Katja Koivunoro ja Jenni Sinkko
1. Johdanto
Rantasalmen lukion koordinoima Laatua Lukioon -hanke toteutettiin yhteistyössä Juvan, Joroisten ja Sulkavan lukioiden kanssa lukuvuonna 2023–2024. Hankkeen tavoitteena oli kehittää pienille maaseutulukioille soveltuvia laatukriteereitä saavutettavuuden ja oppimisen tuen näkökulmasta. Lisäksi hankkeen yhteydessä pyrittiin vahvistamaan opettajien yhteistyötä ja luomaan uusia toimintamalleja lukiokoulutuksen laadun parantamiseksi. Tämä artikkeli keskittyy hankkeen tavoitteisiin, toteutukseen ja erityisesti Tutor-opettajan rooliin sekä opiskelijoille tehdyn kyselyn tuloksiin.
2. Hankkeen tavoitteet
Hankkeelle asetettiin kolme päämäärää:
- Laatukriteerien laadinta saavutettavuuden ja oppimisen tuen näkökulmasta. Tämä tarkoitti kriteerien luomista, joiden avulla voidaan parantaa lukiolaisten pääsyä laadukkaaseen opetukseen ja tukeen, erityisesti pienissä maaseutulukioissa.
- Opettajien välisen yhteistyön vahvistaminen. Tutor-opettaja toimi verkostoitumisen edistäjänä, tukien opettajien yhteisiä kehitysprojekteja ja ideoiden jakamista.
- Opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen tukeminen. Tämä sisälsi esimerkiksi opiskelijoiden ohjaamisen korkeakouluopintoihin lukio-opintojen ohessa.
3. Tutor-opettajan rooli
Tutor-opettaja oli merkittävässä roolissa hankkeen toteutuksessa. Hän toimi lukioiden välisenä linkkinä ja koordinoi laatukriteerien laatimista. Lisäksi Tutor-opettaja tuki opettajien yhteistyötä ja verkostoitumista, mikä mahdollisti hyvien käytäntöjen jakamisen lukioiden kesken. Esimerkiksi vieraiden kielten ja S2-opettajat pääsivät vaihtamaan kokemuksia ja kehittämään opetustaan yhdessä.
Opiskelijoiden osalta Tutor-opettaja auttoi erityisesti ensimmäisen vuoden opiskelijoita opintojen suunnittelussa ja tuki heidän opintojensa aloitusta. Hän myös toimi yhteyshenkilönä opiskelijoille, jotka suorittivat opintoja korkeakouluissa lukio-opintojen ohella. Tutor-opettajan rooli opiskelijoiden yksilöllisten opintopolkujen mahdollistajana oli siis keskeinen osa hankkeen tavoitteita.
4. Opiskelijoiden kyselyn tulokset
Hankkeen aikana toteutettiin kysely, johon osallistui kaikkien neljän lukion opiskelijoita ja opettajia. Kysely antoi arvokasta tietoa lukiokoulutuksen laadusta ja kehitystarpeista opiskelijoiden näkökulmasta.
4.1 Opintotarjonta
Kyselyn tulosten mukaan 91 % opiskelijoista koki oman lukionsa opintotarjonnan riittäväksi. Lukioissa tarjottiin pakollisten opintojen lisäksi valtakunnallisia valinnaisia opintojaksoja sekä paikallisia painotuksia, kuten musiikkiteatteria, luontomatkailua ja yrittäjyyttä. Kuitenkin jotkut opiskelijat toivoivat lisää vaihtoehtoja erityisesti valinnaisiin kieliin ja taito- ja taideaineisiin.
4.2 Oppimisen tuki
Opiskelijoilta kysyttiin myös heidän saamistaan tukitoimista. 79,5 % opiskelijoista koki saaneensa riittävästi tukea opintojensa aikana. Tuen muodot vaihtelivat tukiopetuksesta opinto-ohjaajien tarjoamaan henkilökohtaiseen apuun. Opiskelijoiden vastauksista ilmeni, että suurin osa heistä oli tyytyväisiä saamaansa tukeen, mutta esimerkiksi maahanmuuttajataustaiset opiskelijat toivoivat enemmän kielellistä tukea.
4.3 Opinnot muualla
Kyselyssä tarkasteltiin myös opiskelijoiden mahdollisuuksia suorittaa opintoja muissa oppilaitoksissa, kuten korkeakouluissa tai ammattiopistoissa. Kyselyn perusteella 87 % opiskelijoista oli suorittanut opintoja muissa oppilaitoksissa, mutta osa opiskelijoista ei kokenut näitä opintoja tarpeellisiksi tai mahdollisiksi esimerkiksi työmäärän vuoksi. Etäopintojen suorittaminen oli kuitenkin vähäistä, vain 11 % opiskelijoista oli suorittanut etäopintoja lukion aikana.
5. Opettajien yhteistyö ja laatukriteerit
Opettajien välinen yhteistyö oli yksi hankkeen keskeisistä tavoitteista. Tutor-opettajan johdolla lukioiden opettajat pääsivät vaihtamaan ideoita ja kokemuksia, mikä edesauttoi lukioiden välisen verkostoitumisen syntyä. Opettajille suunnattuun kyselyyn vastasi 32 opettajaa, joista 77,7 % koki oppilaitosten välisen yhteistyön olevan riittävällä tasolla. Kuitenkin yhteistyötä esimerkiksi korkeakoulujen kanssa toivottiin lisää, jotta opiskelijoille voitaisiin tarjota enemmän mahdollisuuksia suorittaa korkeakouluopintoja jo lukioaikana.
6. Laatukriteerien hyödynnettävyys
Hankkeen tuloksena syntyivät neljän lukion yhteiset saavutettavuuden ja oppimisen tuen laatukriteerit, jotka muodostettiin opiskelijoiden ja opettajien antaman palautteen perusteella.
Oppimisen tuen laatukriteerit:
- vahvat perustiedot ja opiskelutaidot sekä itsenäisen opiskelun ohjaaminen
- inhimilliset ryhmäkoot
- yhteistyö niin opiskeluhuollon kanssa kuin opetushenkilöstön kesken
- riittävä tukiopetusresurssi sekä tukitoimien selkeä rakenne ja oikea-aikaisuus
- erityisopettajan saatavuus ja lukiseulonnat
- opiskelumotivaation vahvistaminen ja palautteen antaminen
Saavutettavuuden laatukriteerit:
- pienten lähilukioiden säilyttäminen
- lähiopetus
- säännölliset korkeakouluvierailut sekä digitaalisuuden hyödyntäminen korkeakouluyhteistyössä
- kaksoistutkinnon mahdollistaminen
- maksuttomuus
- koulun sähköisten informaatiokanavien ajantasaisuus
Laatukriteerit olivat ensimmäinen askel kohti systemaattisempaa laadun arviointia ja kehittämistä maaseutulukioissa. Kriteerit voidaan ottaa käyttöön kaikissa neljässä lukiossa, ja niiden avulla voidaan varmistaa opiskelijoiden tasavertaisuus ja oppimisen laadukkuus lukioiden koosta tai sijainnista riippumatta.
7. Hankkeen vaikutukset ja haasteet
Laatua Lukioon -hankkeen onnistuminen näkyi erityisesti siinä, että lukioille saatiin luotua yhteiset laatukriteerit ja opettajien yhteistyötä onnistuttiin vahvistamaan. Lisäksi Tutor-opettajan työskentely oli tärkeä osa hankkeen onnistumista, sillä hänen avullaan lukiot pystyivät jakamaan hyväksi todettuja käytäntöjä ja kehittämään niitä eteenpäin.
Haasteita aiheutti kuitenkin lukioiden maantieteellinen etäisyys toisistaan, mikä teki yhteisten tapaamisten järjestämisestä vaikeaa. Suurin osa yhteistyöstä toteutettiin etäyhteyksien kautta, mikä rajoitti opettajien välistä vuorovaikutusta. Myös hankkeen aikataulu oli liian tiukka, sillä kaikkia tavoitteita ei pystytty saavuttamaan vuoden aikana.
8. Yhteenveto ja jatkotoimenpiteet
Laatua Lukioon -hanke onnistui asettamissaan tavoitteissa laatia saavutettavuuden ja oppimisen tuen laatukriteerit pienille maaseutulukioille. Hankkeen aikana kehitetyt toimintamallit ja kriteerit ovat suoraan hyödynnettävissä lukioissa myös hankkeen päättymisen jälkeen. Erityisesti Tutor-opettajan työssä ja opiskelijoiden tukemisessa nähdään jatkossakin tarvetta ja mahdollisuuksia.
Vaikka hankkeeseen liittyi haasteita, se loi pohjan lukiokoulutuksen laadun parantamiselle ja verkostoitumisen vahvistamiselle maaseutulukioiden välillä. Hankkeessa luodut laatukriteerit tarjoavat työkaluja laadun arviointiin ja kehittämiseen myös tulevaisuudessa.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024