Sujuvaa arkea ja parasta oppimisen laatua

Sa­mu­li Lai­ti­nen ja Riik­ka Lah­to­nen

Ta­voit­teel­li­nen laa­tu­työ on mei­dän ta­kuum­me jo­kai­sel­le opis­ke­li­jal­le sii­tä, että myös hä­nel­lä on yh­den­ver­tai­nen mah­dol­li­suus kas­vaa hy­väk­si, tasa­pai­noi­sek­si ja si­vis­ty­neek­si ih­mi­sek­si lu­kio-opin­to­jen­sa ai­ka­na. Jo­kai­sen lu­ki­o­lai­sen ih­mi­se­nä kas­va­mi­sen tu­ke­mi­nen, laa­du­kas op­pi­mi­nen ja lu­ki­o­yh­tei­sön hy­vin­voin­ti edel­lyt­tää sys­te­maat­tis­ta ja tie­to­pe­rus­teis­ta laa­tu­työ­tä. Ope­tus­hal­li­tuk­sen ra­hoit­ta­mas­sa Laa­tu­a­pi­la – laa­tu teh­dään yh­des­sä -hank­kees­sa Gra­dia-lu­ki­ot Jy­väs­ky­läs­tä, Kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Ta­vas­tia Hä­meen­lin­nas­ta, Kuo­pi­on kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tus sekä Lah­den kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tus loi­vat yh­teis­tä pe­rus­taa lu­ki­oi­den laa­tu­työl­le. Han­ke­työ poh­jau­tui lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen val­ta­kun­nal­li­seen laa­tu­stra­te­gi­aan.  Ke­hit­tä­mis­työ­hön osal­lis­tui suu­ri jouk­ko reh­to­rei­ta, opet­ta­jia, opin­to-oh­jaa­jia, eri­tyis­o­pet­ta­jia ja opis­ke­li­joi­ta. Myös lu­ki­oi­den muun hen­ki­lö­kun­nan asi­an­tun­te­mus­ta ja osaa­mis­ta hyö­dyn­net­tiin hank­keen ede­tes­sä.

Hank­keen aluk­si mää­ri­tel­tiin, mil­lai­sis­ta osa-alu­eis­ta val­ta­kun­nal­li­seen laa­tu­stra­te­gi­aan kir­ja­tut lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­te­ki­jät laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus, ke­hit­ty­vät toi­min­ta­kult­tuu­ri sekä saa­vu­tet­ta­va lu­ki­o­kou­lu­tus muo­dos­tu­vat. Näis­tä osa-alu­eis­ta laa­dit­tiin pro­ses­si­ku­vauk­set. Ku­vaus­ten laa­ti­mi­nen ja käy­tän­tei­den avaa­mi­nen ei ol­lut help­poa ja vei pal­jon ai­kaa, mut­ta hank­keen ai­ka­na tuli hy­vin sel­väk­si, että pro­ses­sien toi­mi­vuut­ta ar­vi­oi­mal­la pää­sem­me sys­te­maat­ti­ses­ti ke­hit­tä­mään toi­min­tam­me laa­tua. Li­säk­si ha­vain­nol­li­set pro­ses­si­ku­vauk­set hel­pot­ta­vat lu­ki­on ar­kea: hy­vin suun­ni­tel­lut, luo­dut ja to­teu­te­tut pro­ses­sit vah­vis­ta­vat op­pi­mis­ta ja var­mis­ta­vat, että kaik­kien lu­ki­o­yh­tei­sön jä­sen­ten tar­peet huo­mi­oi­daan.

Laa­tu­te­ki­jöi­den osa-alu­ei­den sekä niis­tä muo­dos­tet­tu­jen pro­ses­si­ku­vaus­ten li­säk­si mää­rit­te­lim­me hank­keen alku­vai­hees­sa myös laa­tu­te­ki­jöi­den en­sim­mäi­set laa­tu­ta­voit­teet. Kou­lu­tuk­sen ydin­pro­ses­sien ku­vaa­mi­sen kes­kei­sin ta­voi­te on var­mis­taa laa­tu­ta­voit­tei­den to­teu­tu­mi­nen. Pro­ses­se­ja hi­o­mal­la voim­me pait­si var­mis­taa laa­tu­ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­sen myös pa­ran­taa kou­lu­tuk­sen laa­dun ko­ko­nai­suut­ta osa-alue ker­ral­laan. Laa­tu­ta­voit­tei­ta voi­daan tar­ken­taa kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jä­ta­sol­la, ja ne myös päi­vit­ty­vät laa­tu­työn ede­tes­sä.

Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa pää­dyt­tiin lo­pul­ta mää­rit­te­le­mään vii­si lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ydin­pro­ses­sia: lu­ki­o­toi­min­nan jär­jes­tä­mi­nen, ha­keu­tu­mi­nen, oh­jaus, op­pi­mi­nen ja opin­to­jen päät­tä­mi­nen. Jo­kai­nen ydin­pro­ses­si si­säl­tää 2–4 ala­pro­ses­sia. Kul­le­kin pro­ses­sil­le on teh­ty oma, pro­ses­sin kul­kua ku­vaa­va pro­ses­si­kaa­vio. Pro­ses­si­kaa­vi­oi­den avul­la voi­daan pait­si ar­vi­oi­da toi­min­nan laa­tua myös teh­dä toi­min­tam­me osa-alu­eet nä­ky­vik­si. Pro­ses­si­ku­vauk­sia on voi­tu jo hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si uu­den hen­ki­lös­tön pe­reh­dyt­tä­mi­ses­sä sekä työs­ken­te­lys­sä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen kes­keis­ten si­dos­ryh­mien kans­sa.

Kun hank­kees­sa oli en­sin mää­ri­tel­ty, mil­lai­sia pro­ses­se­ja lu­ki­o­kou­lu­tus si­säl­tää, pro­ses­sei­hin kir­jat­tiin nä­ky­väk­si lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­te­ki­jät. Tä­män vai­heen jäl­keen han­ke­toi­mi­joil­la oli ym­mär­rys sii­tä, mitä esi­mer­kik­si laa­du­kas lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen joh­ta­mi­nen tai vaik­ka­pa op­pi­mi­sen tuen to­teut­ta­mi­nen tar­koit­taa laa­duk­kaan op­pi­mi­sen, hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den, ke­hit­ty­vän toi­min­ta­kult­tuu­rin tai kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den näkö­kul­mas­ta. Koim­me hank­kees­sa nämä työ­vai­heet vält­tä­mät­tö­mik­si, jot­ta voim­me ai­dos­ti lä­hes­tyä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­tä val­ta­kun­nal­li­sen laa­tu­stra­te­gi­an ja sys­te­maat­ti­sen laa­dun­hal­lin­nan näkö­kul­mas­ta.

Teh­ty työ ha­lut­tiin muo­toil­la lu­ki­o­yh­tei­sön ar­kea tu­ke­vak­si. Ku­va­tuis­ta pro­ses­seis­ta joh­det­tiin kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jä- ja oppi­lai­tos­koh­tai­set toi­min­ta­oh­jeet, jot­ka muo­dos­ta­vat laa­tu­käsi­kir­jan kes­kei­sim­män osi­on lu­ki­on hen­ki­lö­kun­nan näkö­kul­mas­ta. Laa­tu­käsi­kir­jas­ta voim­me tar­kas­taa mm., mit­kä ovat hen­ki­lös­tön eri jä­sen­ten teh­tä­vät ja vas­tuut, kun opis­ke­li­ja siir­tyy lu­ki­oom­me kes­ken luku­vuo­den, mit­kä ovat aika­ra­jat opis­ke­li­jan täy­den­tä­es­sä kes­ken­e­räis­tä suo­ri­tus­ta tai mitä toi­men­pi­tei­tä osaa­mi­sen tun­nis­ta­mi­nen ja tun­nus­ta­mi­nen edel­lyt­tää. Toi­min­ta­oh­jeis­sa käy­dään myös läpi jo­kai­sen opet­ta­jan vel­vol­li­suu­det opin­to­jak­son suun­nit­te­lus­sa, op­pi­mi­sen tuen tar­pei­den huo­mi­oi­mi­ses­sa sekä moni­puo­li­ses­sa, laa­duk­kaas­sa ar­vi­oin­nis­sa.  

Laa­tu­ta­voit­tei­den to­teu­tu­mi­sen ja toi­min­nan ydin­pro­ses­sien ar­vi­oi­mi­sek­si hank­kees­sa on laa­dit­tu laa­tu­mit­ta­rei­ta. Hank­kees­sa kar­toi­tet­tiin, mil­lai­sia mit­ta­rei­ta ja tie­don­ke­ruu­me­ne­tel­miä han­ke­toi­mi­joil­la on val­mii­na ja mil­lais­ta tie­toa eri­lai­set val­ta­kun­nal­li­set tie­don­ke­ruut tuot­ta­vat laa­tu­työn tu­ek­si. Pää­sään­töi­ses­ti laa­tu­mit­ta­rei­ta on­kin ra­ken­net­tu ole­mas­sa ole­vaan pai­kal­li­seen ja val­ta­kun­nal­li­seen tie­don­ke­ruu­seen poh­jau­tu­en. Mit­ta­ris­ton avul­la voi­daan ar­vi­oi­da ja ke­hit­tää ydin­pro­ses­siem­me toi­mi­vuut­ta laa­tu­te­ki­jöi­den ja laa­tu­ta­voit­tei­den näkö­kul­mas­ta lu­ki­o­ta­sol­la, kou­lu­tuk­sen­jär­jes­tä­jän ta­sol­la, han­ke­toi­mi­joi­den kes­ken sekä mah­dol­li­suuk­sien mu­kaan myös val­ta­kun­nal­li­ses­ti. Mit­ta­ris­to poh­jaa val­ta­kun­nal­li­sen laa­tu­stra­te­gi­an liit­tees­sä ole­viin ku­vauk­siin laa­dun­hal­lin­nan esi­mer­keis­tä sii­nä mää­rin riit­tä­väs­ti, että esi­mer­kik­si Kar­vin ai­ka­naan laa­ti­miin ar­vi­oin­tei­hin osal­lis­tu­mi­nen oman laa­dun­hal­lin­ta­mal­lin avul­la on mah­dol­lis­ta. Hy­vin laa­di­tut, re­le­van­tit mit­ta­rit myös aut­ta­vat aset­ta­maan työl­lem­me ta­voit­tei­ta. Han­ke­kump­pa­nei­den kes­ken on so­vit­tu yh­tei­siä mit­ta­rei­ta ver­tais­ar­vi­oin­tia var­ten. 

Mer­kit­tä­vä osa laa­du­kas­ta lu­ki­o­kou­lu­tus­ta on opet­ta­jan työn ja osaa­mi­sen ke­hit­ty­mi­sen tu­ke­mi­nen. Opet­ta­jien osaa­mi­sen ke­hit­ty­mi­sen tu­ek­si Laa­tu­a­pi­la-hank­kees­sa laa­dit­tiin LOPS2021:n ylei­ses­sä osas­sa ku­vat­tuun osaa­mi­sen poh­jau­tu­vat opet­ta­jien osaa­mis­ku­vauk­set. Lu­ki­ois­sa työs­ken­te­le­mi­ses­sä vaa­dit­ta­va osaa­mi­nen tii­vis­tet­tiin hank­kees­sa yh­teen­tois­ta osaa­mis­a­lu­ee­seen: 

Hank­kees­sa laa­dit­tiin jo­kai­seen tun­nis­tet­tuun osaa­mi­sen osa-alu­ee­seen hy­vän pe­rus­o­saa­mi­sen, vah­van osaa­mi­sen sekä ke­hit­tä­mis­o­saa­mi­sen ku­vauk­set. Osaa­mis­ku­vaus­ten on tar­koi­tus sa­noit­taa ja teh­dä nä­ky­väk­si sitä osaa­mis­ta, mitä nyky­ajan lu­ki­on opet­ta­ja­na toi­mi­mi­nen edel­lyt­tää ja mil­lais­ta osaa­mis­ta työ­yh­teisöis­sä voi olla ja mitä pi­täi­si ehkä ke­hit­tää. Ku­vauk­set aut­ta­vat opet­ta­jaa oman osaa­mi­sen sa­noit­ta­mi­ses­sa. Li­säk­si nii­den on tar­koi­tus toi­mia apu­vä­li­nei­nä esi­mer­kik­si ke­hi­tys­kes­kus­te­lus­sa pe­da­go­gi­sen osaa­mi­sen ja sen ke­hit­tä­mi­sen tar­peen ar­vi­oin­nin yh­tey­des­sä. Osaa­mis­ku­vauk­set ovat toi­min­nan ke­hit­tä­mi­sen apu­vä­li­ne – mi­kään opet­ta­jia jär­jes­tyk­seen lait­ta­va ran­king­lis­ta ne ei­vät ole.

Osaa­mis­ku­vauk­sia pi­lo­toi­tiin ke­vääl­lä 2024 han­ke­toi­mi­joi­den lu­ki­ois­sa eri ta­voin. Esi­mer­kik­si Jy­väs­ky­läs­sä Gra­dia-lu­ki­ois­sa aine­ryh­mät poh­ti­vat, mil­lais­ta osaa­mis­ta aine­ryh­mäs­sä on eri osa-alu­eil­la ja mis­sä ken­ties on ke­hi­tet­tä­vää. Ke­vään työs­ken­te­lyn avul­la Gra­dia-lu­ki­oi­den luku­vuo­den 2024–2025 toi­min­nan yh­dek­si toi­min­nan pai­no­pis­te­a­lu­eik­si va­li­koi­tui yh­den­ver­tai­suus­o­saa­mi­sen pa­ris­sa työs­ken­te­ly ja vuo­si­suun­ni­tel­maan si­säl­ly­tet­tiin koko opet­ta­ja­kun­nal­le kou­lu­tus­ta kie­li­tie­toi­suu­des­ta. Kuo­pi­os­sa osaa­mis­ku­vauk­sia käy­tet­tiin on­nis­tu­nees­ti aine­ryh­mä­ke­hi­tys­kes­kus­te­luis­sa.

Hy­vin­voin­nin ja op­pi­mi­sen suh­de on kak­si­suun­tai­nen: hy­vin­voin­ti mah­dol­lis­taa op­pi­mi­sen ja op­pi­mi­nen tu­kee hy­vin­voin­tia. Hy­vin­voin­tia tu­ke­maan ra­ken­net­tiin hy­vin­voin­ti­mal­li, jos­sa hy­vin­voin­tia mää­rit­tää kol­me osa-alu­et­ta: tasa-arvo ja yh­den­ver­tai­suus, osal­li­suus ja yh­tei­söl­li­syys sekä kes­tä­vä tu­le­vai­suus. Hank­kees­sa poh­dit­tiin, mi­ten voim­me li­sä­tä psy­ko­lo­gi­sen tur­val­li­suu­den ko­ke­mus­ta lu­ki­ois­sa. Yh­te­nä konk­reet­ti­se­na toi­me­na hank­kees­sa ke­hi­tet­tiin psy­ko­lo­gi­sen tur­vat­to­muu­den ko­ke­mus­ten esil­le tuo­mi­sek­si häi­rin­tä­il­moi­tus­työ­kalu.

Gra­dia-lu­ki­oi­den, kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Ta­vas­ti­an sekä Kuo­pi­on ja Lah­den lu­ki­o­kou­lu­tus­ten yh­tei­sen laa­tu­työn ete­ne­mis­tä sekä lop­pu­tu­lok­sia voi tar­kas­tel­la pod­cas­tis­ta Ope­cast, jos­sa hank­kees­sa teh­tyä laa­tu­työ­tä kä­si­tel­lään use­as­sa jak­sos­sa. Hank­kees­sa laa­di­taan jul­kai­su, joka ko­ko­aa kai­ken teh­dyn työn avoi­mes­ti pe­reh­dyt­tä­väk­si kai­kil­le kiin­nos­tu­neil­le. 

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen val­ta­kun­nal­li­sen laa­tu­stra­te­gi­an poh­jal­ta laa­dit­tu pai­kal­li­nen laa­dun­hal­lin­ta­me­ne­tel­mä on mer­kit­tä­vä as­kel koh­ti laa­duk­kaam­paa ja yh­te­näi­sem­pää lu­ki­o­kou­lu­tus­ta. Pai­kal­li­ses­ti suun­ni­tel­tu­jen ja kir­jat­tu­jen sel­kei­den laa­tu­ta­voit­tei­den avul­la voi­daan var­mis­taa, että jo­kai­nen lu­ki­o­lai­sem­me voi al­kaa kas­vaa hy­väk­si, tasa­pai­noi­sek­si ja si­vis­ty­neek­si ih­mi­sek­si opin­to­jen­sa ai­ka­na. Laa­du­kas op­pi­mi­nen, lu­ki­o­yh­tei­sön hy­vin­voin­ti ja am­ma­til­lis­ta ke­hit­ty­mis­tä tu­ke­va toi­min­ta­kult­tuu­ri edel­lyt­tä­vät sys­te­maat­tis­ta ja va­kiin­tu­nut­ta laa­tu­työ­tä. Laa­tu­a­pi­la – laa­tu teh­dään yh­des­sä -hank­kees­sa on luo­tu vah­va pe­rus­ta lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen val­ta­kun­nal­li­seen laa­tu­stra­te­gi­aan poh­jau­tu­vaan laa­tu­työ­hön.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024