Ida Björkman
Kan en paddlingsutfärd i en nationalpark eller sagostunder med förskolebarn hjälpa våra studerande att utveckla sina finskakunskaper? Ja, det tror vi absolut!
I Korsholms gymnasium, så som i många andra finlandssvenska skolor, har vi en situation där en stor del av våra studerande inte kommer i kontakt med finskan på sin fritid och har därför inga andra miljöer än skolan och finskalektionerna där de får chansen att använda och utveckla sina språkkunskaper. Det resulterar då i att vi har människor som går runt och är frustrerade över att de inte vågar eller känner att de inte behärskar ett språk de studerat i hur många år som helst.
Vi beslöt oss för att försöka göra något åt detta och ansökte om stöd för att kunna skapa miljöer åt våra studerande där de får en chans att använda finskan och utveckla sina kunskaper. Viktigt för oss är att de som deltar i aktiviteterna gör det på frivillig basis, vilket vi tror har haft en stark inverkan på de positiva resultat vi upplevt.
Korsholms gymnasium har en vänskola i Suomussalmi i Kajanaland. Ganska långt bort, kan man tycka. Är det inte svårt att samarbeta om skolorna ligger så långt ifrån varandra? Tja, visst skulle det kanske bidra till fler tillfällen att träffas ifall skolorna skulle ligga närmare varandra, men de saker vi gjort tillsammans har visat sig vara lyckade och studerande har uppskattat dem. Skolorna är relativt små och gynnas på samma sätt av vårt samarbete. Våra studerande får en chans att öva sin finska och på samma sätt får studerande från Suomussalmi en chans att öva på sin svenska.
En fördel för oss är att Suomussalmi ligger i närheten av Hossa nationalpark, vilket har gett oss en naturlig möjlighet att ordna friluftsläger tillsammans med vår vänskola. Med hjälp av Utbildningsstyrelsens stöd har vi nu två höstar i rad tagit vårt pick och pack och kört mot Suomussalmi. Där har våra studerande fått bo en natt i värdfamiljer hemma hos studerande från vår vänskola för att få en kickstart för lägret, lära känna varandra och för att de ska få chansen att öva på språket i ett mindre sammanhang än med hela gruppen. Sedan har vi tillsammans åkt i väg mot Hossa där vi bott både på lägergård och i tält, utmanats med långa kanotfärder, cyklat och vandrat, men inte minst bara umgåtts och haft roligt med varandra runt lägerelden, på fotbollsplanen och runt soffbordet i lägergården.
Studerande har fått ha ansvar för att hitta på lekar och andra mindre aktiviteter för att lära känna varandra. Vi har också från lärarhåll styrt upp aktiviteter där de studerande utför uppdrag på båda språken. Då vi haft aktiviteter på svenska har våra studerande fått se att studerandena från vår vänskola har liknande svårigheter som de har med finskan. Det har vi upplevt som en motiverande faktor för att våga prova på att använda finskan ännu mer, då de märker att de i princip är i samma situation.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024