­hit­tä­mis­tä. Työ­hön osal­lis­tui joka kou­lus­ta use­am­pia “laa­tu­tuu­to­rei­ta”, jot­ka ak­ti­voi­vat omaa kou­lu­yh­tei­söä laa­tu­työ­hön ja työs­ken­te­li­vät tois­ten kou­lu­jen laa­tu­tuu­to­rien kans­sa. Hank­kees­sa mu­ka­na oli­vat Mau­nu­lan, Kulo­saa­ren, Töö­lön, Hert­to­nie­men, Ou­lun­ky­län, Apol­lon ja Hel­sin­gin uusi yh­teis­kou­lu sekä Ar­ka­di­an ja Hel­sin­gin yh­teis­ly­se­ot, Hel­sin­gin Ru­dolf Stei­ner -kou­lu ja Eng­lan­ti­lai­nen kou­lu.

1. Mikä on laatujärjestelmä?

En­sim­mäi­nen mie­li­kuva kor­ke­as­ta laa­dus­ta on usein te­ol­li­sen tuo­tan­non sa­man­lai­se­na tois­tu­va suo­ri­tus, mikä ku­vaa huo­nos­ti hy­vää työ­tä kou­lu­maa­il­mas­sa. Laa­tu tar­koit­taa kui­ten­kin poh­jim­mil­taan sitä, että val­mis­tet­ta­va tuo­te tai pal­ve­lu vas­taa sil­le ase­tet­tu­ja odo­tuk­sia. Laa­tu­työs­sä laa­tua ke­hi­te­tään tar­pei­den mu­kai­ses­ti. Raa­mit ja vel­voit­ta­vat ta­voit­teet kou­lun työl­le aset­ta­vat lain­sää­dän­tö ja ope­tus­suun­ni­tel­mat. Li­säk­si odo­tuk­sia aset­ta­vat niin opis­ke­li­jat, huol­ta­jat kuin kan­sa­lai­set­kin.

Laa­tu­jär­jes­tel­mäl­lä py­ri­tään var­mis­ta­maan, että ta­voi­tel­tu laa­tu saa­vu­te­taan ja laa­tu­poik­ke­a­mien mää­rä py­syy sie­det­tä­väl­lä ta­sol­la. Kou­lun laa­tu­jär­jes­tel­mä si­säl­tää eri­lai­sia toi­min­ta­oh­jei­ta tä­hän, mut­ta laa­tu­jär­jes­tel­män voi koos­taa mo­nel­la ta­val­la.

Vain lu­et­ta­vak­si kir­joi­tet­tu suun­ni­tel­ma tu­lee lu­et­tua.

Laa­tu­jär­jes­tel­mään voi kuu­lua eri ta­soil­le ja käyt­tö­tar­koi­tuk­siin suun­nat­tu­ja do­ku­ment­te­ja. Näi­tä ovat laki­sää­tei­set suun­ni­tel­mat ku­ten ope­tus- ja oh­jaus­suun­ni­tel­mat ja luku­vuo­si­suun­ni­tel­ma. Usein kou­lul­la on myös esi­mer­kik­si opet­ta­jan opas tai opin­to-opas, jois­sa tar­ken­ne­taan esi­mer­kik­si kou­lun ope­tus­jär­jes­te­lyi­tä, vies­tin­tä­käy­tän­tei­tä tai op­pi­mi­sen ar­vi­oin­nin ta­po­ja.

Opet­ta­jan opas on opet­ta­jan toi­min­nan laa­tu­te­ki­jöi­den ku­vaus.

Tär­keä osa laa­tu­jär­jes­tel­mää on myös kou­lun toi­min­nan ar­vi­oin­ti, joka voi si­säl­tää esi­mer­kik­si opis­ke­li­ja­pa­laut­tei­ta, työ­hy­vin­voin­ti­ky­se­lyi­tä, työ­ryh­mien oman työn ref­lek­toin­tia tai esi­mer­kik­si ha­ki­ja­mää­rien seu­raa­mis­ta. Tär­ke­ää on myös kä­si­tel­lä ar­vi­oin­tien tu­lok­set.

2. Miten laatujärjestelmä laadittiin kouluissa?

Jo­kai­nen yk­si­tyis­kou­lu on kuin pie­ni kun­ta, joka vas­taa yleen­sä itse ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­sen li­säk­si kai­kis­ta muis­ta­kin kou­lun toi­min­nois­ta ku­ten kou­lu­kiin­teis­tös­tä. Jo­kai­nen hank­kees­sa mu­ka­na ol­leis­ta kou­luis­ta on teh­nyt laa­tu­työ­tään hie­man eri ta­voin, omis­ta läh­tö­koh­dis­taan, yh­teis­työ­tä hyö­dyn­tä­en.

Laa­tu­jär­jes­tel­mien ke­hi­tys­työs­sä hyö­dyn­net­tiin am­mat­ti­lais­ten apua. Ar­ter Oy:n kon­sul­tit pe­reh­tyi­vät ole­mas­sa ole­viin sää­dök­siin ja oh­jei­siin kou­lun laa­tu­työn taus­tal­la sekä tu­tus­tui­vat eri kou­lu­jen ole­mas­sa­o­le­vaan laa­tu­työ­hön. Alku­kar­toi­tuk­sen poh­jal­ta laa­dit­tiin kol­me mal­lia kou­lun laa­tu­jär­jes­tel­män ra­ken­tees­ta, jois­ta on kak­si esi­merk­kiä ku­vis­sa 1 ja 2.

Kuva 1 : Ke­vyt laa­tu­jär­jes­tel­mä ra­ken­tuu vah­vas­ti PDCA eli Plan-Do-Check-Act -syk­lin va­raan. Toi­min­ta suun­ni­tel­laan ja to­teu­tus­ta var­ten pi­tää olla oh­jei­ta, tu­lok­sia ar­vi­oi­daan ja tu­lok­sis­ta ve­de­tään joh­to­pää­tök­siä, jot­ka vai­kut­ta­vat suun­ni­tel­miin jat­kos­sa. Kuva: Ar­ter

Kuva 2 : Suu­rin osa kou­luis­ta hyö­dyn­si kes­ki­vah­vaa mal­lia oman laa­tu­jär­jes­tel­män­sä poh­ja­na. Mal­lia so­vi­tet­tiin eri kou­luis­sa muok­kaa­mal­la esi­mer­kik­si ot­si­koi­ta ku­vaa­vam­mik­si ja erot­ta­mal­la opis­ke­lu­huol­to omak­si ala­ot­si­kok­si. Kuva: Ar­ter

Useim­mis­sa kou­luis­sa toi­mit­tiin hank­keen alus­sa jo liki­main ke­vy­en laa­tu­jär­jes­tel­män mu­kai­ses­ti. Kes­ki­vah­vaa laa­tu­jär­jes­tel­mää pi­det­tiin useis­sa kou­luis­sa hy­vä­nä läh­tö­koh­ta­na laa­tu­jär­jes­tel­män ke­hit­tä­mi­seen.

Laa­tu­jär­jes­tel­män ra­ken­ta­mi­nen kou­luis­sa al­koi koos­ta­mal­la kou­lun ole­mas­sa­o­le­va oh­jaus- ja ar­vi­oin­ti­ma­te­ri­aa­li ja ja­ka­mal­la se laa­tu­jär­jes­tel­mään ot­si­koi­den alle. Kou­luil­la oli val­mii­na ma­te­ri­aa­lia usei­siin osiin, mut­ta eri­tyi­ses­ti ope­tus­työ­tä ja opis­ke­lu­huol­toa oh­jaa­vaa do­ku­men­toin­tia sekä opis­ke­li­ja­pa­laut­tee­seen kes­kit­ty­nyt­tä ar­vi­oin­ti­toi­min­taa.

Mitä do­ku­ment­tia kou­lus­sa aina et­si­tään kis­so­jen ja koi­rien kans­sa? Sen pi­täi­si olla laa­tu­jär­jes­tel­mäs­sä!

Useis­sa kou­luis­sa on­gel­ma­na laa­tu­työs­sä on ol­lut kes­keis­ten do­ku­ment­tien ha­ja­nai­nen säi­ly­tys. So­vi­tut käy­tän­teet ei­vät to­teu­du, jos so­pi­muk­set ei­vät ole kaik­kien käy­tet­tä­vis­sä. Jos do­ku­ment­tien säi­ly­tys ei ole jär­jes­tel­mäl­lis­tä, oleel­li­nen do­ku­ment­ti voi myös hä­vi­tä vaik­ka­pa työ­pai­kan vaih­dok­sen yh­tey­des­sä.

Do­ku­ment­ti, joka on vain yh­den opet­ta­jan kan­si­os­sa, me­nee myös sai­ras­lo­mal­le, kun opet­ta­ja me­nee.

Ny­kyis­ten do­ku­ment­tien siir­tä­mi­nen laa­tu­jär­jes­tel­mään pal­jas­ti myös puut­tei­ta. Jos­kus il­me­ni tar­vet­ta täy­den­tää laa­tu­jär­jes­tel­mää uu­sil­la do­ku­men­teil­la ja jos­kus tar­ve vain teh­dä nä­ky­väk­si jo ole­mas­sa­o­le­via käy­tän­tei­tä, jot­ta var­mis­te­taan nii­den to­teu­tu­mi­nen.

2.1 Laa­tu­käsi­kir­jan ra­ken­ne-esi­merk­ke­jä

Hel­sin­gin Uu­des­sa yh­teis­kou­lus­sa (HUYK) laa­tu­jär­jes­tel­mä ni­met­tiin laa­tu­käsi­kir­jak­si ja se ra­ken­net­tiin kes­ki­vah­van mal­lin poh­jal­ta. Ku­vas­sa 3 nä­kyy laa­tu­käsi­kir­jan si­säl­lys­lu­et­te­lo sekä ku­vas­sa 4 ote lu­vus­ta 2. Käsi­kir­ja laa­dit­tiin tau­luk­ko­do­ku­ment­ti­na, jos­sa si­säl­lys­lu­et­te­lo on omal­la väli­leh­del­lään ja ku­kin pää­luku (1-6) omal­laan. Käsi­kir­jaan on lu­et­te­loi­tu ja osin lin­ki­tet­ty jo ole­mas­sa ole­vat kou­lun toi­min­taa oh­jaa­vat do­ku­men­tit ku­ten sää­dök­set, suun­ni­tel­mat, oh­jeet, lo­mak­keet, ky­se­lyt ym. Tär­ke­ää on myös, että tau­lu­kos­sa on tie­to kun­kin do­ku­men­tin vas­tuu­ta­hos­ta, päi­vit­tä­mi­ses­tä ja si­jain­ti­pai­kas­ta. In­ven­toi­des­sa myös mah­dol­li­set puut­teet ja päi­vi­tys­tar­peet tu­le­vat esil­le.

Kuva 3 : HUY­Kin laa­tu­käsi­kir­ja nou­dat­taa ra­ken­teel­taan hiu­kan so­vel­let­tu­na kes­ki­vah­vaa laa­tu­jär­jes­tel­män ra­ken­net­ta. Kuva: HUYK

Kuva 4 : Laa­tu­käsi­kir­jan yh­teen lu­kuun on koot­tu lin­kit ai­hee­seen liit­ty­viin do­ku­ment­tei­hin, tie­to päi­vi­tys­a­jas­ta sekä vas­tuu­hen­ki­löis­tä. Kuva: HUYK

Laa­tu­käsi­kir­jal­le on myös oleel­lis­ta va­li­ta yllä­pi­tä­jä. Yllä­pi­dos­ta HUYK:ssa vas­taa kou­lun joh­to­ryh­mä. Itse laa­tu­käsi­kir­ja on tal­len­net­tu ja­et­tuun kan­si­oon ja se on koko hen­ki­lö­kun­nal­le näh­tä­vil­lä oppi­lai­tok­sen int­ras­sa.

3. Hankkeessa kehitettyjä laatutyökaluja

Hank­keen yksi­tois­ta kou­lua ovat to­teut­ta­neet laa­tu­jär­jes­tel­män hy­vin eri ta­voil­la. Seu­raa­vas­sa esi­te­tään joi­ta­kin kou­luis­sa käy­tös­sä ole­via työ­ka­lu­ja.

3.1 Ar­vi­oin­ti­suun­ni­tel­ma tuo laa­tu­työ­hön jär­jes­tys­tä

Ou­lun­ky­län yh­teis­kou­lus­sa laa­dun­hal­lin­ta pe­rus­tuu luku­vuo­si­syk­liin. Luku­vuo­den alus­sa teh­dään tii­mien ja mui­den eri ta­ho­jen tie­to­jen poh­jal­ta ar­vi­oin­ti­suun­ni­tel­ma. Ar­vi­oin­ti­suun­ni­tel­mas­sa käy­te­tään ns. lii­ken­ne­valo­mal­lia, jos­sa eri­lai­set laa­dun­ar­vi­oin­nit mer­ka­taan väri­koo­dein ar­vi­oin­nin to­teu­tu­mi­sen mu­kaan (kuva 5).

Kuva 5 : Ar­vi­oin­ti­suun­ni­tel­mas­sa on käy­tös­sä lii­ken­ne­va­lot, jot­ka ko­ros­ta­vat on­nis­tu­mi­set ja no­pe­aa puut­tu­mis­ta vaa­ti­vat ha­vain­not. Kuva: OYK

Ar­vi­oin­ti­suun­ni­tel­ma hy­väk­sy­tään kou­lun joh­to­ryh­mäs­sä. Vuo­den mit­taan ar­vi­oin­tien kes­kei­set tu­lok­set, ke­hit­tä­mis­koh­teet ja -toi­met kä­si­tel­lään so­vi­tul­la ta­val­la ja mer­ka­taan ar­vi­oin­nin vuo­si­kel­loon eli ar­vi­oin­ti­työ­kalu Ar­viin (kuva 6). Luku­vuo­den lo­puk­si kou­lun laa­tu­koor­di­naat­to­ri te­kee vuo­sit­tai­sen ar­vi­oin­ti­ra­por­tin, jos­sa käy­dään läpi luku­vuo­den kes­kei­set tu­lok­set ja poh­di­taan ke­hit­tä­mis­tä vaa­ti­vat asi­at tu­le­val­le luku­vuo­del­le. (kuva 7)

Kuva 6 : Ar­vi­oin­nin vuo­si­kel­los­sa on omat sa­rak­keet eri­lai­sil­le joh­to­pää­tök­sil­le ar­vi­oin­ti­toi­mis­ta. Sa­maan paik­kaan koo­tut ha­vain­not aut­ta­vat suun­nit­te­le­maan toi­men­pi­tei­tä ja seu­raa­vaa vuot­ta. Kuva: OYK

Kuva 7 : Ar­vi­oin­ti­ra­por­tin laa­ti­mis­ta luku­vuo­den päät­teek­si hel­pot­taa tu­los­ten jär­ke­vä koos­ta­mi­nen luku­vuo­den ai­ka­na. Kuva: OYK

3.2 Vuo­si­kel­los­sa on val­mis teh­tä­vä­lis­ta luku­vuo­dek­si

Kulo­saa­ren yh­teis­kou­lus­sa laa­tu­jär­jes­tel­mä ra­ken­net­tiin ko­ko­naan vuo­si­kel­lo­a­jat­te­lun ym­pä­ril­le: Sheets-tau­lu­kon muo­toon laa­di­tun jär­jes­tel­män kak­si tär­kein­tä väli­leh­teä ovat laa­dun vuo­si­kel­lo sekä joh­don vuo­si­kel­lo.

Kuva 8: Laa­dun vuo­si­kel­lo oh­jaa py­säh­ty­mään olen­nais­ten mit­ta­rien ää­rel­le luku­vuo­den eri vai­heis­sa. Kuva: KSYK

Laa­dun vuo­si­kel­loon (kuva 8) on kir­jat­tu­na kaik­ki asi­at, joi­den ää­reen pi­tää py­säh­tyä luku­vuo­den ai­ka­na. Ar­vi­oi­ta­via asi­oi­ta ovat esi­mer­kik­si opis­ke­li­jak­si­ot­to, jota ar­vi­oi­daan yh­teis­haun tu­los­ten avul­la, sekä opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­ti, jota mi­ta­taan eril­li­sel­lä hy­vin­voin­ti­ky­se­lyl­lä. Laa­dun vuo­si­kel­los­sa ar­vi­oi­ta­van asi­an koh­dal­le kir­ja­taan vas­tuu­hen­ki­lö sekä paik­ka, jos­sa tu­lok­set käy­dään läpi. Kes­kei­se­nä laa­dun peri­aat­tee­na on siis tie­dol­la joh­ta­mi­nen.

Vuo­si­kel­loon kir­ja­taan myös ar­vi­oin­nis­ta il­me­ne­vät on­nis­tu­mi­set, kii­reet­tö­mät ja kii­reel­li­set ke­hi­tys­koh­teet sekä nii­tä kor­jaa­vat ke­hi­tys­toi­met aika­tau­lui­neen ja vas­tuu­hen­ki­löi­neen.

Ei mi­ta­ta mit­taa­mi­sen ilos­ta, vaan ke­rä­tään tie­toa ke­hit­tä­mi­sen tu­ek­si.

Kuva 9: Joh­don vuo­si­kel­los­sa on lis­tat­tu­na kaik­ki ne asi­at, jot­ka pi­tää hoi­taa luku­vuo­sit­tain. Kun vas­tuu­hen­ki­lö on hoi­ta­nut asi­an, mer­ki­tään ras­ti ruu­tuun. Kuva: KSYK

Joh­don vuo­si­kel­loon (kuva 9) on kir­jat­tu vuo­sit­tai­set ta­pah­tu­mat ku­ten luku­vuo­den ta­pah­tu­mat sekä päi­vi­tet­tä­vät do­ku­men­tit. Tääl­lä­kin jo­kai­sen ri­vin koh­dal­le on mer­kit­ty vas­tuu­hen­ki­lö. Vas­tuu­hen­ki­lö myös kir­jaa tar­peel­li­set huo­mi­ot ta­pah­tu­man on­nis­tu­mi­ses­ta do­ku­ment­tiin ta­pah­tu­man jäl­keen.

Vuo­si­kel­lo­ra­ken­net­ta hyö­dyn­net­tiin myös Hert­to­nie­men yh­teis­kou­lus­sa. Hank­keen ai­ka­na pi­sim­mäl­le pääs­tiin opin­to-oh­jaa­jan vuo­si­kel­lon kans­sa, joka to­teu­tet­tiin Plan­ner-oh­jel­mas­sa. Vuo­si­kel­loon on mer­kit­ty eri työ­teh­tä­vät pe­ri­o­deit­tain ja vuo­si­as­teit­tain ja­o­tel­tu­na. Työ­teh­tä­viin on lin­ki­tet­ty oh­jeet ja val­miit Wil­ma-vies­ti­poh­jat. Vuo­si­kel­lo on tär­keä työ­vä­li­ne, joka on käy­tös­sä päi­vit­täin. Sen avul­la myös uusi opin­to-oh­jaa­ja saa no­pe­as­ti kä­si­tyk­sen työ­teh­tä­vis­tään ja voi hyö­dyn­tää val­mis­ta ma­te­ri­aa­lia.

3.3 Ryh­män­oh­jaa­jien ma­te­ri­aa­li­pank­ki hel­pot­taa työ­tä

Ryh­män­oh­jaa­jat jou­tu­vat sel­vit­tä­mään ajan­koh­tai­set opis­ke­li­joil­le tie­do­tet­ta­vat asi­at ja suun­nit­te­le­maan usei­ta luku­vuo­den kul­kuun kuu­lu­via ta­pah­tu­mia, jois­ta use­at tois­tu­vat sa­man­lai­si­na joka vuo­si. Muis­tet­ta­vaa ker­tyy kui­ten­kin pal­jon.

Ryh­män­oh­jaa­jan ma­te­ri­aa­li päi­vit­tyy joka vuo­si, vaik­ka käyt­tä­jä nä­kee sen vain joka kol­mas vuo­si.

Töö­lön yh­teis­kou­lus­sa on luo­tu kun­kin vuo­si­as­teen ryh­män­oh­jaa­jil­le oma Goog­le Class­room (kuva 10), jo­hon koo­taan tär­ke­ät päi­vät ku­ten yo-kir­joi­tus­päi­vät, juh­la­päi­vät ja il­moit­tau­tu­mis­päi­vät. Li­säk­si Class­room si­säl­tää ide­oi­ta ja neu­vo­ja ryh­mäy­ty­mis- ja ret­ki­päi­viin, ma­te­ri­aa­le­ja ryh­män­oh­jaa­jan tuo­ki­oi­hin sekä ta­pah­tu­mien ku­ten van­ho­jen tans­sien jär­jes­te­lyi­hin. Ma­te­ri­aa­le­ja koos­te­taan ja muo­ka­taan ryh­män­oh­jaa­jien yh­teis­työs­sä ja seu­raa­va­na luku­vuon­na ma­te­ri­aa­li­pan­kin hal­lin­noin­ti siir­tyy uu­sil­le opet­ta­jil­le.

Kuva 10 : Ryh­män­oh­jaa­jan ma­te­ri­aa­li­pank­ki hyö­dyn­tää Goog­le Class­roo­mia, jota käy­te­tään myös ope­tuk­ses­sa. Se si­säl­tää esi­mer­kik­si ma­te­ri­aa­lia ryh­män­oh­jaa­jan tuo­ki­oil­le. Kuva: TYK

Myös Hert­to­nie­men yh­teis­kou­lus­sa on ha­vait­tu tar­ve ke­rä­tä ryh­män­oh­jaa­jan ma­te­ri­aa­lia yh­teen paik­kaan. Yh­tei­sel­lä op­paal­la ja ma­te­ri­aa­li­pa­ke­til­la var­mis­te­taan opis­ke­li­joil­le laa­du­kas oh­jaus. Ryh­män­oh­jaa­jan op­paas­ta teh­tiin konk­reet­ti­nen apu­vä­li­ne, joka si­säl­tää esi­mer­kik­si ryh­män­oh­jaa­jan vuo­si­kel­lon, kut­su­poh­jat van­hem­pain­il­toi­hin sekä oh­jei­ta ryh­män­oh­jaa­jien kes­kus­te­lui­hin ja moni­am­ma­til­li­sen tii­min pi­tä­mi­seen. Op­paas­ta löy­tyy myös lu­ki­o­lais­ten eri tuki­muo­dot ja eri hen­ki­löi­den roo­lit tuen an­ta­ja­na sekä tie­toa oppi­vel­vol­li­suu­den laa­jen­tu­mi­sen vai­ku­tuk­ses­ta ai­neen­o­pet­ta­jan ja ryh­män­oh­jaa­jan työn­ku­vaan.

Kuva 11 : He­ry­kin RO-opas on to­teu­tet­tu verk­ko­si­vu­na, jos­ta löy­tyy esi­mer­kik­si eri­li­nen osio van­hem­pain­il­loil­le ja nii­hin liit­ty­vil­le ma­te­ri­aa­leil­le. Kuva: He­ryk

3.4 Tuen lo­mak­keis­to ko­ko­aa tie­don an­ne­tus­ta tu­es­ta

Hert­to­nie­men yh­teis­kou­lus­sa on ke­hi­tet­ty Wil­maan lo­mak­keis­to, joka tur­vaa opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tuen laa­duk­kaan jär­jes­tä­mi­sen. Lo­mak­keis­tos­sa tie­to opin­to­jen ete­ne­mi­ses­tä ja opis­ke­li­jan tuen tar­peis­ta ja to­teu­tu­neis­ta tuki­toi­mis­ta kul­kee kai­kil­le, jot­ka tie­toa työs­sään tar­vit­se­vat.
Lo­mak­kei­den ta­voi­te on hel­pot­taa tuen tie­to­jen kir­jaa­mis­ta osa­na pe­rus­työ­tä ja tuo­da kir­jauk­set hel­pos­ti nä­ky­vil­le tie­don tar­vit­si­joil­le. Opet­ta­ja pys­tyy eri­tyis­jär­jes­te­ly­tu­los­teel­ta nä­ke­mään suo­raan ryh­mään­sä kos­ke­vat tuen tar­peet ja eri­tyis­jär­jes­te­lyt. Opin­to­jak­so­jen ar­vi­oin­nin yh­tey­des­sä opet­ta­ja taas kir­jaa ky­sei­sen jak­son ai­ka­na an­ne­tut tuki­toi­met.

Kuva 12 : Eri­tyis­jär­jes­te­ly­tu­los­tees­ta opet­ta­ja nä­kee yh­del­lä sil­mäyk­sel­lä so­vi­tut eri­tyis­jär­jes­te­lyt ja tuen kir­jauk­set. Opis­ke­li­joi­den ni­met pei­tet­ty. Kuva: He­ryk

Opin­to­jen seu­ran­ta­tu­los­teel­ta ryh­män­oh­jaa­ja nä­kee ryh­män­sä opin­to­jen edis­ty­mi­sen ku­ten suo­ri­tet­tu­jen opin­to­jen mää­rän sekä täy­den­net­tä­vät ja kes­key­ty­neet opin­not. Opis­ke­li­jan to­teu­tu­neis­ta tuki­toi­mis­ta saa myös tu­los­teen, joka on lii­tet­tä­vis­sä Yli­op­pi­las­tut­kin­to­lau­ta­kun­nal­le lä­he­tet­tä­vään eri­tyis­jär­jes­te­ly­ha­ke­muk­seen. Op­pi­mi­sen tuen lo­mak­keis­to on käy­tet­tä­vis­sä kai­kil­la yk­si­tyis­kou­lu­jen yh­teis­tä Pri­mus­ta käyt­tä­vil­lä lu­ki­oil­la.

4. Loppusanat

Laa­tu­jär­jes­tel­mäs­tä muo­dos­tuu kai­kis­sa kou­luis­sa oman­nä­köi­sen­sä. Laa­tu­jär­jes­tel­män tu­lee vas­ta­ta kou­lun tar­pei­siin ja hel­pot­taa arki­päi­vän työs­ken­te­lyä. Laa­tu­jär­jes­tel­mään on hyö­dyl­lis­tä si­säl­lyt­tää en­sim­mäi­se­nä sel­lai­set asi­at, joi­den to­teu­tu­mi­nen on epä­var­maa, joi­den to­teut­ta­mi­ses­sa laa­tu vaih­te­lee tai joi­den to­teut­ta­mi­seen te­ki­jät tar­vit­se­vat oh­jei­ta.

Laa­tu­jär­jes­tel­mä vaa­tii yllä­pi­toa. Use­at oh­jeet ja vuo­si­kel­lot vaa­ti­vat joka­vuo­tis­ta tar­kas­te­lua ja sään­nöl­lis­tä päi­vit­tä­mis­tä. Ajoit­tain ha­vai­taan myös uu­sia tar­pei­ta. Ajoit­tain on myös hyvä tar­kas­taa, että ole­mas­sa­o­le­via oh­jei­ta edel­leen nou­da­te­taan tai vaih­to­eh­toi­ses­ti päi­vit­tää ne vas­taa­maan or­gaa­ni­ses­ti muo­dos­tu­nut­ta käy­tän­töä.

Jo­kai­sen kou­lun laa­tu­mat­ka on oman­nä­köi­sen­sä, sil­le läh­de­tään eri läh­tö­ti­lan­teis­ta ja se on to­den­nä­köi­ses­ti päät­ty­mä­tön. Myös Koh­ti hy­vin­voi­vaa ja laa­du­kas­ta lu­ki­o­ta -han­ke ni­met­tiin pi­tä­en mie­les­sä, että hank­keen ai­ka­na ei saa­vu­ta pe­ril­le. Laa­tu­työ muo­dos­tuu osak­si kou­lun nor­maa­lia ar­kea, kun laa­tu­jär­jes­tel­mä on toi­mi­va ja sii­tä on apua ar­jes­sa.

Näin laa­dit lu­ki­on laa­tu­jär­jes­tel­män -opas si­säl­tää ko­ke­muk­sia Koh­ti hy­vin­voi­vaa ja laa­du­kas­ta lu­ki­o­ta -hank­kees­ta ja laa­tu­jär­jes­tel­män laa­ti­mi­ses­ta kou­lus­sa. Se jul­kais­taan tam­mi­kuus­sa Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­tos­sa (aoe.fi).

On­nea omal­le laa­tu­mat­kal­len­ne!

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024