Lukijalle
Mitä on lukion laatu, opettajien, lukioiden ja verkostojen näkökulmasta? Olet aloittamassa Opetushallituksen ja LUKE-verkoston toimittaman verkkojulkaisun lukemista. Julkaisussa esitellään lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman edistämiseen liittyvien hankkeiden (v. 2022–2024) konkreettisia tuloksia ja tuotoksia. Laatuhankkeita käynnistyi 77, joista noin puolet on ollut usean koulutuksen järjestäjän ja lukion verkostohankkeita. Lämpimät kiitokset artikkeleita kirjoittaneille rehtoreille, opettajille ja kehittäjille laatutyön esittelyistä, yhteistyötapojen avaamisesta ja esimerkeistä laatustrategiatyön vakiintumisesta lukioiden arkeen.
Julkaisussa esitellyt hankkeet ovat toteuttaneet Lukiokoulutuksen laatustrategian 2030 ja Lops-perusteiden 2019 toimeenpanoa. Hankkeiden kehittämiskohteina ovat olleet yksi tai useampi seuraavista:
- laadukkaan oppimisen edellytysten parantaminen (esimerkiksi laaja-alainen osaaminen, integroidut opintojaksot ja muut opetusjärjestelyt, yhteisopettajuus ja kieli- ja kulttuuritietoinen opetus)
- alueellisen ja verkostomaisen tutoropettaja-mallisen toiminnan pilotointi laatutyön tukemiseksi
- laadunhallinnan toimintamallien ja menettelytapojen kehittäminen (esimerkiksi vertaisarviointi, yhdessä kehittäminen ja laadun seurantavälineiden kehittäminen)
- opiskelijoiden ja henkilöstön osallisuutta ja hyvinvointia mahdollistavan toimintakulttuurin vahvistaminen ja
- lukiokoulutuksen saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen (esimerkiksi erityisopetuksen ja muun oppimisen tuen mallit)
Lukiot ja verkostot ovat ansiokkaasti kehittäneet innovatiivisia toimintamalleja ja ottaneet niitä käyttöönsä. Toivomme, että artikkeleiden konkreettiset kuvaukset auttavat rehtoreita, opettajia, ohjaajia ja muita kehittäjiä saamaan ideoita ja innostusta jatkaa omaa laatutyötään myös hankkeiden päätyttyä. Julkaisuun on valikoitunut artikkeleita eri puolilta Suomea ja förstås på de båda inhemska språken.
Publikationen presenterar artiklar som lyfter fram olika aspekter av kvalitetsutvecklingen inom gymnasieutbildningen. De teman som framför allt är i fokus är högklassigt lärande, välbefinnande och delaktighet, en verksamhetskultur stadd i utveckling samt systematiskt kvalitetsarbete och goda modeller.
Hyviä lukuhetkiä kehittämistyön tueksi!
Vi önskar er läsglädje och inspiration till kvalitetsutvecklingen!
Toimituskunta:
Kimmo Koskinen
Jolin Slotte
Olli Määttä
Jukka Sormunen