Saavutettava verkko-opiskelu koulutuksellisen tasa-arvon edistäjänä

Aki Luos­ta­ri­nen & Lau­ra Lap­pi, Net­ti­lu­kio

”Opis­ke­lu mis­sä vain ja mi­hin ai­kaan vuo­ro­kau­des­ta ta­han­sa, on elin­ehto opin­noil­le­ni. Voin opis­kel­la ai­dos­ti omaan tah­tiin ja voin­nin niin sal­lies­sa. Net­ti­lu­ki­on kaut­ta olen pääs­syt osak­si isom­paa yh­tei­söä, jo­hon voin osal­lis­tua ko­toa kä­sin.” – Lin­da, Net­ti­lu­ki­on opis­ke­li­ja

Kai­kil­le pe­rin­tei­nen lähi­o­pe­tus ei sovi. Saa­vu­tet­ta­va lu­ki­o­kou­lu­tus vas­taa eri­lais­ten opis­ke­li­joi­den tar­pei­siin tar­jo­a­mal­la vaih­to­eh­to­ja ja eri­lai­sia ta­po­ja opet­taa ja opis­kel­la. Net­ti­lu­kio on ai­kuis­lu­kio, jo­hon tul­laan opis­ke­le­maan mo­nis­ta syis­tä. Ku­lu­nei­den yli 25 vuo­den ai­ka­na lu­ki­os­sa on opis­kel­lut niin koti­van­hem­pia, työs­sä­käy­viä, syr­jä­seu­duil­la asu­via, elä­ke­läi­siä kuin opis­ke­li­joi­ta, joil­le lähi­o­pe­tuk­seen osal­lis­tu­mi­nen on haas­ta­vaa so­si­aa­lis­ten tai ter­vey­del­lis­ten syi­den ta­kia. Net­ti­lu­kio on osa Mik­ke­lin lu­ki­o­kou­lu­tus­ta, jo­hon kuu­lu­vat Mik­ke­lin lu­kio, Ota­van Opis­ton Ai­kuis­lu­kio ja Net­ti­lu­kio. 

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den li­sää­mi­nen on ol­lut Net­ti­lu­ki­on pe­rus­peri­aat­tei­ta aina sen pe­rus­ta­mi­ses­ta läh­tien. Pe­rin­tei­ses­ti saa­vu­tet­ta­vuu­den aja­tel­laan koos­tu­van kol­mes­ta ulot­tu­vuu­des­ta: tek­ni­ses­tä saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta, kog­ni­tii­vi­ses­ta saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta eli si­säl­tö­jen ym­mär­ret­tä­vyy­des­tä sekä help­po­käyt­töi­syy­des­tä. Li­säk­si saa­vu­tet­ta­vuu­den aja­tel­laan kos­ke­van laa­jem­min myös esi­mer­kik­si so­si­aa­lis­ta, kult­tuu­ris­ta, alu­eel­lis­ta ja vies­tin­näl­lis­tä saa­vu­tet­ta­vuut­ta. Saa­vu­tet­ta­vuu­den laa­ja-alai­nen tar­kas­te­lu vah­vis­taa kou­lu­tuk­sel­lis­ta yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa. 

Laa­du­kas verk­ko­lu­ki­o­kou­lu­tus edel­lyt­tää jat­ku­vaa ke­hit­tä­mis­tä niin pe­da­go­gii­kan, oh­jauk­sen, oppi­ma­te­ri­aa­lien kuin op­pi­mis­ym­pä­ris­tön­kin osal­ta.  Lyh­ty – Laa­tua, yh­teis­työ­tä ja hy­vin­voin­tia lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen Mik­ke­lis­sä -hank­kees­sa lu­ki­oi­den laa­tu­työ­tä on sys­te­ma­ti­soi­tu ja yh­te­näis­tet­ty kan­sal­li­sen laa­tu­stra­te­gi­an kans­sa. Il­man hen­ki­lös­tön ja opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta laa­tu uh­kaa jää­dä vain sa­noik­si asia­kir­joi­hin. Seu­raa­vas­sa ku­vaam­me Net­ti­lu­ki­on saa­vu­tet­ta­vuu­den ke­hit­tä­mis­tä esi­mer­kein. Esi­mer­kit ete­ne­vät Net­ti­lu­ki­on hen­ki­lös­töl­tä ja opis­ke­li­joil­ta koot­tu­jen lai­naus­ten mu­kaan: mitä saa­vu­tet­ta­vuus on meil­lä ja mi­ten sen to­teu­tu­mi­nen näyt­täy­tyy ar­jes­sam­me osa­na laa­tu­työ­tä?

Arvostavaa kohtaamista ja turvallista tilaa oppimiselle

“Saa­vu­tet­ta­vuus omas­sa työs­sä­ni tar­koit­taa esi­mer­kik­si sitä, että vuo­ro­vai­ku­tus Net­ti­lu­ki­oon ha­ke­van kans­sa syn­nyt­tää myön­tei­sen koh­taa­mis­ko­ke­muk­sen. Toi­von, että koh­taa­mi­nen kan­nus­taa ja in­nos­taa ha­ki­jaa ky­sy­mään tar­vit­ta­es­sa lisä­tie­to­ja ja roh­kai­see hän­tä ete­ne­mään omas­sa haku­pro­ses­sis­saan.” – Mari, kou­lu­tus­suun­nit­te­li­ja

Saa­vu­tet­ta­vuus nä­kyy tie­don­saan­nis­sa, vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa ja koh­taa­mi­sis­sa aina haku­vai­hees­ta la­ki­tuk­seen tai päät­tö­to­dis­tuk­sen saa­mi­seen. Opis­ke­li­jan koh­taa­mi­seen pa­nos­te­taan läpi opin­to­jen. Koh­taa­mi­ses­sa huo­mi­oi­daan esi­mer­kik­si vuo­ro­vai­ku­tuk­sen laa­tu, verk­ko­vä­lit­teis­ten koh­taa­mis­ten vä­li­neet ja moni­puo­li­suus ja su­ju­va tie­don­kul­ku. Sa­mal­la tu­e­taan opis­ke­li­jan omien vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä. Kai­kis­sa koh­taa­mi­sis­sa nou­da­te­taan tur­val­li­sen ti­lan peri­aat­tei­ta.

Verk­ko-opin­nois­sa opis­ke­li­jat tar­vit­se­vat paik­ko­ja koh­da­ta myös ope­tuk­sen ulko­puo­lel­la. Lyh­ty-hank­kees­sa tar­jot­tiin vii­kot­tai­sia opis­ke­lu­het­kiä ja hyö­dyn­net­tiin Dis­cor­dia opis­ke­li­joi­den epä­muo­dol­li­se­na koh­taa­mis­paik­ka­na. Li­säk­si opis­ke­li­jat ovat pääs­seet osal­lis­tu­maan kie­li­kah­vi­loi­hin, luku­tun­tei­hin ja te­maat­ti­siin tori­ta­paa­mi­siin. Nämä koh­taa­mi­sen toi­min­ta­ta­vat on vie­ty osak­si luku­vuo­si­suun­nit­te­lua ja nii­tä ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti opis­ke­li­joi­den kans­sa.

”Saa­vu­tet­ta­vuus mi­nun työs­sä­ni tar­koit­taa esi­mer­kik­si usei­ta eri­lai­sia ma­ta­lan kyn­nyk­sen yh­tey­den­otto­ka­na­via, jois­ta opis­ke­li­ja voi va­li­ta it­sel­leen mie­lui­sim­man.” – Tii­na, eri­tyis­o­pet­ta­ja

”Saa­vu­tet­ta­vuus oh­jaus­työs­sä tar­koit­taa esi­mer­kik­si sitä, että tar­jo­taan kes­ke­nään yh­den­ver­tai­set mah­dol­li­suu­det omien tar­pei­den mu­kai­sen oh­jauk­sen saa­mi­seen. Moni­puo­li­set oh­jaus­muo­dot ja help­po­käyt­töi­set vies­ti­met ovat avain­ase­mas­sa. Ohjaus­ta an­ne­taan yk­si­lö-, pien­ryh­mä- ja ryh­mä­ta­soil­la ver­tai­suu­den ulot­tu­vuut­ta unoh­ta­mat­ta.” – Anu, opin­to-oh­jaa­ja

Lyh­ty-hank­keen alus­sa laa­dit­tiin ns. laa­tu­ky­se­ly hen­ki­lös­töl­le. Ky­se­lys­sä kar­toi­tet­tiin eri laa­tu­te­ki­jöi­den to­teu­tu­mis­ta ja ke­hit­tä­mis­tar­pei­ta. Vas­taa­jat ar­vi­oi­vat kaik­kiin nel­jään kan­sal­li­seen laa­tu­te­ki­jään liit­ty­vien väit­tä­mien to­teu­tu­mis­ta niin omas­sa työs­sään kuin koko oppi­lai­tok­sen ta­sol­la. Saa­vu­tet­ta­van lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­te­ki­jäs­tä hen­ki­lös­töl­tä ky­syt­tiin muun mu­as­sa opis­ke­li­joi­den yh­den­ver­tai­ses­ta koh­taa­mi­ses­ta, saa­vu­tet­ta­vuus­di­rek­tii­vin tun­te­mi­ses­ta, val­miuk­sis­ta koh­da­ta mo­ni­nai­suut­ta sekä in­klu­sii­vi­ses­ta ja sen­si­tii­vi­ses­tä kie­len­käy­tös­tä. 

Laa­tu­ky­se­lyn tu­lok­sis­sa yh­den­ver­tai­suu­teen liit­ty­vien tee­mo­jen yh­teis­tä kä­sit­te­lyä toi­vot­tiin li­sää. Tu­kea kai­vat­tiin eten­kin val­miuk­siin koh­da­ta ali­e­dus­tet­tui­hin ryh­miin kuu­lu­via. Hank­keen joh­dat­ta­ma­na tu­tus­tuim­me hen­ki­lös­tön yh­tei­ses­sä työs­ken­te­lys­sä esi­mer­kik­si neu­ro­kir­joon, moni­kult­tuu­ri­suu­teen ja sek­su­aa­li- ja suku­puo­li­vä­hem­mis­töi­hin liit­ty­viin sa­nas­toi­hin ja ter­mei­hin. Sa­mal­la pää­sim­me ja­ka­maan ko­ke­muk­si­am­me ja toi­mi­via käy­tän­tei­täm­me koh­taa­mi­siin liit­ty­vis­tä haas­teis­ta ja on­nis­tu­mi­sis­ta. 

Tu­tus­tu ja hyö­dyn­nä itse laa­tu­ky­se­lyä täs­tä lin­kis­tä

Muikku: opetuksen, ohjauksen ja opiskelun päämaja 

“Verk­ko-opin­to­jak­sois­ta pi­tää teh­dä sel­lai­sia, että mah­dol­li­sim­man moni eri­lai­nen opis­ke­li­ja pys­tyy opis­ke­le­maan nii­tä it­se­näi­ses­ti, ti­lan­tees­ta tai mah­dol­li­sis­ta ra­joit­teis­ta riip­pu­mat­ta.” – Sal­la, si­säl­tö­toi­mit­ta­ja

Net­ti­lu­ki­os­sa var­si­nai­nen opis­ke­lu ta­pah­tuu Muik­ku-op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä, jos­sa di­gi­taa­li­nen saa­vu­tet­ta­vuus on ensi­si­jais­ta. Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ja oppi­ma­te­ri­aa­lien on ol­ta­va help­po­käyt­töi­siä ja ym­mär­ret­tä­viä kai­kil­le opis­ke­li­joil­le. Tek­ni­set rat­kai­sut tai oppi­ma­te­ri­aa­liin liit­ty­vät va­lin­nat ei­vät saa tul­la op­pi­mi­sen es­teek­si. 

“Tun­nen avaa­va­ni koti­oven, kun kir­jau­dun Muik­kuun”– opis­ke­li­ja

“Saa­vu­tet­ta­vuus verk­ko­si­vus­toil­la ja -so­vel­luk­sis­sa on yksi tär­keim­mis­tä asi­ois­ta, mikä pi­tää ot­taa huo­mi­oon kai­kis­sa vai­heis­sa: suun­nit­te­lus­sa, omi­nai­suuk­sien to­teu­tuk­ses­sa ja käyt­tö­tes­tauk­ses­sa.” – Jari, op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mis­tii­min ve­tä­jä

Opis­ke­li­jat ja työn­te­ki­jät osal­lis­tu­vat op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mi­seen. Muik­kuun on vii­me vuo­si­na tuo­tet­tu saa­vu­tet­ta­vuut­ta pa­ran­ta­via toi­min­to­ja, ku­ten lu­ki­vii­vain ja teks­ti pu­heek­si -toi­min­to. Tek­ni­siin rat­kai­sui­hin liit­ty­vää saa­vu­tet­ta­vuut­ta tar­kas­tel­laan niin op­pi­mi­sen kuin työn­te­on­kin näkö­kul­mas­ta. Sii­nä mis­sä op­pi­mis­ym­pä­ris­tö on opis­ke­li­jan ensi­si­jai­nen opis­ke­lu­paik­ka, se on myös ope­tus- ja oh­jaus­hen­ki­lös­tön työ­ym­pä­ris­tö. Hen­ki­lös­tön näkö­kul­mas­ta kes­kei­siä ovat mm. opin­to­jen seu­ran­taan, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen, vies­tin­tään, pa­laut­teen­an­toon ja ar­vi­oin­tiin liit­ty­vät rat­kai­sut.

“Kun uu­sia omi­nai­suuk­sia to­teu­te­taan tai van­ho­ja muu­te­taan, uu­det omi­nai­suu­det tes­ta­taan kä­sin eri pää­te­lait­teil­la ja var­mis­te­taan au­to­maat­ti­sil­la tes­teil­lä. Kaik­ki koo­di­muu­tok­set kat­sel­moi­daan tii­mi­nä, mil­lä py­ri­tään var­mis­ta­maan, että muu­tok­set to­teut­ta­vat myös saa­vu­tet­ta­vuus­näkö­kul­maa.” – Jari, op­pi­mis­ym­pä­ris­tön ke­hit­tä­mis­tii­min ve­tä­jä

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tön tek­ni­set rat­kai­sut ei­vät toi­mi il­man laa­duk­kai­ta oppi­ma­te­ri­aa­le­ja ja nii­den käyt­tä­jiä. Verk­ko-oppi­ma­te­ri­aa­lin tu­lee muo­dos­taa sel­keä pol­ku, jol­la opis­ke­li­ja voi ede­tä myös it­se­näi­ses­ti sil­loin­kin, kun opet­ta­ja ei ole heti ta­voi­tet­ta­vis­sa. Lu­ki­on oppi­ma­te­ri­aa­leis­sa kes­keis­tä on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kais­ten si­säl­tö­jen esit­tä­mi­nen ym­mär­ret­tä­väs­ti ja moni­puo­li­sin ta­voin. Kie­lel­lis­ten ja saa­vu­tet­ta­vuus­di­rek­tii­viin liit­ty­vien te­ki­jöi­den li­säk­si on huo­mi­oi­ta­va kult­tuu­ri­nen saa­vu­tet­ta­vuus. Oppi­ma­te­ri­aa­lin tu­lee edus­taa sitä ym­pä­röi­vää mo­ni­nais­ta yh­teis­kun­taa. 

“Si­säl­lön ja tie­don pi­tää olla sel­lai­ses­sa muo­dos­sa, että sii­hen pää­see kä­sik­si, ja opin­to­jak­so­jen on ol­ta­va sel­kei­tä, loo­gi­sia ja ym­mär­ret­tä­viä ko­ko­nai­suuk­sia. Si­säl­tö­toi­mit­ta­ja­na kiin­ni­tän huo­mi­o­ta muun mu­as­sa kie­len, teks­tin, ku­vien ja teh­tä­vien saa­vu­tet­ta­vuu­teen.” – Sal­la, si­säl­tö­toi­mit­ta­ja

Op­pi­mis­ym­pä­ris­tö ja oppi­ma­te­ri­aa­li muo­dos­ta­vat ope­tuk­sen ja oh­jauk­sen kans­sa ko­ko­nai­suu­den, jol­la var­mis­te­taan opis­ke­li­jan ete­ne­mi­nen opin­nois­saan ja opis­ke­lu­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­nen. Ope­tuk­ses­sa ja oh­jauk­ses­sa saa­vu­tet­ta­vuus on ar­vos­ta­van vuo­ro­vai­ku­tuk­sen ja sel­ke­än vies­tin­nän li­säk­si eri­lais­ten op­pi­mis­ta tu­ke­vien toi­mien edis­tä­mis­tä. Nämä voi­vat liit­tyä ope­tus- ja opis­ke­lu­me­ne­tel­mien moni­puo­lis­ta­mi­seen, osaa­mi­sen osoit­ta­mi­seen ja ar­vi­oin­tiin tai eri­lai­siin pa­laut­teen­an­non ja tuki­o­pe­tuk­sen muo­toi­hin.

“Mi­nun työs­sä­ni saa­vu­tet­ta­vuus on esi­mer­kik­si sitä, että muok­kaan tar­vit­ta­es­sa osaa­mi­sen osoit­ta­mi­sen ta­paa opis­ke­li­jal­le so­pi­vak­si.”  – Jo­han­na, ai­neen­o­pet­ta­ja

”Äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den opet­ta­ja­na saa­vu­tet­ta­vuus tu­lee esil­le eten­kin kie­leen liit­ty­vis­sä asi­ois­sa. Kir­jal­li­suut­ta voi so­vit­ta­es­sa lu­ke­mi­sen ohel­la myös kuun­nel­la. Jos­kus apua saa sel­ko­kir­jal­li­suu­des­ta. Yleen­sä opis­ke­li­jan mah­dol­li­nen pul­ma rat­ke­aa, kun hän ky­syy apua – sitä var­ten me opet­ta­jat saa­ta­vil­la olem­me.” – Tar­ja, ai­neen­o­pet­ta­ja

Hank­kees­sa ke­rät­tiin erik­seen myös S2-opis­ke­li­joi­den ko­ke­muk­sia opis­ke­lus­ta Net­ti­lu­ki­os­sa. Ta­voit­tee­na oli koo­ta täl­tä opis­ke­li­ja­ryh­mäl­tä konk­reet­ti­sia ke­hit­tä­mis­tar­pei­ta. Vies­tin­nän ja kir­jal­lis­ten ma­te­ri­aa­lien sel­key­teen toi­vot­tiin kiin­ni­tet­tä­vän huo­mi­o­ta. Sel­ke­ä­kie­li­syyt­tä kä­si­tel­tiin­kin Net­ti­lu­ki­on koko hen­ki­lös­tön pe­da­go­gi­ses­sa aamu­päi­väs­sä. Sel­ko­kie­len asi­an­tun­ti­ja Riik­ka Tuo­hi­met­sä esit­ti ha­vain­nol­li­ses­ti ja moni­puo­li­ses­ti kei­no­ja sel­keyt­tää kir­jal­lis­ta vies­tin­tää ja vuo­ro­vai­ku­tus­ta. 

Tu­tus­tu ja hyö­dyn­nä S2-ky­se­lyä täs­tä lin­kis­tä. 

Opiskelijan omia taitoja vahvistamassa

Lu­kio huo­leh­tii ope­tuk­sen ja oh­jauk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­des­ta, mut­ta sa­mal­la on tär­keä vah­vis­taa opis­ke­li­jan omia tai­to­ja ja tu­kea opis­ke­lu­ky­vyn ke­hit­ty­mis­tä. Sa­maan ai­kaan muok­kaam­me oppi­lai­tos­toi­min­nas­ta opis­ke­li­joil­le so­pi­vaa ja var­mis­tam­me, että myös opis­ke­li­ja löy­tää ja omak­suu it­sel­leen uu­sia työ­ka­lu­ja ede­tä opin­nois­saan. Lyh­ty-hank­keen ai­ka­na on ke­hi­tet­ty edel­leen Opin­voi­ma­la.fi-verk­ko­si­vus­toa, ja sen ma­te­ri­aa­lei­hin pe­rus­tu­via opis­ke­lu­ky­vyn tee­mo­ja kä­sit­te­le­viä OHO-opin­to­jak­so­ja. Opin­to­jak­sot ja verk­ko­si­vus­ton avoi­met ma­te­ri­aa­lit tu­ke­vat esi­mer­kik­si opis­ke­lu­tai­to­ja, opis­ke­lu­hy­vin­voin­tia ja ar­jen­hal­lin­taa.

Opis­ke­li­joi­den ään­tä on vah­vis­tet­tu opis­ke­li­ja­kun­ta­toi­min­taa ke­hit­tä­mäl­lä ja sen tun­net­tuut­ta li­sää­mäl­lä. Hank­keen ai­ka­na tuo­tet­tiin muun mu­as­sa pod­cast-jak­so­ja opis­ke­li­ja­kun­ta-ak­tii­vien kans­sa. Opis­ke­li­jat ovat li­säk­si ol­leet mu­ka­na laa­tu­työs­sä vas­taa­mal­la laa­tu­työ­hön liit­ty­viin ky­se­lyi­hin ja osal­lis­tu­mal­la nii­den si­säl­tö­jen mu­kai­seen ke­hit­tä­mis­työ­hön.

“Saan olla ra­ken­ta­mas­sa vie­lä­kin ehom­paa Net­ti­lu­ki­o­ta opis­ke­li­ja­kun­nas­sa.” – Lin­da, opis­ke­li­ja

“Mi­nua on ar­vos­tet­tu ih­mi­se­nä ja opis­ke­li­ja­na ja kan­nus­tet­tu jat­ka­maan sil­loin, kun itse on mel­kein luo­vut­ta­nut.”  – opis­ke­li­ja

Yhteistä prosessia ja yhteistyötä 

Lyh­ty-hank­keen ai­ka­na laa­tu­työn kes­ki­ös­sä on ol­lut oppi­lai­tok­sen toi­mi­joi­den yh­tei­nen työs­ken­te­le­mi­nen. Koh­taa­mi­set, kes­kus­te­lut, työ­pa­jat, ky­se­lyt ja kar­toi­tuk­set ovat mah­dol­lis­ta­neet sen, että laa­tu­työ­tä teh­dään osal­lis­ta­en ja tii­viis­sä yh­tey­des­sä käy­tän­nön ope­tuk­sen ja opis­ke­lun ar­keen. Laa­tu­työ on pi­kem­min te­ke­mis­tä kuin vain asia­kir­jan kir­joit­ta­mis­ta, jol­loin te­ke­mi­sen lo­mas­sa syn­tyy toki myös itse laa­tu­käsi­kir­ja.

Laa­tu­työs­ken­te­lyä ovat ryt­mit­tä­neet hen­ki­lös­tön pe­da­go­gi­set aamu­päi­vät, jois­sa on pu­reu­dut­tu tiet­tyi­hin laa­tu­työn tee­moi­hin. Hank­keen ai­ka­na on teh­ty ar­vi­oin­ti- ja kar­toi­tus­työ­tä opis­ke­li­joil­le ja hen­ki­lös­töl­le suun­na­tuil­la ky­se­lyil­lä, joi­den tu­lok­sia on kä­si­tel­ty yh­des­sä. Kes­kei­nen ky­sy­mys on: mitä on laa­tu juu­ri meil­lä ja mi­ten se nä­kyy joka­päi­väi­ses­sä toi­min­nas­sam­me?

Lyh­ty-han­ke on to­teu­tet­tu Mik­ke­lin lu­ki­on ja Ota­vi­an Net­ti­lu­ki­on yh­teis­työ­nä. Hank­kees­sa teh­tiin yh­teis­työ­tä li­säk­si Piek­sä­mäen ja Sa­von­lin­nan lu­ki­oi­den laa­tu­hank­kei­den ja Itä-Suo­men Nest-ver­kos­ton kans­sa. 

Lisä­ma­te­ri­aa­lia:

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024