Laatua Lukioon -hanke, Rantasalmen lukio

Kat­ja Koi­vu­noro ja Jen­ni Sink­ko

1. Johdanto

Ran­ta­sal­men lu­ki­on koor­di­noi­ma Laa­tua Lu­ki­oon -han­ke to­teu­tet­tiin yh­teis­työs­sä Ju­van, Jo­rois­ten ja Sul­ka­van lu­ki­oi­den kans­sa luku­vuon­na 2023–2024. Hank­keen ta­voit­tee­na oli ke­hit­tää pie­nil­le maa­seu­tu­lu­ki­oil­le so­vel­tu­via laa­tu­kri­tee­rei­tä saa­vu­tet­ta­vuu­den ja op­pi­mi­sen tuen näkö­kul­mas­ta. Li­säk­si hank­keen yh­tey­des­sä py­rit­tiin vah­vis­ta­maan opet­ta­jien yh­teis­työ­tä ja luo­maan uu­sia toi­min­ta­mal­le­ja lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun pa­ran­ta­mi­sek­si. Tämä ar­tik­ke­li kes­kit­tyy hank­keen ta­voit­tei­siin, to­teu­tuk­seen ja eri­tyi­ses­ti Tu­tor-opet­ta­jan roo­liin sekä opis­ke­li­joil­le teh­dyn ky­se­lyn tu­lok­siin.

2. Hankkeen tavoitteet

Hank­keel­le ase­tet­tiin kol­me pää­mää­rää:

  1. Laa­tu­kri­tee­rien laa­din­ta saa­vu­tet­ta­vuu­den ja op­pi­mi­sen tuen näkö­kul­mas­ta. Tämä tar­koit­ti kri­tee­rien luo­mis­ta, joi­den avul­la voi­daan pa­ran­taa lu­ki­o­lais­ten pää­syä laa­duk­kaa­seen ope­tuk­seen ja tu­keen, eri­tyi­ses­ti pie­nis­sä maa­seu­tu­lu­ki­ois­sa.
  2. Opet­ta­jien vä­li­sen yh­teis­työn vah­vis­ta­mi­nen. Tu­tor-opet­ta­ja toi­mi ver­kos­toi­tu­mi­sen edis­tä­jä­nä, tu­kien opet­ta­jien yh­tei­siä ke­hi­tys­pro­jek­te­ja ja ide­oi­den ja­ka­mis­ta.
  3. Opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­lis­ten opin­to­pol­ku­jen tu­ke­mi­nen. Tämä si­säl­si esi­mer­kik­si opis­ke­li­joi­den oh­jaa­mi­sen kor­ke­a­kou­lu­o­pin­toi­hin lu­kio-opin­to­jen ohes­sa.
3. Tutor-opettajan rooli

Tu­tor-opet­ta­ja oli mer­kit­tä­väs­sä roo­lis­sa hank­keen to­teu­tuk­ses­sa. Hän toi­mi lu­ki­oi­den vä­li­se­nä link­ki­nä ja koor­di­noi laa­tu­kri­tee­rien laa­ti­mis­ta. Li­säk­si Tu­tor-opet­ta­ja tuki opet­ta­jien yh­teis­työ­tä ja ver­kos­toi­tu­mis­ta, mikä mah­dol­lis­ti hy­vien käy­tän­tö­jen ja­ka­mi­sen lu­ki­oi­den kes­ken. Esi­mer­kik­si vie­rai­den kiel­ten ja S2-opet­ta­jat pää­si­vät vaih­ta­maan ko­ke­muk­sia ja ke­hit­tä­mään ope­tus­taan yh­des­sä.

Opis­ke­li­joi­den osal­ta Tu­tor-opet­ta­ja aut­toi eri­tyi­ses­ti en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­ta opin­to­jen suun­nit­te­lus­sa ja tuki hei­dän opin­to­jen­sa aloi­tus­ta. Hän myös toi­mi yh­teys­hen­ki­lö­nä opis­ke­li­joil­le, jot­ka suo­rit­ti­vat opin­to­ja kor­ke­a­kou­luis­sa lu­kio-opin­to­jen ohel­la. Tu­tor-opet­ta­jan roo­li opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­lis­ten opin­to­pol­ku­jen mah­dol­lis­ta­ja­na oli siis kes­kei­nen osa hank­keen ta­voit­tei­ta.

4. Opiskelijoiden kyselyn tulokset

Hank­keen ai­ka­na to­teu­tet­tiin ky­se­ly, jo­hon osal­lis­tui kaik­kien nel­jän lu­ki­on opis­ke­li­joi­ta ja opet­ta­jia. Ky­se­ly an­toi ar­vo­kas­ta tie­toa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dus­ta ja ke­hi­tys­tar­peis­ta opis­ke­li­joi­den näkö­kul­mas­ta.

4.1 Opintotarjonta

Ky­se­lyn tu­los­ten mu­kaan 91 % opis­ke­li­jois­ta koki oman lu­ki­on­sa opin­to­tar­jon­nan riit­tä­väk­si. Lu­ki­ois­sa tar­jot­tiin pa­kol­lis­ten opin­to­jen li­säk­si val­ta­kun­nal­li­sia va­lin­nai­sia opin­to­jak­so­ja sekä pai­kal­li­sia pai­no­tuk­sia, ku­ten mu­siik­ki­te­at­te­ria, luon­to­mat­kai­lua ja yrit­tä­jyyt­tä. Kui­ten­kin jot­kut opis­ke­li­jat toi­voi­vat li­sää vaih­to­eh­to­ja eri­tyi­ses­ti va­lin­nai­siin kie­liin ja tai­to- ja tai­de­ai­nei­siin.

4.2 Oppimisen tuki

Opis­ke­li­joil­ta ky­syt­tiin myös hei­dän saa­mis­taan tuki­toi­mis­ta. 79,5 % opis­ke­li­jois­ta koki saa­neen­sa riit­tä­väs­ti tu­kea opin­to­jen­sa ai­ka­na. Tuen muo­dot vaih­te­li­vat tuki­o­pe­tuk­ses­ta opin­to-oh­jaa­jien tar­jo­a­maan hen­ki­lö­koh­tai­seen apuun. Opis­ke­li­joi­den vas­tauk­sis­ta il­me­ni, että suu­rin osa heis­tä oli tyy­ty­väi­siä saa­maan­sa tu­keen, mut­ta esi­mer­kik­si maa­han­muut­ta­ja­taus­tai­set opis­ke­li­jat toi­voi­vat enem­män kie­lel­lis­tä tu­kea.

4.3 Opinnot muualla

Ky­se­lys­sä tar­kas­tel­tiin myös opis­ke­li­joi­den mah­dol­li­suuk­sia suo­rit­taa opin­to­ja muis­sa oppi­lai­tok­sis­sa, ku­ten kor­ke­a­kou­luis­sa tai am­mat­ti­o­pis­tois­sa. Ky­se­lyn pe­rus­teel­la 87 % opis­ke­li­jois­ta oli suo­rit­ta­nut opin­to­ja muis­sa oppi­lai­tok­sis­sa, mut­ta osa opis­ke­li­jois­ta ei ko­ke­nut näi­tä opin­to­ja tar­peel­li­sik­si tai mah­dol­li­sik­si esi­mer­kik­si työ­mää­rän vuok­si. Etä­o­pin­to­jen suo­rit­ta­mi­nen oli kui­ten­kin vä­häis­tä, vain 11 % opis­ke­li­jois­ta oli suo­rit­ta­nut etä­o­pin­to­ja lu­ki­on ai­ka­na.

5. Opettajien yhteistyö ja laatukriteerit

Opet­ta­jien vä­li­nen yh­teis­työ oli yksi hank­keen kes­kei­sis­tä ta­voit­teis­ta. Tu­tor-opet­ta­jan joh­dol­la lu­ki­oi­den opet­ta­jat pää­si­vät vaih­ta­maan ide­oi­ta ja ko­ke­muk­sia, mikä edes­aut­toi lu­ki­oi­den vä­li­sen ver­kos­toi­tu­mi­sen syn­tyä. Opet­ta­jil­le suun­nat­tuun ky­se­lyyn vas­ta­si 32 opet­ta­jaa, jois­ta 77,7 % koki oppi­lai­tos­ten vä­li­sen yh­teis­työn ole­van riit­tä­väl­lä ta­sol­la. Kui­ten­kin yh­teis­työ­tä esi­mer­kik­si kor­ke­a­kou­lu­jen kans­sa toi­vot­tiin li­sää, jot­ta opis­ke­li­joil­le voi­tai­siin tar­jo­ta enem­män mah­dol­li­suuk­sia suo­rit­taa kor­ke­a­kou­lu­o­pin­to­ja jo lu­ki­o­ai­ka­na.

6. Laatukriteerien hyödynnettävyys

Hank­keen tu­lok­se­na syn­tyi­vät nel­jän lu­ki­on yh­tei­set saa­vu­tet­ta­vuu­den ja op­pi­mi­sen tuen laa­tu­kri­tee­rit, jot­ka muo­dos­tet­tiin opis­ke­li­joi­den ja opet­ta­jien an­ta­man pa­laut­teen pe­rus­teel­la. 

Op­pi­mi­sen tuen laa­tu­kri­tee­rit:

Saa­vu­tet­ta­vuu­den laa­tu­kri­tee­rit:

Laa­tu­kri­tee­rit oli­vat en­sim­mäi­nen as­kel koh­ti sys­te­maat­ti­sem­paa laa­dun ar­vi­oin­tia ja ke­hit­tä­mis­tä maa­seu­tu­lu­ki­ois­sa. Kri­tee­rit voi­daan ot­taa käyt­töön kai­kis­sa nel­jäs­sä lu­ki­os­sa, ja nii­den avul­la voi­daan var­mis­taa opis­ke­li­joi­den tasa­ver­tai­suus ja op­pi­mi­sen laa­duk­kuus lu­ki­oi­den koos­ta tai si­jain­nis­ta riip­pu­mat­ta.

7. Hankkeen vaikutukset ja haasteet

Laa­tua Lu­ki­oon -hank­keen on­nis­tu­mi­nen nä­kyi eri­tyi­ses­ti sii­nä, että lu­ki­oil­le saa­tiin luo­tua yh­tei­set laa­tu­kri­tee­rit ja opet­ta­jien yh­teis­työ­tä on­nis­tut­tiin vah­vis­ta­maan. Li­säk­si Tu­tor-opet­ta­jan työs­ken­te­ly oli tär­keä osa hank­keen on­nis­tu­mis­ta, sil­lä hä­nen avul­laan lu­ki­ot pys­tyi­vät ja­ka­maan hy­väk­si to­det­tu­ja käy­tän­tö­jä ja ke­hit­tä­mään nii­tä eteen­päin.

Haas­tei­ta ai­heut­ti kui­ten­kin lu­ki­oi­den maan­tie­teel­li­nen etäi­syys toi­sis­taan, mikä teki yh­teis­ten ta­paa­mis­ten jär­jes­tä­mi­ses­tä vai­ke­aa. Suu­rin osa yh­teis­työs­tä to­teu­tet­tiin etä­yh­teyk­sien kaut­ta, mikä ra­joit­ti opet­ta­jien vä­lis­tä vuo­ro­vai­ku­tus­ta. Myös hank­keen aika­tau­lu oli lii­an tiuk­ka, sil­lä kaik­kia ta­voit­tei­ta ei pys­tyt­ty saa­vut­ta­maan vuo­den ai­ka­na.

8. Yhteenveto ja jatkotoimenpiteet

Laa­tua Lu­ki­oon -han­ke on­nis­tui aset­ta­mis­saan ta­voit­teis­sa laa­tia saa­vu­tet­ta­vuu­den ja op­pi­mi­sen tuen laa­tu­kri­tee­rit pie­nil­le maa­seu­tu­lu­ki­oil­le. Hank­keen ai­ka­na ke­hi­te­tyt toi­min­ta­mal­lit ja kri­tee­rit ovat suo­raan hyö­dyn­net­tä­vis­sä lu­ki­ois­sa myös hank­keen päät­ty­mi­sen jäl­keen. Eri­tyi­ses­ti Tu­tor-opet­ta­jan työs­sä ja opis­ke­li­joi­den tu­ke­mi­ses­sa näh­dään jat­kos­sa­kin tar­vet­ta ja mah­dol­li­suuk­sia.

Vaik­ka hank­kee­seen liit­tyi haas­tei­ta, se loi poh­jan lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun pa­ran­ta­mi­sel­le ja ver­kos­toi­tu­mi­sen vah­vis­ta­mi­sel­le maa­seu­tu­lu­ki­oi­den vä­lil­lä. Hank­kees­sa luo­dut laa­tu­kri­tee­rit tar­jo­a­vat työ­ka­lu­ja laa­dun ar­vi­oin­tiin ja ke­hit­tä­mi­seen myös tu­le­vai­suu­des­sa.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024