Eeva Pylkkö ja Nina Tervala
1. Mikä lukiolaisen ABC?
Lukiolaisen ABC on verkkosivusto, johon on koottu monenlaista materiaalia lukio-opiskelijan opiskelun tueksi. Sivusto jakautuu neljään osioon: lukio-opiskelun informatiiviseen osioon, opiskelutekniikoihin ja opiskelutehtävien tukeen, kielikoordinaattoreiden kielitietoisuusvinkkeihin sekä yleisohjeisiin oppimisen ja opiskelun tuesta.
- Lukio-opiskelun informatiivisesta osiosta löytyy lukio-opiskelun opas ja sen kieliversiot. Tämä kokoaa kaiken oleellisen tiedon lukio-opiskelusta, ja toimii hyvänä tukimateriaalina uudelle opiskelijalle, lukio-opintoja pohtivalle tai huoltajalle. Lisäksi sivustolta löytyy suomi-lukio-suomi -sanakirja, jossa on avattu keskeiset lukio-opiskelun käsitteet.
- Opiskelutekniikoihin ja opiskelutehtävien tukeen on koottu monenlaisia vinkkejä ja tekniikoita esimerkiksi ajanhallintaan, motivaatioon, keskittymiseen, erilaisiin tehtävätyyppeihin ja tehtävänantojen ymmärtämiseen, lukemiseen, kirjoittamiseen, matematiikkaan, vieraisiin kieliin ja kokeisiin valmistautumiseen. Tarkoitus on, että opiskelija löytäisi täältä apua, mikäli opiskelutehtävät eivät lähde etenemään tai kotitehtäviä on vaikea ymmärtää. Erilaisten opiskelustrategioiden tunnistaminen ja hyödyntäminen auttaa opiskelijaa opiskelussa ja oppimisessa.
- Kielikoordinaattoreiden vinkit kohdistuvat kielitietoisuuteen ja niistä opiskelija löytää apua opiskelun mahdollisiin kielellisiin haasteisiin. Materiaali auttaa opiskelijaa tunnistamaan kielen merkitystä oppimisessa.
- Yleisohjeissa oppimisen ja opiskelun tuesta on koottu yleistietoa oppimisvaikeuksista ja muista opiskelua vaikeuttavista tilanteista. Täältä löytyy vinkkejä, joilla omaa opiskeluhyvinvointiaan voi itse yrittää esimerkiksi elämäntapoja tarkastelemalla parantaa. Lisäksi löytyy ohjeet sille, mistä ja keneltä löytää ja pyytää apua oppimisvaikeuksiin tai muihin hyvinvoinnin kysymyksiin.
2. Miten Lukiolaisen ABC on syntynyt?
Lukiokoulutuksen laatua Vantaalla -hanke on toiminut Vantaalla vuosina 2023-2024. Hankkeen päätavoitteina on ollut kehittää S2-opiskelijoiden tukea sekä yleisesti oppimisen tukea. Hankkeessa haluttiin löytää opettajien osaamiseen ja rakenteisiin kohdistuvien kehityskohteiden lisäksi myös sellaisia toimintatapoja, joilla oppimisen tuen kehittämistä ja tiedon lisäämistä voidaan suunnata myös opiskelijoille. Hanketta edeltäneen Lukioiden ohjauksen laadun vahvistaminen Vantaalla -hankkeen aikana kentältä nousi tarve selkokieliselle lukio-opiskelun oppaalle. Kyseisessä hankkeessa oli toteutettu myös Vinkkipankki-sivusto, josta löytyy hyviä käytänteitä opettajan työn tueksi. Tältä pohjalta nousi ajatus siitä, voisiko myös opiskelijoille luoda oman sivuston, johon koota lukio-opiskelun oppaan lisäksi muita hyviä käytänteitä opiskeluun.
Idean jälkeen projektiasiantuntija lähti suunnittelemaan, millaista materiaalia sivustolle kannattaisi koota ja miten eri työryhmiä voisi hyödyntää materiaalin tuottamisessa. Lukiokoulutuksen laatua Vantaalla -hankkeessa perustettiin kaksi opettajatyöryhmää: S2-opiskelijoiden tuen työryhmä sekä erityisopettajien työryhmä. S2-opiskelijoiden työryhmä otti vastuuta lukio-opiskelun oppaan kirjoittamisesta. Lopuksi opas käännätettiin selkokielelle ja muutamille muille kielille. Erityisopettajien työryhmässä puolestaan koottiin jo olemassa olevia opiskelutekniikoita ja erityisopettajien käyttämää tukimateriaalia yhteen. Tämän lisäksi sivuston materiaaleissa hyödynnettiin Lukioiden ohjauksen laadun vahvistaminen Vantaalla -hankkeen kieli- ja kulttuuritietoisuuden työryhmää, joka sanallisti auki erilaisia tehtävänantoja ja tehtävätyyppejä. Vantaan lukioissa on työskennellyt myös kaksi kielikoordinaattoria, jotka ovat tuottaneet omaa kielitietoisuuteen kohdistuvaa tukimateriaalia opiskelijoille.
3. Miten materiaali auttaa erilaisia opiskelijoita?
Lukio-opiskelun ABC:n tarkoitus on auttaa opiskelijaa selviytymään opinnoistaan paremmin. Opiskeleminen ja oppiminen ovat itsessään myös taitoja siinä missä englannin kieli ja matematiikkakin ovat. Lukiossa opiskelijan on tarkoitus tulla koko ajan itsenäisemmäksi, omista asioistaan vastuuta ottavaksi nuoreksi aikuiseksi. Nämä taidot kehittyvät hyvin eri tahtia, ja samassa ryhmässä voikin olla jo lähes aikuisen tasolla toimivia subjekteja kuin ainoastaan ulkoisen ohjeistuksen varassa toimivia nuoria. Toivon mukaan Lukiolaisen ABC:lla on tarjottavaa kaikille.
Moni lukiolainen on jo taitava ja tietoinen opiskelija. Osa hyödyntää jotain oppimistekniikkaa asiaa sen kummemmin ajattelematta. Heille ABC voi olla opas, jonka avulla he hiovat taitojaan opiskelussa vielä paremmiksi, ehkä nappaavat työkalupakkiinsa jotain lisää ja saavat vahvistusta sille, mitä tekevät.
Lukiossa on kuitenkin myös suuri joukko nuoria, jotka eivät pyri aktiivisesti edistämään oppimisen taitojaan oikein mitenkään. Oppitunneilla he ovat kyllä läsnä, mutta eivätt ota osaa oppitunnin kulkuun vapaaehtoisesti lainkaan. Moni puuhaa omiaan. Lukion alku tuntuu helpolta, koska “ei ole ollut läksyjä”. Uudet lukiolaiset ovat vielä peruskoulumoodissa, johon kuuluu käsitys siitä, että se (ehkä) tehdään, mitä nimenomaan käsketään. Jotkut jatkavat samalla tyylillä useamman vuoden. Heillä ei ole syntynyt motivaatiota tehdä oma parhaansa, yrittää tulla paremmaksi, antaa osansa yhteisön työskentelyyn.
Opittu passiivisuus ja motivaation puute voivat juontaa juurensa myös diagnosoimattomiin ja/tai hoitamattomiin oppimisvaikeuksiin. Jos lapsi ei ole saanut apua, hän kuormittuu ja tehtävät voivat olla ylivoimaisia. Moni luki- ja oppimisvaikeuksien kuitenkin selviytyy lukioon asti, mutta opiskelu voi alkaa tuntua nopeasti raskaalta. Näillä nuorilla ahdistus ja huono oppijan itsetunto ovat yleisiä.
Nämä nuoret tarvitsisivat eniten oppaan neuvoja, mutta todennäköisesti eivät itse hakeudu sieltä apua saamaan. Heillä voi myös olla hankaluuksia hahmottaa ohjeita ja muuttaa niitä toiminnaksi.
” Lohdutukseksi opettajalle voidaan todeta, että ohjeet ja avut, joita annamme niille, joille se on välttämätöntä, eivät koskaan ole haitaksi yhdellekään opiskelijalle.”
4. Kuinka materiaalia voi hyödyntää pedagogisesti?
Oppaaseen kannattaa tutustua yhdessä eri oppitunneilla. Ehkä mieluummin useamman kerran mutta lyhyesti, tutustumalla ja harjoittelemalla vain yhtä asiaa kerrallaan. Roolit voi vaikka kääntää ympäri ja pyytää opiskelijoita löytämään ohjeet erilaisiin pulmiin.
Kaikki oppiminen edellyttää huomion suuntaamista ja keskittymistä, harjoittelua ja toistoa. Eri oppiaineilla on myös omat erityisyytensä – siksi oppaassakin vinkkejä on jaettu oppiaineryhmäkohtaisesti.
Olisikin luontevaa, että vieraan kielen opettaja katsoo opiskelijoidensa kanssa, mitä vinkkejä Lukiolaisen ABC antaa kielten opiskeluun. Luokassa voisi ottaa jonkin tekniikan harjoittelun alle yhteisesti. Esimerkiksi sanojen opettelua harjoiteltaisiin ohjeiden mukaisesti ja sitten testattaisiin, miten se auttoi.
Opiskelijat voisivat pienryhmissä kerätä jo osaamiaan tekniikoita, viedä ne vaikka lapuilla seinälle muiden nähtäville. Tärkeintä olisi, että opettaja rohkenee ottaa hetken aikaa oppitunnillaan opiskelun tekniikalle, vie opiskelijat kädestä pitäen oppaan luo ja harjoittelemaan.
Tärkeä olisi muistaa, että jos opiskelijoille annetaan linkki ja kehotetaan mennä sinne katsomaan, mitään ei tapahdu. Tarvitaan kokemus, jotain konkreettista. Me opimme kaikki kokemuksen kautta. Opiskelutekniikoiden opettelu erillisenä taitona ei siksi välttämättä kanna kovin kauas. Tekniikka tulee ottaa heti käyttöön, ja tähän opiskelija tarvitsee opettajan tai jonkun muun ulkopuolisen apua. Varsinkin silloin, kun aiheeseen liittyy ahdistusta ja huonommuuden kokemuksia.
Kynnyksen tulisi olla matala, sillä eniten apua tarvitsevat ovat yleensä myös passiivisimpia tunneilla. Yrittäessään oppia opiskelija laittaa itsensä alttiiksi. Opettajan on hyvä olla siinä kohtaa kannustava ja tukeva.
Taitavaksi oppijaksi tulee harjoittelemalla. Epäonnistuminen ja virheet ovat oppimisen edellytys. Oppiminen on taito, jonka voi oppia ja jossa tulee harjoituksen kautta koko ajan paremmaksi.
Lohdutukseksi opettajalle voidaan todeta, että ohjeet ja avut, joita annamme niille, joille se on välttämätöntä, eivät koskaan ole haitaksi yhdellekään opiskelijalle.
Lukiolaisen ABC (google.com)
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024