Rita Kannisto
Kolmen kopla on yksi lukiokoulutuksen laatu-ja saavutettavuusohjelman piiriin kuuluvista kehittämishankkeista, joka tuli päätökseen kesällä 2024. Hankkeemme tavoitteina oli:
- Laaja-alaisen osaamisen integroituminen osaksi lukion toimintakulttuuria
- Kehittyvä ja hyvinvointia tukeva toimintakulttuuri lähilukioissa
- Yhteisopettajuuden lisääntyminen työtapana ja tuen muotona
Hankkeessa oli mukana kolmen kunnan: Hausjärven, Janakkalan ja Lopen lukiot, joten ulkopuolisen koordinaattorin saaminen oli sujuvan kehittämistyön edellytys. Hankeaika oli kovin lyhyt näin laajan yhteistyön tekemiseen, jossa käynnistäminen vie aina oman aikansa. Hankkeemme pääsi alkamaan 1.8.2023.
Kehittyvä toimintakulttuuri ei synny hetkessä. Apuna tässä oli jokaisessa lukiossa toimivat tutoropettajat, jotka toimivat tiiviissä yhteistyössä hyvinvointikoordinaattorin kanssa jakaen tietoa muille. Tarvittiin pitkäjänteistä työtä, jotta esimerkiksi ajattelutavan muutos alkoi näkyä niin nuorissa kuin koulun aikuisissakin. Uskomme, että saimme tämän uudenlaisen toimintakulttuurin ja uudistamisen halun heräämään kaikissa hankkeemme lukioissa.
Pidimme aluksi lukioiden kesken yhteisen kehittämispäivän, jossa tutustuimme toisiimme ja suunnittelimme yhdessä tarkemmin tulevia yhteistyömalleja. Tämä ja muut lähitapaamiset olivat välttämättömiä, jotta pystyttiin luomaan pohjaa turvalliselle ja sujuvalle yhteistyölle. Syvennyimme koko koulu ohjaa -käytäntöihin, pohdimme laaja-alaisen osaamisen huomioimista lukio-opetuksessa sekä yhteisopettajuuden mahdollisuuksia. Opettajat saivat suunnitella toimintoja, jotka lisäisivät heidän ja opiskelijoiden hyvinvointia sekä eri koulujen välistä yhteistyötä. Ihmiset näkevät usein uudistuksissa esteitä ja haasteita. Nyt opettajia pyydettiin katsomaan koulun toimintojen kehittämistä unelmasilmälasien läpi unohtaen kaikki esteet ja hidasteet. Saimme erinomaisia aihioita toiminnan kehittämiseen.
Hankkeen aikaa syntyi erilaisia hyvinvointia lisääviä malleja lukioiden arkeen. Lukion eri jaksot saivat omat teemansa, jotka näkyvät lukiolaisten arjessa. Näitä olivat mm. lukemisen ja liikunnan lisäämisen teemat. Yhden jakson aikana jokaisella oppitunnilla luettiin 10 minuutin ajan kaunokirjallisuuden kirjaa, ja toisessa jaksossa jokaisella oppitunnilla oli ohjelmassa taukoliikunta Breikkibingon muodossa. Tämä idea saatiin Vihdin lukiosta, jonka kanssa verkostoiduimme hankkeen aikana ja teimme loistavaa yhteistyötä. Myös opettajia haastettiin liikkumaan vapaa-ajallaan.
Lukioissa avattiin kerran viikossa toimiva hyvinvointikahvila, josta vastasi yhteistyössä kuntien nuorisotoimi, hyvinvointikoordinaattori sekä seurakunta. Syksyn hyvinvointipäivässä opiskelijoille tarjottiin mahdollisuutta valita omaa hyvinvointia tukevia toiminnallisia ja informatiivisia pajoja kera maittavan aamupalan. Hyvinvointia lisäävää toimintaa on tavoitteena kehittää jatkossa entistäkin monipuolisemmaksi. Tänä lukuvuotena on mm. rentoutumis-ja virkkausvälitunnit otettu mukaan lukion arkeen hyvinvointia lisäämään. Tuomalla uusia aktiviteetteja, esimerkiksi palapelejä ja pelikortteja välitunneille olemme vähentäneet opiskelijoiden ruutuaikaa, mikä osaltaan lisää hyvinvointia.
Hyvinvointikoordinaattori johti säännöllisesti tapaavaa hyvinvointiryhmää, jossa kuultiin tulevia suunnitelmia ja kehitettiin yhteisöllistä opiskelijahuoltotyötä entistäkin näkyvämmäksi lukioarjessa.
Lukioiden terveyskyselyn tulokset ohjasivat meitä osaltaan suunnittelemaan hyvinvointia edistävää toimintaa. Ruokailun ja kouluruoan kehittäminen nousi yhdeksi teemaksi ja sen eteen tehdään töitä jatkossakin. Opiskelijoiden ryhmään kuulumattomuuden tunne sai aikaan opettajille suunnatun ryhmäyttämistä tukevan toiminnallisen iltapäivän, jonka hyvinvointikoordinaattori ohjasi. Opettajat saivat sieltä työkaluja luokkiensa ryhmäyttämiseen.
Opettajia kannustettiin opettajayhteistyöhön eri kuntien välillä ja osa opettajista vieraili kollegansa työtä seuraamassa toisessa koulussa. Myös opiskelijoilla oli mahdollisuus opintovierailuihin hankelukioissa. Kaikkien hankelukioiden opiskelijakuntien hallitukset osallistuivat Sitran järjestämään Erätauko -dialogikoulutukseen. Tässä tapaamisessa myös opiskelijat pääsivät vaihtamaan kokemuksiaan hyvinvoinnin tukemisesta lukiossa. Lukiolaisten unta, somenkäyttöä ja hyvinvointia lisääviä toimia seurattiin Forms-kyselyin ja tuloksia vertailtiin eri lukioiden kesken.
Kevään loppuun mennessä valmistui tuotoksemme, lukioiden hyvinvointimalli, joka ohjaa entistä paremmin koko henkilökuntaa tuomaan hyvinvointia lisääviä toimia.Vuosikellon sisällöt on avattu tarkemmin kunkin koulun omissa suunnitelmissa. Valmis vuosikello on otettu nyt käyttöön syyslukukauden alettua ja sitä on mahdollista muokata vuoden mittaan. Jokaisen jakson alussa periodin sisällöt ja toimintatavat avataan henkilökunnalle ja ohjeistetaan kaikki toimijat. On tärkeää, että meillä on visuaalinen ja konkreettinen suunnitelma, jossa hyvinvointi, osallisuus ja laadukas oppiminen tulevat jatkossa entistä näkyvämmäksi.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024