Arjen laatua Kempeleen lukiossa

Kim­mo Aal­to­nen, Sari Ala­jee­siö ja Har­ri Ant­to­nen

Syk­syl­lä 2023 hyp­pä­sim­me mu­kaan toi­sen as­teen oppi­lai­tos­ten laa­tu­työ­hön, jon­ka ta­voit­tee­na on toi­mi­vien laa­dun­hal­lin­nan pro­ses­sien avul­la vah­vis­taa ja ke­hit­tää toi­min­ta­kult­tuu­ri­amme. Ker­rom­me täs­sä mei­dän lu­ki­om­me laa­tu­hank­keen alku­as­ke­leis­ta, joi­den toi­vom­me aut­ta­van mui­ta laa­tu­työ­hön ryh­ty­viä tai laa­tu­työn en­sim­mäi­siä as­ke­lia ot­ta­via. Meil­le laa­tu­työl­lä on eri­tyi­sen suu­ri mer­ki­tys muu­ta­man vuo­den ku­lut­tua al­ka­van uu­den lu­ki­on ra­ken­ta­mi­sen myö­tä. Ha­lu­am­me, että vuo­teen 2030 men­nes­sä lu­ki­om­me laa­dun­hal­lin­ta on sys­te­maat­tis­ta, va­kiin­tu­nut­ta ja tie­to­pe­rus­tais­ta toi­min­taa.  

Kuva 1. Laa­tu­työn roo­li oppi­lai­tok­ses­sam­me. Riit­tä­vän hyvä ar­jen laa­tu mah­dol­lis­taa ke­hit­ty­mi­sen.

Laa­tu­työn alus­sa kes­ki­tyim­me vah­vuuk­siim­me ja hy­vän ar­jen pe­rus­pa­li­koi­hin. 

Kuva 2. Lu­ki­om­me vah­vuuk­sia koot­tu­na sana­pil­veen.

Pa­nos­tim­me lu­ki­om­me ar­vo­jen ja vi­si­on poh­din­taan ja sa­noit­ta­mi­seen. Tar­kas­te­lim­me ar­ke­am­me myös Kem­pe­leen kun­nan Hy­vän kas­vun oh­jel­man ta­voit­tei­den mu­kai­ses­ti (kuva 3. va­sen sa­ra­ke) ja pi­dim­me sa­mal­la mie­les­sä lu­ki­o­toi­min­tam­me tär­keim­mät peri­aat­teet. Sel­vi­tim­me, kuin­ka lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu­stra­te­gi­as­sa mää­ri­tel­lyt laa­tu­ta­voit­teet – laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus, ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri, lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuus – toi­mi­vat mei­dän lu­ki­o­yh­tei­sös­säm­me nyt. Huo­maat­te­ko, kuin­ka mää­ri­tel­lyt laa­tu­ta­voit­teet ja kun­nan Hy­vän kas­vun oh­jel­man ta­voit­teet koh­taa­vat so­pi­vas­ti?  

Kuva 3. Laa­tu­työs­säm­me esil­le nous­sei­ta ta­voit­tei­ta.

Psy­ko­lo­gi ja tie­to­kir­jai­li­ja Tii­na-Ma­ria Päi­vän­salon lu­en­noi syk­syl­lä 2023 hen­ki­lö­kun­nal­lem­me ai­hees­ta Op­pi­mi­sen ja ajat­te­lun tu­ke­mi­nen – pe­da­go­gi­sia kei­no­ja lu­ki­on opet­ta­jil­le. Aja­tuk­sia he­rät­tä­vän lu­en­non poh­jal­ta tar­kas­te­lim­me koko hen­ki­lö­kun­nan kans­sa oppi­ai­nei­den luon­net­ta sekä poh­dim­me ti­mant­ti­työs­ken­te­lyn avul­la vii­si tär­kein­tä kei­noa, joil­la opet­ta­ja voi vai­kut­taa opis­ke­li­joi­den op­pi­mi­sen tai­toi­hin. Poh­din­to­jen ja työs­ken­te­lyn poh­jal­ta ko­ko­sim­me aja­tuk­sia yh­teen ja esi­mer­kik­si ke­hi­tim­me oman ”rau­ta­lan­ka­mal­lin” sii­tä, mil­lai­nen on Kem­pe­leen lu­ki­on eli Ke­lu­lai­nen ti­mant­ti­nen oppi­tun­ti eli KeTO. 

Kuva 4. Ke­lu­lai­nen ti­mant­ti­nen oppi­tun­ti eli KeTO

Yh­dek­si laa­tu­a­si­oi­den työs­ken­te­ly­ta­vak­si va­lit­sim­me yh­tei­söl­li­sen KeLu-pe­lin (itse­teh­ty laa­tu­lau­ta­peli), jon­ka pe­laa­mi­seen osal­lis­tui koko hen­ki­lös­tö. Pe­lin ta­voit­tee­na oli löy­tää ar­kea pa­ran­ta­via toi­mia, jot­ta meil­lä oli­si va­kaa poh­ja ja voi­ma­va­ro­ja jat­kaa ke­hit­tä­mis­toi­min­taam­me. Jo­kai­sel­ta osa-alu­eel­ta löy­tyi kak­si ke­hi­tys­koh­det­ta, ja laa­dim­me toi­min­ta­suun­ni­tel­mat nii­den edis­tä­mi­sek­si. Hen­ki­lö­kun­ta ää­nes­ti lau­ta­pe­lis­sä esil­le nous­seis­ta konk­reet­ti­sis­ta toi­men­pi­teis­tä ku­van 3 kes­kim­mäi­ses­sä sa­rak­kees­sa ole­vat asi­at. Näi­den toi­men­pi­tei­den eteen teh­tiin töi­tä tu­le­vaa luku­vuot­ta var­ten ke­vääl­lä 2024. Laa­tu­lau­ta­pe­lin tu­los­ten in­noit­ta­ma­na aloi­tim­me syk­syl­lä 2024 myös yh­tei­sen työn koh­ti lu­ki­o­ta, jos­sa kaik­ki oh­jaa­vat. Yh­teis­työs­sä Haa­ga-He­lia am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun kans­sa ra­ken­nam­me oh­jauk­sen toi­min­ta­mal­le­ja sekä työn­ku­via Koko kou­lu oh­jaa -hen­ges­sä. 

Suu­rin haas­te laa­tu­työs­sä täl­lä het­kel­lä on ol­lut laa­tu­kri­tee­rien mää­rit­tä­mi­nen. Olem­me huo­man­neet, että laa­dun mit­ta­rei­ta on tar­jol­la erin­o­mai­sen pal­jon. Jot­ta laa­tu­kri­tee­rit ja -mit­ta­rit pal­ve­le­vat oi­ke­as­ti ar­kea, täy­tyy ne olla ku­vat­tu­na sel­ke­äs­ti. Työn raa­mei­na olem­me käyt­tä­neet ku­van 5 suun­tais­ta ja­ot­te­lua, jos­sa on yh­dek­sän ar­vi­oin­ti­a­lu­et­ta. Yh­teis­työ Li­min­gan lu­ki­on kans­sa on aut­ta­nut mei­tä löy­tä­mään suun­taa sii­hen, mi­ten ha­lu­am­me ra­ken­tei­den ja toi­min­nan laa­tua ku­va­ta ja mi­ta­ta. Li­säk­si vie­rai­lu lä­hei­seen suu­reen am­mat­ti­oppi­lai­tok­seen ja hei­dän laa­tu­työ­hön­sä tu­tus­tu­mi­nen on an­ta­nut meil­le hy­viä käy­tän­nön vink­ke­jä laa­dun ke­hit­tä­mi­seen. Olem­me siis siir­ty­mäs­sä pal­jou­des­ta niuk­kuu­teen, kos­ka laa­tu­työs­sä pal­jon kans­sa ei pär­jää. Aika ei yk­sin­ker­tai­ses­ti rii­tä ja tar­vit­sem­me täs­sä vai­hees­sa laa­tu­työ­hön pu­nai­sen lan­gan. Vii­me ke­vää­nä teim­me laa­tu­työ­hön liit­ty­vää työs­ken­te­lyä pää­osin hen­ki­lö­kun­nan kes­ken. Tänä syk­sy­nä osal­lis­tam­me enem­män opis­ke­li­joi­ta ja huol­ta­jia, jot­ta saam­me sel­lai­sia laa­tu­kri­tee­re­jä, jot­ka te­ke­vät laa­tu­työs­tä konk­re­ti­aa eikä sana­he­li­nää.

Kuva 5. Kun­ta­lii­ton verk­ko­jul­kai­su, Laa­dun­hal­lin­ta ope­tus­toi­mes­sa ja var­hais­kas­va­tuk­ses­sa, Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun­hal­lin­ta­mal­liin liit­ty­vät ar­vi­oin­ti­a­lu­eet.

Läh­de: https://urly.fi/3Dkw

Toi­veis­sam­me on saa­da uusi lu­ki­o­ra­ken­nus muu­ta­man vuo­den ku­lut­tua. Nyt syys­kuus­sa 2024 on käyn­nis­sä ra­ken­nuk­sen vaa­ti­mus­mää­rit­te­ly. Olem­me teh­neet eteen­päin as­kel­merk­ke­jä, joi­den avul­la olem­me val­miim­pia uu­den lu­ki­on suun­nit­te­luun, ra­ken­ta­mi­seen ja lo­pul­ta siel­lä opis­ke­lun ja työn aloit­ta­mi­seen. Laa­tu­työl­lä on täs­sä suu­ri mer­ki­tys, sil­lä se oh­jaa vah­vas­ti toi­min­taa ja pää­tök­siä koh­ti elä­mää uu­des­sa lu­ki­o­ra­ken­nuk­ses­sa. 

Nel­jä vink­ki­äm­me siis ovat:

  1. Teh­kää oman nä­köis­tä ja oman lu­ki­on toi­min­taan liit­ty­vää laa­tu­työ­tä, it­se­än­ne var­ten.
  2. Et­si­kää pu­nai­nen lan­ka, jon­ka ym­pä­ril­le ra­ken­nat­te laa­tu­ko­ko­nai­suut­ta.
  3. Ky­sy­kää sään­nöl­li­ses­ti aja­tuk­sia kol­le­goil­ta, opis­ke­li­joil­ta ja huol­ta­jil­ta niin suun­ta py­syy oi­ke­a­na ja pal­ve­lee ar­ke­an­ne. Myös toi­set oppi­lai­tok­set an­ta­vat pers­pek­tii­viä ja aja­tuk­sia. Käy­kää siis ky­läs­sä!
  4. Löy­tä­kää mit­ta­reis­ta kes­kei­nen vies­ti, ta­ri­na, jota lu­vut ker­to­vat ja re­a­goi­kaa nii­hin yh­des­sä.

Ter­vei­sin
KeLu laa­tu­tii­mi
Kim­mo Aal­to­nen, Sari Ala­jee­siö ja Har­ri Ant­to­nen

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024