Tukea, oppimistaitoja ja hyvinvointia Lapin lukioissa

Anna-Kris­tii­na Rah­ka­la ja Jen­ni Vah­to­la

La­pin maa­kun­nal­li­ses­sa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa oli mu­ka­na 19 kun­taa ja 20 lu­ki­o­ta. Laa­tua laa­juu­des­ta -han­ket­ta hal­lin­noi­tiin Rova­nie­mel­tä. Hank­keen kah­dek­san ta­voit­teen avul­la edis­tet­tiin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tua ja saa­vu­tet­ta­vuut­ta La­pis­sa. Täs­sä ar­tik­ke­lis­sa ku­va­taan hank­keen tuo­tok­sia  op­pi­mi­sen tu­keen ja hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­seen liit­ty­vien ta­voit­tei­den osal­ta. Ar­tik­ke­li nu­me­ro kak­si kä­sit­te­lee kor­ke­a­kou­lu- ja työ­e­lä­mä­yh­teis­työn ke­hit­tä­mis­tä La­pin lu­ki­ois­sa.

La­pin lu­ki­oi­den si­jain­nit ja koot tuot­ta­vat hy­vin eri­lai­sia toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­jä. Jouk­koon mah­tuu eri­tyi­sen kou­lu­tus­teh­tä­vän omaa­via lu­ki­oi­ta, saa­me­lais­lu­kio ja lu­ki­oi­ta, joi­den kv-taus­tais­ten opis­ke­li­joi­den osuus kai­kis­ta opis­ke­li­jois­ta on huo­mat­ta­va. Oli­pa moni­muo­toi­sen opis­ke­li­ja­jou­kon taus­tal­la pien­ten lu­ki­oi­den toi­min­nan säi­ly­mi­sen tur­vaa­mi­nen kään­tei­sel­lä kou­lu­tus­vien­nil­lä, ta­val­li­nen maa­han­muut­to tai lu­ki­on si­jain­ti val­ta­kun­nan ra­jan lä­hei­syy­des­sä, vai­kut­taa moni­kult­tuu­ri­nen sekä he­te­ro­gee­ni­nen opis­ke­li­ja-ai­nes lu­ki­on toi­min­ta­ta­poi­hin. Se edel­lyt­tää ope­tus­hen­ki­lös­töl­tä kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­tois­ta pe­da­go­giik­kaa sekä lu­ki­ol­ta tiet­ty­jä tuen ra­ken­tei­ta.  Lu­ki­on kool­la ja si­jain­nil­la on vai­ku­tus­ta opin­to­tar­jon­taan ja jat­ko-opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­siin. Maa­kun­nal­li­siin eri­tyis­piir­tei­siin kuu­lu­vat pit­kät väli­mat­kat nä­ky­vät opis­ke­li­joi­den ar­jes­sa esi­mer­kik­si kou­lu­kul­je­tus­tar­pei­na, ja täs­tä syys­tä joh­tu­vi­na pit­ki­nä kou­lu­päi­vi­nä sekä hy­vin­voin­tia hei­ken­tä­vä­nä opis­ke­lu­kuor­mi­tuk­sen kas­vu­na. 

Edel­lä mai­ni­tut te­ki­jät tuot­ti­vat omat haas­teen­sa kai­kil­le lu­ki­oil­le so­pi­van ja yh­te­näi­sen  laa­dun­hal­lin­nan toi­meen­pa­non luo­mi­ses­sa sekä hank­keen mui­den ta­voit­tei­den to­teu­tuk­sis­sa.  Laa­dun­hal­lin­nan maa­kun­nal­li­ses­sa toi­meen­pa­nos­sa ja laa­tu­käsi­kir­jan tuot­ta­mi­sen on hyö­dyn­net­ty ta­voit­tei­den 1-7 toi­men­pi­tei­tä. Laa­dun­hal­lin­ta ja toi­meen­pano ra­ken­tu­vat laa­tu­stra­te­gi­an mu­kai­sil­le laa­tu­ta­voit­teil­le: laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus, ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri sekä saa­vu­tet­ta­va lu­ki­o­kou­lu­tus.

KUVA1: Ta­voit­teet ja toi­men­pi­teet laa­tu­te­ki­jöit­täin

Oppimistaitoja lukioon

Opis­ke­li­jan op­pi­mis­tai­to­jen vah­vis­ta­mi­sek­si sekä eri­lais­ten op­pi­mis­stra­te­gi­oi­den ja -tek­nii­koi­den moni­puo­li­sen hyö­dyn­tä­mi­sen edis­tä­mi­sek­si hank­kees­sa tuo­tet­tiin Op­pi­mis­tai­to­ja lu­ki­oon -ko­ko­nai­suus. Läh­tö­koh­ta­na oli var­mis­taa kaik­kien lu­ki­on ope­tus­hen­ki­lös­töön kuu­lu­vien osal­lis­tu­mi­nen opis­ke­li­jan op­pi­mis­tai­to­jen vah­vis­ta­mi­seen. “Koko lu­kio oh­jaa ja tu­kee” – aja­tuk­sen omak­su­mi­ses­sa ope­tus­hen­ki­lös­tö tar­vit­see myös tu­kea. Ha­lu­sim­me tuot­taa mah­dol­li­sim­man hel­pos­ti käyt­töö­no­tet­ta­van sekä käy­tet­tä­vän ma­te­ri­aa­lin, joka ei edel­ly­tä opet­ta­jal­ta subs­tans­siin pe­reh­ty­mis­tä etu­kä­teen. Ma­te­ri­aa­li si­säl­tää op­pi­mis­tai­to­jen vah­vis­ta­mi­seen liit­ty­vät tee­mat ja teh­tä­vät, jot­ka opet­ta­jan on help­po to­teut­taa hek­ti­ses­sä ar­jes­sa sys­te­maat­ti­ses­ti pit­kin luku­vuot­ta. Taus­tal­la oli myös aja­tus sii­tä, että op­pi­mis­tai­to­jen opet­ta­mi­nen ei ole ai­no­as­taan eri­tyis­o­pet­ta­jan tai opin­to-oh­jaa­jan vas­tuul­la, vaan jo­kai­nen opet­ta­ja osal­lis­tuu tä­hän työ­hön.  Tä­män vuok­si ma­te­ri­aa­li si­säl­tää suun­nit­te­lu­poh­jan, jol­la vas­tuis­ta so­vi­taan lu­kio- ja luku­vuo­si­koh­tai­ses­ti. Työn­ja­os­ta yh­des­sä so­pi­mal­la ja vas­tui­ta ni­me­ä­mäl­lä kaik­ki toi­mi­jat tu­le­vat tie­toi­sik­si tois­ten­sa opet­ta­mis­ta asi­ois­ta. Näin luo­daan op­pi­mis­tai­to­jen opet­ta­mi­sen jat­ku­mo ja var­mis­te­taan tai­to­jen sys­te­maat­ti­nen opet­ta­mi­nen opis­ke­li­jal­le hä­nen lu­ki­o­pol­kun­sa ai­ka­na.

Op­pi­mis­tai­to­jen ko­ko­nai­suus si­säl­tää opet­ta­jan op­paan, op­pi­mis­tai­dot -esi­tys­ma­te­ri­aa­lin, mal­lin kos­kien työn­ja­koa sekä työn­jaon yh­teis­suun­nit­te­lu­poh­jan. Ko­ko­nai­suu­des­sa on vii­si opis­kel­ta­vaa tee­maa en­sim­mäi­sen ja toi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le. Opet­ta­jan op­paas­sa on oh­jeet tee­mo­jen oh­jaa­mi­seen sekä har­joi­tus­ten tu­los­tet­ta­vat ver­si­ot. Op­pi­mis­tai­dot -esi­tys­ma­te­ri­aa­li on käyt­tö­val­mis ko­ko­nai­suus esi­tet­tä­väk­si opis­ke­li­joil­le teh­tä­vi­neen. Yh­teis­suun­nit­te­lu­poh­jan avul­la voi­daan so­pia op­pi­mis­tai­to­jen opet­ta­mi­sen aika­tau­luis­ta sekä työn­ja­os­ta ryh­män­oh­jaa­jan, ai­neen­o­pet­ta­jan ja opin­to-oh­jaa­jan kes­ken. Lu­ki­o­koh­tai­ses­ti roo­le­ja voi­daan ja­kaa myös muil­le. Op­pi­mi­sen tai­to­ja lu­ki­oon -ko­ko­nai­suus on la­dat­tu avoi­miin oppi­ma­te­ri­aa­lei­hin kaik­kien op­pi­mis­tai­to­jen opet­ta­mi­ses­ta kiin­nos­tu­nei­den  hyö­dyn­net­tä­väk­si. Link­ki ma­te­ri­aa­liin https://aoe.fi/#/ma­te­ri­aa­li/4158 

Oikea-aikaisen ja vaikuttavan tuen laadullinen kehittäminen

Hank­keen toi­se­na ta­voit­tee­na oli ke­hit­tää tuen vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­tia ja an­net­ta­vaa op­pi­mi­sen tu­kea sel­ke­äm­mäk­si hen­ki­lös­töl­le. Jot­ta op­pi­mi­sen tuki on vai­kut­ta­vaa, sys­te­maat­tis­ta ja oi­kea-ai­kais­ta, tu­lee op­pi­mi­sen tuen pro­ses­si olla lu­ki­on koko hen­ki­lös­tön tie­dos­sa. Myös opis­ke­li­joil­le tu­lee vies­tiä lu­ki­on tar­jo­a­mas­ta op­pi­mi­sen tu­es­ta sel­ke­äs­ti, jot­ta opis­ke­li­ja osaa tar­vit­ta­es­sa itse ha­kea tu­kea, mis­sä ta­han­sa lu­ki­o­pol­kun­sa vai­hees­sa. Tä­män vuok­si loim­me kak­si op­pi­mi­sen tuen vi­su­a­li­soin­tia (ks.ku­vat), yh­den hen­ki­lös­töl­le ja toi­sen opis­ke­li­joil­le. 

KUVA 2. La­pin lu­ki­oi­den op­pi­mi­sen tuen pro­ses­si­ku­vaus, hen­ki­lös­tön roo­lit.

KUVA 3. La­pin lu­ki­oi­den op­pi­mi­sen tuen pro­ses­si­ku­vaus, opis­ke­li­jan nä­ky­mä.

Vi­su­a­li­soin­nit toi­mi­vat op­pi­mi­sen tuen pro­ses­si­ku­vauk­si­na. Hank­kees­sa on luo­tu kak­si tuen ar­vi­oin­nin in­di­kaat­to­ria. En­sim­mäi­sel­lä, Opis­ke­li­jan tuen ar­vi­oin­nin lo­mak­keel­la opis­ke­li­jat ar­vi­oi­vat saa­man­sa tuen vai­kut­ta­vuut­ta ja sitä, mi­ten hy­vin hei­tä on tie­do­tet­tu op­pi­mi­sen tu­es­ta lu­ki­os­sa. Opet­ta­jien sään­nöl­li­ses­ti te­ke­mäs­sä tuen vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­sa opet­ta­jat itse­ar­vi­oi­vat tar­jo­a­maan­sa ja to­teut­ta­maan­sa tu­kea.  Opet­ta­jan ar­vi­oin­ti on si­säl­ly­tet­ty laa­dun­hal­lin­nan työ­ka­luun, Opet­ta­jan laa­dun tar­kis­tus­lis­taan. Eri­tyis­o­pet­ta­jat käyt­tä­vät omia ole­mas­sa ole­via tuen vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­ti­lo­mak­kei­ta jo eri­tyis­tä tu­kea saa­vien opis­ke­li­joi­den tuen ar­vi­oin­tiin. Op­pi­mi­sen tu­kea ar­vi­oi­daan sekä ke­hi­te­tään osa­na La­pin lu­ki­oi­den laa­dun­hal­lin­taa. Se lin­kit­tyy use­am­paan stra­te­gi­an mu­kai­seen laa­tu­te­ki­jään: Laa­du­kas op­pi­mi­nen, Hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus sekä Saa­vu­tet­ta­va lu­ki­o­kou­lu­tus. 

Hyvinvointia edistävä toiminta lukioissa – hyvinvointituokiot

Hank­keen kol­man­te­na ta­voit­tee­na oli lu­ki­o­lais­ten osal­li­suu­den ja hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­nen. Tätä to­teu­tet­tiin pi­lo­toi­mal­la hy­vin­voin­tia edis­tä­vää ker­ho­toi­min­taa lu­ki­ois­sa. Tar­ve­läh­töi­sen ja opis­ke­li­joi­ta  osal­lis­ta­van toi­min­nan ai­kaan­saa­mi­sek­si opis­ke­li­joil­le to­teu­tet­tiin säh­köi­nen ky­se­ly, jo­hon saa­tiin lä­hes 600 vas­taus­ta La­pin lu­ki­ois­ta. Opis­ke­li­ja­ky­se­lys­sä nuo­ria kiin­nos­ta­vik­si tee­moik­si nou­si­vat uni ja pa­lau­tu­mi­nen, ren­tou­tu­mi­nen sekä ar­jen -ja stres­sin­hal­lin­ta. Opis­ke­li­ja­ky­se­lyn vas­taus­ten pe­rus­teel­la ra­ken­sim­me kuu­den ker­ran ko­ko­nai­suu­den ni­mel­tä Hy­vin­voin­ti­tuo­ki­ot. Tuo­ki­oi­den ai­heik­si va­li­koi­tui­vat läs­nä­olo­tai­dot, ajan­hal­lin­ta, ren­tou­tu­mi­nen, ar­vot, kii­tol­li­suus ja unel­moin­ti. Ma­te­ri­aa­liin kuu­luu sekä oh­jaa­jan opas että val­mis esi­tys­ma­te­ri­aa­li. 

Hy­vin­voin­ti­tuo­ki­oi­ta pi­lo­toi­tiin ke­vääl­lä 2024. Pa­laut­tees­sa opis­ke­li­jat ker­toi­vat tee­mo­jen ol­leen ajan­koh­tai­sia, mie­len­kiin­toi­sia sekä mie­lui­sia. Opis­ke­li­jat to­te­si­vat ym­mär­tä­neen­sä, kuin­ka tär­kei­tä rau­hoit­tu­mis­het­ket ovat ja 90,9 % opis­ke­li­jois­ta oli sitä miel­tä, että tuo­ki­oil­la oli myön­tei­nen vai­ku­tus hei­hin. Tuo­ki­oi­ta oh­jan­nei­den hen­ki­löi­den mie­les­tä oh­jaa­mi­nen oli luon­te­vaa ja teh­tä­vät oli­vat konk­reet­ti­sia. Pa­laut­tees­ta il­me­ni myös, että tuo­ki­oi­ta pi­tä­neet hen­ki­löt oli­vat ha­luk­kai­ta oh­jaa­maan oman lu­ki­on­sa hen­ki­lös­töä jat­kos­sa ma­te­ri­aa­lin käyt­töön­o­tos­sa. Hy­vin­voin­ti­tuo­ki­ot ovat kes­tol­taan ly­hyi­tä ja ne ovat in­teg­roi­ta­vis­sa mi­hin ta­han­sa oppi­ai­nee­seen. Nii­tä voi­daan so­vel­taa myös osa­na opin­to-oh­jaus­ta tai ryh­män­oh­jaus­ta.

Link­ki ma­te­ri­aa­liin https://aoe.fi/#/ma­te­ri­aa­li/4159
Laa­tua laa­juu­des­ta -hank­keen toi­min­ta-aika  1.9.2023 -28.2.2025

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024