Pikkasen parempaa - Laatua seudullisella yhteistyöllä

Tui­ja Lep­pä­har­ju ja Jo­han­na Ri­po­nie­mi

Tam­pe­reen seu­dul­la laa­tua, tasa­laa­tui­suut­ta ja läpi­nä­ky­vyyt­tä on ha­lut­tu jo vuo­sien ajan ke­hit­tää seu­dul­li­sel­la yh­teis­työl­lä. Nyt Pik­ka­sen pa­rem­paa -laa­tu­hank­kees­sa seu­dul­li­nen ke­hit­tä­mi­nen on ol­lut yhtä tär­ke­ää kuin Tam­pe­reen kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun ja laa­dun­hal­lin­nan ke­hit­tä­mi­nen. Hank­kees­sa on ver­kos­toi­dut­tu myös val­ta­kun­nal­li­ses­ti mui­den laa­tu­hank­keen toi­mi­joi­den kans­sa.

Tam­pe­reen lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen on hank­kees­sa laa­dit­tu Laa­tu­kart­ta, joka ku­vaa lu­ki­oi­den laa­tua ja laa­tu­pro­ses­sia, ja Lu­ki­o­li­pas-si­vus­to, jo­hon on koot­tu yh­tei­set suun­ni­tel­mat, käy­tän­teet ja idea­si­vus­tot yh­tei­seen käyt­töön sekä pe­reh­dyt­tä­mi­sen avuk­si. Pit­kään käy­tös­sä ol­leet ky­se­lyt, aloi­tus­ky­se­ly ja abi­ky­se­ly, on jäl­leen päi­vi­tet­ty, sa­moin ly­hy­em­män ai­kaa käy­tös­sä ol­lut huol­ta­ja­ky­se­ly. Hank­kees­sa on laa­dit­tu ky­se­ly myös toi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le ja opet­ta­jil­le. Nämä ky­se­lyt ja mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan mui­ta­kin hank­kees­sa tuo­tet­tu­ja ma­te­ri­aa­le­ja on tar­koi­tus jat­kos­sa ot­taa käyt­töön myös seu­dul­li­ses­ti.

Seudulliset laatukriteerit – yhteinen voimavara ja laatua tulevaisuuden lukioon

Laa­tu­hank­kees­sa Pik­ka­sen pa­rem­paa seu­dun reh­to­rien ja apu­lais­reh­to­rien tii­me­jä käy­tet­tiin alus­ta­va­na ide­oin­ti­foo­ru­mi­na, ja osal­lis­ta­via me­ne­tel­miä käyt­tä­en laa­dit­tiin yh­tei­set seu­tu­kri­tee­rit. Tam­pe­reen kau­pun­ki­seu­dun si­vis­tys­pal­ve­lui­den ryh­mä on hy­väk­sy­nyt laa­tu­kri­tee­rit ja yh­des­sä lu­ki­o­ryh­män kans­sa joh­taa yh­teis­työn stra­te­gis­ta ja si­säl­löl­lis­tä pri­o­ri­soin­tia sekä ajal­lis­ta ta­voit­tei­den aset­ta­mis­ta Seu­dul­li­sis­ta kri­tee­reis­tä joh­de­taan yh­des­sä stra­te­gi­sia toi­men­pi­tei­tä ja käy­dään vuo­ro­pu­he­lua kau­pun­ki­seu­dun lu­ki­oi­den kans­sa sii­tä, mi­ten nii­tä to­teu­te­taan eri toi­min­ta­ym­pä­ris­töis­sä ja yh­teis­työs­sä. Sitä hel­pot­ta­mas­sa on jat­kos­sa seu­dul­li­nen laa­tu­pääl­lik­kö, jon­ka teh­tä­vä­nä on seu­ra­ta laa­tu­kri­tee­rien to­teu­tu­mis­ta sekä yh­des­sä seu­tu­kun­nan kans­sa suun­ni­tel­la va­li­tut ke­hit­tä­mis­koh­teet tu­le­vil­le aika­jak­soil­le. Hä­nen vas­tuul­laan on vies­tin­nän ja ylei­sen koor­di­noin­nin li­säk­si työ­ryh­mien val­mis­te­le­va työs­ken­te­ly mm. seu­tu­reh­to­rei­den ja ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­jien sekä -opis­ke­li­joi­den ta­paa­mis­ten suun­nit­te­lu ja ta­voit­tei­den aset­te­lu yh­teis­työs­sä si­dos­ryh­mien kans­sa. Hän fa­si­li­toi yh­teis­ten ma­te­ri­aa­lien ja­ka­mi­sen ja käyt­töön­oton (esim. ky­se­lyt ja yh­tei­set ana­lyy­sit, toi­men­pide-esi­tyk­set) sekä te­kee myös kou­lu­tus­suun­nit­te­lua. Hän vie ajan­koh­tai­sia tee­mo­ja ja tu­le­vai­suu­den ke­hit­tä­mi­sen vi­si­oi­ta, mm. moni­puo­li­nen saa­vu­tet­ta­vuu­den huo­mi­oi­mi­nen, pe­da­go­gi­nen ke­hit­tä­mi­nen ja laa­ja-alais­ten osaa­mis­a­lu­ei­den ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­nen, myös seu­dul­li­siin aine- ja ryh­män­oh­jaus­tii­mei­hin.

Kuva 1: Seu­dul­li­set kri­tee­rit

Seu­dul­li­set laa­tu­kri­tee­rit on ja­o­tel­tu nel­jän lu­ki­on laa­tu­stra­te­gi­an laa­tu­te­ki­jöi­den mu­kaan: esi­merk­ki­nä on ar­vo­kas­ta nos­taa esiin stra­te­gi­nen lu­ki­on saa­vu­tet­ta­vuus koko seu­dun alu­eel­la suh­tees­sa Tam­pe­reen seu­dun veto­voi­maan; opis­ke­li­joi­den mo­ni­nai­suu­den ym­mär­tä­mi­seen ha­lu­taan ke­hit­tää kie­li­tie­toi­suut­ta koko lu­ki­on toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa ja ko­ros­taa op­pi­mis­kie­len mer­ki­tys­tä ajat­te­lul­le ja op­pi­mi­sel­le.

Ainetiimit tasa-arvoisen kehittämistyön ytimessä

Noin kym­me­nen vuo­den ajan Tam­pe­reen seu­dun ai­neen­o­pet­ta­jat ovat ta­van­neet ja ke­hit­tä­neet
oppi­ai­neen­sa ope­tus­ta seu­dul­li­sis­sa aine­tii­meis­sä. Toi­min­taa koor­di­noi Osa­ke. Kun osaa­mi­sen ke­hit­tä­mis­tä teh­dään yh­des­sä koko kau­pun­ki­seu­dun kes­ken, hen­ki­lös­töl­lä on käy­tet­tä­vis­sään moni­puo­li­sem­pi va­li­koi­ma pal­ve­lui­ta. Aine­tii­mi­toi­min­ta tar­jo­aa lu­ki­oi­den ope­tus­hen­ki­lös­töl­le mah­dol­li­suu­den osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­seen ja ver­tais­men­to­roin­tiin, joka on tär­ke­ää eten­kin pien­ten lu­ki­oi­den hen­ki­lös­töl­le. Aine­tii­mi­toi­min­nas­sa kou­lut­tau­du­taan ajan­koh­tai­siin tee­moi­hin, teh­dään tu­tus­tu­mis­käyn­te­jä ja kes­kus­tel­laan ajan­koh­tai­sis­ta asi­ois­ta. Aine­tii­mien si­säl­löt so­vi­taan yh­des­sä kun­kin tii­min kes­ken. Jo­kai­sel­la aine­tii­mil­lä on oma ve­tä­jä. Li­säk­si aine­tii­mien ta­paa­mi­sis­ta kir­joi­te­taan blo­gi­teks­ti, jon­ka kaut­ta kaik­ki voi­vat pääs­tä osal­li­sik­si tii­mien ta­paa­mis­ten an­nis­ta. Vuon­na 2023 aine­tii­meil­lä oli 37 ta­paa­mis­ta ja aine­tii­mien blo­gi­teks­teil­lä oli yli 10 000 lu­ki­jaa. Kes­kei­nen tee­ma aine­tii­meis­sä oli teko­äly ja sii­hen liit­ty­vät so­vel­luk­set.

Kuva 2: En­sim­mäi­nen seu­dul­li­nen ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­jien ta­paa­mi­nen Kuva Jo­han­na Ri­po­nie­mi

Laa­tu­hank­keen myö­tä seu­dul­li­nen aine­tii­mi­toi­min­ta on nos­tet­tu laa­tu­te­ki­jäk­si ja nii­hin osal­lis­tu­mi­ses­ta on teh­ty vel­voit­ta­vam­paa ja hank­keen myö­tä nii­hin on va­rat­tu sel­ke­äm­min YS-ai­kaa. Seu­dul­lis­ten aine­tii­mien kaut­ta on jat­kos­sa tar­koi­tus vie­dä yh­tei­siä, kaik­kia oppi­ai­nei­ta kos­ke­via ke­hit­tä­mis­pro­ses­se­ja ja pa­ran­taa ope­tuk­sen ja ar­vi­oin­nin sekä opis­ke­li­jan tuen tun­nis­ta­mis­ta ja eri­lais­ten op­pi­joi­den tu­ke­mis­ta.

Ryhmänohjaustiimit jatkavat laadukkaan ohjauksen polkua

Nyt tois­ta vuot­ta toi­mi­vat seu­dul­li­set ryh­män­oh­jaus­tii­mit sai­vat al­kun­sa OPH:n ra­hoit­ta­man Suun­ta-hank­keen myö­tä. Myös nämä tii­mit koor­di­noi­daan Osak­keen kaut­ta. Näi­den tii­mien on tar­koi­tus ke­hit­tää ryh­män­oh­jaa­juut­ta ja ryh­män­oh­jaus­ta sekä tuo­da ver­tais­tu­kea ja uu­sia hy­viä käy­tän­tei­tä ryh­män­oh­jauk­seen ja ryh­mäyt­tä­mi­seen ja sitä kaut­ta vah­vis­taa kan­nus­ta­van op­pi­mis­ym­pä­ris­tön syn­ty­mis­tä ja nuor­ten hy­vin­voin­tia kou­luis­sa. Laa­tu­hank­kees­sa nämä tii­mit ovat jat­kos­sa osa ryh­män­oh­jauk­sen laa­dun ke­hit­tä­mis­tä seu­dul­li­ses­ti.

Kehittäjäopettajatoiminta – rehtoreiden tukena yhteistä kipinää sytyttämässä

Uu­te­na toi­min­ta­muo­to­na Pik­ka­sen pa­rem­paa -hank­kees­sa on otet­tu käyt­töön Tam­pe­reen lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa, ja syk­sys­tä 2024 myös seu­dul­li­ses­ti, ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­ja ja –opis­ke­li­ja­tii­mit. Ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­jak­si va­li­taan opet­ta­jia kus­ta­kin lu­ki­os­ta. Kul­la­kin ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­jal­la on lu­ki­os­saan jouk­ko ke­hit­tä­jä­o­pis­ke­li­joi­ta, joi­den kans­sa ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­ja ke­hit­tää lu­ki­on­sa toi­min­ta­kult­tuu­ria ja ke­hit­tä­mi­sen pai­no­pis­tei­tä. Seu­raa­va­na as­ke­lee­na ovat ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­jien ja –opis­ke­li­joi­den seu­dul­li­set ta­paa­mi­set, jois­sa ai­hee­na ovat ajan­koh­tai­set ai­heet ja seu­dul­li­set laa­tu­kri­tee­rit. Näi­den tii­mien ta­voit­tee­na on in­nos­taa laa­tu­työ­hön mo­nia opet­ta­jia, opis­ke­li­joi­ta ja huol­ta­jia. Tär­ke­ää on, että ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­ja saa reh­to­rien tuen laa­tu­työl­le omas­sa lu­ki­os­saan. Ke­hit­tä­jä­o­pet­ta­ja on link­ki­nä opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den ja reh­to­rin vä­lil­lä ja te­kee ke­hit­tä­mis­tä koko lu­ki­o­yh­tei­sön ja si­dos­ryh­mien kans­sa.

Kuva 3: Ke­hit­tä­jä­o­pis­ke­li­joi­den sport­ti- ja ryh­mäy­ty­mis­tuo­kio Kuva Jo­han­na Ri­po­nie­mi

Ke­hit­tä­jä­o­pis­ke­li­joi­den ta­paa­mi­ses­sa nuo­ret ke­rä­si­vät lis­tan ai­heis­ta, jois­ta he ha­lu­ai­si­vat ta­paa­mi­sis­sa kä­si­tel­lä:

Näin seu­dul­li­nen laa­tu­työ on laa­ja-alais­ta ja moni­puo­lis­ta. Seu­tu­yh­teis­työ an­taa toi­min­nal­le sel­kei­tä suun­tia ja yh­teis­työl­lä voi­daan saa­vut­taa pää­mää­riä yh­des­sä. Mo­ni­nai­suus tuo rik­kaut­ta ja nä­ke­myk­sel­li­syyt­tä, kun lu­ki­on koko, pe­da­go­giik­ka, toi­min­ta­kult­tuu­ri, eri­tyis­teh­tä­vät ja pai­no­tuk­set sekä opis­ke­li­jat ovat eri­lai­sia. Näin koko seu­dun opis­ke­li­joi­den ja ope­tus­hen­ki­lös­tön hy­vin­voin­ti ja op­pi­mi­nen li­sään­ty­vät, lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­ta tu­lee en­tis­tä saa­vu­tet­ta­vam­paa ja toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­nen luo hy­vät puit­teet vas­ta­ta tu­le­vai­suu­den haas­tei­siin yh­des­sä. Aina Pik­ka­sen pa­rem­min!

Osa­ke on Tam­pe­reen seu­dun kas­va­tus- ja ope­tus­alan osaa­mi­sen ke­hit­tä­mi­sen pal­ve­lu.

Kuva 4: Hank­kees­sa Tam­mer­kos­ken lu­ki­on opis­ke­li­ja Hil­la Leh­to­la suun­nit­te­li ja to­teut­ti laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen osa-alu­eis­ta upe­an ju­lis­teen, joka muis­tut­taa tee­mo­jen sa­noit­ta­mi­ses­ta op­pi­mis­ti­lan­teis­sa. Ju­lis­te ja­et­tiin myös Tam­pe­reen seu­dun lu­ki­oi­hin.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024