Lukiolaisen ABC – tukea lukio-opiskelijan opintoihin. Vantaan lukiokoulutus

Eeva Pylk­kö ja Nina Ter­va­la

1. Mikä lukiolaisen ABC?

Lu­ki­o­lai­sen ABC on verk­ko­si­vus­to, jo­hon on koot­tu mo­nen­lais­ta ma­te­ri­aa­lia lu­kio-opis­ke­li­jan opis­ke­lun tu­ek­si. Si­vus­to ja­kau­tuu nel­jään osi­oon: lu­kio-opis­ke­lun in­for­ma­tii­vi­seen osi­oon, opis­ke­lu­tek­nii­koi­hin ja opis­ke­lu­teh­tä­vien tu­keen, kie­li­koor­di­naat­to­rei­den kie­li­tie­toi­suus­vink­kei­hin sekä yleis­oh­jei­siin op­pi­mi­sen ja opis­ke­lun tu­es­ta.

2. Miten Lukiolaisen ABC on syntynyt?

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua Van­taal­la -han­ke on toi­mi­nut Van­taal­la vuo­si­na 2023-2024. Hank­keen pää­ta­voit­tei­na on ol­lut ke­hit­tää S2-opis­ke­li­joi­den tu­kea sekä ylei­ses­ti op­pi­mi­sen tu­kea. Hank­kees­sa ha­lut­tiin löy­tää opet­ta­jien osaa­mi­seen ja ra­ken­tei­siin koh­dis­tu­vien ke­hi­tys­koh­tei­den li­säk­si myös sel­lai­sia toi­min­ta­ta­po­ja, joil­la op­pi­mi­sen tuen ke­hit­tä­mis­tä ja tie­don li­sää­mis­tä voi­daan suun­na­ta myös opis­ke­li­joil­le. Han­ket­ta edel­tä­neen Lu­ki­oi­den oh­jauk­sen laa­dun vah­vis­ta­mi­nen Van­taal­la -hank­keen ai­ka­na ken­täl­tä nou­si tar­ve sel­ko­kie­li­sel­le lu­kio-opis­ke­lun op­paal­le. Ky­sei­ses­sä hank­kees­sa oli to­teu­tet­tu myös Vink­ki­pank­ki-si­vus­to, jos­ta löy­tyy hy­viä käy­tän­tei­tä opet­ta­jan työn tu­ek­si. Täl­tä poh­jal­ta nou­si aja­tus sii­tä, voi­si­ko myös opis­ke­li­joil­le luo­da oman si­vus­ton, jo­hon koo­ta lu­kio-opis­ke­lun op­paan li­säk­si mui­ta hy­viä käy­tän­tei­tä opis­ke­luun.

Ide­an jäl­keen pro­jek­ti­a­si­an­tun­ti­ja läh­ti suun­nit­te­le­maan, mil­lais­ta ma­te­ri­aa­lia si­vus­tol­le kan­nat­tai­si koo­ta ja mi­ten eri työ­ryh­miä voi­si hyö­dyn­tää ma­te­ri­aa­lin tuot­ta­mi­ses­sa. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua Van­taal­la -hank­kees­sa pe­rus­tet­tiin kak­si opet­ta­ja­työ­ryh­mää: S2-opis­ke­li­joi­den tuen työ­ryh­mä sekä eri­tyis­o­pet­ta­jien työ­ryh­mä. S2-opis­ke­li­joi­den työ­ryh­mä otti vas­tuu­ta lu­kio-opis­ke­lun op­paan kir­joit­ta­mi­ses­ta. Lo­puk­si opas kään­nä­tet­tiin sel­ko­kie­lel­le ja muu­ta­mil­le muil­le kie­lil­le. Eri­tyis­o­pet­ta­jien työ­ryh­mäs­sä puo­les­taan koot­tiin jo ole­mas­sa ole­via opis­ke­lu­tek­nii­koi­ta ja eri­tyis­o­pet­ta­jien käyt­tä­mää tuki­ma­te­ri­aa­lia yh­teen. Tä­män li­säk­si si­vus­ton ma­te­ri­aa­leis­sa hyö­dyn­net­tiin Lu­ki­oi­den oh­jauk­sen laa­dun vah­vis­ta­mi­nen Van­taal­la -hank­keen kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­den työ­ryh­mää, joka sa­nal­lis­ti auki eri­lai­sia teh­tä­vän­an­to­ja ja teh­tä­vä­tyyp­pe­jä. Van­taan lu­ki­ois­sa on työs­ken­nel­lyt myös kak­si kie­li­koor­di­naat­to­ria, jot­ka ovat tuot­ta­neet omaa kie­li­tie­toi­suu­teen koh­dis­tu­vaa tuki­ma­te­ri­aa­lia opis­ke­li­joil­le.

3. Miten materiaali auttaa erilaisia opiskelijoita?

Lu­kio-opis­ke­lun ABC:n tar­koi­tus on aut­taa opis­ke­li­jaa sel­viy­ty­mään opin­nois­taan pa­rem­min. Opis­ke­le­mi­nen ja op­pi­mi­nen ovat it­ses­sään myös tai­to­ja sii­nä mis­sä eng­lan­nin kie­li ja ma­te­ma­tiik­ka­kin ovat. Lu­ki­os­sa opis­ke­li­jan on tar­koi­tus tul­la koko ajan it­se­näi­sem­mäk­si, omis­ta asi­ois­taan vas­tuu­ta ot­ta­vak­si nuo­rek­si ai­kui­sek­si. Nämä tai­dot ke­hit­ty­vät hy­vin eri tah­tia, ja sa­mas­sa ryh­mäs­sä voi­kin olla jo lä­hes ai­kui­sen ta­sol­la toi­mi­via sub­jek­te­ja kuin ai­no­as­taan ul­koi­sen oh­jeis­tuk­sen va­ras­sa toi­mi­via nuo­ria. Toi­von mu­kaan Lu­ki­o­lai­sen ABC:lla on tar­jot­ta­vaa kai­kil­le. 

Moni  lu­ki­o­lai­nen on jo tai­ta­va ja tie­toi­nen opis­ke­li­ja.  Osa hyö­dyn­tää jo­tain op­pi­mis­tek­niik­kaa asi­aa sen kum­mem­min ajat­te­le­mat­ta. Heil­le ABC voi olla opas, jon­ka avul­la he hi­o­vat tai­to­jaan opis­ke­lus­sa vie­lä pa­rem­mik­si, ehkä nap­paa­vat työ­kalu­pak­kiin­sa jo­tain li­sää ja saa­vat vah­vis­tus­ta sil­le, mitä te­ke­vät. 

Lu­ki­os­sa on kui­ten­kin myös suu­ri jouk­ko nuo­ria, jot­ka ei­vät pyri ak­tii­vi­ses­ti edis­tä­mään op­pi­mi­sen tai­to­jaan oi­kein mi­ten­kään. Oppi­tun­neil­la he ovat kyl­lä läs­nä, mut­ta ei­vätt ota osaa oppi­tun­nin kul­kuun va­paa­eh­toi­ses­ti lain­kaan. Moni puu­haa omi­aan. Lu­ki­on alku tun­tuu hel­pol­ta, kos­ka “ei ole ol­lut läk­sy­jä”. Uu­det lu­ki­o­lai­set ovat vie­lä pe­rus­kou­lu­moo­dis­sa, jo­hon kuu­luu kä­si­tys sii­tä, että se (ehkä) teh­dään, mitä ni­men­o­maan käs­ke­tään. Jot­kut jat­ka­vat sa­mal­la tyy­lil­lä use­am­man vuo­den. Heil­lä ei ole syn­ty­nyt mo­ti­vaa­ti­o­ta teh­dä oma par­haan­sa, yrit­tää tul­la pa­rem­mak­si, an­taa osan­sa yh­tei­sön työs­ken­te­lyyn. 

Opit­tu pas­sii­vi­suus ja mo­ti­vaa­ti­on puu­te voi­vat juon­taa juu­ren­sa myös di­ag­no­soi­mat­to­miin ja/tai hoi­ta­mat­to­miin op­pi­mis­vai­keuk­siin. Jos lap­si ei ole saa­nut apua, hän kuor­mit­tuu ja teh­tä­vät voi­vat olla yli­voi­mai­sia. Moni luki- ja op­pi­mis­vai­keuk­sien kui­ten­kin sel­viy­tyy lu­ki­oon asti, mut­ta opis­ke­lu voi al­kaa tun­tua no­pe­as­ti ras­kaal­ta. Näil­lä nuo­ril­la ah­dis­tus ja huo­no op­pi­jan itse­tun­to ovat ylei­siä.  

Nämä nuo­ret tar­vit­si­si­vat eni­ten op­paan neu­vo­ja, mut­ta to­den­nä­köi­ses­ti ei­vät itse ha­keu­du siel­tä apua saa­maan. Heil­lä voi myös olla han­ka­luuk­sia hah­mot­taa oh­jei­ta ja muut­taa nii­tä toi­min­nak­si. 

” Loh­du­tuk­sek­si opet­ta­jal­le  voi­daan to­de­ta, että oh­jeet ja avut, joi­ta an­nam­me niil­le, joil­le se on vält­tä­mä­tön­tä, ei­vät kos­kaan ole hai­tak­si yh­del­le­kään opis­ke­li­jal­le.”

4. Kuinka materiaalia voi hyödyntää pedagogisesti?

Op­paa­seen kan­nat­taa tu­tus­tua yh­des­sä eri oppi­tun­neil­la. Ehkä mie­luum­min use­am­man ker­ran mut­ta ly­hy­es­ti, tu­tus­tu­mal­la ja har­joit­te­le­mal­la vain yhtä asi­aa ker­ral­laan. Roo­lit voi vaik­ka kään­tää ym­pä­ri ja pyy­tää opis­ke­li­joi­ta löy­tä­mään oh­jeet eri­lai­siin pul­miin. 

Kaik­ki op­pi­mi­nen edel­lyt­tää huo­mi­on suun­taa­mis­ta ja kes­kit­ty­mis­tä, har­joit­te­lua ja tois­toa. Eri oppi­ai­neil­la on myös omat eri­tyi­syy­ten­sä – sik­si op­paas­sa­kin vink­ke­jä on ja­et­tu oppi­aine­ryh­mä­koh­tai­ses­ti. 

Oli­si­kin luon­te­vaa, että vie­raan kie­len opet­ta­ja kat­soo opis­ke­li­joi­den­sa kans­sa, mitä vink­ke­jä Lu­ki­o­lai­sen ABC an­taa kiel­ten opis­ke­luun. Luo­kas­sa voi­si ot­taa jon­kin tek­nii­kan har­joit­te­lun alle yh­tei­ses­ti. Esi­mer­kik­si sa­no­jen opet­te­lua har­joi­tel­tai­siin oh­jei­den mu­kai­ses­ti ja sit­ten tes­tat­tai­siin, mi­ten se aut­toi. 

Opis­ke­li­jat voi­si­vat pien­ryh­mis­sä ke­rä­tä jo osaa­mi­aan tek­nii­koi­ta, vie­dä ne vaik­ka la­puil­la sei­näl­le mui­den näh­tä­vil­le. Tär­kein­tä oli­si, että opet­ta­ja roh­ke­nee ot­taa het­ken ai­kaa oppi­tun­nil­laan opis­ke­lun tek­nii­kal­le, vie opis­ke­li­jat kä­des­tä pi­tä­en op­paan luo ja har­joit­te­le­maan. 

Tär­keä oli­si muis­taa, että jos opis­ke­li­joil­le an­ne­taan link­ki ja ke­ho­te­taan men­nä sin­ne kat­so­maan, mi­tään ei ta­pah­du. Tar­vi­taan ko­ke­mus, jo­tain konk­reet­tis­ta. Me opim­me kaik­ki ko­ke­muk­sen kaut­ta. Opis­ke­lu­tek­nii­koi­den opet­te­lu eril­li­se­nä tai­to­na ei sik­si vält­tä­mät­tä kan­na ko­vin kau­as. Tek­niik­ka tu­lee ot­taa heti käyt­töön, ja tä­hän opis­ke­li­ja tar­vit­see opet­ta­jan tai jon­kun muun ulko­puo­li­sen apua. Var­sin­kin sil­loin, kun ai­hee­seen liit­tyy ah­dis­tus­ta ja huo­nom­muu­den ko­ke­muk­sia. 

Kyn­nyk­sen tu­li­si olla ma­ta­la, sil­lä eni­ten apua tar­vit­se­vat ovat yleen­sä myös pas­sii­vi­sim­pia tun­neil­la. Yrit­tä­es­sään op­pia opis­ke­li­ja lait­taa it­sen­sä alt­tiik­si. Opet­ta­jan on hyvä olla sii­nä koh­taa kan­nus­ta­va ja tu­ke­va. 

Tai­ta­vak­si op­pi­jak­si tu­lee har­joit­te­le­mal­la. Epä­on­nis­tu­mi­nen ja vir­heet ovat op­pi­mi­sen edel­ly­tys. Op­pi­mi­nen on tai­to, jon­ka voi op­pia ja jos­sa tu­lee har­joi­tuk­sen kaut­ta koko ajan pa­rem­mak­si. 

Loh­du­tuk­sek­si opet­ta­jal­le  voi­daan to­de­ta, että oh­jeet ja avut, joi­ta an­nam­me niil­le, joil­le se on vält­tä­mä­tön­tä, ei­vät kos­kaan ole hai­tak­si yh­del­le­kään opis­ke­li­jal­le.

Lu­ki­o­lai­sen ABC (goog­le.com)

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024