Kimmo Aaltonen, Sari Alajeesiö ja Harri Anttonen
Syksyllä 2023 hyppäsimme mukaan toisen asteen oppilaitosten laatutyöhön, jonka tavoitteena on toimivien laadunhallinnan prosessien avulla vahvistaa ja kehittää toimintakulttuuriamme. Kerromme tässä meidän lukiomme laatuhankkeen alkuaskeleista, joiden toivomme auttavan muita laatutyöhön ryhtyviä tai laatutyön ensimmäisiä askelia ottavia. Meille laatutyöllä on erityisen suuri merkitys muutaman vuoden kuluttua alkavan uuden lukion rakentamisen myötä. Haluamme, että vuoteen 2030 mennessä lukiomme laadunhallinta on systemaattista, vakiintunutta ja tietoperustaista toimintaa.
Laatutyön alussa keskityimme vahvuuksiimme ja hyvän arjen peruspalikoihin.
Panostimme lukiomme arvojen ja vision pohdintaan ja sanoittamiseen. Tarkastelimme arkeamme myös Kempeleen kunnan Hyvän kasvun ohjelman tavoitteiden mukaisesti (kuva 3. vasen sarake) ja pidimme samalla mielessä lukiotoimintamme tärkeimmät periaatteet. Selvitimme, kuinka lukiokoulutuksen laatustrategiassa määritellyt laatutavoitteet – laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri, lukiokoulutuksen saavutettavuus – toimivat meidän lukioyhteisössämme nyt. Huomaatteko, kuinka määritellyt laatutavoitteet ja kunnan Hyvän kasvun ohjelman tavoitteet kohtaavat sopivasti?
Psykologi ja tietokirjailija Tiina-Maria Päivänsalon luennoi syksyllä 2023 henkilökunnallemme aiheesta Oppimisen ja ajattelun tukeminen – pedagogisia keinoja lukion opettajille. Ajatuksia herättävän luennon pohjalta tarkastelimme koko henkilökunnan kanssa oppiaineiden luonnetta sekä pohdimme timanttityöskentelyn avulla viisi tärkeintä keinoa, joilla opettaja voi vaikuttaa opiskelijoiden oppimisen taitoihin. Pohdintojen ja työskentelyn pohjalta kokosimme ajatuksia yhteen ja esimerkiksi kehitimme oman ”rautalankamallin” siitä, millainen on Kempeleen lukion eli Kelulainen timanttinen oppitunti eli KeTO.
Yhdeksi laatuasioiden työskentelytavaksi valitsimme yhteisöllisen KeLu-pelin (itsetehty laatulautapeli), jonka pelaamiseen osallistui koko henkilöstö. Pelin tavoitteena oli löytää arkea parantavia toimia, jotta meillä olisi vakaa pohja ja voimavaroja jatkaa kehittämistoimintaamme. Jokaiselta osa-alueelta löytyi kaksi kehityskohdetta, ja laadimme toimintasuunnitelmat niiden edistämiseksi. Henkilökunta äänesti lautapelissä esille nousseista konkreettisista toimenpiteistä kuvan 3 keskimmäisessä sarakkeessa olevat asiat. Näiden toimenpiteiden eteen tehtiin töitä tulevaa lukuvuotta varten keväällä 2024. Laatulautapelin tulosten innoittamana aloitimme syksyllä 2024 myös yhteisen työn kohti lukiota, jossa kaikki ohjaavat. Yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa rakennamme ohjauksen toimintamalleja sekä työnkuvia Koko koulu ohjaa -hengessä.
Suurin haaste laatutyössä tällä hetkellä on ollut laatukriteerien määrittäminen. Olemme huomanneet, että laadun mittareita on tarjolla erinomaisen paljon. Jotta laatukriteerit ja -mittarit palvelevat oikeasti arkea, täytyy ne olla kuvattuna selkeästi. Työn raameina olemme käyttäneet kuvan 5 suuntaista jaottelua, jossa on yhdeksän arviointialuetta. Yhteistyö Limingan lukion kanssa on auttanut meitä löytämään suuntaa siihen, miten haluamme rakenteiden ja toiminnan laatua kuvata ja mitata. Lisäksi vierailu läheiseen suureen ammattioppilaitokseen ja heidän laatutyöhönsä tutustuminen on antanut meille hyviä käytännön vinkkejä laadun kehittämiseen. Olemme siis siirtymässä paljoudesta niukkuuteen, koska laatutyössä paljon kanssa ei pärjää. Aika ei yksinkertaisesti riitä ja tarvitsemme tässä vaiheessa laatutyöhön punaisen langan. Viime keväänä teimme laatutyöhön liittyvää työskentelyä pääosin henkilökunnan kesken. Tänä syksynä osallistamme enemmän opiskelijoita ja huoltajia, jotta saamme sellaisia laatukriteerejä, jotka tekevät laatutyöstä konkretiaa eikä sanahelinää.
Lähde: https://urly.fi/3Dkw
Toiveissamme on saada uusi lukiorakennus muutaman vuoden kuluttua. Nyt syyskuussa 2024 on käynnissä rakennuksen vaatimusmäärittely. Olemme tehneet eteenpäin askelmerkkejä, joiden avulla olemme valmiimpia uuden lukion suunnitteluun, rakentamiseen ja lopulta siellä opiskelun ja työn aloittamiseen. Laatutyöllä on tässä suuri merkitys, sillä se ohjaa vahvasti toimintaa ja päätöksiä kohti elämää uudessa lukiorakennuksessa.
Neljä vinkkiämme siis ovat:
- Tehkää oman näköistä ja oman lukion toimintaan liittyvää laatutyötä, itseänne varten.
- Etsikää punainen lanka, jonka ympärille rakennatte laatukokonaisuutta.
- Kysykää säännöllisesti ajatuksia kollegoilta, opiskelijoilta ja huoltajilta niin suunta pysyy oikeana ja palvelee arkeanne. Myös toiset oppilaitokset antavat perspektiiviä ja ajatuksia. Käykää siis kylässä!
- Löytäkää mittareista keskeinen viesti, tarina, jota luvut kertovat ja reagoikaa niihin yhdessä.
Terveisin
KeLu laatutiimi
Kimmo Aaltonen, Sari Alajeesiö ja Harri Anttonen