Priima – entistä laadukkaampaa lukiokoulutusta

Po­rin ja Sei­nä­joen lu­ki­ot

Laatua ja laadunhallintaa 

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gia jul­kais­tiin 10.11.2022. Ope­tus­hal­li­tuk­sen myön­tä­män val­ti­on­a­vus­tuk­sen mah­dol­lis­ta­ma­na Po­rin ja Sei­nä­joen lu­ki­ois­sa aloi­tet­tiin työt omien laa­tu­käsi­kir­jo­jen luo­mi­sek­si ke­vääl­lä 2023. Prii­mak­si ni­me­tyn hank­keen ta­voit­tee­na oli­vat laa­tu­käsi­kir­jan luo­mi­nen sekä pai­kal­lis­ten laa­tu­kri­tee­rien laa­din­ta ja pi­lo­toin­ti. Li­säk­si hank­kees­sa ta­voi­tel­tiin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen eri roo­leis­sa toi­mi­vil­le hen­ki­löil­le suun­nat­tu­jen op­pi­mis­a­na­ly­tiik­ka­nä­ky­mien luo­mis­ta sekä maa­han­muut­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­ta kos­ke­van oh­jel­man laa­ti­mis­ta. Seu­raa juo­ni­pal­jas­tus: kaik­kiin ta­voit­tei­siin pääs­tiin.   

Po­rin ja Sei­nä­joen lu­ki­ois­sa läh­det­tiin sii­tä, että laa­tu­työl­lä var­mis­te­taan ope­tus­suun­ni­tel­man toi­meen­pano ja kes­ki­ös­sä ovat eri­tyi­ses­ti opis­ke­li­jan op­pi­mi­sen ja osaa­mi­sen vah­vis­ta­mi­nen sekä lu­ki­o­yh­tei­sön hy­vin­voin­ti. Pai­kal­li­sen laa­tu­työn ohje­nuo­ra­na sekä ylei­ses­ti lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kor­ke­an laa­dun ja tasa­laa­tui­suu­den ta­kee­na toi­mii aja­tus Tämä on mei­dän ta­pam­me toi­mia.

Pori ja Sei­nä­joki laa­ti­vat laa­tu­käsi­kir­jan­sa omis­ta läh­tö­koh­dis­taan tar­kas­tel­tu­na: Po­ris­sa yh­den suu­ren lu­ki­on ja Sei­nä­jo­el­la kol­men eri­suu­rui­sen lu­ki­on näkö­kul­mas­ta. Vaik­ka läh­tö­koh­dat saat­toi­vat ero­ta, oli toi­min­ta­tapa pää­ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­sek­si sama, pai­kal­lis­ten laa­tu­työ­ryh­mien pe­rus­ta­mi­nen. Sekä Po­ris­sa että Sei­nä­jo­el­la laa­tu­työ­ryh­mä koot­tiin eri toi­men­ku­vien edus­ta­jis­ta. Po­ris­sa arki­kie­li­ses­ti laa­tu­tii­mik­si kut­sut­tuun ryh­mään kuu­lui­vat Po­rin lu­ki­on vara­reh­to­ri, ai­kuis­lu­ki­on vara­reh­to­ri, opin­to-oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja, lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­ta vas­taa­va ope­tus­yk­si­kön suun­nit­te­li­ja sekä kak­si ai­neen­o­pet­ta­jaa, jois­ta toi­sel­la oli vank­kaa ko­ke­mus­ta S2-opis­ke­li­jois­ta. Sei­nä­jo­el­la työ­ryh­mäs­sä oli mu­ka­na opet­ta­jia, opin­to-oh­jaa­jia ja eri­tyis­o­pet­ta­ja si­ten, että kaik­ki kol­me lu­ki­o­ta oli­vat edus­tet­tui­na. 

Vaik­ka laa­tu­työ­ryh­mät työs­ken­te­li­vät pää­a­si­as­sa ta­hoil­laan, ta­pa­si­vat työ­ryh­mät toi­si­aan hank­keen toi­min­ta-ai­ka­na muu­ta­man ker­ran aja­tus­ten­vaih­don ja ide­oi­den pal­lot­te­lui­den mer­keis­sä. Mo­lem­pien kau­pun­kien laa­tu­ryh­mil­le jär­jes­tet­tiin hank­keen ai­ka­na myös yh­teis­tä kou­lu­tus­ta työn edes­aut­ta­mi­sek­si.

Po­ris­sa laa­tu­työ aloi­tet­tiin tu­tus­tu­mal­la Po­rin lu­ki­on ole­mas­sa ole­viin käsi­kir­joi­hin ja var­mis­tu­mal­la nii­den ajan­ta­sai­suu­des­ta. Kos­ka kes­kei­set käsi­kir­jat mää­rit­tä­vät pit­käl­ti lu­ki­on toi­min­ta­ta­po­ja, nii­hin vii­ta­taan use­as­ti laa­tu­käsi­kir­jas­sa. Sei­nä­jo­el­la puo­les­taan läh­tö­koh­ta­na oli yh­te­näis­tää kol­men hy­vin eri­lai­sen lu­ki­on käy­tän­tei­tä sii­nä mää­rin kuin se oli mah­dol­lis­ta. Lu­ki­ot kun ovat opis­ke­li­ja­mää­räl­tään muu­ta­mas­ta kym­me­nes­tä lä­hes tu­han­teen opis­ke­li­jaan.

Laa­tu­käsi­kir­jo­jen laa­din­nas­sa pää­vas­tuu oli laa­tu­työ­ryh­mil­lä. Laa­tu­käsi­kir­jan laa­din­taan sekä muu­hun laa­tu­työ­hön ovat kui­ten­kin osal­lis­tu­neet kaik­ki lu­ki­on opet­ta­jat erik­seen laa­tu­työl­le va­rat­tui­na ko­kous­ai­koi­na. Myös opis­ke­li­joi­ta osal­lis­tet­tiin käyt­töön­otto- eli jal­kaut­ta­mis­vai­hees­sa ke­rää­mäl­lä kom­ment­te­ja laa­dun eri tee­mois­ta.

Pai­kal­li­set laa­tu­käsi­kir­jat, Po­rin lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­ja ja Sei­nä­joen lu­ki­oi­den laa­tu­käsi­kir­ja, nä­ki­vät päi­vän­va­lon lop­pu­ke­vääs­tä 2024, ja ne siir­ret­tiin säh­köi­seen muo­toon ke­säl­lä 2024. Mo­lem­mil­la kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jil­lä pai­kal­li­nen laa­tu­käsi­kir­ja toi­mii työ­vä­li­nee­nä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun seu­ran­nas­sa, ar­vi­oin­nis­sa ja ke­hit­tä­mi­ses­sä. Toi­sin sa­no­en ne tar­jo­a­vat avai­met pai­kal­li­seen laa­dun­hal­lin­taan.

Niin kuin tie­de­tään, lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gia ra­ken­tuu nel­jäl­le laa­tu­te­ki­jäl­le, jot­ka ovat laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus, ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri sekä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuus. Laa­tu­te­ki­jöi­den ym­pä­ril­le on mo­lem­mis­sa kau­pun­geis­sa laa­dit­tu tar­kem­mat mit­ta­rit lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun ar­vi­oin­tiin. Mit­ta­rit on kä­si­tel­ty yh­des­sä lu­ki­oi­den hen­ki­lö­kun­tien jä­se­nien kans­sa. 

Tu­le­vai­suu­den ta­voit­tee­na on juur­rut­taa laa­tu­a­jat­te­lu sau­mat­to­mak­si osak­si ar­kea. Tämä tar­koit­taa, että asia­kir­ja­hal­lin­nan su­ju­vuu­des­ta on var­mis­tut­tu, tie­toa osa­taan ha­kea yh­des­sä so­vi­tuis­ta oh­jeis­ta, haas­tei­ta ja on­gel­ma­koh­tia nos­te­taan esiin ja nii­hin ky­e­tään tart­tu­maan sekä toi­min­taa kor­ja­taan tar­vit­ta­es­sa. Laa­tua ar­vi­oi­daan sään­nöl­li­ses­ti mm. niin opis­ke­li­joil­le, huol­ta­jil­le kuin hen­ki­lös­töl­le suun­nat­ta­vil­la ky­se­lyil­lä. Laa­tu­käsi­kir­joi­hin kir­ja­tut pai­kal­li­set mit­ta­rit oh­jaa­vat toi­min­taa ja mah­dol­lis­ta­vat toi­min­nan seu­raa­mi­sen, ar­vi­oin­nin ja jat­ko­ke­hit­tä­mi­sen.

Laatu rakentuu ajantasaiselle tiedolle

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gi­an mu­kaan ke­hit­tä­mi­nen pe­rus­tuu ajan­ta­sai­seen ja luo­tet­ta­vaan tie­to­pe­rus­taan ja tie­dol­la joh­ta­mi­seen. Ke­hit­ty­vän toi­min­ta­kult­tuu­rin laa­tu­te­ki­jän hen­ges­sä Po­ris­sa läh­det­tiin tuot­ta­maan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen eri roo­leis­sa toi­mi­vil­le hen­ki­löil­le omia op­pi­mis­a­na­ly­tiik­ka­nä­ky­mi­ään. Tätä en­nen oli kui­ten­kin mah­dol­lis­tet­ta­va tie­don­siir­to Pri­muk­ses­ta eril­li­seen data­va­ras­toon sekä sii­vot­ta­va ja yh­te­näis­tet­tä­vä Pri­muk­sen tie­to­kent­tiä. Ta­voi­te oli kun­ni­an­hi­moi­nen, mut­ta nyt voi­ta­neen to­de­ta, ett­ei mah­do­ton.

Pri­muk­sen siis­ti­mi­sen ja in­ten­sii­vi­sen Pri­mus-da­tan pyö­rit­te­lyn jäl­keen roo­li­koh­tai­sia nä­ky­miä ovat ot­ta­neet käyt­töön sekä reh­to­rit, ryh­män­oh­jaa­jat, eri­tyis­o­pet­ta­jat että opin­to-oh­jaa­jat. Edel­lä mai­ni­tut ryh­mät ovat pääs­seet ko­kous­ten, kou­lu­tus­ten ja ke­rä­tyn pa­laut­teen kaut­ta vai­kut­ta­maan ana­ly­tiik­ka­nä­ky­mien muo­toon ja si­säl­töi­hin.

Val­mii­ta ana­ly­tiik­ka­nä­ky­miä on otet­tu tä­hän men­nes­sä käyt­töön yh­teen­sä 20 kap­pa­let­ta. Nä­ky­mät tar­jo­a­vat käyt­tä­jäs­tä riip­pu­en ku­van koko oppi­lai­tok­sen, vuo­si­kurs­sin, val­von­ta­ryh­män, lin­jan ja/tai opis­ke­li­jan suo­ri­tuk­sis­ta, pois­sa­o­lois­ta, yo-suo­ri­tuk­sis­ta, opin­to­jen ete­ne­mi­ses­tä, va­lin­nois­ta ja mo­nes­ta muus­ta olen­nai­ses­ta asi­as­ta. 

Roo­li­koh­tais­ten nä­ky­mien li­säk­si Pri­muk­ses­ta ke­rät­tä­vää da­taa val­jas­tet­tiin myös pai­kal­li­sen laa­tu­jär­jes­tel­män käyt­töön. Osaa pai­kal­li­sis­ta lu­ki­on laa­tu­käsi­kir­jaan si­do­tuis­ta mit­ta­reis­ta saa­daan seu­rat­tua ja nii­den to­teu­tu­mis­ta ar­vi­oi­tua hank­kees­sa tuo­tet­tu­jen ana­ly­tiik­ka­työ­ka­lu­jen avul­la. Täl­lai­sia mit­ta­rei­ta ovat mm. ha­ki­joi­den, aloit­ta­nei­den ja val­mis­tu­vien mää­rät, opin­to­jen pi­den­tä­jien ja kes­keyt­tä­nei­den mää­rät sekä hy­väk­syt­ty­jen yli­op­pi­las­ko­kei­den mää­rä yo-ko­ke­las­ta koh­den.

Prii­ma-hank­keen ai­ka­na luo­tua ana­ly­tiik­ka­mal­lia, niin sa­not­tua Po­rin mal­lia, ja ylei­ses­ti tie­dol­la joh­ta­mi­sen sekä op­pi­mis­a­na­ly­tii­kan ilo­sa­no­maa on läh­det­ty syk­syl­lä 2024 le­vit­tä­mään val­ta­kun­nal­li­ses­ti Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­mas­sa Tie­tue – op­pi­mis­a­na­ly­tiik­ka lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mi­sen tu­ek­si -ke­hit­tä­mis­hank­kees­sa.

Maahanmuuttajaohjelmaa rakentamassa

Sei­nä­joen lu­ki­os­sa to­teu­te­tun maa­han­muut­ta­ja­oh­jel­man läh­tö­koh­ta­na oli maa­han­muut­ta­ja­o­pis­ke­li­jan tuki­po­lun laa­ti­mi­nen ja maa­han­muut­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­den in­teg­roi­mi­nen lu­ki­o­yh­tei­söön. Mo­lem­pia työs­tet­tiin työ­ryh­mäs­sä, jos­sa oli mu­ka­na opin­to-oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja ja S2-opet­ta­jat. Maa­han­muut­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­ta osal­lis­tet­tiin use­aan ot­tee­seen ky­sy­en hei­dän ko­ke­muk­si­aan, toi­vei­taan ja ha­vain­to­jaan.

Maa­han­muut­ta­ja­pol­ku luo­tiin läh­tien opis­ke­li­jak­si­o­tos­ta ja pää­ty­en kou­lun si­säl­lä ta­pah­tu­viin op­pi­mi­sen tuki­toi­miin. Tuki­toi­mia ra­ken­net­tiin en­nen kaik­kea opin­to­jen alku­vai­hee­seen, jol­loin haas­teet kie­li­tai­dos­sa ovat suu­rim­mat. 

Maa­han­muut­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tiin ja in­teg­roi­tu­mi­seen lu­ki­o­yh­tei­söön kiin­ni­tet­tiin huo­mi­o­ta pait­si työ­ryh­män mie­tin­nöis­sä, myös kou­lun si­säl­lä toi­mi­van opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­ti­tii­min, opis­ke­li­ja­kun­nan ja tu­tor­o­pis­ke­li­joi­den toi­min­nas­sa. Koko kou­lua kat­ta­van peri­aat­teen mu­kai­ses­ti kai­kes­sa opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia kos­ke­vas­sa toi­min­nas­sa huo­mi­oi­daan eri­tyi­ses­ti maa­han­muut­ta­ja­o­pis­ke­li­joi­den osal­li­suus ja si­tou­tu­mi­nen.  

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024