Anna-Kristiina Rahkala ja Jenni Vahtola
Lapin maakunnallisessa lukiokoulutuksen kehittämishankkeessa oli mukana 19 kuntaa ja 20 lukiota. Laatua laajuudesta -hanketta hallinnoitiin Rovaniemeltä. Hankkeen kahdeksan tavoitteen avulla edistettiin lukiokoulutuksen laatua ja saavutettavuutta Lapissa. Tässä artikkelissa kuvataan hankkeen tuotoksia oppimisen tukeen ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvien tavoitteiden osalta. Artikkeli numero kaksi käsittelee korkeakoulu- ja työelämäyhteistyön kehittämistä Lapin lukioissa.
Lapin lukioiden sijainnit ja koot tuottavat hyvin erilaisia toimintaympäristöjä. Joukkoon mahtuu erityisen koulutustehtävän omaavia lukioita, saamelaislukio ja lukioita, joiden kv-taustaisten opiskelijoiden osuus kaikista opiskelijoista on huomattava. Olipa monimuotoisen opiskelijajoukon taustalla pienten lukioiden toiminnan säilymisen turvaaminen käänteisellä koulutusviennillä, tavallinen maahanmuutto tai lukion sijainti valtakunnan rajan läheisyydessä, vaikuttaa monikulttuurinen sekä heterogeeninen opiskelija-aines lukion toimintatapoihin. Se edellyttää opetushenkilöstöltä kieli- ja kulttuuritietoista pedagogiikkaa sekä lukiolta tiettyjä tuen rakenteita. Lukion koolla ja sijainnilla on vaikutusta opintotarjontaan ja jatko-opiskelumahdollisuuksiin. Maakunnallisiin erityispiirteisiin kuuluvat pitkät välimatkat näkyvät opiskelijoiden arjessa esimerkiksi koulukuljetustarpeina, ja tästä syystä johtuvina pitkinä koulupäivinä sekä hyvinvointia heikentävänä opiskelukuormituksen kasvuna.
Edellä mainitut tekijät tuottivat omat haasteensa kaikille lukioille sopivan ja yhtenäisen laadunhallinnan toimeenpanon luomisessa sekä hankkeen muiden tavoitteiden toteutuksissa. Laadunhallinnan maakunnallisessa toimeenpanossa ja laatukäsikirjan tuottamisen on hyödynnetty tavoitteiden 1-7 toimenpiteitä. Laadunhallinta ja toimeenpano rakentuvat laatustrategian mukaisille laatutavoitteille: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä saavutettava lukiokoulutus.
Oppimistaitoja lukioon
Opiskelijan oppimistaitojen vahvistamiseksi sekä erilaisten oppimisstrategioiden ja -tekniikoiden monipuolisen hyödyntämisen edistämiseksi hankkeessa tuotettiin Oppimistaitoja lukioon -kokonaisuus. Lähtökohtana oli varmistaa kaikkien lukion opetushenkilöstöön kuuluvien osallistuminen opiskelijan oppimistaitojen vahvistamiseen. “Koko lukio ohjaa ja tukee” – ajatuksen omaksumisessa opetushenkilöstö tarvitsee myös tukea. Halusimme tuottaa mahdollisimman helposti käyttöönotettavan sekä käytettävän materiaalin, joka ei edellytä opettajalta substanssiin perehtymistä etukäteen. Materiaali sisältää oppimistaitojen vahvistamiseen liittyvät teemat ja tehtävät, jotka opettajan on helppo toteuttaa hektisessä arjessa systemaattisesti pitkin lukuvuotta. Taustalla oli myös ajatus siitä, että oppimistaitojen opettaminen ei ole ainoastaan erityisopettajan tai opinto-ohjaajan vastuulla, vaan jokainen opettaja osallistuu tähän työhön. Tämän vuoksi materiaali sisältää suunnittelupohjan, jolla vastuista sovitaan lukio- ja lukuvuosikohtaisesti. Työnjaosta yhdessä sopimalla ja vastuita nimeämällä kaikki toimijat tulevat tietoisiksi toistensa opettamista asioista. Näin luodaan oppimistaitojen opettamisen jatkumo ja varmistetaan taitojen systemaattinen opettaminen opiskelijalle hänen lukiopolkunsa aikana.
Oppimistaitojen kokonaisuus sisältää opettajan oppaan, oppimistaidot -esitysmateriaalin, mallin koskien työnjakoa sekä työnjaon yhteissuunnittelupohjan. Kokonaisuudessa on viisi opiskeltavaa teemaa ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille. Opettajan oppaassa on ohjeet teemojen ohjaamiseen sekä harjoitusten tulostettavat versiot. Oppimistaidot -esitysmateriaali on käyttövalmis kokonaisuus esitettäväksi opiskelijoille tehtävineen. Yhteissuunnittelupohjan avulla voidaan sopia oppimistaitojen opettamisen aikatauluista sekä työnjaosta ryhmänohjaajan, aineenopettajan ja opinto-ohjaajan kesken. Lukiokohtaisesti rooleja voidaan jakaa myös muille. Oppimisen taitoja lukioon -kokonaisuus on ladattu avoimiin oppimateriaaleihin kaikkien oppimistaitojen opettamisesta kiinnostuneiden hyödynnettäväksi. Linkki materiaaliin https://aoe.fi/#/materiaali/4158
Oikea-aikaisen ja vaikuttavan tuen laadullinen kehittäminen
Hankkeen toisena tavoitteena oli kehittää tuen vaikuttavuuden arviointia ja annettavaa oppimisen tukea selkeämmäksi henkilöstölle. Jotta oppimisen tuki on vaikuttavaa, systemaattista ja oikea-aikaista, tulee oppimisen tuen prosessi olla lukion koko henkilöstön tiedossa. Myös opiskelijoille tulee viestiä lukion tarjoamasta oppimisen tuesta selkeästi, jotta opiskelija osaa tarvittaessa itse hakea tukea, missä tahansa lukiopolkunsa vaiheessa. Tämän vuoksi loimme kaksi oppimisen tuen visualisointia (ks.kuvat), yhden henkilöstölle ja toisen opiskelijoille.
Visualisoinnit toimivat oppimisen tuen prosessikuvauksina. Hankkeessa on luotu kaksi tuen arvioinnin indikaattoria. Ensimmäisellä, Opiskelijan tuen arvioinnin lomakkeella opiskelijat arvioivat saamansa tuen vaikuttavuutta ja sitä, miten hyvin heitä on tiedotettu oppimisen tuesta lukiossa. Opettajien säännöllisesti tekemässä tuen vaikuttavuuden arvioinnissa opettajat itsearvioivat tarjoamaansa ja toteuttamaansa tukea. Opettajan arviointi on sisällytetty laadunhallinnan työkaluun, Opettajan laadun tarkistuslistaan. Erityisopettajat käyttävät omia olemassa olevia tuen vaikuttavuuden arviointilomakkeita jo erityistä tukea saavien opiskelijoiden tuen arviointiin. Oppimisen tukea arvioidaan sekä kehitetään osana Lapin lukioiden laadunhallintaa. Se linkittyy useampaan strategian mukaiseen laatutekijään: Laadukas oppiminen, Hyvinvointi ja osallisuus sekä Saavutettava lukiokoulutus.
Hyvinvointia edistävä toiminta lukioissa – hyvinvointituokiot
Hankkeen kolmantena tavoitteena oli lukiolaisten osallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen. Tätä toteutettiin pilotoimalla hyvinvointia edistävää kerhotoimintaa lukioissa. Tarvelähtöisen ja opiskelijoita osallistavan toiminnan aikaansaamiseksi opiskelijoille toteutettiin sähköinen kysely, johon saatiin lähes 600 vastausta Lapin lukioista. Opiskelijakyselyssä nuoria kiinnostaviksi teemoiksi nousivat uni ja palautuminen, rentoutuminen sekä arjen -ja stressinhallinta. Opiskelijakyselyn vastausten perusteella rakensimme kuuden kerran kokonaisuuden nimeltä Hyvinvointituokiot. Tuokioiden aiheiksi valikoituivat läsnäolotaidot, ajanhallinta, rentoutuminen, arvot, kiitollisuus ja unelmointi. Materiaaliin kuuluu sekä ohjaajan opas että valmis esitysmateriaali.
Hyvinvointituokioita pilotoitiin keväällä 2024. Palautteessa opiskelijat kertoivat teemojen olleen ajankohtaisia, mielenkiintoisia sekä mieluisia. Opiskelijat totesivat ymmärtäneensä, kuinka tärkeitä rauhoittumishetket ovat ja 90,9 % opiskelijoista oli sitä mieltä, että tuokioilla oli myönteinen vaikutus heihin. Tuokioita ohjanneiden henkilöiden mielestä ohjaaminen oli luontevaa ja tehtävät olivat konkreettisia. Palautteesta ilmeni myös, että tuokioita pitäneet henkilöt olivat halukkaita ohjaamaan oman lukionsa henkilöstöä jatkossa materiaalin käyttöönotossa. Hyvinvointituokiot ovat kestoltaan lyhyitä ja ne ovat integroitavissa mihin tahansa oppiaineeseen. Niitä voidaan soveltaa myös osana opinto-ohjausta tai ryhmänohjausta.
Linkki materiaaliin https://aoe.fi/#/materiaali/4159
Laatua laajuudesta -hankkeen toiminta-aika 1.9.2023 -28.2.2025