Savonlinnan Taidelukion laatutyö

Rei­ma Här­kö­nen

OPH:n han­ke­ra­hoi­tuk­sen tur­vin ha­lu­sim­me pun­ner­taa oppi­lai­tok­seen oman laa­tu­käsi­kir­ja. Jo työn alus­sa ko­ros­tim­me it­sel­lem­me, että tä­män tu­lee olla vah­vas­ti tu­le­vai­suu­teen orien­toi­va ja sen vuok­si hy­vin pro­ses­si­mai­nen. Olem­me laa­ti­neet vi­non pi­non eri­lai­sia mit­ta­rei­ta ja oppi­lai­tok­sen hal­lin­to­tii­mi on vas­tuus­sa raa­ka­da­tan ke­ruus­ta. Ar­vi­oi­vat joh­to­pää­tök­set teh­dään opet­ta­jain­ko­kouk­ses­sa ker­ran luku­kau­teen.

Työn aluk­si mää­rit­te­lim­me laa­tu­työn peri­aat­teet;

  1. Toi­min­nan ja sen me­nes­ty­mi­sen kes­kei­syys, eli tie­toi­suus pe­rus­teh­tä­väs­tä ja sii­tä, kuin­ka se ky­e­tään me­nes­tyk­sek­kääs­ti hoi­ta­maan nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa
  2. Vaa­ti­mus­ten­mu­kai­suus eli var­mis­tu­taan lain­sää­dän­nön, vi­ran­o­mais­ten mää­räys­ten ja oh­jei­den sekä asi­an­tun­ti­ja­or­ga­ni­saa­ti­om­me pää­tös­ten mu­kai­ses­ta toi­min­nas­ta
  3. Asi­a­kas­läh­töi­syys eli laa­tu­työn kes­ki­ös­sä ovat opis­ke­li­jat ja hei­dän tar­peen­sa, esim. mit­ta­rei­den osal­ta opis­ke­li­joi­den pa­lau­te­jär­jes­tel­mien tuot­ta­ma data on mer­kit­tä­vin raa­ka­data ar­vi­oi­vil­le joh­to­pää­tök­sil­le
  4. Tie­to­joh­ta­mi­nen eli laa­tu­työ ja sen joh­dos­ta teh­tä­vät ar­vi­oi­vat joh­to­pää­tök­set no­jaa­vat in­di­kaat­to­rei­den, pa­lau­te­jär­jes­tel­mien tai asi­an­tun­ti­ja­or­ga­ni­saa­ti­on it­sen­sä tuot­ta­maan tie­toon
  5. Si­säi­sen yh­teis­työn kes­kei­syys eli laa­tu­työ osal­taan var­mis­taa, että si­säi­sen yh­teis­työn ra­ken­teet ovat kun­nos­sa niin pal­ka­tun hen­ki­lös­tön vä­li­ses­sä toi­min­nas­sa kuin hei­dän ja opis­ke­li­joi­den vä­li­ses­sä toi­min­nas­sa

Laa­tu­työn mit­ta­rei­na toi­mi­vat joko in­di­kaat­to­rit tai ke­rä­tyt pa­laut­teet. In­di­kaat­to­ri­tie­to ei vaa­di eril­lis­tä pa­lau­te­jär­jes­tel­mää vaan se saa­daan oppi­lai­tok­sen ulko­puo­li­sel­ta ta­hol­ta tai esim. opis­ke­li­ja­tie­to­jär­jes­tel­mäs­tä sel­lai­se­naan. Pa­laut­teet on ke­rät­ty ai­em­min­kin, mut­ta nii­den hyö­dyn­tä­mi­nen on ol­lut hy­vin sat­tu­man­va­rais­ta. Ei hyvä.

In­di­kaat­to­rei­na toi­mi­vat ai­na­kin seu­raa­vat tie­to­läh­teet;

 Pa­laut­teis­ta tär­keim­mät ovat laa­jat opis­ke­li­ja­ky­se­lym­me;

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gia (OKM:n jul­kai­su­ja 2022:43) mää­rit­tää lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun­hal­lin­nal­le ja sen joh­ta­mi­sel­le val­ta­kun­nal­li­set ja yh­den­suun­tai­set peri­aat­teet. Sen ta­voit­tee­na on vah­vis­taa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kor­ke­aa laa­tua ja tasa­laa­tui­suut­ta sekä oh­ja­ta kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jiä jat­ku­va­na laa­dun­hal­lin­taan ja toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen. Lu­et­tu­am­me tä­män epis­to­lan pää­dyim­me sii­hen, että käsi­kir­jas­sam­me ovat seu­raa­vat isot tee­mat (jul­kai­sun laa­tu­te­ki­jät);

Kuinka sitten laatukäsikirja toimii?

Toi­mi­koon mal­li-ca­se­na ke­hit­ty­vä Laa­du­kas op­pi­mi­nen -laa­tu­te­ki­jään liit­ty­vä osio, Ar­vi­oin­ti.

Tä­män ko­ko­nai­suu­den löy­dät osoit­tees­ta; Ar­vi­oin­ti – Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­kio

Laa­tu­käsi­kir­jan tämä osio toi­mii niin, että joh­dat­te­lem­me asi­as­ta kiin­nos­tu­neen ar­vi­oin­ti -tee­maan vi­ran­o­mais­läh­tei­den muo­dos­sa, lu­ki­o­laki (714/2028), lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet 2019, (OPH Mää­räyk­set ja oh­jeet 2019:2a) sekä Sa­von­lin­nan tai­de­lu­kio ope­tus­suun­ni­tel­ma ja lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­mis­lupa (OKM/54/539/2017).

Li­säk­si so­vel­ta­va­na oh­jee­na opin­to-op­paam­me ar­vi­oin­tia kos­ke­va osio.

Va­lit­sim­me mit­ta­reik­si kak­si in­di­kaat­to­ria; opis­ke­li­ja­tie­to­jär­jes­tel­mäs­tä (pri­mus) ar­vi­oin­ti­yh­teen­ve­don sekä lu­ki­o­lais­ba­ro­met­rin ky­sy­myk­sen. Va­lit­sim­me mit­ta­reik­si myös oman pa­lau­te­jär­jes­tel­mäm­me kak­si ky­sy­mys­tä. Nämä löy­ty­vät tu­los­ten esit­te­lyn yh­tey­den.

Kuva 1: Tu­lok­set

Kuva 2, Pa­laut­teet

Arvioivat johtopäätökset

Tou­ko­kuus­sa 2023 ns. luku­vuo­den ar­vi­oin­ti­työ­päi­väs­sä kar­toi­te­taan ker­ty­neet mit­ta­ri­tie­dot ja teh­dään lis­taus ar­vi­oi­vis­ta joh­to­pää­tök­sis­tä. Lis­ta on­nis­tu­mi­sis­ta ja asi­ois­ta, jois­sa tar­vit­sem­me vie­lä pa­ran­taa juok­su­am­me. 

Tä­män tie­don pe­rus­teel­la ar­vi­oin­tien osal­ta voi­ta­neen sa­noa, että ar­vi­oin­nin osal­ta isom­pia huo­len­ai­hei­ta ei ole.

Ar­vi­oi­vat joh­to­pää­tök­set val­mis­tel­laan kou­lun laa­tu­tii­kin toi­mes­ta, kä­si­tel­lään opet­ta­jain­ko­kouk­sis­sa tai tee­ma­ryh­mis­sä (kv-tii­mi, opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä, tur­val­li­suus­ryh­mä). Asi­ois­sa kuul­laan opis­ke­li­joi­ta vä­lil­li­ses­ti (opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus) ja kes­kei­sim­mät tu­lok­set tie­do­te­taan huol­ta­jil­le ja opis­ke­li­joil­le.

Kuva 3: Sa­von­lin­nan Tai­de­lu­ki­on ABIT

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024