Martti Bergström ja Matti Kurikka
Yhteisten verkko-opintojaksojen toteuttamisen mallissa on kuvattu tarvittavia askelia niin opiskelijahallinnon, opettajien kuin opiskelijoidenkin roolien osalta. Malli tuotettiin SASKY koulutuskuntayhtymän Ikaalisten ja Ruoveden lukioiden sekä Parkanon lukion yhteistyössä. LAPA! – Laatua ja saavutettavuutta paikallisissa lukioissa -hankkeen kaksi muuta tavoitetta olivat Opettajan pedagogiset taidot ja Opiskelijan ohjaus, joista myös tuotettiin mallinnukset. Lisäksi tuotettiin verkkokurssin suunnittelua varten ohje opettajalle .
Seuraavassa kuvataan roolit, toimenpiteet ja aikataulut, jotka liittyvät verkossa usean lukion yhteistyönä toteutettavien opintojaksojen valintaan, suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tarkoituksena on varmistaa, että opintojaksot voidaan tarjota laadukkaasti sekä opiskelijoiden että opettajien näkökulmasta.
A. Opiskelijan rooli
Opintojaksovalinnat
Opintojaksovalinnat tehdään kuten aiemminkin aina keväisin, mutta tarjottimella on myös vain verkossa toteutettavia opintojaksoja. Joissain tapauksissa valinta voi olla kaksivaiheinen: ensin kurssi tarjotaan lähiopetuksena, mutta jos valintoja ei ole riittävästi, opintojakso voidaan toteuttaa ainoastaan verkossa. Tämä kaksivaiheinen prosessi mahdollistaa joustavan siirtymisen verkko-opetukseen tarvittaessa, kun vaihtoehtona olisi opetuksen toteutumatta jääminen.
Ohjeistuksen noudattaminen
Ennen verkko-opintojakson alkua opiskelijan tulee toimia saamansa ohjeistuksen mukaisesti. Yleisesti ottaen on tärkeää olla läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla, jotta opiskelija saa tietää käytännöistä ja toimintatavoista kyseisellä opintojaksolla. Tämä auttaa opiskelijaa ymmärtämään kurssin vaatimukset ja käytännön järjestelyt, mikä edesauttaa sujuvaa oppimisprosessia.
Opinnoista suoriutuminen
Opiskelijan tulee suorittaa opinnot tunnollisesti ja ajallaan kuten muillakin opintojaksoilla. Verkko-opinnot vaativat itsekuria ja hyvää ajanhallintaa, sillä opetus ei välttämättä tapahdu reaaliaikaisesti. Opiskelijan on tärkeää pitää kiinni sovituista aikatauluista ja suorittaa tehtävät ajallaan, jotta opintojakso etenee suunnitellusti ja oppimistavoitteet saavutetaan.
Yhteenveto: Opiskelijan rooli
Verkko-opintojaksojen valinta tehdään keväisin, ja opiskelijoille tarjotaan sekä lähi- että verkko-opetusta. Kaksivaiheinen valintaprosessi mahdollistaa joustavan siirtymisen verkko-opetukseen tarvittaessa. Opiskelijoiden on erittäin suotavaa olla läsnä ensimmäisellä tapaamiskerralla ymmärtääkseen kurssin käytännöt. Lisäksi opiskelijoiden on tärkeää suorittaa opinnot tunnollisesti ja ajallaan, mikä edellyttää itsekuria ja hyvää ajanhallintaa.
B. Opettajan rooli
Opetuksen toteutustavan ja oppimisympäristön valitseminen
Verkko-opetuksen toteutustavan ja oppimisympäristön valinta on keskeinen vaihe suunnittelussa. On tärkeää päättää, onko opetus reaaliaikaista, ei-reaaliaikaista vai jonkinlainen näiden yhdistelmä. Verkko-opetuksessa toteutuksen ei tarvitse, eikä välttämättä kannatakaan, perustua samanlaiseen 3 x 60 minuutin reaaliaikaiseen opetukseen kuin lähiopetuksessa. Vastaavasti opettajan tulee valita, mitä oppimisympäristöä tai -alustaa opetuksessaan käyttää ja varmistaa, että kaikkien yhteistyölukioiden opiskelijat pystyvät liittymään alustalle. Valintojen tulee perustua opettajan ammattitaitoiseen harkintaan opetuksen tavoitteista ja opiskelijoiden tarpeista, jotta oppiminen olisi mahdollisimman tehokasta ja joustavaa.
Opintojaksokuvauksen laatiminen
Opintojaksokuvauksen laatiminen on tärkeä osa suunnittelua, sillä se avaa opiskelijoille opintojakson suoritusvaatimukset, läsnäolovaatimukset ja opetuksen toteutustavan. Opintojaksokuvauksen laatiminen etukäteen, mieluiten ennen opiskelijoiden valintoja, auttaa opiskelijoita tekemään tietoisia valintoja, joihin heidän on helpompi sitoutua. Jos tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, kuvaus tulee laatia viimeistään opintojakson alkuun mennessä.
Pedagogisten ratkaisujen ja vuorovaikutuskanavien suunnittelu
Opetuksen suunnittelussa on tärkeää pohtia ja suunnitella pedagogiset ratkaisut sekä vuorovaikutuskanavat. Tämä sisältää sen, miten oppiminen järjestetään, millaisia opetusmenetelmiä käytetään ja miten opiskelijat voivat olla vuorovaikutuksessa opettajan ja toistensa kanssa. Hyvin suunnitellut pedagogiset ratkaisut ja vuorovaikutuskanavat tukevat opiskelijoiden aktiivista oppimista ja sitoutumista. Perinteisessä luokkahuoneessa tapahtuvassa lähiopetuksessa opettaja on tottunut huomioimaan nämä asiat opetuksessaan, mutta verkkototeutuksella näihin tulee kiinnittää erityistä huomiota, koska käytettävissä olevien keinojen valikoima on erilainen. Opettajakoulutuksessa ei niinkään paljoa puhuta verkkopedagogiikasta, vaan keskitytään lähiopetuksen pedagogiikkaan pitkälti. Täydennyskoulutusta omalta osaltaan tarvittaisiin tähän puoleen lisää.
Opetuksen toteuttaminen valitulla tavalla ja arviointi
Opetuksen toteuttaminen valitulla tavalla on seuraava vaihe. Tämä sisältää opetuksen järjestämisen suunnitelmien mukaisesti sekä poissaolojen ja suorituksen etenemisen seurannan. Opintojen edistymisen seurannassa oppimisanalytiikan merkitys on suuri, se sitoo asiaa yhteen useamman tietolähteen kautta ja on työväline sekä opettajalle että opiskelijalle.
Seuranta on tärkeää, jotta voidaan varmistaa, että opiskelijat pysyvät mukana ja saavuttavat asetetut tavoitteet. Verkko-opetuksessa etenemisen seuraaminen voi liittyä myös tehtävien suorittamisen seuraamiseen, mikäli toteutustapa on sellainen, jossa ei ole reaaliaikaisia tapaamisia tai niitä on esimerkiksi vain osalla oppitunneista.
Kun opintojakso on suoritettu, opettajan tulee toimittaa arvosanat opintosihteereille. Tämä varmistaa, että opiskelijoiden suoritukset kirjataan oikein ja ajallaan Primukseen.
Yhteenveto: Opettajan rooli
Verkko-opetuksen toteuttamisessa on tärkeää pohtia toteutustapaa ja oppimisympäristöä ja valita nämä tarkoituksenmukaisesti kullekin opintojaksolle, laatia selkeä opintojaksokuvaus ja suunnitella pedagogiset ratkaisut sekä vuorovaikutuskanavat huolellisesti. Opetuksen toteuttaminen suunnitellulla tavalla ja opiskelijoiden suoritusten seuranta ovat keskeisiä tekijöitä onnistuneessa verkko-opetuksessa. Lopuksi arvosanojen toimittaminen opintosihteereille varmistaa, että opiskelijoiden suoritukset kirjataan ajallaan.
C. Opiskelijahallinnon rooli
Verkossa toteutettavien opintojaksojen valinta
Verkko-opintojaksot voidaan valita toteutettaviksi kahdella vaihtoehtoisella tavalla, jotka voivat olla käytössä samanaikaisesti tai yksittäin, riippuen toteuttavien lukioiden tilanteista. Ensimmäinen tapa, koulujen yhteinen verkkotarjotin, sisältää kaikki sellaiset opintojaksot, joita tarjotaan vain verkko-opintoina. Näitä opintojaksoja ei voi suorittaa kyseisenä lukuvuotena lähiopintoina lainkaan. Valmistelutyö tulee tehdä yhdessä toimivien lukioiden osalta viimeistään tammikuussa, jolloin seuraavan vuoden valintatarjotinta aletaan laatia. Toinen tapa valita toteutettavat verkko-opintojaksot koskevat niitä opintojaksoja, joihin ei tule tarpeeksi valintoja lähitoteutukseen, mutta jotka on mahdollista yhdistää verkossa toteutettaviksi kahden tai useamman lukion yhteistyönä. Nämä opintojaksot tulee valita ja sopia hyvin nopeasti opiskelijoiden valintojen jälkeen, viimeistään huhtikuussa. Tällöin opiskelijoilta on hyvä myös varmistaa halukkuus osallistua verkko-opetukseen, jos vaihtoehtona on, ettei opintojaksoa toteuteta lainkaan.
Toteuttavan lukion ja opettajan valinta
Toteuttavan lukion ja opettajan valinta on olennainen osa verkkotarjottimen suunnittelua. Vähintään lukio ja mahdollisesti myös opettaja valitaan tammikuussa lukioiden yhteisen verkkotarjottimen osalta, jotta opiskelijoilla on tieto toteuttavasta oppilaitoksesta jo valintaa tehdessään. Vähäisten valintojen takia verkossa toteutettavien opintojaksojen osalta lukio ja mahdollisuuksien mukaan opettaja valitaan huhtikuussa. Näin varmistetaan, että opiskelijat tietävät toteuttavan oppilaitoksen lopullista valintaa tehdessään. Toteutuksessa käytettävän sähköisen oppimisympäristön valinta tulisi jättää mahdollisuuksien mukaan opettajan pedagogisen vapauden pariin, koska eri oppiaineilla ja opettajilla on erilaisia tarpeita oppimisympäristölle.
Oppimateriaalit ja tilavaraukset
Oppimateriaalit tilataan keväällä, joten verkko-opetusta toteuttava lukio ja opettaja on valittava ennen sitä. Jos valittu oppimateriaali tukee sitä, että toisen oppilaitoksen opiskelija voidaan liittää järjestävän oppilaitoksen ryhmään digimateriaalin osalta, on oppimateriaalit helpointa tilata opiskelijan oman oppilaitoksen kautta. Mikäli tämä ei ole mahdollista, niin silloin järjestävä oppilaitos tilaa materiaalit ja laskuttaa opiskelijan omaa oppilaitosta.
Vaikka opinnot suoritetaan verkossa, opiskelijoille tulee lähtökohtaisesti osoittaa luokkatila ja lukujärjestykseen aikavaraus, jossa he voivat suorittaa opinnot. Opettajan ei tarvitse olla fyysisesti tässä tilassa omassa koulussaan. Tilavaraukset tulee tehdä viimeistään opetuksen alkuun mennessä.
Opiskelijalistat ja arvosanat
Opiskelijat lisätään toteuttavan oppilaitoksen Wilmaan ja opetusryhmiin esimerkiksi testiopiskelijoina, mikä varmistaa, että opettajalla on nimilista yhdessä paikassa saatavilla.
Arvosanat viedään Primukseen opintosihteerien toimesta. Opettajat toimittavat arvosanat opintosihteereille, jotka huolehtivat niiden kirjaamisesta Primukseen.
Yhteenveto: Opiskelijahallinnon rooli
Aikataulutuksen osalta tammikuussa valitaan verkko-opintojaksot koulujen yhteiseen verkkotarjottimeen ja toteuttava koulu ja opettaja. Huhtikuussa valitaan verkossa tarjottavat opintojaksot vähäisten valintojen takia ja varmistetaan opiskelijoilta osallistuminen verkko-opetukseen. Keväällä päätetään opettajat ja oppimateriaalit, jotta kirjatilaukset ja muut valmistelut voidaan tehdä ennakkoon. Opetuksen alkuun mennessä tehdään tarvittavat tilavaraukset opiskelijoita varten. Opiskelijat lisätään toteuttavan oppilaitoksen Wilmaan ja opetusryhmiin ennen opintojakson alkua. Opettajat toimittavat arvosanat opintosihteereille, jotka kirjaavat ne Primukseen.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024