Lakeuden lukiot laatua lisäämässä

Toni Uusi­mäki

Ope­tus­vi­ran­o­mai­sil­la on kyky vauh­dit­taa oppi­lai­tos­ten ke­hit­tä­mis­työ­tä mää­räyk­sil­lään, jot­ka ken­täl­lä ote­taan va­ka­vas­ti. Ope­tus- ja kult­tu­ri­mi­nis­te­riö mää­rit­ti syk­syl­lä 2022 lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun­hal­lin­nal­le sekä sen joh­ta­mi­sel­le val­ta­kun­nal­li­set ja yh­den­suun­tai­set peri­aat­teet. Toi­meen tar­tut­tiin ri­va­kas­ti myös kuu­des­sa ete­lä­poh­ja­lai­ses­sa lu­ki­os­sa, jot­ka läh­ti­vät työs­tä­mään yh­teis­tä laa­tu­stra­te­gi­aa toi­min­tan­sa moni­puo­li­sek­si ke­hit­tä­mi­sek­si.

Kuva 1: 4L-lu­ki­oi­den oh­jaus­ryh­män Toni Uusi­mäki (vas.), han­ke­koor­di­naat­to­ri Vuok­ko Kir­si­lä, Riit­ta Mus­ta­jär­vi, Tar­ja Puro ja Mar­ko Timo val­mis­tau­tu­mas­sa me­di­a­ti­lai­suu­teen

Pai­kal­li­sen laa­tu­työn to­teut­ta­mi­sek­si Ala­jär­ven, Evi­jär­ven, Här­män, Kau­ha­van, Lap­pa­jär­ven ja Vim­pe­lin lu­ki­ot jär­jes­täy­tyi­vät jäl­leen te­hok­kaak­si ver­kos­tok­si. Oppi­lai­tos­ten kes­ki­näi­nen yh­teis­työ on hi­ou­tu­nut su­ju­vak­si usei­den hank­kei­den ja ope­tus­suun­ni­tel­ma­kier­ros­ten yh­tey­des­sä vuo­sien var­rel­la. Kes­ki­näi­nen luot­ta­mus ja hy­vät hen­ki­lö­suh­teet ovat avain­ase­mas­sa, kun ra­ken­ne­taan uut­ta tai kor­ja­taan van­haa.

Ete­lä-Poh­jan­maan la­keu­del­la ja Jär­vi­seu­dul­la toi­mi­vat oppi­lai­tok­set päät­ti­vät ha­kea laa­tu­stra­te­gi­a­työ­hön val­ti­on­a­vus­tus­ta Ope­tus­hal­li­tuk­sel­ta. Ha­ki­jak­si va­li­koi­tui 180 opis­ke­li­jan Kau­ha­van lu­kio. Kuu­den lu­ki­on Li­sää laa­tua la­keu­den lu­ki­oi­hin -han­ke (4L) sai OPH:lta noin 75 000 eu­ron avus­tuk­sen, jon­ka pääl­le kun­nat lait­toi­vat 10 pro­sent­tia oma­vas­tuu­o­suu­te­naan.

Avus­tuk­ses­ta mer­kit­tä­vä osa pää­tet­tiin käyt­tää oman laa­tu­koor­di­naat­to­rin palk­kaa­mi­seen ja tu­tor­o­pet­ta­jien palk­ki­o­hin. Ulko­puo­li­sen han­ke­toi­min­taan ja lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen pe­reh­ty­neen han­ke­koor­di­naat­to­rin pa­nos ar­vi­oi­tiin tär­ke­äk­si, kos­ka lu­ki­oi­den ar­jen kii­rei­syys ja laa­tu­stra­te­gi­a­työn tii­vis aika­tau­lu oli­si­vat kuor­mit­ta­neet lii­kaa lu­ki­oi­den ope­tus­hen­ki­lö­kun­taa. 4L-lu­ki­oi­den reh­to­reis­ta koot­tu oh­jaus­ryh­mä laa­ti kui­ten­kin kesä­kuus­sa 2023 tar­kan aika­tau­lu­tuk­sen hank­keen to­teut­ta­mi­sek­si.

Liik­keel­le­läh­tö kui­ten­kin myö­häs­tyi. Jul­ki­sen haku­pro­ses­sin kaut­ta va­lit­tu han­ke­koor­di­naat­to­ri il­moit­ti kesä­kuun 2023 lo­pus­sa yl­lät­tä­en, ett­ei hän ota­kaan teh­tä­vää vas­taan. Myös toi­nen po­ten­ti­aa­li­nen han­ke­työn­te­ki­jä kiel­täy­tyi teh­tä­väs­tä. 4L-lu­ki­oil­le oli­kin on­nen­pot­ku, kun elo­kuun lo­pus­sa saim­me laa­tu­koor­di­naat­to­rik­si KM, eri­tyis­o­pet­ta­ja Vuok­ko Kir­si­län Evi­jär­vel­tä. Hän tart­tui pi­kai­ses­ti toi­meen ja osoit­tau­tui hy­vin te­hok­kaak­si ja ai­kaan­saa­vak­si teh­tä­väs­sään.

Tutoropettajia lukioihin

Laa­tu­koor­di­naat­to­rin li­säk­si jo­kai­nen kuu­des­ta lu­ki­ois­ta va­lit­si laa­tu­työn ve­tä­jäk­si oppi­lai­tos­ta­sol­la tu­tor­o­pet­ta­jan. Tu­to­rit ta­pa­si­vat koor­di­naat­to­rin joh­dol­la sään­nöl­li­ses­ti. 4L-hank­keen oh­jaus­ryh­mä­nä toi­mi­vat oppi­lai­tos­ten reh­to­rit. Hank­keen koor­di­noin­ti ja ra­por­toin­ti oli­vat Kau­ha­van lu­ki­on vas­tuul­la.

Ope­tuk­sel­li­nen yh­teis­työ on ol­lut pe­rin­tei­ses­ti vah­vaa han­ke­lu­ki­ois­sa. Nyt opet­ta­jam­me hyö­tyi­vät aine­ryh­mä­yh­teis­työs­tä hank­keen yh­tey­des­sä to­teu­te­tuis­sa yh­tei­sis­sä kou­lu­tus­ti­lai­suuk­sis­sa. Pie­nis­sä lu­ki­ois­sa yk­sin ai­neen­o­pet­ta­ji­na toi­mi­vil­le ak­tii­vi­nen ver­kos­to an­taa jat­kos­sa hy­vät mah­dol­li­suu­det kol­le­gi­aa­li­seen yh­teis­työ­hön, to­te­aa Kau­ha­van lu­ki­on reh­to­ri Toni Uusi­mäki.

Vii­den kun­nan laa­tu­stra­te­gi­ois­sa nos­tet­tiin esil­le ope­tus­vi­ran­o­mais­ten pai­not­ta­mat nel­jä laa­tu­te­ki­jää: laa­du­kas op­pi­mi­nen, hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus, ke­hit­ty­vä toi­min­ta­kult­tuu­ri sekä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuus ja di­gi­ta­li­saa­tio.

Jo­kai­nen laa­tu­te­ki­jä ja­et­tiin ta­voit­tei­siin ja nii­den saa­vut­ta­mi­nen pe­rus­tuu kri­tee­rei­hin. Läh­tö­ti­lan­teen ar­vi­oin­tia var­ten jo­kai­nen lu­kio teki ky­se­lyn opet­ta­jil­le, opis­ke­li­joil­le ja huol­ta­jil­le. Ne an­toi­vat lu­ki­oi­den toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­seen ar­vo­kas­ta tie­toa ja nos­ti­vat esil­le myös laa­tu­työn puut­tei­ta, han­ke­koor­di­naat­to­ri Vuok­ko Kir­si­lä ker­too.

Suu­rin hyö­ty laa­tu­stra­te­gi­an te­os­ta koi­tuu lu­ki­oi­den opis­ke­li­joil­le ja nii­den opet­ta­jil­le.

Laa­tu­stra­te­gi­an poh­jal­ta lu­ki­ot ovat nos­ta­neet esiin kou­lu­koh­tai­sia ke­hit­tä­mis­koh­tei­ta seu­raa­val­le kah­del­le luku­vuo­del­le. Esi­mer­kik­si Lap­pa­jär­ven geo­lu­ki­os­sa näh­dään laa­tu­pro­ses­sin pe­rus­teel­la tär­ke­äk­si eri­tyis­o­pe­tuk­sen li­sää­mi­nen ja ke­hit­tä­mi­nen, ope­tuk­sen tuki­toi­mien edis­tä­mi­nen sekä oh­jeis­tuk­sen te­ke­mi­nen teko­älyn käyt­tä­mi­ses­tä niin opet­ta­jil­le kuin opis­ke­li­joil­le­kin, reh­to­ri Tar­ja Puro to­te­aa.

Heikoimmille lisätukea

Vaik­ka yh­tei­sen laa­tu­stra­te­gi­an ai­kaan­saa­mi­nen oli­kin alu­een lu­ki­oi­den tär­kein ta­voi­te, mer­kit­tä­väk­si pää­mää­räk­si nou­si myös toi­men­pi­tei­den ke­hit­tä­mi­nen hei­koim­min me­nes­ty­vien opis­ke­li­joi­den tu­ke­mi­sek­si. Ryh­män­oh­jaa­jien mah­dol­li­suut­ta opin­to­jen seu­raa­mi­seen vah­vis­tet­tiin laa­ti­mal­la kou­lu­jen Pri­mus-oh­jel­maan väli­leh­ti, jos­ta näh­dään hel­pos­ti ja koo­tus­ti opis­ke­li­joi­den suo­ri­tuk­set ja pois­sa­olot.

4L-han­ke­lu­ki­oi­den eri­tyis­o­pet­ta­jat ja opin­to-oh­jaa­jat ke­rä­si­vät toi­men­pi­teet eri­lai­siin op­pi­mi­sen on­gel­miin sekä eri­tyis­o­pet­ta­jia että ai­neen­o­pet­ta­jia var­ten. Pa­lau­tet­ta­via teh­tä­viä var­ten laa­dit­tiin vai­heit­tai­nen oh­jaus- ja tuki­sys­tee­mi, jos­sa on eri­lai­sia vai­hei­ta to­teut­ta­mis­päi­vä­mää­ri­neen. Jär­jes­tel­mäs­tä voi näh­dä sen, mikä teh­tä­vä on räs­tis­sä, ja mitä tuki­toi­men­pi­tei­tä opis­ke­li­ja on saa­nut teh­tä­vän suo­rit­ta­mi­sek­si.

Yh­des­sä 4L-lu­ki­ois­ta otet­tiin käyt­töön huo­li­tau­lu, jo­hon lu­ki­o­lai­nen voi ni­met­tö­mä­nä kir­ja­ta ylös ha­vait­se­mi­aan epä­koh­tia oppi­lai­tok­ses­saan. Avoin ja re­hel­li­nen pa­lau­te on tär­ke­ää lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun ke­hit­tä­mi­sen kan­nal­ta.

Li­sää laa­tua la­keu­den lu­ki­oi­hin -han­ke on­nis­tui ke­rää­mään te­hok­kaas­ti eri lu­ki­oi­den hy­viä käy­tän­tei­tä niin laa­duk­kaan op­pi­mi­sen, hy­vin­voin­nin ja osal­li­suu­den, toi­min­ta­kult­tuu­rin ke­hit­tä­mi­sen kuin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuu­den osal­ta. 4L-han­ke­lu­ki­ol­la on­kin nyt oiva mah­dol­li­suus tes­ta­ta muis­sa lu­ki­ois­sa hy­väk­si ha­vait­tu­ja mal­le­ja ja käy­tän­tö­jä omas­sa toi­min­nas­saan.

Kipinä uuteen hankkeeseen

Opet­ta­jien kol­le­gi­aa­li­sen yh­teis­työn li­sää­mi­nen aine­ryh­mit­täin on­nis­tui myös var­sin hy­vin. Osa aine­ryh­mis­tä ha­lu­aa ta­va­ta myös hank­keen päät­ty­mi­sen jäl­keen esi­mer­kik­si etä­yh­teyk­siä hyö­dyn­tä­en.
Ai­van jo­kai­nen alku­pe­räi­nen ta­voi­te ei to­teu­tu­nut. Tu­tor­o­pet­ta­jia ei saa­tu va­li­tuk­si kai­kis­ta aine­ryh­mis­tä, mikä hait­ta­si jos­sain mää­rin lin­ki­tys­tä opet­ta­ja­kun­taan ja aine­ryh­miin päin. Tu­tor­o­pet­ta­ja­puo­len ke­hit­tä­mi­nen on­kin yksi pai­no­pis­te­a­lu­eis­ta tu­le­vi­na vuo­si­na han­ke­lu­ki­oi­den laa­tu­työs­sä. Ke­hit­tä­mis­tä on myös kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jien si­tout­ta­mi­ses­sa laa­tu­työn sys­te­ma­tii­kan pa­ran­ta­mi­seen, vaik­ka kaik­kien lu­ki­oi­den laa­tu­stra­te­gi­at hy­väk­syt­tiin­kin kun­tien ja kau­pun­kien kou­lu­tus­lau­ta­kun­nis­sa ke­vään 2024 ai­ka­na.
4L-hank­keen työ­pro­ses­sin ajoit­tai­ses­ta rank­kuu­des­ta huo­li­mat­ta kaik­ki kuu­si lu­ki­o­ta nä­ki­vät laa­tu­työn jat­ka­mi­sen tär­ke­äk­si. Lu­ki­ot päät­ti­vät jo lop­pu­vuo­des­ta 2023 ha­kea op­pi­mi­sen tuen han­ket­ta, joka osit­tain jat­kai­si hy­vin käyn­nis­ty­nyt­tä laa­tu­pro­ses­sia.
Ope­tus­hal­li­tus an­toi­kin jou­lu­kuus­sa 2023 peli­mer­kit hank­keel­le, joka kan­taa luku­vuon­na 2024–2025 ni­meä La­keu­den lu­ki­oi­den op­pi­mi­sen tuen ke­hit­tä­mi­nen. Sen ai­ka­na li­sä­tään eri­tyis­o­pe­tus­re­surs­sia jo­kai­seen lu­ki­ois­ta, ke­hi­te­tään opet­ta­jien sa­man­aikaiso­pe­tus­ta ja yh­tei­söl­lis­tä opis­ke­lu­huol­toa sekä jär­jes­te­tään ai­na­kin suu­rem­mis­sa lu­ki­ois­sa luki­vai­keuk­sia ko­ke­vil­le eril­li­nen Lue-kurs­si.

Kuva 2: Li­sää laa­tua La­keu­den lu­ki­oi­hin -hank­keen logo.

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024