Kirsi Kippola
Loviisan lukio och Lovisa Gymnasium är små och livskraftiga gymnasier med cirka 100 studerande var. I gymnasiernas verksamhetskultur har välbefinnande och delaktighet varit närvarande redan länge men man ville ytterligare förstärka och utveckla saken eftersom den bidrar till att främja studerandenas engagemang för sina studier. Engagemang för studierna stöder däremot en välmående och aktiv studiegemenskap samt inlärning. Därför anställdes en gemensam gymnasiecoach för Loviisan lukio och Lovisa Gymnasium.
Jag började mitt arbete som en visstidsanställd och projektfinansierad gymnasiecoach 15.9.2023. Jag är utbildad samhällspedagog (YH) och före min nuvarande anställning har jag bland annat arbetat som fritidssekreterare, serviceansvarig för verkstäder samt individuell handledare. Jag är 57 år gammal, så jag har samlat på mig en del arbetserfarenhet, men skolvärlden hade förblivit relativt okänd för mig.
Stöd och handledning
Den unga behöver tid och rum att växa men samtidigt också stöd och handledning i ansvarsfull verksamhet. I mitt arbete som gymnasiecoach är jag en handledande vuxen till. Jag tycker att lärarnas roll i studerandens engagemang i studierna är mycket betydande. De lärare som är uppmärksamma på lektionerna kan gott upptäcka i den ungas beteende sådana drag som kan berätta att det finns behov av stöd. Om behovet av stödet är så stort att det inte kan behandlas på rasten har lärarna möjlighet att utnyttja mitt kunnande i situationen. Jag har ingen undervisningsskyldighet så min tidsanvändning är friare än lärarnas.
Ifall det framkommer att studeranden har utmaningar med studiegången kan jag stödja studeranden utgående från en konsultation med lärarna. Jag kan övervaka enskilda studerandes prov och hjälpa dem styra sin egen verksamhet vad gäller uppgifter som de ligger efter med. Lärarna har också kunnat styra ångestfyllda studerande till mig för en pratstund i akuta situationer och på det sättet kunnat minska deras stress och illamående. I mina kontakter med studerande är det viktigt att jag identifierar och bedömer behovet av servicehandledning (t.ex. hälsoundersökningar, mental- och missbrukarvården) och hänvisar den unga vidare till de nödvändiga stödtjänsterna inom elevhälsan. Till denna del har mitt arbete verkligen varit stöd med låg tröskel.
Del av den generellt inriktade studerandevårdsgruppen
Genast när jag inledde mitt arbete utsågs jag till permanent medlem i båda läroanstalternas generellt inriktade studerandevårdsgrupper. Grupperna sammanträder regelbundet, så vi kunde och kan förverkliga under läsåret flera evenemang som ökar välbefinnandet och gemenskapen. Teman för evenemangen följer de teman som styrgruppen för studerandevården har listat för varje läsår. Det här årets teman är ökande av välbefinnandet, främjande av psykisk hälsa, ökande av emotionella och kommunikativa färdigheter samt förebyggande av mobbning.
Jag deltar också i utvecklandet av en verksamhetskultur som uppmuntrar till gemenskap. Jag upplever att mitt samarbete med lärarna och studerandevården hittills har varit gott och att vi har kompletterat varandras arbete.
”Etkot”
I Loviisan lukio ordnas evenemang som ökar välbefinnandet och gemenskapen i samband med så kallade ”Etkot”. ”Etkot” är en repetitionsdag, som ordnas i början av avslutningsveckan på perioden, där studeranden har med stöd från läraren möjlighet att komplettera ogjorda uppgifter i studieavsnittet och upprepa det som studeranden har lärt sig tidigare. ”Etkot” inleds med att biträdande rektorn delar ut en nalle till en studerande som lärarna tycker har varit social, aktiv och tagit hänsyn till andra under perioden. Efter att nallen har delats ut bjuder studerandekårs styrelsen på frukost och därefter övergår man till funktionella verkstäder. I slutet av dagen repeterar studerandena under lärarnas ledning och gör de ogjorda uppgifterna i studieavsnittet.
Funktionella workshoppar
Workshopparna är funktionella och tar en lektion. Ibland genomförs workshopparna som så kallade blandade grupper, vilket innebär att studerandena själva kan anmäla sig till den workshopp de vill, ibland har man grupper för nybörjare, mellisar och abiturienter. Den senaste workshoppen hade temat ökande av välbefinnandet och då arbetade nybörjare med Hyvän mielen treenivihko medan mellisarna och abina först tittade på videon Onnentaidot (sv. lyckokunskaper), bekantade sig med fem veckors lycklighetsövningar och diskuterade till slut i smågrupper om sitt eget liv utgående från frågor som fanns skrivna på kort som hjälper en att finna sin inre styrka.
Välbefinnandekafé
Den senaste skolhälsoenkäten visade att alla studeranden i Lovisa inte äter frukost regelbundet. Man reagerade på resultatet i båda gymnasierna omedelbart och grundade välbefinnandekaféer för studerandena. I välbefinnandekaféet serverar jag studeranden avgiftsfri frukost en eller två gånger i veckan. Den vanliga frukostdukningen innehåller gröt, knäckebröd med ost, saft, kaffe, te och kakao. Ibland serveras semlor, toast, bullar och frukter. Eftersom båda gymnasierna är små är det möjligt att genomföra ett välbefinnandekafé utan större problem; i större gymnasier skulle detta inte vara lika lätt att göra.
Det är värt att beakta att bröden måste vara färdiga för att en jäktad studerande kan snappa åt sig ett bröd när hen skyndar sig till lektionen. Den studerande som kommer till välbefinnandekaféet i en lugnare takt har möjlighet att småprata med både mig och andra studerande innan dagen börjar. Till frukosten samlas regelbundet 25–40 studerande, med andra or har välbefinnandekaféet fått ett gott mottagande bland studerandena.
Sociala raster och håltimmar
Under raster och håltimmar har studerandena möjlighet till sociala aktiviteter. Målet är att minska användningen av mobiler och öka gemensamma aktiviteter. Att göra saker tillsammans förstärker känslan att man hör till gruppen. Det finns bland annat pingisbord, schackbräden, spelkort, korsord och sudoku, mindfullness-färgläggningsuppgifter, gemensamma pussel, osv. Ibland ordnar jag också raster med tema, till exempel kring julkortspyssel*.
Lärmiljöer och kvalitetskort
Gymnasiernas lärmiljöer i Lovisa har genomförts på det sätt att de stöder kollaborativt lärande. Utöver de traditionella klassrummen kan studerandena sprida sig till bibliotekslokaler, inlärningstorg, aulor eller rum för tyst arbete. Lärarna besöker dessa lokaler och stöder studiegången för både enskilda studerande och studerandegrupper.
Studerandena är medvetna om att de har rätt att påverka lärmiljöernas funktionalitet och trivsel. Till exempel ett önskemål om filtar inför allt svalare höstdagar kunde jag förverkliga inom en vecka, och det behövdes inte pengar för det, endast god vilja från donatorer.
Mångsidiga lärmiljöer är bara en del av den högklassigt genomförda gymnasieutbildningen. Under projektet funderade lärarna i båda gymnasierna tillsammans på andra kvalitetselement, och på basis av det arbetet uppstod den första versionen av kvalitetskort. På korten har man försökt att skriva ner hörnstenarna i gymnasieutbildningens kvalitet i Lovisa. Korten utvecklas fortfarande och meningen är att de ska leva i tiden.
Förbindelselänk utanför läroanstalten
Jag är en förbindelselänk utanför läroanstalten till exempel genom mitt arbete som sekreterare för den mångprofessionella arbetsgruppen Nopanen**. Jag introducerar ungdomar som våndas över fritiden i Navigatorns, uppsökande ungdomsarbetets och grundläggande ungdomsarbetets utbud. Jag har också möjlighet att lösgöra mig till besök i läroanstalter med sådana ungdomar och deras familjer som överväger att byta läroanstalt mitt under gymnasiestudierna.
Avslutningsvis
Engagemanget för studierna är en process som utformas under hela studiegången. Genom att förstärka engagemanget för studierna kan man minska avbrytande av studier och därigenom också marginalisering. Under den nyligen utvidgade läroplikten framhävs ytterligare betydelsen av detta arbete.
Människan vill bli sedd och hörd. Gymnasiecoachens arbete och närvaro avlägsnar känslan av brådska. Vanligen är jag den första på min arbetsplats och kan hälsa ”god morgon” till synnerligen många unga som börjar sin dag. Också till dem som inte söker sig till välbefinnandekaféet.
Som exemplen ovan visar, krävs det inte så märkvärdiga evenemang för att öka välbefinnandet. Framför allt räcker det att man stannar upp vid frågan och tar de unga med. Loviisan lukio och Lovisa Gymnasium är våra ungdomars studieplatser och vi vuxna bara arbetar där. För de unga.
Julkortspyssel*
Samfundet för kreativ omsorg, Siskot ja Simot, arrangerar årligen kampanjen Julpost till åldringar. I kampanjen samlar man in julkort till äldre personer inom hemvård och boendeservice. Loviisan lukio och Lovisa Gymnasium deltog i kampanjen, och under raster och håltimmar tillverkades massor av julkort.
Nopanen**
Nopanen är en beredningsgrupp för styrnings- och servicenätverket för unga (NOPA, ungdomslagen 9 §). På beredningsgruppens distributionslista finns nästan alla som arbetar med barn och unga i Lovisa och Lappträsk, också barnskyddet, församlingen, invandrarservicen, mm. Alla parter deltar inte i varje möte men intressentgrupperna informeras i stor utsträckning om möten och ärenden som behandlas. Efter varje möte distribueras också promemoriorna till alla intressentgrupper. Gruppen samlas till möte varannan månad. Gruppens ordförandeskap är ambulerande, själv är jag gruppens sekreterare. Jag har upplevt att samarbetet med olika myndigheter och andra tjänsteproducenter har varit nyttigt.
För att skriva denna artikel satte jag mig in i Satu Niittylahtis doktorsavhandling (Tammerfors universitet, 27.8.2021) ”Mä olen saanut mahdollisuuden oppia” – Opintoihin kiinnittyminen ammatillisessa koulutuksessa.
Kirsi Kippola
lukiocoach – gymnasiecoach
kirsi.kippola@edu.loviisa.fi / 045 77319351