Hyvinvointia lukioon

Han­na Raus­tia ja Mari Yli­talo

Hank­keem­me ta­voit­tee­na oli laa­tia konk­reet­ti­nen toi­min­ta­suun­ni­tel­ma lu­ki­o­lais­ten hy­vin­voin­nin edis­tä­mi­sek­si ja kiin­nit­tää eri­tyi­ses­ti huo­mi­o­ta osal­li­suu­teen, ryh­mäyt­tä­mi­seen ja yh­tei­söl­li­syy­teen. Pää­tim­me alus­ta al­ka­en, että emme kek­si pyö­rää uu­del­leen, vaan ke­rääm­me omaan käyt­tööm­me so­pi­via, mui­den hy­väk­si ko­ke­mia vink­ke­jä ja so­vel­lam­me nii­tä omaan lu­ki­oom­me so­pi­vik­si. Tär­keä ta­voi­te oli myös, että suun­ni­tel­ma on käyt­tö­kel­poi­nen eli tar­peek­si ke­vyt to­teut­taa. Kii­rei­ses­sä ar­jes­sa te­ko­jen täy­tyy olla tar­peek­si pie­niä, vaik­ka ne sil­ti voi­vat olla vai­kut­ta­via.

Ai­van en­sim­mäi­sek­si laa­dim­me lis­tan hy­vin­voin­ti­tee­mois­ta eli niis­tä asi­ois­ta, jot­ka ha­lu­sim­me jol­la­kin ta­val­la si­säl­lyt­tää kaik­kien opis­ke­li­joi­den lu­ki­o­pol­kuun. Lis­tan ke­rää­mi­ses­sä hyö­dyn­net­tiin kou­lus­sa ole­mas­sa ole­vaa vii­saut­ta eli sii­hen sai­vat an­taa eh­do­tuk­sia hen­ki­lö­kun­ta, OHR ja opis­ke­li­jat. Lis­ta ei var­mas­ti ole täy­del­li­nen, vaan sitä on tar­koi­tus tar­vit­ta­es­sa päi­vit­tää. Ja­oim­me kaik­ki ai­heet kä­si­tel­tä­väk­si joko tu­tor-toi­min­nas­sa, ryh­män­oh­jauk­sis­sa, tee­ma­päi­vis­sä tai oppi­tun­neil­la.

Kuva 1. Työm­me läh­tö­koh­ta oli lis­ta hy­vin­voin­ti­tee­mois­ta, jot­ka ha­lu­sim­me si­säl­lyt­tää jo­kai­sen opis­ke­li­jan lu­ki­o­pol­kuun.

Tu­tor-toi­min­taa on lu­ki­os­sam­me ol­lut ai­em­min­kin, mut­ta re­surs­si­syis­tä se on kes­kit­ty­nyt en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­den tu­to­roin­tiin. Hy­vin­voin­ti­ai­hei­den oh­jaa­mi­seen suun­nat­tiin nyt hie­man enem­män opet­ta­jien ai­kaa ja pe­rus­tet­tiin eril­li­nen lii­kun­ta­tu­to­rei­den ryh­mä, joka pyr­ki li­sää­mään lii­kun­taa väli­tun­neil­la. Var­si­nais­ten tu­to­rei­den toi­min­taa laa­jen­net­tiin si­ten, että he jär­jes­ti­vät väli­tun­ti­toi­min­taa esi­mer­kik­si pe­lien ja kes­kus­te­lu­kort­tien muo­dos­sa kai­kil­le opis­ke­li­joil­le. Tu­to­rit osal­lis­tu­vat myös tee­ma­päi­viin, joi­ta ovat esi­mer­kik­si maa­il­man mie­len­ter­veys­päi­vä, kan­sain­vä­li­nen epä­on­nis­tu­mi­sen päi­vä, ys­tä­vän­päi­vä ja opis­ke­li­joi­den mie­len­ter­veys­viik­ko.

Kai­kis­sa oppi­lai­tok­sis­sa var­mas­ti tie­dos­te­taan ryh­mäy­ty­mi­sen mer­ki­tys. Meil­lä­kin sitä on ol­lut aina ja eri­tyi­nen pai­no­pis­te on ol­lut en­sim­mäi­sen vuo­den syk­sys­sä. Tie­dos­tim­me kui­ten­kin, että ryh­mäy­ty­mi­sen tu­li­si olla jat­ku­vaa ja sik­si sitä ha­lut­tiin ke­hit­tää. En­sim­mäi­sen vuo­den syk­syyn so­vit­tiin seu­raa­vat toi­met: En­sim­mäi­se­nä kou­lu­päi­vä­nä tu­to­rit pi­tä­vät eri­tyis­tä ryh­mäy­ty­mis­toi­min­taa ryh­män­oh­jaa­jan kes­kit­ty­es­sä vi­ral­li­sem­paan osi­oon ja käy­tän­tei­siin. Yksi opet­ta­jis­ta ot­taa eri­tyi­sek­si ta­voit­teek­seen teh­dä ryh­mäy­ty­mis­har­joi­tuk­sia koko 1. jak­son ajan oppi­tun­tien­sa puit­teis­sa. Se voi olla oma ryh­män­oh­jaa­ja tai meil­lä se oli käy­tän­nön syis­tä psy­ko­lo­gi­an opet­ta­ja. Tu­to­rit jär­jes­tä­vät en­sim­mäi­si­nä päi­vi­nä ly­hy­en kou­lu­suun­nis­tuk­sen, jos­sa on en­nen kaik­kea tar­koi­tus tul­la tu­tuk­si opis­ke­lu­ym­pä­ris­tön kans­sa. Opis­ke­li­ja­huol­to­ryh­män ja muun hen­ki­lö­kun­nan tu­el­la jär­jes­te­tään myö­hem­min pi­dem­pi suun­nis­tus, jos­sa jo­kai­nen osal­lis­tu­ja (esi­mer­kik­si ter­vey­den­hoi­ta­ja, vah­ti­mes­ta­ri, ku­raat­to­ri, eri­tyis­o­pet­ta­ja jne.) jär­jes­tää pis­teel­lään pie­nen teh­tä­vän ja tu­lee sa­mal­la opis­ke­li­joi­den kans­sa tu­tuk­si. Li­säk­si jär­jes­te­tään kou­lun ulko­puo­lel­la ”Yk­kös­ten ilta­päi­vä”, joka on osa kou­lun toi­min­taa ja tu­to­rei­den sekä ryh­män­oh­jaa­jien kans­sa siel­lä esi­mer­kik­si ki­sail­laan ja pais­te­taan lät­ty­jä. Ryh­mäyt­tä­mi­seen on kan­nus­tet­tu mui­den­kin vuo­si­kurs­sien ryh­män­oh­jaa­jia ja sii­hen on ja­et­tu vin­kik­si val­mii­ta, help­po­ja teh­tä­viä. Useim­mi­ten opet­ta­jil­la ei ole ai­kaa itse et­siä ma­te­ri­aa­lia, oli sit­ten ky­sy­mys ryh­mäyt­tä­mi­ses­tä, tau­ko­lii­kun­nas­ta tai vaik­ka koh­taa­mis­har­joi­tuk­sis­ta. Sik­si et­sim­me ne opet­ta­jil­le val­miik­si ja ne on ko­et­tu hel­poik­si ja hy­vik­si. Lä­he­täm­me joka kuu­kau­si hy­vin­voin­ti­ai­hei­sen info­kir­jeen Wil­man kaut­ta opet­ta­jil­le ja sii­nä ovat ajan­koh­tai­set vin­kit, ide­at, muis­tu­tuk­set ja ta­pah­tu­mat koo­tus­ti.

So­vim­me myös, että mo­nia hy­vin­voin­ti­ai­hei­ta kä­si­tel­lään osa­na oppi­tun­te­ja ja ai­neen­o­pe­tus­ta. So­vim­me viik­ko­ryt­miin kak­si kiin­te­ää har­joi­tus­ta. Maa­nan­tai­sin toi­sen oppi­tun­nin alus­sa kaik­ki vaih­ta­vat vie­rus­ka­ve­rin kans­sa aja­tuk­sia vii­kon­lo­pus­ta ja har­joi­tel­laan sa­mal­la ak­tii­vis­ta koh­taa­mis­ta ja kuun­te­lua. Tors­tai­sin taas 4. tun­nil­la on kai­kil­la tau­ko­jump­pa, jota opet­ta­jan ei tar­vit­se itse kek­siä, vaan jump­pa­link­ke­jä on et­sit­ty heil­le val­miik­si. Tau­ko­jump­paan ja toi­min­nal­li­siin har­joi­tuk­siin on kan­nus­tet­tu opet­ta­jia muil­la­kin tun­neil­la, mut­ta yh­den het­ken kiin­ni­tim­me viik­ko­aika­tau­luun. Li­säk­si jo­kai­nen opet­ta­ja on va­lin­nut yh­del­le pa­kol­li­sel­le opin­to­jak­sol­leen 10 – 15 mi­nuut­tia kes­tä­vän har­joi­tuk­sen, jon­ka ta­voit­tee­na on koh­taa­mi­nen. Hy­vin­voin­ti­tii­mi on ke­rän­nyt val­miis­ta ma­te­ri­aa­lis­ta so­pi­via har­joi­tuk­sia, jois­ta jo­kai­nen opet­ta­ja on va­lin­nut yh­den ja se jää toi­vot­ta­vas­ti opin­to­jak­son va­kiin­tu­neek­si käy­tän­nök­si. Tämä ei kuor­mi­ta yk­sit­täis­tä opet­ta­jaa juu­ri­kaan, mut­ta vuo­den ai­ka­na pie­niä, hy­vin­voin­tia ja koh­taa­mis­ta tu­ke­via har­joi­tuk­sia tu­lee jo­kai­sel­le opis­ke­li­jal­le usei­ta.

Ai­neen­o­pe­tuk­seen si­joi­tim­me hy­vin­voin­ti­tee­mo­ja si­ten, että ai­heet so­pi­si­vat ky­sei­seen ai­nee­seen mut­ta yh­den oppi­ai­neen kon­tol­le ei kui­ten­kaan tu­li­si kaik­ki. Täs­sä esi­tel­lään vain muu­ta­ma esi­merk­ki, mut­ta ko­ko­nai­suu­des­saan suun­ni­tel­mam­me löy­tyy esi­mer­kik­si lu­ki­om­me koti­sivuilta. Link­ki suun­ni­tel­maan löy­tyy läh­teis­tä.

Op­pi­mi­nen ja opis­ke­lu­tek­nii­kat ovat tie­tys­ti kaik­kien oppi­ai­nei­den vas­tuul­la ja ne vai­kut­ta­vat suu­res­ti opis­ke­lu­hy­vin­voin­tiin. Teim­me suun­ni­tel­man opis­ke­lu­tek­nii­koi­den opis­ke­lun ajal­li­ses­ta ha­jaut­ta­mi­ses­ta en­sim­mäi­sel­le luku­vuo­del­le. En­sim­mäi­ses­sä jak­sos­sa kai­kil­la aloit­ta­vil­la on psy­ko­lo­gi­aa ja siel­lä kä­si­tel­lään luon­nol­li­ses­ti myös op­pi­mis­ta ja eri­tyi­ses­ti muis­tia. Kes­ki­tal­vel­la aihe ote­taan esil­le opin­to-oh­jauk­sen oppi­tun­neil­la ja sin­ne eri­tyis­o­pet­ta­ja tu­lee pi­tä­mään yh­den oppi­tun­nin. Ke­vääl­lä ter­veys­tie­don pa­kol­li­sel­la opin­to­jak­sol­la op­pe­ja har­joi­tel­laan käy­tän­nös­sä ”Ko­kei­le jo­ta­kin uut­ta opis­ke­lu­tek­niik­kaa” -har­joi­tuk­sen avul­la, jo­hon voin tu­tus­tua läh­teis­sä ole­van lin­kin kaut­ta. Opis­ke­luun liit­tyy vah­vas­ti myös ta­voit­teen aset­ta­mi­nen ja olem­me so­pi­neet, että en­sim­mäi­sen vuo­den opin­to-oh­jauk­ses­sa esi­tel­lään eräs ta­voit­teen aset­ta­mi­sen mal­li ”SMART-go­als” (TAR­MOA-mal­li) ja toi­sen vuo­den ryh­män­oh­jauk­sien puit­teis­sa sitä ko­keil­laan käy­tän­nös­sä so­vel­ta­en omaan opis­ke­luun.

Usei­siin hy­vin­voin­ti­tee­moi­hin löy­tyy taus­taa bi­o­lo­gi­as­ta ja ih­mi­sen evo­luu­ti­os­ta. Sik­si ha­lu­sim­me ot­taa bi­o­lo­gi­an en­sim­mäi­seen opin­to­jak­soon ai­heik­si seu­raa­via: 1) Bi­o­lo­gi­nen pe­rus­ta ne­ga­tii­vi­sel­le vi­nou­mal­le ja hy­vän huo­maa­mi­sel­le. 2) So­si­aa­li­sen me­di­an hy­vin­voin­ti­vai­ku­tuk­set. 3) Kes­kit­ty­mis­kyky ja riip­pu­vuus. 4) Bi­o­lo­gi­nen pe­rus­ta sii­hen, mik­si mui­den ih­mis­ten kans­sa vie­tet­ty aika on hy­väk­si hy­vin­voin­nil­le. On mer­ki­tyk­sel­lis­tä, että hy­vin­voin­ti­tee­mat ei­vät jää vain esi­mer­kik­si psy­ko­lo­gi­an vas­tuul­le, vaan nii­tä kä­si­tel­lään eri näkö­kul­mis­ta eri oppi­ai­neis­sa. Val­mis dia­e­si­tys bi­o­lo­gi­an tun­nil­le löy­tyy koti­sivuil­tam­me.

Ryh­män­oh­jauk­sia meil­lä on lä­hes vii­koit­tain väli­tun­neil­la. Li­säk­si on so­vit­tu, että ker­ran jak­sos­sa on koko oppi­tun­nin kes­tä­vä ryh­män­oh­jaus en­sim­mäi­sen ja toi­sen vuo­si­kurs­sin opis­ke­li­joil­le. Näi­hin pi­dem­piin ryh­män­oh­jauk­siin on so­vit­tu seu­raa­vat tee­mat, joi­hin hy­vin­voin­ti­tii­mi on muo­kan­nut ma­te­ri­aa­lit val­miik­si: ryh­mäyt­tä­mi­nen, tun­teet, ajan­hal­lin­ta, aja­tus­ten tun­nis­ta­mi­nen, unel­mat, ta­voit­teen aset­ta­mi­nen, hy­vän huo­maa­mi­nen, elä­män­ta­vat. Näis­sä on hyö­dyn­net­ty esi­mer­kik­si Nyy­ti ry:n ja OPAS-hank­keen ma­te­ri­aa­le­ja.

Tu­to­rei­den jär­jes­tä­män väli­tun­ti­toi­min­nan li­säk­si hy­vin mer­ki­tyk­sel­li­sek­si yh­tei­söl­li­syy­den li­sää­jäk­si muo­dos­tui­vat meil­lä tur­nauk­set, joi­ta jär­jes­te­tään nyt vuo­sit­tain usei­ta: shak­ki­tur­naus, Uno-tur­naus, pin­gis­tur­naus sekä Tour de Mu­hos, jos­sa ovat la­jei­na juok­su ja pyö­räi­ly. Ta­voit­tee­na on ol­lut li­sä­tä ma­ta­lan kyn­nyk­sen lii­kun­taa ja yh­des­sä te­ke­mis­tä sekä tois­ten kan­nus­ta­mis­ta il­man tu­los­ta­voit­tei­ta.

Ku­ten jo yllä tuli to­det­tua, haim­me vink­ke­jä muis­ta hank­keis­ta ja vie­rai­lim­me myös naa­pu­ri­lu­ki­ois­sa ha­ke­mas­sa in­noi­tus­ta. Li­säk­si ke­rä­sim­me mo­nel­la ta­val­la pa­lau­tet­ta, vink­kiä ja ide­oi­ta opis­ke­li­jal­tam­me: Teem­me vuo­sit­tain ajan­koh­tai­sis­ta ai­heis­ta ni­met­tö­män hy­vin­voin­ti­ky­se­lyn, opin­to-oh­jauk­sen tun­neil­la yksi oppi­tun­ti käy­te­tään ide­oin­tiin ja pa­laut­teen ke­rää­mi­seen ryh­mis­sä ja myös ryh­män­oh­jauk­sis­sa sään­nöl­li­ses­ti kes­kus­tel­laan isos­sa ryh­mäs­sä ja kan­nus­te­taan kes­kus­te­luun kah­den kes­ken ryh­män­oh­jaa­jan kans­sa.

Mer­kit­tä­väk­si hank­keen tuo­tok­sek­si muo­dos­tui hy­vin­voin­ti­tii­mi, joka al­koi ke­hit­tyä opet­ta­jis­ta hank­keen ai­ka­na. Sii­hen kuu­luu täl­lä het­kel­lä hy­vin­voin­ti­koor­di­naat­to­ri, tu­to­rei­den oh­jaa­va opet­ta­ja, opis­ke­li­ja­kun­nan oh­jaa­va opet­ta­ja, lii­kun­ta­tu­to­rei­den oh­jaa­va opet­ta­ja sekä opin­to-oh­jaa­ja. Täl­lä po­ru­kal­la on luon­te­vaa to­teut­taa ja päi­vit­tää hy­vin­voin­ti­suun­ni­tel­maa. Mu­ka­na on kui­ten­kin koko hen­ki­lö­kun­ta, kos­ka aihe ko­e­taan mer­ki­tyk­sel­li­sek­si.  

Läh­teet ja lisä­tie­toa:

Anu Kan­gas­nie­mi, 2021. Hy­vin­voin­tia ver­tais­toi­min­nan avul­la. Hy­vin­voin­ti­tu­tor-kou­lut­ta­jan käsi­kir­ja. Lii­kun­nan ja kan­san­ter­vey­den jul­kai­su­ja 396. https://www.jamk.fi/si­tes/de­fault/fi­les/2022-11/Hy­vin­voin­ti­tu­tor_Kou­lut­ta­jan-ka­si­kir­ja-saa­vu­tet­ta­va_1.pdf

Diat bi­o­lo­gi­an oppi­tun­nil­le: https://docs.goog­le.com/pre­sen­ta­ti­on/d/1ov5odPvWdZNS3fyXJ64pKY6w6xskbWPiCQq5YQvs­Te4/edit?usp=sha­ring

Do­ran, G. T. (1981). ”The­re’s a S.M.A.R.T. way to wri­te ma­na­ge­ment’s go­als and ob­jec­ti­ves”. Ma­na­ge­ment Re­view 70 (11): 35–36. AMA FO­RUM. https://com­mu­ni­ty.mis.temp­le.edu/mis0855002fall2015/fi­les/2015/10/S.M.A.R.T-Way-Ma­na­ge­ment-Re­view.pdf .

Jääs­ke­läi­nen, Lau­ra (2022). Ryh­mä toi­mi­vak­si. Help­po­ja har­joi­tuk­sia ryh­mäyt­tä­mi­seen. PS-Kus­tan­nus, Jy­väs­kylä.

Ko­kei­le jo­ta­kin uut­ta opis­ke­lu­tek­niik­kaa -har­joi­tus: https://peda.net/mu­hos/mu­hok­sen-lu­kio/ak­tii­vi­set-hank­keet/tie­kart­ta-hy­vin­voin­tiin-osal­li­suu­teen-ja-kes­ta­vaan-ke­hi­tyk­se/hy­vin­voin­tia-tu­ke­vat-ai­heet-osak­si-oppi­tun­te­ja/te1-ter­veys-voi­ma­va­ra­na

Nyy­ti ry:n Ole oman elä­mä­si täh­ti: https://www.nyy­ti.fi/wp-con­tent/up­lo­ads/2016/08/Ole-oman-ela­ma­si-tah­ti.pdf

OPAS-han­ke, Työ­ka­lu­ja ryh­män­oh­jauk­seen, s. 5: https://hy­vin­voi­va­lu­kio.fi/wp-con­tent/up­lo­ads/si­tes/2/2023/04/tyo­ka­lu­ja-ryh­ma­noh­jauk­seen-lu­ki­os­sa_tyo­kir­ja.pdf

Toi­min­nal­li­sen opet­ta­mi­sen vin­kit. Ou­lun kau­pun­ki, liik­ku­va opis­ke­lu.
https://liik­ku­va­o­pis­ke­lu.fi/wp-con­tent/up­lo­ads/si­tes/3/2022/11/liik­ku­va_opis­ke­lu_oulu_toi­min­nal­li­sen_opet­ta­mi­nen_vink­ki­vih­ko.pdf. 


Tie­kart­ta hy­vin­voin­tiin, osal­li­suu­teen ja kes­tä­vään ke­hi­tyk­seen. Hank­keem­me lop­pu­tuo­tos, 2024. https://peda.net/mu­hos/mu­hok­sen-lu­kio/ak­tii­vi­set-hank­keet/tie­kart­ta-hy­vin­voin­tiin-osal­li­suu­teen-ja-kes­ta­vaan-ke­hi­tyk­se/tie­kart­ta-eli-kou­lum­me-suun­ni­tel­ma-hy­vin­voin­tiin-osal­lis­uute

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024