Näin laadit verkko-opetuksen laatukäsikirjan, Aikuislukioiden verkosto

Jan Jans­son ja Tii­na Sin­ne­maa

Syk­syl­lä 2022 kuu­si ai­kuis­lu­ki­o­ta haki yh­des­sä ra­hoi­tus­ta Ai­kuis­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den ja laa­dun ke­hit­tä­mi­nen -hank­keel­le, jos­sa yh­te­nä kes­kei­se­nä ta­voit­tee­na oli ai­kuis­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den vah­vis­ta­mi­nen. Osa yh­teis­työ­lu­ki­ois­ta läh­ti ke­hit­tä­mään hank­kees­sa verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­jaa. Hank­keen ai­ka­na ja­et­tiin ide­oi­ta ja jär­jes­tet­tiin yh­tei­siä kou­lu­tuk­sia. Täs­sä ar­tik­ke­lis­sa on ku­vat­tu eri­tyi­ses­ti Tam­pe­reen ai­kuis­lu­ki­on ja Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­on ko­ke­muk­sia. Hank­kees­sa mu­ka­na oli­vat li­säk­si Lah­den yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­kio, Ei­ran ai­kuis­lu­kio, Joen­suun ai­kuis­lu­kio ja Es­poon ai­kuis­lu­kio.

1. Mitä vaiheita laatukäsikirjan laatimiseen kuuluu?

Sekä Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­os­sa että Tam­pe­reen ai­kuis­lu­ki­os­sa laa­tu­käsi­kir­jan työs­tä­mi­nen aloi­tet­tiin heti hank­keen alus­sa. Puo­li­tois­ta­vuo­ti­nen han­ke­kau­si osoit­tau­tui kui­ten­kin käy­tän­nös­sä vä­hän ly­hy­ek­si ajak­si. Tä­män­kal­tai­sel­le ke­hit­tä­mis­työl­le on­kin hyvä va­ra­ta run­saas­ti ai­kaa, kos­ka työ ete­nee to­den­nä­köi­ses­ti mo­nes­sa vai­hees­sa.

1. 1 Sel­vit­tä­kää nyky­tila alku­kar­toi­tuk­ses­sa

Läh­tö­koh­ta­na laa­tu­käsi­kir­jan laa­ti­mi­sel­le verk­ko-ope­tuk­seen tu­lee olla mah­dol­li­sim­man sel­keä kuva verk­ko-ope­tuk­sen nyky­ti­las­ta oppi­lai­tok­ses­sa, verk­ko-ope­tuk­sen ta­voit­teis­ta sekä opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien tar­peis­ta ja toi­veis­ta. Va­rat­kaa alku­kar­toi­tuk­seen ai­kaa puo­li­kin luku­vuot­ta. Alku­kar­toi­tuk­ses­sa on hyvä tu­tus­tua ny­kyi­siin ope­tus­ma­te­ri­aa­lei­hin ja -käy­tän­tei­siin sekä tä­män­het­ki­siin laa­tu­lu­pauk­siin ku­ten opin­to-op­paa­seen. Opis­ke­li­ja­pa­lau­te tai opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den kuu­le­mi­nen täy­den­tä­vät ku­vaa nyky­ti­lan­tees­ta.

Kuva 1 : Ai­em­min ke­rät­ty opis­ke­li­ja­pa­lau­te oh­ja­si ke­hit­tä­mis­työ­tä ja aut­toi muun mu­as­sa kiin­nit­tä­mään huo­mi­oi­ta nii­hin asi­oi­hin, jois­ta ai­em­min on saa­tu po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta ja jot­ka pi­tää pys­tyä säi­lyt­tä­mään myös verk­ko-ope­tuk­ses­sa.

Va­lit­kaa, min­kä­lai­seen verk­ko-ope­tuk­seen ha­lu­at­te kes­kit­tyä. Verk­ko-ope­tus voi olla synk­ro­nis­ta eli aika­tau­luun si­dot­tua, jos­sa opet­ta­ja ja opis­ke­li­jat ta­paa­vat oppi­tun­neil­la, tai asynk­ro­nis­ta, jos­sa opis­ke­li­ja ete­nee ope­tus­ma­te­ri­aa­lia omas­sa tai oh­ja­tus­sa tah­dis­sa. Esi­mer­kik­si Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­os­sa kes­kei­sin verk­ko-ope­tuk­sen muo­to on hyb­ri­di­o­pe­tus, jos­sa sa­mal­le oppi­tun­nil­le osal­lis­tuu opis­ke­li­joi­ta etä­nä ja lähi­o­pe­tuk­ses­sa, kun taas Tam­pe­reen ai­kuis­lu­ki­os­sa verk­ko-ope­tuk­ses­sa ei ole pe­rin­tei­siä oppi­tun­te­ja, mut­ta opin­to­jak­sot on si­dot­tu pe­ri­o­dei­hin.

Oppi­lai­tok­sen verk­ko-ope­tuk­sen nyky­tila on tär­keä sel­vit­tää, kos­ka so­vi­tut ja hy­vät käy­tän­teet ei­vät ehkä vie­lä ole va­kiin­tu­neet ar­ki­sik­si toi­min­ta­ta­voik­si ja nii­tä tu­lee ko­ros­taa. Voi myös olla, että “ope­tuk­sen hen­ki” täl­lä het­kel­lä on sel­lai­nen, jota ha­lu­taan muut­taa tai toi­saal­ta vah­vis­taa. Sel­vit­tä­kää, onko tä­män­het­ki­nen verk­ko-ope­tuk­sen hen­ki pas­sii­vi­nen vai koh­taa­mis­ta pai­not­ta­va tai onko ope­tus yh­tei­söl­li­ses­ti ak­ti­voi­vaa vai it­se­näi­syyt­tä ko­ros­ta­vaa.

1.2 Op­pi­kaa muil­ta

Kun nyky­ti­lan­ne on tut­tu, ot­ta­kaa as­kel taak­se­päin. Ydin­ryh­mä voi teh­dä tätä hank­keen alus­ta al­ka­en. Tu­tus­tu­kaa tois­ten työ­ta­poi­hin ja mui­den tun­nis­ta­miin verk­ko-ope­tuk­sen mah­dol­li­suuk­siin ja ra­joit­tei­siin sekä tut­ki­joi­den suo­si­tuk­siin. Verk­ko-ope­tuk­sen käy­tän­tei­tä on työs­tet­ty ai­em­min­kin ja eri­tyi­ses­ti sen yleis­tyt­tyä ko­ro­na­vuo­sien jäl­keen. Lu­ki­ot ovat jul­kais­seet verk­ko-ope­tuk­sen käsi­kir­jo­jaan ja esi­mer­kik­si Ai­kuis­lu­ki­o­lii­ton we­bi­naa­reis­sa ja ITK-kon­fe­rens­seis­sa esi­te­tään toi­mi­via käy­tän­tei­tä ja tuo­daan esiin on­gel­ma­koh­tia.

Kun ide­oi­ta ker­tyy, osal­lis­ta­kaa omia opet­ta­jia ja opis­ke­li­joi­ta. Teh­kää ko­kei­lui­ta mah­dol­li­sis­ta jär­jes­te­lyis­tä ja pyy­tä­kää niis­tä pa­lau­tet­ta. Ko­kei­luil­le kan­nat­taa va­ra­ta ai­kaa puo­les­ta vuo­des­ta vuo­teen. Ko­kei­lut pi­tää suun­ni­tel­la, to­teut­taa ja ar­vi­oi­da, mikä vie ai­kaa ja vaa­tii luul­ta­vas­ti tu­kea ja koor­di­noin­tia.

1.3 Teh­kää laa­tu­käsi­kir­jas­ta konk­reet­ti­nen

Kun omal­le oppi­lai­tok­sel­le so­pi­vat rat­kai­sut al­ka­vat kir­kas­tua, tuo­kaa ne ylä­ta­sol­ta lä­hel­le ar­kea. Muo­kat­kaa ai­kei­den ku­vauk­sis­ta sel­ke­ät yh­tei­sen toi­min­nan kri­tee­rit, jot­ka kir­ja­taan verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­jak­si. Lu­ki­o­yh­tei­söl­le pi­tää va­ra­ta mah­dol­li­suus kom­men­toi­da ja kes­kus­tel­la niis­tä. Var­mis­ta­kaa kes­kus­te­lus­sa, että kir­jauk­set on ym­mär­ret­ty sa­mal­la ta­val­la. Laa­tu­käsi­kir­jan työs­tä­mi­seen kom­ment­ti­kier­rok­si­neen kan­nat­taa va­ra­ta ai­kaa usei­ta kuu­kau­sia.

Var­si­nai­nen laa­tu­käsi­kir­jan ot­ta­mi­nen käyt­töön koko lu­ki­on ope­tuk­seen on mah­dol­lis­ta vas­ta koko pro­ses­sin jäl­keen. Tar­jot­kaa opet­ta­jil­le oh­jaus­ta ja kou­lu­tus­ta yh­teis­ten laa­tu­kri­tee­rien si­säis­tä­mi­seen ja imp­le­men­toin­tiin omas­sa ope­tuk­ses­sa. Käy­tän­tei­den tu­le­mi­seen arki­työn osak­si ku­luu var­mas­ti luku­vuo­si. Seu­rat­kaa sen jäl­keen verk­ko-ope­tuk­sen laa­dun to­teu­tu­mis­ta osa­na kou­lun nor­maa­lia laa­tu­työ­tä.

2. Miten laatiminen eteni meillä?

2.1 Opis­ke­li­joi­den tun­te­mi­nen tu­kee laa­tu­työ­tä

Laa­tu­käsi­kir­jan laa­ti­mi­ses­sa on tär­ke­ää ym­mär­tää kou­lun eri­tyis­piir­teet. Ai­kuis­lu­ki­ois­sa opis­ke­lee sekä ai­kui­sia että nuo­ria. Ai­kui­set jou­tu­vat usein so­vit­ta­maan vaa­ti­vien lu­kio-opin­to­jen kans­sa yh­teen ai­kui­sen ar­kea ku­ten vuo­ro­töi­tä. Nuo­ril­la saat­taa olla esi­mer­kik­si ai­kaa­vie­viä ur­hei­lu­har­ras­tuk­sia, jot­ka voi­vat olla myös syy verk­ko-ope­tuk­seen osal­lis­tu­mi­sel­le.

Vaik­ka verk­ko-ope­tus usein on vaih­to­ehto opis­ke­li­joil­le, joil­la on vai­keuk­sia osal­lis­tua lähi­o­pe­tuk­seen, sekä Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­os­sa että Tam­pe­reen ai­kuis­lu­ki­os­sa verk­ko-ope­tuk­seen ha­lut­tiin vah­vas­ti tuo­da mu­kaan vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Eri­lais­ten sa­man- ja eri­ai­kais­ten vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­tei­den luo­mi­seen py­rit­tiin siis tar­jo­a­maan opet­ta­jil­le ide­oi­ta ja konk­reet­ti­sia rat­kai­su­ja.

Mo­lem­mis­sa lu­ki­ois­sa alku­kar­toi­tus nyky­ti­lan­tees­ta toi ar­vo­kas­ta tie­toa ke­hit­tä­mis­työ­hön. TY­Kis­sä opis­ke­li­ja­pa­lau­te oh­ja­si kiin­nit­tä­mään huo­mi­o­ta ke­hit­tä­mi­ses­sä esi­mer­kik­si yh­te­näi­siin tie­do­tus­käy­tän­tei­siin, yh­tei­siin kri­tee­rei­hin säh­köi­ses­sä op­pi­mis­ym­pä­ris­tös­sä ole­val­le ma­te­ri­aa­lil­le, vuo­ro­vai­ku­tuk­seen opin­to­jak­soil­la ja verk­ko-opis­ke­li­joi­ta ak­ti­voi­viin teh­tä­viin.

Kuva 2: TY­Kis­sä verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­jas­sa so­vit­tiin, että opin­to­jak­so­jen etu­si­vu­ja pel­kis­te­tään ja yh­te­näis­te­tään. Etu­si­vul­ta opis­ke­li­ja löy­tää jat­kos­sa aina opin­to­jak­son oh­jel­man, kes­kei­set tie­dot ar­vi­oin­nis­ta, lin­kin tun­nil­le ja opet­ta­jan esit­te­lyn. Tun­ti­koh­tai­set ma­te­ri­aa­lit, sy­ven­tä­vät ma­te­ri­aa­lit ja esi­mer­kik­si pa­lau­tet­ta­vien teh­tä­vien tar­kem­mat ku­vauk­set ovat ala­si­vuil­la.

Tam­pe­reel­la opis­ke­li­ja­pa­laut­tei­den pe­rus­teel­la tär­ke­äk­si koh­dak­si nou­si myös ar­vi­oin­ti­kri­tee­rien ym­mär­ret­tä­vyys ja tark­kuus väl­jän il­mai­sun si­jaan. Tam­pe­reen laa­tu­käsi­kir­jas­sa tä­hän kes­ki­tyt­tiin tar­jo­a­mal­la kol­me eri­lais­ta op­pi­mis­pol­ku­mal­lia, jois­ta opet­ta­ja voi va­li­ta ja muo­ka­ta omaan ope­tuk­seen­sa so­pi­van ja jois­ta opis­ke­li­ja voi sel­ke­äs­ti oman ta­voit­teen­sa opin­to­jak­so­koh­tai­ses­ti mää­ri­tel­lä ja jous­ta­vas­ti ja luot­ta­vai­ses­ti opis­kel­la sen mu­kai­ses­ti.

2.2 Opet­ta­jien huo­let kan­nat­taa huo­mi­oi­da

Opet­ta­jien kuu­le­mi­sis­sa sekä Töö­lös­sä että Tam­pe­reel­la kes­kei­sek­si ko­et­tiin, että uu­det laa­tu­kri­tee­rit ei­vät saa koh­tuut­to­mas­ti työl­lis­tää opet­ta­jia. Töö­lös­sä on yri­tet­ty var­mis­taa, että verk­ko-opis­ke­li­joi­den huo­mi­oi­mi­nen pal­ve­lee myös lähi­o­pe­tuk­seen osal­lis­tu­via. Tam­pe­reel­la­kin otet­tiin käyt­töön esi­mer­kik­si yh­tei­nen Mood­le-poh­ja, joka toi­mii verk­ko-ope­tuk­sen li­säk­si myös lähi­o­pe­tus­jak­sol­la sekä oh­jeis­tet­tiin opet­ta­jia sa­mo­jen poh­jien hyö­dyn­tä­mi­ses­sä eri opis­ke­li­joi­den kans­sa.

Kuva 3: Tam­pe­reen verk­ko-opin­to­jak­sot al­ka­vat kaik­ki sa­mal­la ta­val­la ja sa­mal­ta poh­jal­ta, jot­ta opis­ke­li­jat löy­tä­vät suo­ri­tuk­sen kan­nal­ta tär­ke­ät ja tar­vit­ta­vat tie­dot no­pe­as­ti ja sel­ke­äs­ti. Näin opis­ke­li­joi­den meta­työn mää­rä vä­he­nee, kun jo­kai­sen opin­to­jak­son ulko­asua ja sys­tee­miä ei tar­vit­se erik­seen ope­tel­la.

Verk­ko-ope­tuk­sen yh­tei­nen huo­li kai­kis­sa kou­luis­sa oli myös for­ma­tii­vi­sen ar­vi­oin­nin vai­keu­tu­mi­nen. Etä­o­sal­lis­tu­jil­la on kor­ke­am­pi kyn­nys esit­tää ly­hyi­tä ky­sy­myk­siä ja opis­ke­li­jan työs­ken­te­lyn seu­raa­mi­nen han­ka­loi­tuu, jol­loin opet­ta­jal­le muo­dos­tuu ha­ta­ram­pi kuva opis­ke­li­joi­den osaa­mis­ta­sos­ta ja on­gel­ma­koh­dis­ta. Laa­tu­käsi­kir­jan laa­ti­mi­sen ai­kai­sis­sa kou­lu­tuk­sis­sa ja ope­tus­ko­kei­luis­sa ke­hi­tet­tiin­kin eri­tyi­ses­ti vuo­ro­vai­ku­tus­ta opis­ke­lun ai­ka­na.

Sekä Töö­lön että Tam­pe­reen laa­tu­käsi­kir­jois­sa on kiin­ni­tet­ty huo­mi­oi­ta ti­he­äm­pään yh­tey­den­pi­toon opis­ke­li­joi­den kans­sa ja pa­laut­teen an­ta­mi­seen. Verk­ko-ope­tuk­ses­sa on myös aina kor­kea kes­keyt­tä­mis­aste, jota tii­viim­män yh­tey­den­pi­don, ver­kos­sa ta­pah­tu­van ryh­mäy­ty­mi­sen ja opet­ta­jan läs­nä­olon toi­vo­taan vä­hen­tä­vän. Yh­tei­nen ko­ke­mus mo­nil­la opet­ta­jil­la on, että tu­kea tar­vit­se­vat opis­ke­li­jat tart­tu­vat sii­hen huo­nos­ti, jol­loin tuen ak­tii­vi­nen tar­jo­a­mi­nen on tär­ke­ää.

3. Mistä innoitusta omaan laatutyöhön?

Oman kou­lun laa­tu­käsi­kir­ja­työ­tä var­ten voi olla hyvä tu­tus­tua esi­mer­kik­si joi­hin­kin seu­raa­vis­ta läh­teis­tä:

4. Missä olemme nyt?

4.1 Laa­tu­käsi­kir­jat löy­ty­vät ver­kos­ta

Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­on verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­ja ha­lut­tiin to­teut­taa ke­vy­e­nä do­ku­ment­ti­na, jota opet­ta­ja voi käyt­tää jo­kai­sen opin­to­jak­son suun­nit­te­lun tu­ke­na. Laa­tu­käsi­kir­ja on sa­maan ai­kaan vink­ki­ko­ko­el­ma, mut­ta myös “tar­kas­tus­lis­ta”, jon­ka avul­la opet­ta­ja voi var­mis­tua sii­tä, että opin­to­jak­so täyt­tää yh­tei­ses­ti so­vi­tut sään­nöt. Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­on etä­o­pe­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­jaan voit tu­tus­tua osoit­tees­sa bit.ly/ty­ke­tä­laa­tu

Tam­pe­reen verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­jas­ta tuli yk­si­tyis­koh­tai­nen opas­kir­ja, jon­ka ha­lut­tiin tar­jo­a­van pe­rus­tei­den ja pe­rus­te­lu­jen li­säk­si pal­jon konk­reet­ti­sia vink­ke­jä ope­tuk­sen to­teut­ta­mi­seen ver­kos­sa, jot­ta sii­tä oli­si myös aloit­ta­vil­le verk­ko-opet­ta­jil­le käy­tän­nön hyö­tyä verk­ko-ope­tuk­sen suun­nit­te­luun. Tä­män rin­nal­le teh­tiin ly­hy­em­pi käsi­kir­jan mu­kai­nen laa­tu­kri­tee­ri­tau­luk­ko, jota voi käyt­tää jo­kai­sen opin­to­jak­son itse­ar­vi­oin­ti­työ­ka­lu­na ja no­pe­a­na koos­tee­na laa­tu­ta­voit­teis­ta. Tam­pe­reen kau­pun­gin lu­ki­oi­den verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­käsi­kir­ja on jul­kais­tu Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­tos­sa: aoe.fi/#/ma­te­ri­aa­li/4201

Kuva 4 : Yh­tei­nen Mood­le-poh­ja luo laa­duk­kaan ja yh­te­näi­sen ku­van kai­kis­ta verk­ko-opin­to­jak­sois­ta. Opet­ta­ja muok­kaa poh­jaa ope­tuk­sen­sa ja tyy­lin­sä mu­kai­sek­si ja liit­tää poh­jaan hel­pos­ti ai­em­pia teh­tä­vi­ään ja ma­te­ri­aa­le­jaan. Opet­ta­ja voi myös käyt­tää teh­tä­viin­sä jo­tain muu­ta alus­taa kuin Mood­lea (esi­mer­kik­si kus­tan­ta­jien alus­tat), mut­ta jo­kai­sen opin­to­jak­son läh­tö on sa­mal­la ta­val­la aina yh­te­näi­ses­tä Mood­le-työ­ti­las­ta.

4.2 Käyt­töön­ot­toa tu­e­taan eri ta­voin

Opet­ta­jien työ on hy­vin it­se­näis­tä, jo­ten laa­tu­käsi­kir­jan käyt­töön­otto ete­nee pal­jol­ti opet­ta­jien oman ak­tii­vi­suu­den va­ras­sa. Tä­män tu­ek­si Tam­pe­reen ai­kuis­lu­ki­os­sa pe­rus­tet­tiin aine­ryh­mä­ra­jat ylit­tä­vät pien­ryh­mät, jois­sa opet­ta­jat kes­kus­te­le­vat ja ja­ka­vat toi­sil­leen konk­reet­ti­sia verk­ko-ope­tuk­sen toi­min­ta­ta­po­ja, mikä tuo käy­tän­nön ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­seen moni­puo­li­sen pe­da­go­gi­sen nä­ke­myk­sen. Töö­lön yh­teis­kou­lun ai­kuis­lu­ki­os­sa on käy­tös­sä digi­tuu­to­ri­o­pet­ta­ja, joka voi tu­kea esi­mer­kik­si ole­mas­sa­o­le­van verk­ko-ope­tus­ma­te­ri­aa­lin päi­vi­tys­työ­tä kou­lun nor­maa­lin re­surs­sin puit­teis­sa.

Laa­tu­käsi­kir­jan laa­ti­mis­ta ja käyt­töön­ot­toa pi­täi­si seu­ra­ta myös tu­los­ten seu­raa­mi­nen ja laa­tu­käsi­kir­jan päi­vit­tä­mi­nen tar­peen mu­kaan. Esi­mer­kik­si opis­ke­li­ja­pa­laut­tei­ta ja mui­ta kou­lun ar­vi­oin­ti­toi­mia tu­lee päi­vit­tää vas­taa­maan uu­sia verk­ko-ope­tuk­sen laa­tu­kri­tee­rei­tä, jot­ta huo­ma­taan, jos jon­kin ta­voit­teen saa­vut­ta­mi­nen on vai­ke­aa.

Verk­ko-ope­tus on ai­kuis­lu­ki­ois­sa ol­lut jo pit­kään tut­tua, kos­ka tar­ve jous­ta­vam­mil­le opis­ke­lu­ta­voil­le on ai­kuis­o­pis­ke­li­joil­la ol­lut ole­mas­sa jo ai­em­min­kin. Di­gi­ta­li­soi­tu­van opis­ke­lun on kui­ten­kin tär­ke­ää py­syä ih­mis­lä­hei­se­nä. Ai­kuis­lu­ki­ot ovat aina tu­ke­neet nii­tä, jot­ka ha­lu­a­vat elä­mäs­sään eteen­päin ja ha­lu­a­vat ke­hit­tyä, mut­ta joil­la ai­em­min ei ole ol­lut sii­hen ti­lai­suut­ta. Verk­ko-ope­tuk­sen käy­tän­tei­tä ke­hit­tä­es­sä on tär­ke­ää, että säi­ly­täm­me nämä aja­tuk­set, kun ope­tus siir­tyy di­gi­taa­li­seen maa­il­maan.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024