Sinä ohjaat – me tuemme - käsikirja: Sujuvaan opiskeluun aikuislukiossa

Jo­han­na Ki­ve­käs, Enni Ran­ta­hal­me ja Riit­ta Yr­jä­nä

1. Mikä ihmeen Ohjauspyörä?

Kuva 1

Lah­den yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­os­sa laa­dit­tiin Oh­jaus­pyö­rä -käsi­kir­ja ja dia­sar­ja opis­ke­li­joil­le opin­to­jen tu­ek­si. Käsi­kir­ja ja dia­sar­ja syn­tyi­vät Ai­kuis­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuus ja laa­dun ke­hit­tä­mis­hank­keen tuo­tok­si­na vuo­si­na 2022-2024. Oh­jaus­pyö­rän idea ja suun­nit­te­lu sekä käsi­kir­jan kir­joit­ta­mi­nen to­teu­tet­tiin ai­kuis­lu­ki­on reh­to­rin, opin­to-oh­jaa­jan ja eri­tyis­o­pet­ta­jan yh­teis­työ­nä. Oh­jaus­pyö­rä tuo esil­le ai­kuis­lu­ki­on mo­ni­nai­sia opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sia ja op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jä. Oh­jaus­pyö­rän aja­tuk­se­na on, että opis­ke­li­ja pyö­rit­tää itse Oh­jaus­pyö­rää eli oh­jaa itse omaa toi­min­taan­sa opis­ke­li­ja­na. Oh­jaus­pyö­räs­tä saa tie­toa yk­sin­ker­tai­ses­sa muo­dos­sa opis­ke­luun, op­pi­mi­seen, osal­li­suu­teen ja opin­to­jen edis­ty­mi­seen liit­ty­vis­tä asi­ois­ta. 

Oh­jaus­pyö­rän avul­la ha­lu­taan pai­not­taa opis­ke­li­jan omaa vas­tuu­ta opis­ke­li­ja­na ja opis­ke­lus­sa. Opis­ke­li­ja oh­jaa omaa toi­min­taan­sa opis­ke­li­ja­na ja kou­lu tu­kee hän­tä sii­nä. Oman toi­min­nan oh­jaa­mi­nen opis­ke­lus­sa on kai­ken A ja O, kos­ka sil­loin opin­not su­ju­vat ja edis­ty­vät. Oh­jaus­pyö­rän avul­la au­te­taan opis­ke­li­jaa ym­mär­tä­mään roo­li­aan ja teh­tä­vi­ään opis­ke­li­ja­na toi­mies­saan ai­kuis­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen eri­lai­sis­sa op­pi­mis­ym­pä­ris­töis­sä, lähi-, etä- ja verk­ko-ope­tuk­ses­sa.

2. Ohjauksen ja tuen saavutettavuuden kehittäminen

Oh­jaus­pyö­rän idea syn­tyi Ai­kuis­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den ja laa­dun ke­hit­tä­mis­hank­keen ai­ka­na ta­voit­teis­ta, joi­den mu­kaan opis­ke­li­jal­le py­ri­tään tar­jo­a­maan kou­lun an­ta­ma oh­jaus­ta ja tu­kea mah­dol­li­sim­man saa­vu­tet­ta­va­na. Oh­jaus­ta ja tu­kea tu­li­si olla saa­ta­vil­la oi­kea-ai­kai­ses­ti ja sii­nä muo­dos­sa, jos­sa opis­ke­li­ja sitä tar­vit­see

Oh­jaus­ta ja tu­kea ei voi ke­hit­tää il­man opis­ke­li­jaa.  Opis­ke­li­ja tar­vi­taan tä­hän ke­hit­tä­mis­työ­hön mu­kaan. Opis­ke­li­jan oma roo­li ja vas­tuu opis­ke­li­ja­na sekä hä­nen toi­min­tan­sa on oh­jauk­ses­sa ja tuen vas­taan­ot­ta­mi­ses­sa olen­nais­ta. 

Käy­tän­nös­sä neu­von­taa ja oh­jaus­työ­tä te­ke­vät kou­lus­sa kaik­ki, jot­ka työs­ken­te­le­vät opis­ke­li­joi­den kans­sa: kou­lu­sih­tee­ri, reh­to­ri, ryh­män­oh­jaa­ja, ai­neen­o­pet­ta­ja, opin­to-oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja tai muu opis­ke­lu­huol­lon hen­ki­lös­tö. 

Kuva 2

3. Ohjauksen ja tuen tarpeet aikuislukiossa vaihtelevat pienistä asioista isompiin

Opis­ke­li­jan oh­jauk­sen ja tuen tar­peet ai­kuis­lu­ki­os­sa vaih­te­le­vat pien­ten ja isom­pien asi­oi­den vä­lil­lä. Pie­net tar­peet kos­ke­vat yleen­sä opis­ke­lun ja kou­lun käy­tän­tei­siin liit­ty­viä asi­oi­ta. Pie­niä oh­jauk­sel­li­sia asi­oi­ta ovat esi­mer­kik­si opis­ke­luun liit­ty­vät tun­nuk­set, il­moit­tau­tu­mi­set tai aika­tau­lui­hin liit­ty­vät asi­at. Isot oh­jauk­sen ja tuen tar­peet liit­ty­vät op­pi­mi­seen, op­pi­mis­vai­keu­teen, opis­ke­lu­suun­ni­tel­man te­ke­mi­seen ja sen päi­vit­tä­mi­seen tai jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­man te­ke­mi­nen.

4. Pienten ja isojen ohjauksellisten tarpeiden ja niihin vastaamisen problematiikkaa

Pie­net oh­jauk­sel­li­set tar­peet ovat käy­tän­nös­sä mel­ko yk­sin­ker­tai­ses­ti hoi­det­ta­vis­sa pika­vies­tein. Opis­ke­li­jan tar­ve on täl­löin saa­da no­pe­as­ti yk­sin­ker­tai­nen vas­taus yk­sin­ker­tai­seen ky­sy­myk­seen. Ky­sy­mys voi kos­kea esi­mer­kik­si il­moit­tau­tu­mis­ta ope­tuk­seen tai opis­ke­lu­tun­nuk­siin liit­ty­viä asi­oi­ta. Opis­ke­li­ja ky­syy pika­vies­til­lä asi­aa, jo­hon vas­taus on ole­mas­sa tie­dot­tee­na il­moi­tus­tau­lul­la tai tie­to­na kou­lun In­ter­net-verk­ko­si­vul­la. Pika­vies­tin lä­het­tä­mi­nen on opis­ke­li­jal­le se no­pein ja te­hok­kain tie­don­saan­ti­ka­na­va, kos­ka lä­he­tet­tyyn vies­tiin re­a­goi­daan ja vas­ta­taan myös no­pe­as­ti.

Vies­tit­te­lys­sä on hy­vät ja huo­not puo­len­sa. Vies­tit­te­lyyn voi jää­dä kouk­kuun ja sil­lä voi olla it­se­ään tois­ta­via vai­ku­tuk­sia. Po­si­tii­vis­ta on se, että opis­ke­li­ja yleen­sä toi­mii. Opis­ke­li­ja osoit­taa ole­van­sa ak­tii­vi­nen ja kiin­nos­tu­nut oman asi­an­sa edis­ty­mi­ses­tä. Pika­vies­tit­te­lyyn voi va­li­tet­ta­vas­ti liit­tyä myös pal­jon har­ha­kä­si­tyk­siä pika­vies­tin ”voi­mas­ta” tai vai­kut­ta­vuu­des­ta.

Kuva 3

Opis­ke­li­ja voi olet­taa, että hä­nen pi­kai­ses­ti esi­tet­tyyn ky­sy­myk­ses­tään jää jon­kin­lai­nen muis­ti­jäl­ki tai vies­ti­ket­ju. Ole­tus voi olla, että vies­ti toi­mi­si to­dis­tee­na sii­tä, että opis­ke­li­ja oli­si esi­mer­kik­si toi­mi­nut asi­as­sa ajois­sa tai että hän oli­si hoi­ta­nut asi­an näin omal­ta osal­taan. Opis­ke­li­ja heit­tää siis vas­tuu­pal­lon eteen­päin oh­jaus­hen­ki­lös­töl­le. Pika­vies­tit­te­ly voi hei­ken­tää opis­ke­li­jan toi­min­nan­oh­jaus­ta, jos se on hä­nen pää­a­si­al­li­sin toi­min­ta­ta­pan­sa ha­kea oh­jaus­ta tai tu­kea. Pika­vies­ti­nä esi­tet­tyyn ky­sy­myk­seen saa vas­tauk­sen to­den­nä­köi­ses­ti no­pe­as­ti ja mah­dol­li­sim­man vä­häl­lä vai­val­la. Vies­tit­te­lyn mää­rä voi li­sään­tyä, kun opis­ke­li­ja huo­maa, että se on te­ho­kas tapa toi­mia. Opis­ke­li­ja voi olet­taa, että pika­vies­tiin vas­ta­taan myös hen­ki­lös­tön työ­ajan ulko­puo­lel­la, va­paa- ja loma-ai­ka­na. Vaik­ka oh­jauk­ses­sa ja tuen an­ta­mi­ses­sa py­ri­tään toi­mi­maan mah­dol­li­sim­man saa­vu­tet­ta­vas­ti, on oh­jaus­re­surs­si­kin ra­jal­lis­ta.

Pie­ni­kin ky­sy­mys voi olla iso. Opis­ke­li­ja voi myös ky­syä: Mitä mi­nun nyt pi­täi­si teh­dä? Ky­sy­mys ei ole luon­teel­taan enää pie­ni, vaan iso. Ky­sy­mys voi si­säl­tää myös pii­lo­vies­tin­tää. Ly­hyt ja na­pa­kal­ta vai­kut­ta­va ky­sy­mys voi jät­tää pii­loon to­del­li­sen oh­jauk­sen ja tuen tar­peen, jo­hon on vaa­ral­lis­ta vas­ta­ta no­pe­as­ti ja yti­mek­kääs­ti. Vas­taa­mi­nen ky­sy­myk­seen, mitä mi­nun nyt pi­täi­si teh­dä, edel­lyt­tää vas­ta­ky­sy­myk­siä ja oh­jaus­kes­kus­te­lua hen­ki­lö­koh­tai­ses­sa oh­jaus­ti­lan­tees­sa. Vaik­ka ky­sy­mys pika­vies­tin muo­dos­sa vai­kut­taa yk­sin­ker­tai­sel­ta, voi opis­ke­li­jan oh­jauk­sen ja tuen tar­ve to­del­li­suu­des­sa olla pal­jon laa­jem­pi ja moni­mut­kai­sem­pi. Oh­jaa­jan oli­si osat­ta­va lu­kea (=tul­ki­ta) myös vies­tin ”ri­vien vä­lis­tä” tai esit­tää tar­ken­ta­via ky­sy­myk­siä sel­vit­tääk­seen opis­ke­li­jan to­del­lis­ta oh­jauk­sel­lis­ta tar­vet­ta. Pika­vies­tit­te­ly ei täl­löin enää rii­tä, vaan opis­ke­li­jaa on oh­jat­ta­va ha­keu­tu­maan hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jaus­kes­kus­te­luun opin­to-oh­jaa­jan tai vaik­ka eri­tyis­o­pet­ta­jan kans­sa.

Opis­ke­li­joil­la on sa­man­tyyp­pi­siä, mut­ta myös yk­si­löl­li­siä tar­pei­ta ja ta­voit­tei­ta. Oh­jauk­seen osal­lis­tu­mi­nen on ai­kuis­lu­ki­os­sa va­lin­nais­ta. Hen­ki­lö­koh­tais­ta oh­jaus­kes­kus­te­lua suo­si­tel­laan vah­vas­ti opin­to­jen eri vai­heis­sa. Toi­set opis­ke­li­jat hyö­dyn­tä­vät oh­jaus­kes­kus­te­lua opin­to­jen ai­ka­na pal­jon, mut­ta toi­set osal­lis­tu­vat sii­hen erit­täin vä­hän. On si­ten luon­nol­lis­ta, että py­rim­me ai­kuis­lu­ki­os­sa vas­taa­maan eri­lai­siin oh­jauk­sel­li­siin tar­pei­siin mah­dol­lis­ta­en oh­jauk­sen ja tuen saa­mis­ta moni­puo­li­ses­ti hyö­dyn­tä­en eri­lai­sia vä­li­nei­tä ja ta­po­ja sekä hen­ki­lö­koh­tai­se­na oh­jauk­se­na että ryh­mä­oh­jauk­se­na. Oh­jauk­sen ja tuen toi­mi­joi­na toi­mi­vat käy­tän­nös­sä kaik­ki: kou­lu­sih­tee­ri, reh­to­ri, opin­to-oh­jaa­ja, ryh­män­oh­jaa­ja, eri­tyis­o­pet­ta­ja sekä muut opis­ke­lu­huol­toon kuu­lu­vat toi­mi­jat. Kai­kil­la toi­mi­joil­la on oma osuu­ten­sa oh­jauk­sen ja tuen tar­pei­siin vas­taa­mi­ses­sa.

5. Olisipa Ohjauspyörä

Ke­hit­tä­mis­hank­keen ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sek­si oli ke­hi­tet­tä­vä oh­jauk­sen ja tuen an­ta­mi­sen ta­voil­le uut­ta toi­min­ta­kult­tuu­ria. Ai­kuis­lu­ki­on reh­to­ri al­koi pyö­rit­tä­mään mie­les­sään vi­si­o­ta Oh­jaus­pyö­räs­tä, jon­ka ruo­ris­sa on opis­ke­li­ja itse. Oh­jaus­pyö­rä toi­mi­si pika­vies­tien ohel­la opis­ke­li­jal­le oh­jauk­sel­li­se­na työ­ka­lu­na, jos­ta hän sai­si kul­loin­kin tar­vit­se­maan­sa ky­sy­myk­seen vas­tauk­sen. Oh­jaus­pyö­räs­tä opis­ke­li­ja sai­si no­pe­as­ti ja yk­sin­ker­tai­sel­la ta­val­la neu­von­taa, oh­jaus­ta ja tu­kea, mut­ta niin, että oh­jaus­pyö­rä tu­ki­si opis­ke­li­jan roo­lia toi­mia itse ak­tii­vi­se­na ja vas­tuul­li­se­na opis­ke­li­ja­na. Opis­ke­li­ja oh­jaa näin itse toi­min­taan­sa vas­tuul­li­se­na opis­ke­li­ja­na ja kou­lu tu­kee hän­tä täs­sä teh­tä­väs­sä.

6. Opiskelija Ohjauspyörän ruorissa

Oh­jaus­pyö­räs­tä tuli ruo­rin muo­toi­nen. Ruo­ris­sa on kah­dek­saan kä­den­si­jaa, joi­hin opis­ke­li­ja voi tar­vit­ta­es­sa ”tart­tua” ja pyö­rit­tää ruo­ria koh­taan, jos­ta saa it­sel­leen tie­toa. Oh­jaus­pyö­räl­lä vies­tim­me opis­ke­li­jal­le kou­lum­me toi­min­ta­kult­tuu­ria. Kou­lu op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­nä tar­vit­see opis­ke­li­jan osuut­ta toi­mia oman asi­an­sa ja opin­to­jen­sa edis­tä­jä­nä.

Oh­jaus­pyö­rä ke­hi­tet­tiin oh­jaus­työ­ka­luk­si ai­kuis­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen vas­taa­maan opis­ke­li­joi­den pie­niin, sa­man­tyyp­pi­siin oh­jauk­sen ja tuen tar­pei­siin. Oh­jaus­pyö­rä toi­mii (=pyö­rii) vain, jos opis­ke­li­ja itse toi­mii ak­tii­vi­ses­ti omas­sa asi­as­saan.

Oh­jaus­pyö­rän ta­voit­tee­na on osal­lis­taa opis­ke­li­ja toi­mi­maan opis­ke­li­jan roo­lis­sa, ot­ta­maan vas­tuu­ta opis­ke­lus­taan ja opin­to­jen edis­ty­mi­ses­tä. Tar­koi­tus on kiin­nit­tää opis­ke­li­ja opis­ke­luun ja opis­ke­lul­leen aset­ta­miin­sa ta­voit­tei­siin. Oh­jaus­pyö­rän avul­la opis­ke­li­jaa tu­e­taan sää­te­le­mään ja ar­vi­oi­maan omaa toi­min­taan­sa sekä ha­vait­se­maan toi­min­tan­sa vai­ku­tuk­sia.

Kou­lun teh­tä­vä­nä on neu­voa ja oh­ja­ta opis­ke­li­jaa käyt­tä­mään Oh­jaus­pyö­rää ja hyö­dyn­tä­mään sen avul­la saa­tua tie­toa opin­to­jen­sa ai­ka­na. Näin kou­lu tu­kee opis­ke­li­jaa huo­leh­ti­maan opis­ke­li­jal­le kuu­lu­vis­ta asi­ois­ta ja hank­ki­maan ak­tii­vi­ses­ti tie­toa. Oh­jaus­pyö­rä on saa­ta­vil­la kou­lun verk­ko­si­vuil­la.

Kuva 4

Oh­jaus­pyö­rän ta­voit­tee­na on va­paut­taa kou­lun jär­jes­tä­män oh­jauk­sen ja tuen re­surs­se­ja enem­män hen­ki­lö­koh­tais­ten oh­jaus­kes­kus­te­lui­den an­ta­mi­seen. Hen­ki­lö­koh­tai­sen oh­jauk­sen avul­la tu­e­taan oh­jauk­sen ja tuen tar­pei­ta, oli­vat­pa ne sit­ten pie­niä tai iso­ja.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024