Yhteisten verkko-opintojaksojen toteuttamisen malli

Mart­ti Berg­ström ja Mat­ti Ku­rik­ka

Yh­teis­ten verk­ko-opin­to­jak­so­jen to­teut­ta­mi­sen mal­lis­sa on ku­vat­tu tar­vit­ta­via as­ke­lia niin opis­ke­li­ja­hal­lin­non, opet­ta­jien kuin opis­ke­li­joi­den­kin roo­lien osal­ta. Mal­li tuo­tet­tiin SAS­KY kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­män Ikaa­lis­ten ja Ruo­ve­den lu­ki­oi­den sekä Par­ka­non lu­ki­on yh­teis­työs­sä. LAPA! – Laa­tua ja saa­vu­tet­ta­vuut­ta pai­kal­li­sis­sa lu­ki­ois­sa -hank­keen kak­si muu­ta ta­voi­tet­ta oli­vat Opet­ta­jan pe­da­go­gi­set tai­dot ja Opis­ke­li­jan oh­jaus, jois­ta myös tuo­tet­tiin mal­lin­nuk­set. Li­säk­si tuo­tet­tiin verk­ko­kurs­sin suun­nit­te­lua var­ten ohje opet­ta­jal­le .

Seu­raa­vas­sa ku­va­taan roo­lit, toi­men­pi­teet ja aika­tau­lut, jot­ka liit­ty­vät ver­kos­sa use­an lu­ki­on yh­teis­työ­nä to­teu­tet­ta­vien opin­to­jak­so­jen va­lin­taan, suun­nit­te­luun ja to­teut­ta­mi­seen. Tar­koi­tuk­se­na on var­mis­taa, että opin­to­jak­sot voi­daan tar­jo­ta laa­duk­kaas­ti sekä opis­ke­li­joi­den että opet­ta­jien näkö­kul­mas­ta.

A. Opiskelijan rooli

Kuva 1: Opin­to­jak­so­va­lin­nat

Opin­to­jak­so­va­lin­nat

Opin­to­jak­so­va­lin­nat teh­dään ku­ten ai­em­min­kin aina ke­väi­sin, mut­ta tar­jot­ti­mel­la on myös vain ver­kos­sa to­teu­tet­ta­via opin­to­jak­so­ja. Jois­sain ta­pauk­sis­sa va­lin­ta voi olla kak­si­vai­hei­nen: en­sin kurs­si tar­jo­taan lähi­o­pe­tuk­se­na, mut­ta jos va­lin­to­ja ei ole riit­tä­väs­ti, opin­to­jak­so voi­daan to­teut­taa ai­no­as­taan ver­kos­sa. Tämä kak­si­vai­hei­nen pro­ses­si mah­dol­lis­taa jous­ta­van siir­ty­mi­sen verk­ko-ope­tuk­seen tar­vit­ta­es­sa, kun vaih­to­eh­to­na oli­si ope­tuk­sen to­teu­tu­mat­ta jää­mi­nen.

Oh­jeis­tuk­sen nou­dat­ta­mi­nen

En­nen verk­ko-opin­to­jak­son al­kua opis­ke­li­jan tu­lee toi­mia saa­man­sa oh­jeis­tuk­sen mu­kai­ses­ti. Ylei­ses­ti ot­ta­en on tär­ke­ää olla läs­nä en­sim­mäi­sel­lä ta­paa­mis­ker­ral­la, jot­ta opis­ke­li­ja saa tie­tää käy­tän­nöis­tä ja toi­min­ta­ta­vois­ta ky­sei­sel­lä opin­to­jak­sol­la. Tämä aut­taa opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään kurs­sin vaa­ti­muk­set ja käy­tän­nön jär­jes­te­lyt, mikä edes­aut­taa su­ju­vaa op­pi­mis­pro­ses­sia.

Opin­nois­ta suo­riu­tu­mi­nen

Opis­ke­li­jan tu­lee suo­rit­taa opin­not tun­nol­li­ses­ti ja ajal­laan ku­ten muil­la­kin opin­to­jak­soil­la. Verk­ko-opin­not vaa­ti­vat itse­ku­ria ja hy­vää ajan­hal­lin­taa, sil­lä ope­tus ei vält­tä­mät­tä ta­pah­du re­aa­li­ai­kai­ses­ti. Opis­ke­li­jan on tär­ke­ää pi­tää kiin­ni so­vi­tuis­ta aika­tau­luis­ta ja suo­rit­taa teh­tä­vät ajal­laan, jot­ta opin­to­jak­so ete­nee suun­ni­tel­lus­ti ja op­pi­mis­ta­voit­teet saa­vu­te­taan.

Yh­teen­veto: Opis­ke­li­jan roo­li

Verk­ko-opin­to­jak­so­jen va­lin­ta teh­dään ke­väi­sin, ja opis­ke­li­joil­le tar­jo­taan sekä lähi- että verk­ko-ope­tus­ta. Kak­si­vai­hei­nen va­lin­ta­pro­ses­si mah­dol­lis­taa jous­ta­van siir­ty­mi­sen verk­ko-ope­tuk­seen tar­vit­ta­es­sa. Opis­ke­li­joi­den on erit­täin suo­ta­vaa olla läs­nä en­sim­mäi­sel­lä ta­paa­mis­ker­ral­la ym­mär­tääk­seen kurs­sin käy­tän­nöt. Li­säk­si opis­ke­li­joi­den on tär­ke­ää suo­rit­taa opin­not tun­nol­li­ses­ti ja ajal­laan, mikä edel­lyt­tää itse­ku­ria ja hy­vää ajan­hal­lin­taa.

B. Opettajan rooli

Kuva 2: Ope­tuk­sen to­teu­tus­ta­van ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tön va­lit­se­mi­nen

Ope­tuk­sen to­teu­tus­ta­van ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tön va­lit­se­mi­nen

Verk­ko-ope­tuk­sen to­teu­tus­ta­van ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tön va­lin­ta on kes­kei­nen vai­he suun­nit­te­lus­sa. On tär­ke­ää päät­tää, onko ope­tus re­aa­li­ai­kais­ta, ei-re­aa­li­ai­kais­ta vai jon­kin­lai­nen näi­den yh­dis­tel­mä. Verk­ko-ope­tuk­ses­sa to­teu­tuk­sen ei tar­vit­se, eikä vält­tä­mät­tä kan­na­ta­kaan, pe­rus­tua sa­man­lai­seen 3 x 60 mi­nuu­tin re­aa­li­ai­kai­seen ope­tuk­seen kuin lähi­o­pe­tuk­ses­sa. Vas­taa­vas­ti opet­ta­jan tu­lee va­li­ta, mitä op­pi­mis­ym­pä­ris­töä tai -alus­taa ope­tuk­ses­saan käyt­tää ja var­mis­taa, että kaik­kien yh­teis­työ­lu­ki­oi­den opis­ke­li­jat pys­ty­vät liit­ty­mään alus­tal­le. Va­lin­to­jen tu­lee pe­rus­tua opet­ta­jan am­mat­ti­tai­toi­seen har­kin­taan ope­tuk­sen ta­voit­teis­ta ja opis­ke­li­joi­den tar­peis­ta, jot­ta op­pi­mi­nen oli­si mah­dol­li­sim­man te­ho­kas­ta ja jous­ta­vaa.

Opin­to­jak­so­ku­vauk­sen laa­ti­mi­nen

Opin­to­jak­so­ku­vauk­sen laa­ti­mi­nen on tär­keä osa suun­nit­te­lua, sil­lä se avaa opis­ke­li­joil­le opin­to­jak­son suo­ri­tus­vaa­ti­muk­set, läs­nä­olo­vaa­ti­muk­set ja ope­tuk­sen to­teu­tus­ta­van. Opin­to­jak­so­ku­vauk­sen laa­ti­mi­nen etu­kä­teen, mie­lui­ten en­nen opis­ke­li­joi­den va­lin­to­ja, aut­taa opis­ke­li­joi­ta te­ke­mään tie­toi­sia va­lin­to­ja, joi­hin hei­dän on hel­pom­pi si­tou­tua. Jos tämä ei kui­ten­kaan ole mah­dol­lis­ta, ku­vaus tu­lee laa­tia vii­meis­tään opin­to­jak­son al­kuun men­nes­sä.

Pe­da­go­gis­ten rat­kai­su­jen ja vuo­ro­vai­ku­tus­ka­na­vien suun­nit­te­lu

Ope­tuk­sen suun­nit­te­lus­sa on tär­ke­ää poh­tia ja suun­ni­tel­la pe­da­go­gi­set rat­kai­sut sekä vuo­ro­vai­ku­tus­ka­na­vat. Tämä si­säl­tää sen, mi­ten op­pi­mi­nen jär­jes­te­tään, mil­lai­sia ope­tus­me­ne­tel­miä käy­te­tään ja mi­ten opis­ke­li­jat voi­vat olla vuo­ro­vai­ku­tuk­ses­sa opet­ta­jan ja tois­ten­sa kans­sa. Hy­vin suun­ni­tel­lut pe­da­go­gi­set rat­kai­sut ja vuo­ro­vai­ku­tus­ka­na­vat tu­ke­vat opis­ke­li­joi­den ak­tii­vis­ta op­pi­mis­ta ja si­tou­tu­mis­ta. Pe­rin­tei­ses­sä luok­ka­huo­nees­sa ta­pah­tu­vas­sa lähi­o­pe­tuk­ses­sa opet­ta­ja on tot­tu­nut huo­mi­oi­maan nämä asi­at ope­tuk­ses­saan, mut­ta verk­ko­to­teu­tuk­sel­la näi­hin tu­lee kiin­nit­tää eri­tyis­tä huo­mi­o­ta, kos­ka käy­tet­tä­vis­sä ole­vien kei­no­jen va­li­koi­ma on eri­lai­nen. Opet­ta­ja­kou­lu­tuk­ses­sa ei niin­kään pal­joa pu­hu­ta verk­ko­pe­da­go­gii­kas­ta, vaan kes­ki­ty­tään lähi­o­pe­tuk­sen pe­da­go­giik­kaan pit­käl­ti. Täy­den­nys­kou­lu­tus­ta omal­ta osal­taan tar­vit­tai­siin tä­hän puo­leen li­sää.

Ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­nen va­li­tul­la ta­val­la ja ar­vi­oin­ti

Ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­nen va­li­tul­la ta­val­la on seu­raa­va vai­he. Tämä si­säl­tää ope­tuk­sen jär­jes­tä­mi­sen suun­ni­tel­mien mu­kai­ses­ti sekä pois­sa­o­lo­jen ja suo­ri­tuk­sen ete­ne­mi­sen seu­ran­nan. Opin­to­jen edis­ty­mi­sen seu­ran­nas­sa op­pi­mis­a­na­ly­tii­kan mer­ki­tys on suu­ri, se si­too asi­aa yh­teen use­am­man tie­to­läh­teen kaut­ta ja on työ­vä­li­ne sekä opet­ta­jal­le että opis­ke­li­jal­le.

Seu­ran­ta on tär­ke­ää, jot­ta voi­daan var­mis­taa, että opis­ke­li­jat py­sy­vät mu­ka­na ja saa­vut­ta­vat ase­te­tut ta­voit­teet. Verk­ko-ope­tuk­ses­sa ete­ne­mi­sen seu­raa­mi­nen voi liit­tyä myös teh­tä­vien suo­rit­ta­mi­sen seu­raa­mi­seen, mi­kä­li to­teu­tus­ta­pa on sel­lai­nen, jos­sa ei ole re­aa­li­ai­kai­sia ta­paa­mi­sia tai nii­tä on esi­mer­kik­si vain osal­la oppi­tun­neis­ta.
Kun opin­to­jak­so on suo­ri­tet­tu, opet­ta­jan tu­lee toi­mit­taa arvo­sa­nat opin­to­sih­tee­reil­le. Tämä var­mis­taa, että opis­ke­li­joi­den suo­ri­tuk­set kir­ja­taan oi­kein ja ajal­laan Pri­muk­seen.

Yh­teen­veto: Opet­ta­jan roo­li

Verk­ko-ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­ses­sa on tär­ke­ää poh­tia to­teu­tus­ta­paa ja op­pi­mis­ym­pä­ris­töä ja va­li­ta nämä tar­koi­tuk­sen­mu­kai­ses­ti kul­le­kin opin­to­jak­sol­le, laa­tia sel­keä opin­to­jak­so­ku­vaus ja suun­ni­tel­la pe­da­go­gi­set rat­kai­sut sekä vuo­ro­vai­ku­tus­ka­na­vat huo­lel­li­ses­ti. Ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­nen suun­ni­tel­lul­la ta­val­la ja opis­ke­li­joi­den suo­ri­tus­ten seu­ran­ta ovat kes­kei­siä te­ki­jöi­tä on­nis­tu­nees­sa verk­ko-ope­tuk­ses­sa. Lo­puk­si arvo­sa­no­jen toi­mit­ta­mi­nen opin­to­sih­tee­reil­le var­mis­taa, että opis­ke­li­joi­den suo­ri­tuk­set kir­ja­taan ajal­laan.

C. Opiskelijahallinnon rooli

Kuva 3: Ver­kos­sa to­teu­tet­ta­vien opin­to­jak­so­jen va­lin­ta

Ver­kos­sa to­teu­tet­ta­vien opin­to­jak­so­jen va­lin­ta

Verk­ko-opin­to­jak­sot voi­daan va­li­ta to­teu­tet­ta­vik­si kah­del­la vaih­to­eh­toi­sel­la ta­val­la, jot­ka voi­vat olla käy­tös­sä sa­man­ai­kai­ses­ti tai yk­sit­täin, riip­pu­en to­teut­ta­vien lu­ki­oi­den ti­lan­teis­ta. En­sim­mäi­nen tapa, kou­lu­jen yh­tei­nen verk­ko­tar­jo­tin, si­säl­tää kaik­ki sel­lai­set opin­to­jak­sot, joi­ta tar­jo­taan vain verk­ko-opin­toi­na. Näi­tä opin­to­jak­so­ja ei voi suo­rit­taa ky­sei­se­nä luku­vuo­te­na lähi­o­pin­toi­na lain­kaan. Val­mis­te­lu­työ tu­lee teh­dä yh­des­sä toi­mi­vien lu­ki­oi­den osal­ta vii­meis­tään tam­mi­kuus­sa, jol­loin seu­raa­van vuo­den va­lin­ta­tar­jo­tin­ta ale­taan laa­tia. Toi­nen tapa va­li­ta to­teu­tet­ta­vat verk­ko-opin­to­jak­sot kos­ke­vat nii­tä opin­to­jak­so­ja, joi­hin ei tule tar­peek­si va­lin­to­ja lähi­to­teu­tuk­seen, mut­ta jot­ka on mah­dol­lis­ta yh­dis­tää ver­kos­sa to­teu­tet­ta­vik­si kah­den tai use­am­man lu­ki­on yh­teis­työ­nä. Nämä opin­to­jak­sot tu­lee va­li­ta ja so­pia hy­vin no­pe­as­ti opis­ke­li­joi­den va­lin­to­jen jäl­keen, vii­meis­tään huh­ti­kuus­sa. Täl­löin opis­ke­li­joil­ta on hyvä myös var­mis­taa ha­luk­kuus osal­lis­tua verk­ko-ope­tuk­seen, jos vaih­to­eh­to­na on, ett­ei opin­to­jak­soa to­teu­te­ta lain­kaan.

To­teut­ta­van lu­ki­on ja opet­ta­jan va­lin­ta

To­teut­ta­van lu­ki­on ja opet­ta­jan va­lin­ta on olen­nai­nen osa verk­ko­tar­jot­ti­men suun­nit­te­lua. Vä­hin­tään lu­kio ja mah­dol­li­ses­ti myös opet­ta­ja va­li­taan tam­mi­kuus­sa lu­ki­oi­den yh­tei­sen verk­ko­tar­jot­ti­men osal­ta, jot­ta opis­ke­li­joil­la on tie­to to­teut­ta­vas­ta oppi­lai­tok­ses­ta jo va­lin­taa teh­des­sään. Vä­häis­ten va­lin­to­jen ta­kia ver­kos­sa to­teu­tet­ta­vien opin­to­jak­so­jen osal­ta lu­kio ja mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan opet­ta­ja va­li­taan huh­ti­kuus­sa. Näin var­mis­te­taan, että opis­ke­li­jat tie­tä­vät to­teut­ta­van oppi­lai­tok­sen lo­pul­lis­ta va­lin­taa teh­des­sään. To­teu­tuk­ses­sa käy­tet­tä­vän säh­köi­sen op­pi­mis­ym­pä­ris­tön va­lin­ta tu­li­si jät­tää mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan opet­ta­jan pe­da­go­gi­sen va­pau­den pa­riin, kos­ka eri oppi­ai­neil­la ja opet­ta­jil­la on eri­lai­sia tar­pei­ta op­pi­mis­ym­pä­ris­töl­le.

Oppi­ma­te­ri­aa­lit ja tila­va­rauk­set

Oppi­ma­te­ri­aa­lit ti­la­taan ke­vääl­lä, jo­ten verk­ko-ope­tus­ta to­teut­ta­va lu­kio ja opet­ta­ja on va­lit­ta­va en­nen sitä. Jos va­lit­tu oppi­ma­te­ri­aa­li tu­kee sitä, että toi­sen oppi­lai­tok­sen opis­ke­li­ja voi­daan liit­tää jär­jes­tä­vän oppi­lai­tok­sen ryh­mään digi­ma­te­ri­aa­lin osal­ta, on oppi­ma­te­ri­aa­lit hel­poin­ta ti­la­ta opis­ke­li­jan oman oppi­lai­tok­sen kaut­ta. Mi­kä­li tämä ei ole mah­dol­lis­ta, niin sil­loin jär­jes­tä­vä oppi­lai­tos ti­laa ma­te­ri­aa­lit ja las­kut­taa opis­ke­li­jan omaa oppi­lai­tos­ta.

Vaik­ka opin­not suo­ri­te­taan ver­kos­sa, opis­ke­li­joil­le tu­lee läh­tö­koh­tai­ses­ti osoit­taa luok­ka­tila ja luku­jär­jes­tyk­seen aika­va­raus, jos­sa he voi­vat suo­rit­taa opin­not. Opet­ta­jan ei tar­vit­se olla fyy­si­ses­ti täs­sä ti­las­sa omas­sa kou­lus­saan. Tila­va­rauk­set tu­lee teh­dä vii­meis­tään ope­tuk­sen al­kuun men­nes­sä.

Opis­ke­li­ja­lis­tat ja arvo­sa­nat

Opis­ke­li­jat li­sä­tään to­teut­ta­van oppi­lai­tok­sen Wil­maan ja ope­tus­ryh­miin esi­mer­kik­si tes­ti­o­pis­ke­li­joi­na, mikä var­mis­taa, että opet­ta­jal­la on nimi­lis­ta yh­des­sä pai­kas­sa saa­ta­vil­la.

Arvo­sa­nat vie­dään Pri­muk­seen opin­to­sih­tee­rien toi­mes­ta. Opet­ta­jat toi­mit­ta­vat arvo­sa­nat opin­to­sih­tee­reil­le, jot­ka huo­leh­ti­vat nii­den kir­jaa­mi­ses­ta Pri­muk­seen.

Yh­teen­veto: Opis­ke­li­ja­hal­lin­non roo­li

Aika­tau­lu­tuk­sen osal­ta tam­mi­kuus­sa va­li­taan verk­ko-opin­to­jak­sot kou­lu­jen yh­tei­seen verk­ko­tar­jot­ti­meen ja to­teut­ta­va kou­lu ja opet­ta­ja. Huh­ti­kuus­sa va­li­taan ver­kos­sa tar­jot­ta­vat opin­to­jak­sot vä­häis­ten va­lin­to­jen ta­kia ja var­mis­te­taan opis­ke­li­joil­ta osal­lis­tu­mi­nen verk­ko-ope­tuk­seen. Ke­vääl­lä pää­te­tään opet­ta­jat ja oppi­ma­te­ri­aa­lit, jot­ta kir­ja­ti­lauk­set ja muut val­mis­te­lut voi­daan teh­dä en­nak­koon. Ope­tuk­sen al­kuun men­nes­sä teh­dään tar­vit­ta­vat tila­va­rauk­set opis­ke­li­joi­ta var­ten. Opis­ke­li­jat li­sä­tään to­teut­ta­van oppi­lai­tok­sen Wil­maan ja ope­tus­ryh­miin en­nen opin­to­jak­son al­kua. Opet­ta­jat toi­mit­ta­vat arvo­sa­nat opin­to­sih­tee­reil­le, jot­ka kir­jaa­vat ne Pri­muk­seen.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024