Tuija Leppäharju ja Johanna Riponiemi
Tampereen seudulla laatua, tasalaatuisuutta ja läpinäkyvyyttä on haluttu jo vuosien ajan kehittää seudullisella yhteistyöllä. Nyt Pikkasen parempaa -laatuhankkeessa seudullinen kehittäminen on ollut yhtä tärkeää kuin Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen laadun ja laadunhallinnan kehittäminen. Hankkeessa on verkostoiduttu myös valtakunnallisesti muiden laatuhankkeen toimijoiden kanssa.
Tampereen lukiokoulutukseen on hankkeessa laadittu Laatukartta, joka kuvaa lukioiden laatua ja laatuprosessia, ja Lukiolipas-sivusto, johon on koottu yhteiset suunnitelmat, käytänteet ja ideasivustot yhteiseen käyttöön sekä perehdyttämisen avuksi. Pitkään käytössä olleet kyselyt, aloituskysely ja abikysely, on jälleen päivitetty, samoin lyhyemmän aikaa käytössä ollut huoltajakysely. Hankkeessa on laadittu kysely myös toisen vuoden opiskelijoille ja opettajille. Nämä kyselyt ja mahdollisuuksien mukaan muitakin hankkeessa tuotettuja materiaaleja on tarkoitus jatkossa ottaa käyttöön myös seudullisesti.
Seudulliset laatukriteerit – yhteinen voimavara ja laatua tulevaisuuden lukioon
Laatuhankkeessa Pikkasen parempaa seudun rehtorien ja apulaisrehtorien tiimejä käytettiin alustavana ideointifoorumina, ja osallistavia menetelmiä käyttäen laadittiin yhteiset seutukriteerit. Tampereen kaupunkiseudun sivistyspalveluiden ryhmä on hyväksynyt laatukriteerit ja yhdessä lukioryhmän kanssa johtaa yhteistyön strategista ja sisällöllistä priorisointia sekä ajallista tavoitteiden asettamista Seudullisista kriteereistä johdetaan yhdessä strategisia toimenpiteitä ja käydään vuoropuhelua kaupunkiseudun lukioiden kanssa siitä, miten niitä toteutetaan eri toimintaympäristöissä ja yhteistyössä. Sitä helpottamassa on jatkossa seudullinen laatupäällikkö, jonka tehtävänä on seurata laatukriteerien toteutumista sekä yhdessä seutukunnan kanssa suunnitella valitut kehittämiskohteet tuleville aikajaksoille. Hänen vastuullaan on viestinnän ja yleisen koordinoinnin lisäksi työryhmien valmisteleva työskentely mm. seuturehtoreiden ja kehittäjäopettajien sekä -opiskelijoiden tapaamisten suunnittelu ja tavoitteiden asettelu yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Hän fasilitoi yhteisten materiaalien jakamisen ja käyttöönoton (esim. kyselyt ja yhteiset analyysit, toimenpide-esitykset) sekä tekee myös koulutussuunnittelua. Hän vie ajankohtaisia teemoja ja tulevaisuuden kehittämisen visioita, mm. monipuolinen saavutettavuuden huomioiminen, pedagoginen kehittäminen ja laaja-alaisten osaamisalueiden tavoitteiden saavuttaminen, myös seudullisiin aine- ja ryhmänohjaustiimeihin.
Seudulliset laatukriteerit on jaoteltu neljän lukion laatustrategian laatutekijöiden mukaan: esimerkkinä on arvokasta nostaa esiin strateginen lukion saavutettavuus koko seudun alueella suhteessa Tampereen seudun vetovoimaan; opiskelijoiden moninaisuuden ymmärtämiseen halutaan kehittää kielitietoisuutta koko lukion toimintakulttuurissa ja korostaa oppimiskielen merkitystä ajattelulle ja oppimiselle.
Ainetiimit tasa-arvoisen kehittämistyön ytimessä
Noin kymmenen vuoden ajan Tampereen seudun aineenopettajat ovat tavanneet ja kehittäneet
oppiaineensa opetusta seudullisissa ainetiimeissä. Toimintaa koordinoi Osake. Kun osaamisen kehittämistä tehdään yhdessä koko kaupunkiseudun kesken, henkilöstöllä on käytettävissään monipuolisempi valikoima palveluita. Ainetiimitoiminta tarjoaa lukioiden opetushenkilöstölle mahdollisuuden osaamisen kehittämiseen ja vertaismentorointiin, joka on tärkeää etenkin pienten lukioiden henkilöstölle. Ainetiimitoiminnassa kouluttaudutaan ajankohtaisiin teemoihin, tehdään tutustumiskäyntejä ja keskustellaan ajankohtaisista asioista. Ainetiimien sisällöt sovitaan yhdessä kunkin tiimin kesken. Jokaisella ainetiimillä on oma vetäjä. Lisäksi ainetiimien tapaamisista kirjoitetaan blogiteksti, jonka kautta kaikki voivat päästä osallisiksi tiimien tapaamisten annista. Vuonna 2023 ainetiimeillä oli 37 tapaamista ja ainetiimien blogiteksteillä oli yli 10 000 lukijaa. Keskeinen teema ainetiimeissä oli tekoäly ja siihen liittyvät sovellukset.
Kuva 2: Ensimmäinen seudullinen kehittäjäopettajien tapaaminen Kuva Johanna Riponiemi
Laatuhankkeen myötä seudullinen ainetiimitoiminta on nostettu laatutekijäksi ja niihin osallistumisesta on tehty velvoittavampaa ja hankkeen myötä niihin on varattu selkeämmin YS-aikaa. Seudullisten ainetiimien kautta on jatkossa tarkoitus viedä yhteisiä, kaikkia oppiaineita koskevia kehittämisprosesseja ja parantaa opetuksen ja arvioinnin sekä opiskelijan tuen tunnistamista ja erilaisten oppijoiden tukemista.
Ryhmänohjaustiimit jatkavat laadukkaan ohjauksen polkua
Nyt toista vuotta toimivat seudulliset ryhmänohjaustiimit saivat alkunsa OPH:n rahoittaman Suunta-hankkeen myötä. Myös nämä tiimit koordinoidaan Osakkeen kautta. Näiden tiimien on tarkoitus kehittää ryhmänohjaajuutta ja ryhmänohjausta sekä tuoda vertaistukea ja uusia hyviä käytänteitä ryhmänohjaukseen ja ryhmäyttämiseen ja sitä kautta vahvistaa kannustavan oppimisympäristön syntymistä ja nuorten hyvinvointia kouluissa. Laatuhankkeessa nämä tiimit ovat jatkossa osa ryhmänohjauksen laadun kehittämistä seudullisesti.
Kehittäjäopettajatoiminta – rehtoreiden tukena yhteistä kipinää sytyttämässä
Uutena toimintamuotona Pikkasen parempaa -hankkeessa on otettu käyttöön Tampereen lukiokoulutuksessa, ja syksystä 2024 myös seudullisesti, kehittäjäopettaja ja –opiskelijatiimit. Kehittäjäopettajaksi valitaan opettajia kustakin lukiosta. Kullakin kehittäjäopettajalla on lukiossaan joukko kehittäjäopiskelijoita, joiden kanssa kehittäjäopettaja kehittää lukionsa toimintakulttuuria ja kehittämisen painopisteitä. Seuraavana askeleena ovat kehittäjäopettajien ja –opiskelijoiden seudulliset tapaamiset, joissa aiheena ovat ajankohtaiset aiheet ja seudulliset laatukriteerit. Näiden tiimien tavoitteena on innostaa laatutyöhön monia opettajia, opiskelijoita ja huoltajia. Tärkeää on, että kehittäjäopettaja saa rehtorien tuen laatutyölle omassa lukiossaan. Kehittäjäopettaja on linkkinä opettajien ja opiskelijoiden ja rehtorin välillä ja tekee kehittämistä koko lukioyhteisön ja sidosryhmien kanssa.
Kuva 3: Kehittäjäopiskelijoiden sportti- ja ryhmäytymistuokio Kuva Johanna Riponiemi
Kehittäjäopiskelijoiden tapaamisessa nuoret keräsivät listan aiheista, joista he haluaisivat tapaamisissa käsitellä:
- Jaksaminen
- Mielenterveysasiat
- Jatko-opinnot
- Lukioiden välinen yhteistyö
- Lukioiden väliset kisat, kilpailut ja tapahtumat
- Raha-asiat
- Priorisointi
- Asuminen
- Työelämä
- Digitaidot ja opiskeleminen
- Ajankohtaiset asiat
- Elämäntaidot
Näin seudullinen laatutyö on laaja-alaista ja monipuolista. Seutuyhteistyö antaa toiminnalle selkeitä suuntia ja yhteistyöllä voidaan saavuttaa päämääriä yhdessä. Moninaisuus tuo rikkautta ja näkemyksellisyyttä, kun lukion koko, pedagogiikka, toimintakulttuuri, erityistehtävät ja painotukset sekä opiskelijat ovat erilaisia. Näin koko seudun opiskelijoiden ja opetushenkilöstön hyvinvointi ja oppiminen lisääntyvät, lukiokoulutuksesta tulee entistä saavutettavampaa ja toimintakulttuurin kehittäminen luo hyvät puitteet vastata tulevaisuuden haasteisiin yhdessä. Aina Pikkasen paremmin!
Osake on Tampereen seudun kasvatus- ja opetusalan osaamisen kehittämisen palvelu.
- Tarjoaa helposti saavutettavia, tarvelähtöisiä ja laadukkaita koulutuksia ja tapahtumia
- Ohjaus ja rahoitus: Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Tampere, Vesilahti ja Ylöjärvi.
- Yhteistyössä mukana: Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kihniö, Kuhmoinen, Mänttä-Vilppula, Parkano, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski ja Virrat.
Kuva 4: Hankkeessa Tammerkosken lukion opiskelija Hilla Lehtola suunnitteli ja toteutti laaja-alaisen osaamisen osa-alueista upean julisteen, joka muistuttaa teemojen sanoittamisesta oppimistilanteissa. Juliste jaettiin myös Tampereen seudun lukioihin.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024