Reima Härkönen
OPH:n hankerahoituksen turvin halusimme punnertaa oppilaitokseen oman laatukäsikirja. Jo työn alussa korostimme itsellemme, että tämän tulee olla vahvasti tulevaisuuteen orientoiva ja sen vuoksi hyvin prosessimainen. Olemme laatineet vinon pinon erilaisia mittareita ja oppilaitoksen hallintotiimi on vastuussa raakadatan keruusta. Arvioivat johtopäätökset tehdään opettajainkokouksessa kerran lukukauteen.
Työn aluksi määrittelimme laatutyön periaatteet;
- Toiminnan ja sen menestymisen keskeisyys, eli tietoisuus perustehtävästä ja siitä, kuinka se kyetään menestyksekkäästi hoitamaan nyt ja tulevaisuudessa
- Vaatimustenmukaisuus eli varmistutaan lainsäädännön, viranomaisten määräysten ja ohjeiden sekä asiantuntijaorganisaatiomme päätösten mukaisesta toiminnasta
- Asiakaslähtöisyys eli laatutyön keskiössä ovat opiskelijat ja heidän tarpeensa, esim. mittareiden osalta opiskelijoiden palautejärjestelmien tuottama data on merkittävin raakadata arvioiville johtopäätöksille
- Tietojohtaminen eli laatutyö ja sen johdosta tehtävät arvioivat johtopäätökset nojaavat indikaattoreiden, palautejärjestelmien tai asiantuntijaorganisaation itsensä tuottamaan tietoon
- Sisäisen yhteistyön keskeisyys eli laatutyö osaltaan varmistaa, että sisäisen yhteistyön rakenteet ovat kunnossa niin palkatun henkilöstön välisessä toiminnassa kuin heidän ja opiskelijoiden välisessä toiminnassa
Laatutyön mittareina toimivat joko indikaattorit tai kerätyt palautteet. Indikaattoritieto ei vaadi erillistä palautejärjestelmää vaan se saadaan oppilaitoksen ulkopuoliselta taholta tai esim. opiskelijatietojärjestelmästä sellaisenaan. Palautteet on kerätty aiemminkin, mutta niiden hyödyntäminen on ollut hyvin sattumanvaraista. Ei hyvä.
Indikaattoreina toimivat ainakin seuraavat tietolähteet;
- Ylioppilastutkintolautakunnan tilastojulkaisut kevään 2022 tutkintokerrasta alkaen
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttamat kouluterveyskyselyt vuodesta 2023
- Lukiolaisbarometrin (SLL) tulokset vuodesta 2024
- Savonlinnan kaupungin työyhteisökysely 2023 alkaen
- Opiskelijatietojärjestelmästä (primus) saatavat koosteet
Palautteista tärkeimmät ovat laajat opiskelijakyselymme;
- Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat, tulokysely
- Toisen vuosikurssin opiskelijat, olokysely
- Kolmannen vuosikurssin opiskelijat, päättökysely
- Ryhmäliikkuvuuksien palautekysely
Lukiokoulutuksen laatustrategia (OKM:n julkaisuja 2022:43) määrittää lukiokoulutuksen laadunhallinnalle ja sen johtamiselle valtakunnalliset ja yhdensuuntaiset periaatteet. Sen tavoitteena on vahvistaa lukiokoulutuksen korkeaa laatua ja tasalaatuisuutta sekä ohjata koulutuksen järjestäjiä jatkuvana laadunhallintaan ja toiminnan kehittämiseen. Luettuamme tämän epistolan päädyimme siihen, että käsikirjassamme ovat seuraavat isot teemat (julkaisun laatutekijät);
- laatulupaus
- kehittyvä toimintakulttuuri
- laadukas oppiminen
- hyvinvointi ja osallisuus
- saavutettava lukiokoulutus
Kuinka sitten laatukäsikirja toimii?
Toimikoon malli-casena kehittyvä Laadukas oppiminen -laatutekijään liittyvä osio, Arviointi.
Tämän kokonaisuuden löydät osoitteesta; Arviointi – Savonlinnan Taidelukio
Laatukäsikirjan tämä osio toimii niin, että johdattelemme asiasta kiinnostuneen arviointi -teemaan viranomaislähteiden muodossa, lukiolaki (714/2028), lukion opetussuunnitelman perusteet 2019, (OPH Määräykset ja ohjeet 2019:2a) sekä Savonlinnan taidelukio opetussuunnitelma ja lukiokoulutuksen järjestämislupa (OKM/54/539/2017).
Lisäksi soveltavana ohjeena opinto-oppaamme arviointia koskeva osio.
Valitsimme mittareiksi kaksi indikaattoria; opiskelijatietojärjestelmästä (primus) arviointiyhteenvedon sekä lukiolaisbarometrin kysymyksen. Valitsimme mittareiksi myös oman palautejärjestelmämme kaksi kysymystä. Nämä löytyvät tulosten esittelyn yhteyden.
Arvioivat johtopäätökset
Toukokuussa 2023 ns. lukuvuoden arviointityöpäivässä kartoitetaan kertyneet mittaritiedot ja tehdään listaus arvioivista johtopäätöksistä. Lista onnistumisista ja asioista, joissa tarvitsemme vielä parantaa juoksuamme.
Tämän tiedon perusteella arviointien osalta voitaneen sanoa, että arvioinnin osalta isompia huolenaiheita ei ole.
Arvioivat johtopäätökset valmistellaan koulun laatutiikin toimesta, käsitellään opettajainkokouksissa tai teemaryhmissä (kv-tiimi, opiskeluhuoltoryhmä, turvallisuusryhmä). Asioissa kuullaan opiskelijoita välillisesti (opiskelijakunnan hallitus) ja keskeisimmät tulokset tiedotetaan huoltajille ja opiskelijoille.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024