Työelämä- ja korkeakouluyhteistyön kehittäminen Lapin lukioissa

Anna-Kris­tii­na Rah­ka­la

Yh­te­nä hank­keen kah­dek­sas­ta ta­voit­tees­ta oli luo­da poh­joi­sen omat työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­vii­kot, jot­ka tar­jo­ai­si­vat La­pin lu­ki­oi­den opis­ke­li­joil­le yh­den­ver­tai­set mah­dol­li­suu­det tu­tus­tua työ­e­lä­mään sekä kor­ke­a­kou­lu­o­pin­toi­hin. Puo­len­tois­ta vuo­den ly­hy­el­lä han­ke­a­jal­la oli mah­do­ton­ta luo­da suun­ni­tel­mas­sa ni­me­tyt, täy­sin va­kiin­tu­neet työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­vii­kot.  Toi­min­ta­kult­tuu­rin muu­tos ja ke­hit­ty­mi­nen vaa­ti­vat ai­kaa, oppi­lai­tos­ym­pä­ris­tös­sä min­kä ta­han­sa toi­min­nan va­kiin­nut­ta­mi­nen voi kes­tää use­am­man luku­vuo­den. Työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­viik­ko­jen si­säl­tö­jen ja to­teu­tus­ten luo­mi­nen edel­lyt­ti jat­ku­vaa yh­tey­den­pi­toa lu­ki­on ulko­puo­li­siin toi­mi­joi­hin. Vies­tim­me sään­nöl­li­ses­ti myös ver­kos­ton lu­ki­oil­le työn ete­ne­mi­ses­tä. Saa­vu­tet­ta­vuu­den vuok­si vii­kot to­teu­tet­tiin etä­yh­teyk­sin. Mo­lem­pien viik­ko­jen pi­lo­toin­nin taus­tal­la oli aja­tus ke­hit­tä­mi­ses­tä syk­li­se­nä toi­min­ta­na, min­kä vuok­si to­teu­tuk­sis­ta ke­rät­tiin pa­laut­teet. Ra­ken­sim­me koon­nit pa­laut­teis­ta kai­kil­le kor­ke­a­kou­lu- ja työ­e­lä­mä­yh­teis­työn toi­mi­joil­le jat­ko­ke­hit­tä­mis­tä var­ten. Hank­keen lop­pu­a­jal­la pe­rus­te­tun kor­ke­a­kou­lu- ja työ­e­lä­mä­yh­teis­työn koor­di­naa­ti­o­ryh­män tar­koi­tus on jat­kaa ke­hit­tä­mis­työ­tä edel­leen.

1. Yhteistyön velvoittavuudesta

Lu­ki­o­lain mu­kaan osa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen oppi­mää­rän opin­nois­ta on jär­jes­tet­tä­vä yh­teis­työs­sä kor­ke­a­kou­lu­jen kans­sa. (Lu­ki­o­laki 714/2018, 13 § 3 mom.) LOPS-pe­rus­tei­den mu­kai­ses­ti lu­ki­on ope­tus ja muu toi­min­ta on jär­jes­tet­tä­vä si­ten, että opis­ke­li­jal­la on moni­puo­li­set mah­dol­li­suu­det saa­da tie­toa ja ko­ke­muk­sia kor­ke­a­kou­lu­o­pis­ke­lus­ta. Toi­min­nan kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na on su­ju­voit­taa siir­ty­mää kor­kea-as­teen opin­toi­hin ja edel­leen työ­e­lä­mään. Huo­mi­on­ar­vois­ta on se, että opis­ke­li­jaa on oh­jat­ta­va tu­tus­tu­maan kor­ke­a­kou­lu­jen opin­to­tar­jon­taan en­nak­ko­luu­lot­to­mas­ti il­man en­nak­ko­a­sen­tei­ta. Osa  pi­lot­tiin osal­lis­tu­neis­ta lu­kio-opet­ta­jis­ta piti kor­ke­a­kou­lu- ja työ­e­lä­mä­yh­teis­työn te­ke­mis­tä lu­ki­o­kon­teks­tis­ta ir­ral­li­se­na asi­a­na sekä yli­mää­räi­se­nä, lu­kio-opet­ta­jal­le kuu­lu­mat­to­ma­na työ­nä, mikä va­li­tet­ta­vas­ti kävi ilmi avoi­men ne­ga­tii­vi­sis­ta kom­men­teis­ta yh­teis­työ­tä koh­taan. Nämä vies­tit ei­vät ai­no­as­taan vä­lit­ty­neet epä­suo­ras­ti opis­ke­li­joil­le, vaan nii­tä jopa lau­sut­tiin luo­kas­sa ää­neen yh­teis­työ­vii­ko­jen ai­ka­na. Jot­ta on­nis­tui­sim­me teh­tä­väs­säm­me su­ju­voit­taa opis­ke­li­joi­den lu­ki­on jäl­kei­siä siir­ty­miä kor­kea-as­teel­le, on jo­kai­sen lu­kio-opet­ta­jan ym­mär­ret­tä­vä vel­voit­teen­sa, mut­ta myös oman toi­min­tan­sa vai­ku­tus asi­as­sa.  Tut­ki­muk­ses­saan Bec­ker (2014) osoit­ti opet­ta­jien tun­tei­den vai­kut­ta­van yhtä pal­jon opis­ke­li­jois­sa syn­ty­viin tun­ne­ti­loi­hin kuin opet­ta­jien oh­jauk­ses­sa käyt­tä­mien me­ne­tel­mien. On ym­mär­ret­tä­vää, että lu­kio-opet­ta­jil­la on pal­jon pai­nei­ta oppi­ai­neen­sa si­säl­tö­jen opet­ta­mi­sek­si lu­ki­o­ai­ka­na ja työn kuor­mit­ta­vuut­ta ovat li­sän­neet mo­net muu­tok­set toi­min­ta­ym­pä­ris­tös­sä. Tämä ei kui­ten­kaan rii­tä pe­rus­teek­si jät­tää kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työ­tä te­ke­mät­tä. Osa­na hank­keen te­ke­mää työ­e­lä­mä- ja kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työn ke­hit­tä­mis­tä vies­tim­me tois­tu­vas­ti opet­ta­jil­le yh­teis­työn vel­voit­ta­vuu­des­ta, sa­mal­la tar­jo­ten vä­li­neen yh­teis­työn to­teut­ta­mi­sek­si.

2. Lapin korkeakouluviikko

Kor­ke­a­kou­lu­viik­ko­ja jär­jes­te­tään muu­al­la Suo­mes­sa, mut­ta La­pis­sa ei ai­em­min ole ol­lut vas­taa­vaa toi­min­taa, jos­sa lu­ki­o­lai­set suo­rit­ta­vat orien­toi­via kor­ke­a­kou­lu­o­pin­to­ja toi­min­taan erik­seen va­ra­tun vii­kon ai­ka­na. To­teut­ta­mam­me ky­se­lyn mu­kaan vain 7,6 % vas­tan­neis­ta opet­ta­jis­ta te­kee sys­te­maat­ti­ses­ti kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työ­tä. Vii­kon jär­jes­tä­mi­sel­lä ha­lut­tiin ri­kas­taa maa­kun­nan lu­ki­ois­sa teh­tä­vää yh­teis­työ­tä ja tar­jo­ta kur­kis­tus kor­ke­a­kou­lu­o­pin­toi­hin myös niil­le opis­ke­li­joil­le, joi­den paik­ka­kun­nal­la ei ole kor­ke­a­kou­lun toi­mi­pis­tet­tä. Tämä ti­lan­ne on 16 lu­ki­os­sa kah­des­ta­kym­mes­tä. Orien­toi­vien opin­to­jen viik­koon osal­lis­tu­mi­nen ei pois­sul­je opet­ta­jien omis­sa oppi­ai­neis­saan ja opin­to­jak­soil­la te­ke­mää yh­teis­työ­tä. 38,5% ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta opet­ta­jis­ta ha­lu­ai­si hyö­dyn­tää yh­teis­työ­tä omien opin­to­jak­so­jen to­teu­tuk­sis­sa, mut­ta ei tie­dä mi­ten läh­ti­si liik­keel­le tai omat kon­tak­tit kor­ke­a­kou­lui­hin puut­tu­vat. Yh­tä­läi­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den ta­kaa­mi­sek­si viik­ko to­teu­tet­tiin etä­yh­teyk­sin. Loim­me verk­ko­si­vus­ton, jon­ne oli koot­tu kaik­ki tie­dot kor­ke­a­kou­lu­vii­kos­ta: opin­to­tar­jon­ta ku­vauk­si­neen, il­moit­tau­tu­mis­oh­jeet, il­moit­tau­tu­mi­sen tuki­vi­de­ot sekä yh­teys­tie­dot on­gel­ma­ti­lan­tei­ta var­ten. (www.la­pin­kor­ke­a­kou­lu­viik­ko.fi

Opin­to­tar­jon­nas­ta vas­ta­si nel­jä kor­ke­a­kou­lua: La­pin yli­o­pis­to, La­pin am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu, Ou­lun yli­o­pis­to ja Ou­lun am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lu. Vii­kol­le il­moit­tau­tui 1030 opis­ke­li­jaa, jot­ka oli­vat pää­sään­töi­ses­ti toi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joi­ta. Myös jat­ka­vil­le opis­ke­li­joil­le tar­jot­tiin mah­dol­li­suus suo­rit­taa orien­toi­via opin­to­ja. Tar­jo­tun 34 opin­to­jak­son jou­kos­ta suo­si­tuim­mat oli­vat Rak­kaus­psy­ko­lo­gia, Joh­da­tus täh­ti­tie­tee­seen sekä Joh­da­tus lää­ke­tie­teen alal­le. Opis­ke­li­joil­ta kor­ke­a­kou­lu­vii­kos­ta ke­rä­tyn pa­laut­teen mu­kaan eni­ten haas­tei­ta ko­et­tiin vah­vaa tun­nis­tau­tu­mis­ta edel­lyt­tä­väs­sä il­moit­tau­tu­mi­ses­sa, opis­ke­li­ja­tun­nuk­sen ak­ti­voi­mi­ses­sa tai kor­ke­a­kou­lu­jen op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin kir­jau­tu­mi­ses­sa ja nii­den käyt­tä­mi­ses­sä. Opis­ke­li­jat ar­vi­oi­vat opin­to­jak­so­jen suo­ri­tus­vaa­ti­muk­set koh­tuul­li­sik­si. (ka. 3,6 as­tei­kol­la 1-5). Lä­hes puo­let opis­ke­li­jois­ta piti kor­ke­a­kou­lu­viik­koa hy­vä­nä ta­pa­na tu­tus­tua kor­ke­a­kou­lu­o­pin­toi­hin.

Kor­ke­a­kou­lu­vii­kon jär­jes­tä­mi­nen vaa­tii huo­mat­ta­van mää­rän työ­tä suun­nit­te­lun, val­mis­te­lun ja to­teu­tuk­sen ai­ka­na sekä vii­kon jäl­keen. Toi­min­nan jat­ku­mi­nen, kon­sep­tin edel­leen ke­hit­tä­mi­nen ja yh­teis­työn va­kiin­nut­ta­mi­nen edel­lyt­tää lu­ki­oil­ta työ­ajan re­sur­soin­tia ja konk­reet­ti­sia toi­men­pi­tei­tä. Tä­män vuok­si pe­rus­tim­me koor­di­naa­ti­o­ryh­män, joka muo­dos­tuu La­pin lu­ki­oi­den opet­ta­jis­ta. Koor­di­naa­ti­o­ryh­mä jat­kaa yh­teis­työ­tä kor­ke­a­kou­lu­jen kans­sa ja vas­taa tu­le­vai­suu­des­sa jär­jes­tet­tä­vien kor­ke­a­kou­lu­viik­ko­jen val­mis­te­lus­ta. Työn su­ju­voit­ta­mi­sek­si loim­me kor­ke­a­kou­lu­vii­kon pro­ses­si­kaa­vi­on, jos­ta il­me­nee toi­mi­joi­den teh­tä­vät ja vas­tuut luku­vuo­den ajal­la. Vies­tin­nän tu­ek­si laa­dim­me vies­ti­poh­jat lu­ki­oi­den käyt­töön.

Kuva 1: Kor­ke­a­kou­lu­yh­teis­työn pro­ses­si­kaa­vio

3. Työelämäviikko

Työ­e­lä­mä­yh­teis­työn te­ke­mi­sen vel­voit­teet lu­ki­os­sa pe­rus­tu­vat lu­ki­o­la­kiin sekä ope­tus­suun­ni­tel­mien pe­rus­tei­siin. Lu­ki­o­lain mu­kaan opis­ke­li­jal­la tu­lee olla mah­dol­li­suus ke­hit­tää työ­e­lä­mä- ja yrit­tä­jyys­o­saa­mis­taan (lu­ki­o­laki 714/2018, 15 §). Ope­tus­suun­ni­tel­mien pe­rus­teis­sa ko­ros­tuu vel­voi­te tar­jo­ta opis­ke­li­jal­le op­pi­mis­ko­ke­muk­sia, joi­den kaut­ta hä­nen ym­mär­ryk­sen­sä työ­e­lä­mään vai­kut­ta­vis­ta muu­tok­sis­ta ja sen edel­lyt­tä­mäs­tä osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sen vaa­ti­muk­sis­ta kart­tuu. Lu­ki­on opis­ke­li­joi­den työ­e­lä­mä­tai­dot ei­vät pää­se ke­hit­ty­mään sa­mal­la ta­voin kou­lu­tuk­sen ai­ka­na, kuin am­ma­til­li­sel­la toi­sel­la as­teel­la, jos­sa opis­ke­lu on työ­e­lä­mä­läh­töis­tä ja ta­pah­tuu osak­si työ­e­lä­mäs­sä. Yleis­si­vis­tä­vä ja oppi­aine­si­säl­töi­hin kes­kit­ty­vä lu­ki­o­kou­lu­tus tar­vit­see uu­sia ta­po­ja si­säl­lyt­tää työ­e­lä­mä­o­pe­tus­ta kou­lu­tuk­seen.

Kuva 2: Vii­kon tee­mat ku­vi­na

En­sim­mäi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le suun­nat­tu työ­e­lä­mä­viik­ko ra­ken­tui vii­des­tä tee­mas­ta: Tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mä, Minä työ­e­lä­mäs­sä, Ura­ta­ri­nat ja yrit­tä­jyys, Va­paa­eh­tois- ja jär­jes­tö­työ sekä Moni­kult­tuu­ri­nen työ­e­lä­mä. Esi­tyk­sis­sä ja työ­pa­jois­sa sy­ven­nyt­tiin ajan­koh­tai­siin ky­sy­myk­siin tai tar­peel­li­siin työ­e­lä­mä­o­saa­mi­sen tee­moi­hin. Esi­mer­kik­si  Tut­ki­mus­mat­kal­la työ­e­lä­män tu­le­vai­suuk­siin kä­sit­te­li tu­le­vai­suus­a­jat­te­lua tu­le­vai­suus­us­kon kaut­ta. Kes­tä­vä työ­e­lä­mä  si­säl­si vii­si kes­tä­vyy­teen liit­ty­vää ala­tee­maa so­si­aa­li­ses­ta kes­tä­vyy­des­tä re­surs­si­vii­sau­teen. Vah­vuus­a­jat­te­lu, työ­kyky, työ­e­lä­män peli­sään­nöt ja osaa­mi­sen sa­noit­ta­mi­nen ko­ros­tui­vat opis­ke­li­joi­den työ­e­lä­mä­tai­toi­hin liit­ty­väs­sä päi­väs­sä. Tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mään ja elin­kei­noi­hin liit­ty­vät, maa­kun­nan tar­jo­a­mat mah­dol­li­suu­det nuo­ril­le nos­tet­tiin esil­le moni­puo­li­ses­ti La­pin Kaup­pa­ka­ma­rin esi­tyk­ses­sä. Tut­ki­mus­ten mu­kaan lu­ki­o­lai­sil­la on tar­ve saa­da sy­väl­li­sem­pää tie­toa eri­lai­sis­ta ura­vaih­to­eh­dois­ta. Tä­hän vas­tat­tiin esit­te­le­mäl­lä kat­ta­vas­ti ura­vaih­to­eh­to­ja tie­tees­tä, tai­tees­ta, po­li­tii­kas­ta ja ur­hei­lus­ta sekä yh­teis­kun­nan eri aloil­ta vi­ran­o­mais­toi­min­nas­ta, ku­ten pe­las­tus- ja po­lii­si­toi­mi, maan­puo­lus­tus ja raja­tur­val­li­suus. Yrit­tä­jyyt­tä esi­tel­tiin ins­pi­roi­vien esi­merk­kien, käy­tän­nön opas­tuk­sen sekä yrit­tä­jä­mäi­siä omi­nai­suuk­sia hyö­dyn­tä­vän työ­pa­jan kaut­ta. Dii­li-haas­te sai val­ta­van suo­si­on opis­ke­li­joi­den kes­kuu­des­sa. Ura­päi­väs­sä esi­tel­tiin myös tek­no­lo­gia-alan mah­dol­li­suuk­sia tu­le­vai­suu­den työl­lis­tä­jä­nä uu­sien am­mat­tien ja osaa­ja­tar­pei­den muo­dos­sa. Va­paa­eh­tois- ja jär­jes­tö­työn mer­ki­tys­tä työ­e­lä­män ko­ke­muk­sen ja osaa­mi­sen ker­ryt­tä­jä­nä pai­no­tet­tiin lop­pu­vii­kon oh­jel­mas­sa. Opis­ke­li­jat sai­vat kat­ta­van pe­reh­dy­tyk­sen va­paa­eh­tois­työn peli­sään­töi­hin ja käy­tän­töi­hin. Alu­eel­li­sis­sa oh­jel­mis­sa opis­ke­li­jat pää­si­vät ko­kei­le­maan käy­tän­nös­sä va­paa­eh­tois­työ­tä esim. van­hus­pal­ve­lui­den ilta­päi­vä­toi­min­taan osal­lis­tu­mi­sen muo­dos­sa. Viik­ko pää­tet­tiin moni­kult­tuu­ri­suu­den tee­mal­la, jos­sa esi­tel­tiin mm. kan­sain­vä­li­siä ura- ja opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sia sekä kv-jär­jes­tö­jen toi­min­taa ja koti­kan­sain­väli­syyt­tä edis­tä­vää jär­jes­tö­toi­min­taa nuo­ril­le. 

Kuva 3: Työ­e­lä­mä­vii­kon oh­jel­ma­luku­jär­jes­tys (ot­si­kot)

Opis­ke­li­jat seu­ra­si­vat yh­teis­tä oh­jel­maa strii­min vä­li­tyk­sel­lä ja osal­lis­tui­vat va­lit­se­miin­sa di­gi­taa­li­siin työ­pa­joi­hin etä­yh­teyk­sin. Opis­ke­li­joi­den osal­lis­ta­mi­sek­si ja työs­ken­te­lyn ak­ti­voi­mi­sek­si vii­kon ai­ka­na käy­tet­tiin eri­lai­sia so­vel­luk­sia tai verk­ko­työ­vä­li­nei­tä (Pad­let, Men­ti, Ka­hoot, Sli­do), joi­ta opis­ke­li­jat käyt­ti­vät omil­la pu­he­li­mil­laan. Ko­ko­sim­me luo­mal­lem­me verk­ko­si­vus­tol­le www.la­pin­tyo­e­la­ma­viik­ko.fi (toi­min­nas­sa vuo­den 2025 al­kuun) lu­ki­oi­den tar­vit­se­man tie­don vii­kon oh­jel­mas­ta ja aika­tau­luis­ta. Si­vus­ton kaut­ta opet­ta­jat pää­si­vät avaa­maan strii­mit opis­ke­li­joi­den kat­sel­ta­vak­si. Si­vus­tol­la on run­saas­ti lisä­ma­te­ri­aa­lia lu­ki­oi­den jat­kos­sa teh­tä­vän työ­e­lä­mä­yh­teis­työn tu­ek­si.

Opis­ke­li­jat sai­vat työ­e­lä­mä­vii­kol­le osal­lis­tu­mi­ses­taan kak­si opin­to­pis­tet­tä. Yhtä ai­kaa jär­jes­te­tyn kor­ke­a­kou­lu­vii­kon opis­ke­li­jat siir­tyi­vät seu­raa­maan työ­e­lä­mä­vii­kon oh­jel­maa, mi­kä­li oli­vat saa­neet kor­ke­a­kou­lu­o­pin­to­jak­son­sa val­miik­si. Opis­ke­li­ja­pa­laut­teen mu­kaan osa opis­ke­li­jois­ta piti strii­mien seu­raa­mis­ta lii­an ras­kaa­na ta­pa­na opis­kel­la vii­kon ajan. Opis­ke­li­jat ko­ki­vat kiin­nos­ta­vim­mik­si sel­lai­set esi­tyk­set, joi­den tee­mat oli­vat opis­ke­li­joil­le osit­tain tut­tu­ja tai alat, jois­ta heil­lä oli oras­ta­vaa tie­toa. Opis­ke­li­jat pi­ti­vät hyö­dyl­li­sim­pi­nä sel­lai­sia esi­tyk­siä, joi­den tee­mat kä­sit­te­li­vät mie­len­ter­veyt­tä, työ­ky­kyä tai työn­ha­kua. 

Opet­ta­jien pa­laut­tees­sa pai­not­tui toi­ve ak­ti­voi­da opis­ke­li­joi­ta vie­lä enem­män käy­tän­nös­sä. Työ­e­lä­mä­tie­tou­den opis­ke­le­mi­sen si­jaan opet­ta­jat toi­voi­vat enem­män työ­paik­ka­vie­rai­lu­ja. Pa­laut­teen mu­kaan mo­nen opet­ta­jan on vai­kea hah­mot­taa oman oppi­ai­neen ja työ­e­lä­män vä­lis­tä yh­teyt­tä. Opet­ta­jil­ta puut­tu­vat usein kon­tak­tit työ­e­lä­mään, sil­lä edus­ta­man­sa oppi­ai­neen ja am­mat­ti­alan työ­paik­ko­ja ei vält­tä­mät­tä ole ol­len­kaan lu­ki­on paik­ka­kun­nal­la. Li­säk­si opet­ta­ja­pa­laut­tees­ta il­me­ni, että opet­ta­jil­la on puut­teel­lis­ta osaa­mis­ta tai tie­toa nyky­ai­kai­sen työ­e­lä­män vaa­ti­muk­sis­ta sekä tu­le­vai­suu­den osaa­mis­tar­peis­ta, min­kä vuok­si hei­dän on itse vai­ke­aa opet­taa työ­e­lä­mätie­tout­ta

Maa­kun­nal­li­ses­ti yh­den­ver­tai­sen ja yleis­si­vis­tä­vän, si­säl­löl­tään moni­puo­li­sen työ­e­lä­män opis­ke­lu­pa­ke­tin tar­jo­a­mi­nen noin 900 opis­ke­li­jal­le edel­lyt­ti verk­ko­vä­lit­teis­tä toi­min­ta­ta­paa. Rei­lus­ta nel­jäs­tä­kym­me­nes­tä työ­e­lä­mä­vii­kol­le oh­jel­maa tuot­ta­nees­ta ta­hos­ta, use­at ha­lu­si­vat olla jat­kos­sa­kin mu­ka­na La­pin lu­ki­oi­den työ­e­lä­mä­yh­teis­työs­sä. Saim­me jo viik­koa val­mis­tel­les­sam­me usei­ta kom­ment­te­ja or­ga­ni­saa­ti­oi­den, jär­jes­tö­jen tai elin­kei­no­e­lä­män toi­mi­joil­ta sii­tä, kuin­ka tär­ke­ä­nä he pi­tä­vät yh­teis­työ­tä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kans­sa ja kuin­ka he ar­vos­ta­vat tu­le­vai­suu­den työn­te­ki­jöi­den eli ny­kyis­ten lu­ki­o­lais­ten ta­voit­ta­mis­ta täl­lai­sen toi­min­nan kaut­ta.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024