Toni Uusimäki
Opetusviranomaisilla on kyky vauhdittaa oppilaitosten kehittämistyötä määräyksillään, jotka kentällä otetaan vakavasti. Opetus- ja kultturiministeriö määritti syksyllä 2022 lukiokoulutuksen laadunhallinnalle sekä sen johtamiselle valtakunnalliset ja yhdensuuntaiset periaatteet. Toimeen tartuttiin rivakasti myös kuudessa eteläpohjalaisessa lukiossa, jotka lähtivät työstämään yhteistä laatustrategiaa toimintansa monipuoliseksi kehittämiseksi.
Kuva 1: 4L-lukioiden ohjausryhmän Toni Uusimäki (vas.), hankekoordinaattori Vuokko Kirsilä, Riitta Mustajärvi, Tarja Puro ja Marko Timo valmistautumassa mediatilaisuuteen
Paikallisen laatutyön toteuttamiseksi Alajärven, Evijärven, Härmän, Kauhavan, Lappajärven ja Vimpelin lukiot järjestäytyivät jälleen tehokkaaksi verkostoksi. Oppilaitosten keskinäinen yhteistyö on hioutunut sujuvaksi useiden hankkeiden ja opetussuunnitelmakierrosten yhteydessä vuosien varrella. Keskinäinen luottamus ja hyvät henkilösuhteet ovat avainasemassa, kun rakennetaan uutta tai korjataan vanhaa.
Etelä-Pohjanmaan lakeudella ja Järviseudulla toimivat oppilaitokset päättivät hakea laatustrategiatyöhön valtionavustusta Opetushallitukselta. Hakijaksi valikoitui 180 opiskelijan Kauhavan lukio. Kuuden lukion Lisää laatua lakeuden lukioihin -hanke (4L) sai OPH:lta noin 75 000 euron avustuksen, jonka päälle kunnat laittoivat 10 prosenttia omavastuuosuutenaan.
Avustuksesta merkittävä osa päätettiin käyttää oman laatukoordinaattorin palkkaamiseen ja tutoropettajien palkkiohin. Ulkopuolisen hanketoimintaan ja lukiokoulutukseen perehtyneen hankekoordinaattorin panos arvioitiin tärkeäksi, koska lukioiden arjen kiireisyys ja laatustrategiatyön tiivis aikataulu olisivat kuormittaneet liikaa lukioiden opetushenkilökuntaa. 4L-lukioiden rehtoreista koottu ohjausryhmä laati kuitenkin kesäkuussa 2023 tarkan aikataulutuksen hankkeen toteuttamiseksi.
Liikkeellelähtö kuitenkin myöhästyi. Julkisen hakuprosessin kautta valittu hankekoordinaattori ilmoitti kesäkuun 2023 lopussa yllättäen, ettei hän otakaan tehtävää vastaan. Myös toinen potentiaalinen hanketyöntekijä kieltäytyi tehtävästä. 4L-lukioille olikin onnenpotku, kun elokuun lopussa saimme laatukoordinaattoriksi KM, erityisopettaja Vuokko Kirsilän Evijärveltä. Hän tarttui pikaisesti toimeen ja osoittautui hyvin tehokkaaksi ja aikaansaavaksi tehtävässään.
Tutoropettajia lukioihin
Laatukoordinaattorin lisäksi jokainen kuudesta lukioista valitsi laatutyön vetäjäksi oppilaitostasolla tutoropettajan. Tutorit tapasivat koordinaattorin johdolla säännöllisesti. 4L-hankkeen ohjausryhmänä toimivat oppilaitosten rehtorit. Hankkeen koordinointi ja raportointi olivat Kauhavan lukion vastuulla.
Opetuksellinen yhteistyö on ollut perinteisesti vahvaa hankelukioissa. Nyt opettajamme hyötyivät aineryhmäyhteistyöstä hankkeen yhteydessä toteutetuissa yhteisissä koulutustilaisuuksissa. Pienissä lukioissa yksin aineenopettajina toimiville aktiivinen verkosto antaa jatkossa hyvät mahdollisuudet kollegiaaliseen yhteistyöhön, toteaa Kauhavan lukion rehtori Toni Uusimäki.
Viiden kunnan laatustrategioissa nostettiin esille opetusviranomaisten painottamat neljä laatutekijää: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toimintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus ja digitalisaatio.
Jokainen laatutekijä jaettiin tavoitteisiin ja niiden saavuttaminen perustuu kriteereihin. Lähtötilanteen arviointia varten jokainen lukio teki kyselyn opettajille, opiskelijoille ja huoltajille. Ne antoivat lukioiden toimintakulttuurin kehittämiseen arvokasta tietoa ja nostivat esille myös laatutyön puutteita, hankekoordinaattori Vuokko Kirsilä kertoo.
Suurin hyöty laatustrategian teosta koituu lukioiden opiskelijoille ja niiden opettajille.
Laatustrategian pohjalta lukiot ovat nostaneet esiin koulukohtaisia kehittämiskohteita seuraavalle kahdelle lukuvuodelle. Esimerkiksi Lappajärven geolukiossa nähdään laatuprosessin perusteella tärkeäksi erityisopetuksen lisääminen ja kehittäminen, opetuksen tukitoimien edistäminen sekä ohjeistuksen tekeminen tekoälyn käyttämisestä niin opettajille kuin opiskelijoillekin, rehtori Tarja Puro toteaa.
Heikoimmille lisätukea
Vaikka yhteisen laatustrategian aikaansaaminen olikin alueen lukioiden tärkein tavoite, merkittäväksi päämääräksi nousi myös toimenpiteiden kehittäminen heikoimmin menestyvien opiskelijoiden tukemiseksi. Ryhmänohjaajien mahdollisuutta opintojen seuraamiseen vahvistettiin laatimalla koulujen Primus-ohjelmaan välilehti, josta nähdään helposti ja kootusti opiskelijoiden suoritukset ja poissaolot.
4L-hankelukioiden erityisopettajat ja opinto-ohjaajat keräsivät toimenpiteet erilaisiin oppimisen ongelmiin sekä erityisopettajia että aineenopettajia varten. Palautettavia tehtäviä varten laadittiin vaiheittainen ohjaus- ja tukisysteemi, jossa on erilaisia vaiheita toteuttamispäivämäärineen. Järjestelmästä voi nähdä sen, mikä tehtävä on rästissä, ja mitä tukitoimenpiteitä opiskelija on saanut tehtävän suorittamiseksi.
Yhdessä 4L-lukioista otettiin käyttöön huolitaulu, johon lukiolainen voi nimettömänä kirjata ylös havaitsemiaan epäkohtia oppilaitoksessaan. Avoin ja rehellinen palaute on tärkeää lukiokoulutuksen laadun kehittämisen kannalta.
Lisää laatua lakeuden lukioihin -hanke onnistui keräämään tehokkaasti eri lukioiden hyviä käytänteitä niin laadukkaan oppimisen, hyvinvoinnin ja osallisuuden, toimintakulttuurin kehittämisen kuin lukiokoulutuksen saavutettavuuden osalta. 4L-hankelukiolla onkin nyt oiva mahdollisuus testata muissa lukioissa hyväksi havaittuja malleja ja käytäntöjä omassa toiminnassaan.
Kipinä uuteen hankkeeseen
Opettajien kollegiaalisen yhteistyön lisääminen aineryhmittäin onnistui myös varsin hyvin. Osa aineryhmistä haluaa tavata myös hankkeen päättymisen jälkeen esimerkiksi etäyhteyksiä hyödyntäen.
Aivan jokainen alkuperäinen tavoite ei toteutunut. Tutoropettajia ei saatu valituksi kaikista aineryhmistä, mikä haittasi jossain määrin linkitystä opettajakuntaan ja aineryhmiin päin. Tutoropettajapuolen kehittäminen onkin yksi painopistealueista tulevina vuosina hankelukioiden laatutyössä. Kehittämistä on myös koulutuksen järjestäjien sitouttamisessa laatutyön systematiikan parantamiseen, vaikka kaikkien lukioiden laatustrategiat hyväksyttiinkin kuntien ja kaupunkien koulutuslautakunnissa kevään 2024 aikana.
4L-hankkeen työprosessin ajoittaisesta rankkuudesta huolimatta kaikki kuusi lukiota näkivät laatutyön jatkamisen tärkeäksi. Lukiot päättivät jo loppuvuodesta 2023 hakea oppimisen tuen hanketta, joka osittain jatkaisi hyvin käynnistynyttä laatuprosessia.
Opetushallitus antoikin joulukuussa 2023 pelimerkit hankkeelle, joka kantaa lukuvuonna 2024–2025 nimeä Lakeuden lukioiden oppimisen tuen kehittäminen. Sen aikana lisätään erityisopetusresurssia jokaiseen lukioista, kehitetään opettajien samanaikaisopetusta ja yhteisöllistä opiskeluhuoltoa sekä järjestetään ainakin suuremmissa lukioissa lukivaikeuksia kokeville erillinen Lue-kurssi.
Kuva 2: Lisää laatua Lakeuden lukioihin -hankkeen logo.
Laadukkaasti lukioissa – Kvalitet i gymnasietInspiraatioita ja innovaatioita laatuhankkeista – inspiration och innovation från kvalitetsprojekten28.10.2024