Lukioihin laatua kolmen koplassa

Rita Kan­nis­to

Kol­men kop­la on yksi lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu-ja saa­vu­tet­ta­vuus­oh­jel­man pii­riin kuu­lu­vis­ta ke­hit­tä­mis­hank­keis­ta, joka tuli pää­tök­seen ke­säl­lä 2024. Hank­keem­me ta­voit­tei­na oli:

  1. Laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen in­teg­roi­tu­mi­nen osak­si lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ria
  2. Ke­hit­ty­vä ja hy­vin­voin­tia tu­ke­va toi­min­ta­kult­tuu­ri lähi­lu­ki­ois­sa
  3. Yh­teis­o­pet­ta­juu­den li­sään­ty­mi­nen työ­ta­pa­na ja tuen muo­to­na

Hank­kees­sa oli mu­ka­na kol­men kun­nan: Haus­jär­ven, Ja­nak­ka­lan ja Lo­pen lu­ki­ot, jo­ten ulko­puo­li­sen koor­di­naat­to­rin saa­mi­nen oli su­ju­van ke­hit­tä­mis­työn edel­ly­tys. Han­ke­aika oli ko­vin ly­hyt näin laa­jan yh­teis­työn te­ke­mi­seen, jos­sa käyn­nis­tä­mi­nen vie aina oman ai­kan­sa. Hank­keem­me pää­si al­ka­maan 1.8.2023.

Ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri ei syn­ny het­kes­sä. Apu­na täs­sä oli jo­kai­ses­sa lu­ki­os­sa toi­mi­vat tu­tor­o­pet­ta­jat, jot­ka toi­mi­vat tii­viis­sä yh­teis­työs­sä hy­vin­voin­ti­koor­di­naat­to­rin kans­sa ja­ka­en tie­toa muil­le. Tar­vit­tiin pit­kä­jän­teis­tä työ­tä, jot­ta esi­mer­kik­si ajat­te­lu­ta­van muu­tos al­koi nä­kyä niin nuo­ris­sa kuin kou­lun ai­kui­sis­sa­kin. Us­kom­me, että saim­me tä­män uu­den­lai­sen toi­min­ta­kult­tuu­rin ja uu­dis­ta­mi­sen ha­lun he­rää­mään kai­kis­sa hank­keem­me lu­ki­ois­sa.

Pi­dim­me aluk­si lu­ki­oi­den kes­ken yh­tei­sen ke­hit­tä­mis­päi­vän, jos­sa tu­tus­tuim­me toi­siim­me ja suun­nit­te­lim­me yh­des­sä tar­kem­min tu­le­via yh­teis­työ­mal­le­ja. Tämä ja muut lähi­ta­paa­mi­set oli­vat vält­tä­mät­tö­miä, jot­ta pys­tyt­tiin luo­maan poh­jaa tur­val­li­sel­le ja su­ju­val­le yh­teis­työl­le. Sy­ven­nyim­me koko kou­lu oh­jaa -käy­tän­töi­hin, poh­dim­me laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen huo­mi­oi­mis­ta lu­kio-ope­tuk­ses­sa sekä yh­teis­o­pet­ta­juu­den mah­dol­li­suuk­sia. Opet­ta­jat sai­vat suun­ni­tel­la toi­min­to­ja, jot­ka li­säi­si­vät hei­dän ja opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia sekä eri kou­lu­jen vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. Ih­mi­set nä­ke­vät usein uu­dis­tuk­sis­sa es­tei­tä ja haas­tei­ta. Nyt opet­ta­jia pyy­det­tiin kat­so­maan kou­lun toi­min­to­jen ke­hit­tä­mis­tä unel­ma­sil­mä­la­sien läpi unoh­ta­en kaik­ki es­teet ja hi­das­teet. Saim­me erin­o­mai­sia ai­hi­oi­ta toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen.

Hank­keen ai­kaa syn­tyi eri­lai­sia hy­vin­voin­tia li­sää­viä mal­le­ja lu­ki­oi­den ar­keen. Lu­ki­on eri jak­sot sai­vat omat tee­man­sa, jot­ka nä­ky­vät lu­ki­o­lais­ten ar­jes­sa. Näi­tä oli­vat mm. lu­ke­mi­sen ja lii­kun­nan li­sää­mi­sen tee­mat. Yh­den jak­son ai­ka­na jo­kai­sel­la oppi­tun­nil­la lu­et­tiin 10 mi­nuu­tin ajan kau­no­kir­jal­li­suu­den kir­jaa, ja toi­ses­sa jak­sos­sa jo­kai­sel­la oppi­tun­nil­la oli oh­jel­mas­sa tau­ko­lii­kun­ta Breik­ki­bin­gon muo­dos­sa. Tämä idea saa­tiin Vih­din lu­ki­os­ta, jon­ka kans­sa ver­kos­toi­duim­me hank­keen ai­ka­na ja teim­me lois­ta­vaa yh­teis­työ­tä. Myös opet­ta­jia haas­tet­tiin liik­ku­maan va­paa-ajal­laan.

Lu­ki­ois­sa avat­tiin ker­ran vii­kos­sa toi­mi­va hy­vin­voin­ti­kah­vi­la, jos­ta vas­ta­si yh­teis­työs­sä kun­tien nuo­ri­so­toi­mi, hy­vin­voin­ti­koor­di­naat­to­ri sekä seu­ra­kun­ta. Syk­syn hy­vin­voin­ti­päi­väs­sä opis­ke­li­joil­le tar­jot­tiin mah­dol­li­suut­ta va­li­ta omaa hy­vin­voin­tia tu­ke­via toi­min­nal­li­sia ja in­for­ma­tii­vi­sia pa­jo­ja kera mait­ta­van aamu­pa­lan. Hy­vin­voin­tia li­sää­vää toi­min­taa on ta­voit­tee­na ke­hit­tää jat­kos­sa en­tis­tä­kin moni­puo­li­sem­mak­si. Tänä luku­vuo­te­na on mm. ren­tou­tu­mis-ja virk­kaus­väli­tun­nit otet­tu mu­kaan lu­ki­on ar­keen hy­vin­voin­tia li­sää­mään. Tuo­mal­la uu­sia ak­ti­vi­teet­te­ja, esi­mer­kik­si pala­pe­le­jä ja peli­kort­te­ja väli­tun­neil­le olem­me vä­hen­tä­neet opis­ke­li­joi­den ruu­tu­ai­kaa, mikä osal­taan li­sää hy­vin­voin­tia.

Hy­vin­voin­ti­koor­di­naat­to­ri joh­ti sään­nöl­li­ses­ti ta­paa­vaa hy­vin­voin­ti­ryh­mää, jos­sa kuul­tiin tu­le­via suun­ni­tel­mia ja ke­hi­tet­tiin yh­tei­söl­lis­tä opis­ke­li­ja­huol­to­työ­tä en­tis­tä­kin nä­ky­väm­mäk­si lu­ki­o­ar­jes­sa.

Lu­ki­oi­den ter­veys­ky­se­lyn tu­lok­set oh­ja­si­vat mei­tä osal­taan suun­nit­te­le­maan hy­vin­voin­tia edis­tä­vää toi­min­taa. Ruo­kai­lun ja kou­lu­ruo­an ke­hit­tä­mi­nen nou­si yh­dek­si tee­mak­si ja sen eteen teh­dään töi­tä jat­kos­sa­kin. Opis­ke­li­joi­den ryh­mään kuu­lu­mat­to­muu­den tun­ne sai ai­kaan opet­ta­jil­le suun­na­tun ryh­mäyt­tä­mis­tä tu­ke­van toi­min­nal­li­sen ilta­päi­vän, jon­ka hy­vin­voin­ti­koor­di­naat­to­ri oh­ja­si. Opet­ta­jat sai­vat siel­tä työ­ka­lu­ja luok­kien­sa ryh­mäyt­tä­mi­seen.

Opet­ta­jia kan­nus­tet­tiin opet­ta­ja­yh­teis­työ­hön eri kun­tien vä­lil­lä ja osa opet­ta­jis­ta vie­rai­li kol­le­gan­sa työ­tä seu­raa­mas­sa toi­ses­sa kou­lus­sa. Myös opis­ke­li­joil­la oli mah­dol­li­suus opin­to­vie­rai­lui­hin han­ke­lu­ki­ois­sa. Kaik­kien han­ke­lu­ki­oi­den opis­ke­li­ja­kun­tien hal­li­tuk­set osal­lis­tui­vat Sit­ran jär­jes­tä­mään Erä­tau­ko -di­a­lo­gi­kou­lu­tuk­seen. Täs­sä ta­paa­mi­ses­sa myös opis­ke­li­jat pää­si­vät vaih­ta­maan ko­ke­muk­si­aan hy­vin­voin­nin tu­ke­mi­ses­ta lu­ki­os­sa. Lu­ki­o­lais­ten unta, so­men­käyt­töä ja hy­vin­voin­tia li­sää­viä toi­mia seu­rat­tiin Forms-ky­se­lyin ja tu­lok­sia ver­tail­tiin eri lu­ki­oi­den kes­ken.

Ke­vään lop­puun men­nes­sä val­mis­tui tuo­tok­sem­me, lu­ki­oi­den hy­vin­voin­ti­mal­li, joka oh­jaa en­tis­tä pa­rem­min koko hen­ki­lö­kun­taa tuo­maan hy­vin­voin­tia li­sää­viä toi­mia.Vuo­si­kel­lon si­säl­löt on avat­tu tar­kem­min kun­kin kou­lun omis­sa suun­ni­tel­mis­sa. Val­mis vuo­si­kel­lo on otet­tu nyt käyt­töön syys­luku­kau­den alet­tua ja sitä on mah­dol­lis­ta muo­ka­ta vuo­den mit­taan. Jo­kai­sen jak­son alus­sa pe­ri­o­din si­säl­löt ja toi­min­ta­ta­vat ava­taan hen­ki­lö­kun­nal­le ja oh­jeis­te­taan kaik­ki toi­mi­jat. On tär­ke­ää, että meil­lä on vi­su­aa­li­nen ja konk­reet­ti­nen suun­ni­tel­ma, jos­sa hy­vin­voin­ti, osal­li­suus ja laa­du­kas op­pi­mi­nen tu­le­vat jat­kos­sa en­tis­tä nä­ky­väm­mäk­si.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024