Välbefinnande ökar engagemang för studier, Lovisa Gymnasium

Kir­si Kip­po­la

Lo­vi­i­san lu­kio och Lo­vi­sa Gym­na­si­um är små och livs­kraf­ti­ga gym­na­si­er med cir­ka 100 stu­de­ran­de var. I gym­na­si­er­nas verk­sam­hets­kul­tur har väl­be­fin­nan­de och del­ak­tig­het va­rit när­va­ran­de re­dan länge men man vil­le yt­ter­li­ga­re för­stär­ka och ut­veck­la sa­ken ef­ter­som den bi­drar till att främ­ja stu­de­ran­de­nas en­ga­ge­mang för sina stu­di­er. En­ga­ge­mang för stu­di­er­na stö­der där­emot en väl­må­en­de och ak­tiv stu­di­e­ge­men­skap samt in­lär­ning. Där­för an­ställ­des en ge­men­sam gym­na­sie­coach för Lo­vi­i­san lu­kio och Lo­vi­sa Gym­na­si­um.

Jag bör­ja­de mitt ar­be­te som en viss­tids­an­ställd och pro­jekt­fi­nan­si­e­rad gym­na­sie­coach 15.9.2023. Jag är ut­bil­dad sam­hälls­pe­da­gog (YH) och fö­re min nu­va­ran­de an­ställ­ning har jag bland an­nat ar­be­tat som fri­tids­sek­re­te­ra­re, ser­vice­an­sva­rig för verk­stä­der samt in­di­vi­du­ell hand­le­da­re. Jag är 57 år gam­mal, så jag har sam­lat på mig en del ar­bet­ser­fa­ren­het, men skol­värl­den hade för­bli­vit re­la­tivt okänd för mig.

Stöd och handledning

Den unga be­hö­ver tid och rum att växa men sam­ti­digt ock­så stöd och hand­led­ning i an­svars­full verk­sam­het. I mitt ar­be­te som gym­na­sie­coach är jag en hand­le­dan­de vux­en till. Jag tyck­er att lä­rar­nas roll i stu­de­ran­dens en­ga­ge­mang i stu­di­er­na är myck­et be­ty­dan­de. De lä­ra­re som är upp­märk­sam­ma på lek­tio­ner­na kan gott upp­täcka i den ung­as be­te­en­de så­da­na drag som kan be­rät­ta att det finns be­hov av stöd. Om be­ho­vet av stö­det är så stort att det inte kan be­hand­las på ras­ten har lä­rar­na möj­lig­het att ut­nytt­ja mitt kun­nan­de i si­tu­a­tio­nen. Jag har ing­en un­der­vis­nings­skyl­dig­het så min tids­an­vänd­ning är fri­a­re än lä­rar­nas.

Ifall det fram­kom­mer att stu­de­ran­den har ut­ma­ning­ar med stu­die­gång­en kan jag stöd­ja stu­de­ran­den ut­gå­en­de från en kon­sul­ta­tion med lä­rar­na. Jag kan över­va­ka en­skil­da stu­de­ran­des prov och hjäl­pa dem sty­ra sin egen verk­sam­het vad gäl­ler upp­gif­ter som de lig­ger ef­ter med. Lä­rar­na har ock­så kun­nat styra ång­est­fyll­da stu­de­ran­de till mig för en prat­stund i aku­ta si­tu­a­tio­ner och på det sät­tet kun­nat mins­ka de­ras stress och il­la­må­en­de. I mina kon­tak­ter med stu­de­ran­de är det vik­tigt att jag iden­ti­fi­e­rar och be­dö­mer be­ho­vet av ser­vice­hand­led­ning (t.ex. häl­so­un­der­sök­ning­ar, men­tal- och miss­bru­kar­vår­den) och hän­vi­sar den unga vi­da­re till de nöd­vän­di­ga stöd­tjäns­ter­na inom elev­häl­san. Till den­na del har mitt ar­be­te verk­li­gen va­rit stöd med låg trös­kel.

Del av den generellt inriktade studerandevårdsgruppen

Ge­nast när jag in­led­de mitt ar­be­te ut­sågs jag till per­ma­nent med­lem i bå­da lä­ro­an­stal­ter­nas ge­ne­rellt in­rik­ta­de stu­de­ran­de­vårds­grup­per. Grup­per­na sam­man­trä­der re­gel­bun­det, så vi kun­de och kan för­verk­li­ga un­der läs­året fle­ra eve­ne­mang som ökar väl­be­fin­nan­det och ge­men­ska­pen. Te­man för eve­ne­mang­en föl­jer de te­man som styr­grup­pen för stu­de­ran­de­vår­den har lis­tat för var­je läs­år. Det här årets te­man är ökan­de av väl­be­fin­nan­det, främ­jan­de av psy­kisk häl­sa, ökan­de av emo­tio­nel­la och kom­mu­ni­ka­ti­va fär­dig­he­ter samt fö­re­byg­gan­de av mobb­ning.

Jag del­tar ock­så i ut­veck­lan­det av en verk­sam­hets­kul­tur som upp­munt­rar till ge­men­skap. Jag upp­le­ver att mitt sam­ar­be­te med lä­rar­na och stu­de­ran­de­vår­den hit­tills har va­rit gott och att vi har kom­plet­te­rat var­and­ras ar­be­te.

”Etkot”

I Lo­vi­i­san lu­kio ord­nas eve­ne­mang som ökar väl­be­fin­nan­det och ge­men­ska­pen i sam­band med så kal­la­de ”Et­kot”. ”Et­kot” är en re­pe­ti­tions­dag, som ord­nas i bör­jan av av­slut­nings­veck­an på pe­ri­o­den, där stu­de­ran­den har med stöd från lä­ra­ren möj­lig­het att kom­plet­te­ra ogjor­da upp­gif­ter i stu­di­e­av­snit­tet och upp­re­pa det som stu­de­ran­den har lärt sig ti­di­ga­re. ”Et­kot” in­leds med att bi­trä­dan­de rek­torn de­lar ut en nal­le till en stu­de­ran­de som lä­rar­na tyck­er har va­rit so­ci­al, ak­tiv och ta­git hän­syn till and­ra un­der pe­ri­o­den. Ef­ter att nal­len har de­lats ut bju­der stu­de­rande­kårs sty­rel­sen på fru­kost och där­ef­ter över­går man till funk­tio­nel­la verk­stä­der. I slu­tet av da­gen re­pe­te­rar stu­de­ran­de­na un­der lä­rar­nas led­ning och gör de ogjor­da upp­gif­ter­na i stu­di­e­av­snit­tet.

Funktionella workshoppar

Work­shop­par­na är funk­tio­nel­la och tar en lek­tion. Ibland ge­nom­förs work­shop­par­na som så kal­la­de blan­da­de grup­per, vil­ket in­ne­bär att stu­de­ran­de­na själ­va kan an­mä­la sig till den work­shopp de vill, ibland har man grup­per för ny­bör­ja­re, mel­li­sar och ab­i­tu­ri­en­ter. Den se­nas­te work­shop­pen hade te­mat ökan­de av väl­be­fin­nan­det och då ar­be­ta­de ny­bör­ja­re med Hy­vän mi­e­len treeni­vi­h­ko me­dan mel­li­sar­na och abi­na först tit­ta­de på vi­de­on On­nen­tai­dot (sv. lyck­o­kun­ska­per), be­kan­ta­de sig med fem veck­ors lyck­lig­hets­öv­ning­ar och dis­ku­te­ra­de till slut i små­grup­per om sitt eget liv ut­gå­en­de från frå­gor som fanns skriv­na på kort som hjäl­per en att fin­na sin inre styr­ka.

Välbefinnandekafé

Den se­nas­te skol­häl­so­en­kä­ten vi­sa­de att alla stu­de­ran­den i Lo­vi­sa inte äter fru­kost re­gel­bun­det. Man re­a­ge­ra­de på re­sul­ta­tet i bå­da gym­na­si­er­na ome­del­bart och grun­da­de väl­be­fin­nande­ka­fé­er för stu­de­ran­de­na. I väl­be­fin­nande­ka­fé­et ser­ve­rar jag stu­de­ran­den av­gifts­fri fru­kost en el­ler två gång­er i veck­an. Den van­li­ga fru­kost­duk­ning­en in­ne­hål­ler gröt, knäck­e­bröd med ost, saft, kaf­fe, te och ka­kao. Ibland ser­ve­ras sem­lor, toast, bul­lar och fruk­ter. Ef­ter­som bå­da gym­na­si­er­na är små är det möj­ligt att ge­nom­fö­ra ett väl­be­fin­nande­ka­fé utan stör­re pro­blem; i stör­re gym­na­si­er skul­le det­ta inte vara lika lätt att gö­ra.

Det är värt att be­ak­ta att brö­den mås­te vara fär­di­ga för att en jäk­tad stu­de­ran­de kan snap­pa åt sig ett bröd när hen skyn­dar sig till lek­tio­nen. Den stu­de­ran­de som kom­mer till väl­be­fin­nande­ka­fé­et i en lug­na­re takt har möj­lig­het att små­pra­ta med bå­de mig och and­ra stu­de­ran­de in­nan da­gen bör­jar. Till fru­kos­ten sam­las re­gel­bun­det 25–40 stu­de­ran­de, med and­ra or har väl­be­fin­nande­ka­fé­et fått ett gott mot­ta­gan­de bland stu­de­ran­de­na.

Sociala raster och håltimmar

Un­der ras­ter och hål­tim­mar har stu­de­ran­de­na möj­lig­het till so­ci­a­la ak­ti­vi­te­ter. Må­let är att mins­ka an­vänd­ning­en av mo­bi­ler och öka ge­men­sam­ma ak­ti­vi­te­ter. Att gö­ra sa­ker till­sam­mans för­stär­ker käns­lan att man hör till grup­pen. Det finns bland an­nat ping­is­bord, schack­brä­den, spel­kort, kors­ord och su­do­ku, mind­full­ness-färg­lägg­nings­upp­gif­ter, ge­men­sam­ma pus­sel, osv. Ibland ord­nar jag ock­så ras­ter med tema, till ex­em­pel kring jul­kort­spys­sel*.

Lärmiljöer och kvalitetskort

Gym­na­si­er­nas lär­mil­jö­er i Lo­vi­sa har ge­nom­förts på det sätt att de stö­der kol­la­bo­ra­tivt lä­ran­de. Ut­över de tra­di­tio­nel­la klass­rum­men kan stu­de­ran­de­na spri­da sig till bib­li­o­tek­s­lo­ka­ler, in­lär­nings­torg, au­lor el­ler rum för tyst ar­be­te. Lä­rar­na be­sö­ker des­sa lo­ka­ler och stö­der stu­die­gång­en för bå­de en­skil­da stu­de­ran­de och stu­de­ran­de­grup­per.

Stu­de­ran­de­na är med­vet­na om att de har rätt att på­ver­ka lär­mil­jö­er­nas funk­tio­na­li­tet och triv­sel. Till ex­em­pel ett öns­ke­mål om fil­tar in­för allt sva­la­re höst­da­gar kun­de jag för­verk­li­ga inom en vecka, och det be­höv­des inte peng­ar för det, en­dast god vil­ja från do­na­to­rer.

Mång­si­di­ga lär­mil­jö­er är bara en del av den hög­klas­sigt ge­nom­för­da gym­na­sie­ut­bild­ning­en. Un­der pro­jek­tet fun­de­ra­de lä­rar­na i bå­da gym­na­si­er­na till­sam­mans på and­ra kva­li­tets­ele­ment, och på ba­sis av det ar­be­tet upp­stod den förs­ta ver­sio­nen av kva­li­tets­kort. På kor­ten har man för­sökt att skri­va ner hörn­ste­nar­na i gym­na­sie­ut­bild­ning­ens kva­li­tet i Lo­vi­sa. Kor­ten ut­veck­las fort­fa­ran­de och me­ning­en är att de ska leva i ti­den.

Förbindelselänk utanför läroanstalten

Jag är en för­bin­del­se­länk ut­an­för lä­ro­an­stal­ten till ex­em­pel ge­nom mitt ar­be­te som sek­re­te­ra­re för den mång­pro­fes­sio­nel­la ar­bets­grup­pen No­pa­nen**. Jag in­tro­du­ce­rar ung­do­mar som vån­das över fri­ti­den i Na­vi­ga­torns, upp­sö­kan­de ung­dom­s­ar­be­tets och grund­läg­gan­de ung­dom­s­ar­be­tets ut­bud. Jag har ock­så möj­lig­het att lös­gö­ra mig till be­sök i lä­ro­an­stal­ter med så­da­na ung­do­mar och de­ras fa­mil­jer som över­vä­ger att byta lä­ro­an­stalt mitt un­der gym­na­sie­stu­di­er­na.

Avslutningsvis

En­ga­ge­mang­et för stu­di­er­na är en pro­cess som ut­for­mas un­der hela stu­die­gång­en. Ge­nom att för­stär­ka en­ga­ge­mang­et för stu­di­er­na kan man mins­ka av­bry­tan­de av stu­di­er och där­i­ge­nom ock­så mar­gi­na­li­se­ring. Un­der den ny­li­gen ut­vid­ga­de lä­ro­plik­ten fram­hävs yt­ter­li­ga­re be­ty­del­sen av det­ta ar­be­te.

Män­ni­skan vill bli sedd och hörd. Gym­na­sie­coachens ar­be­te och när­va­ro av­lägs­nar käns­lan av bråds­ka. Van­li­gen är jag den förs­ta på min ar­bets­plats och kan häl­sa ”god mor­gon” till syn­ner­li­gen många unga som bör­jar sin dag. Ock­så till dem som inte sö­ker sig till väl­be­fin­nande­ka­fé­et.

Som ex­emp­len ovan vi­sar, krävs det inte så märk­vär­di­ga eve­ne­mang för att öka väl­be­fin­nan­det. Fram­för allt räck­er det att man stan­nar upp vid frå­gan och tar de unga med. Lo­vi­i­san lu­kio och Lo­vi­sa Gym­na­si­um är vå­ra ung­do­mars stu­die­plat­ser och vi vux­na bara ar­be­tar där. För de unga.

Jul­kort­spys­sel*

Sam­fun­det för kre­a­tiv om­sorg, Si­skot ja Simot, ar­ran­ge­rar år­li­gen kam­pan­jen Jul­post till åld­ring­ar. I kam­pan­jen sam­lar man in jul­kort till äld­re per­so­ner inom hem­vård och bo­en­de­ser­vice. Lo­vi­i­san lu­kio och Lo­vi­sa Gym­na­si­um del­tog i kam­pan­jen, och un­der ras­ter och hål­tim­mar till­ver­ka­des mas­sor av jul­kort.

No­pa­nen**

No­pa­nen är en be­red­nings­grupp för styr­nings- och ser­vice­nät­ver­ket för unga (NOPA, ung­dom­sla­gen 9 §). På be­red­nings­grup­pens dis­tri­bu­tions­lis­ta finns näs­tan alla som ar­be­tar med barn och unga i Lo­vi­sa och Lapp­träsk, ock­så barn­skyd­det, för­sam­ling­en, in­vand­rar­ser­vicen, mm. Alla par­ter del­tar inte i var­je mö­te men in­tres­sent­grup­per­na in­for­me­ras i stor ut­sträck­ning om mö­ten och ären­den som be­hand­las. Ef­ter var­je mö­te dis­tri­bu­e­ras ock­så pro­me­mo­ri­or­na till alla in­tres­sent­grup­per. Grup­pen sam­las till mö­te var­an­nan må­nad. Grup­pens ord­fö­ran­de­skap är am­bu­le­ran­de, själv är jag grup­pens sek­re­te­ra­re. Jag har upp­levt att sam­ar­be­tet med oli­ka myn­dig­he­ter och and­ra tjäns­te­pro­du­cen­ter har va­rit nyt­tigt.

För att skri­va den­na ar­ti­kel sat­te jag mig in i Satu Ni­it­ty­lah­tis dok­tors­av­hand­ling (Tam­mer­fors uni­ver­si­tet, 27.8.2021) ”Mä olen sa­a­nut mah­dol­lisuu­den op­pia” – Opin­to­i­hin ki­innit­ty­mi­nen am­ma­til­lis­es­sa kou­lu­tuk­ses­sa.

Kir­si Kip­po­la
lu­ki­ocoach – gym­na­sie­coach
kir­si.kip­po­la@edu.lo­vi­i­sa.fi / 045 77319351

La­a­duk­ka­as­ti lu­ki­o­i­s­sa – Kva­li­tet i gym­na­si­etIn­spi­ra­atio­i­ta ja in­no­va­a­tio­i­ta la­a­tu­hank­keis­ta – in­spi­ra­tion och in­no­va­tion från kva­li­tets­pro­jek­ten28.10.2024