Kirsi Kippola
Loviisan lukio ja Lovisa Gymnasium ovat pieniä ja elinvoimaisia lukioita, joissa kummassakin on noin 100 opiskelijaa. Lukioiden toimintakulttuurissa hyvinvointi ja osallisuus ovat olleet läsnä jo pitkään, mutta sitä tahdottiin entisestään vahvistaa ja kehittää, koska se edistää osaltaan opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihinsa. Opintoihin kiinnittyminen puolestaan tukee hyvinvoivaa ja aktiivista opiskeluyhteisöä sekä oppimista. Siispä Loviisan lukiolle ja Lovisa Gymnasiumille palkattiin yhteinen lukiocoach.
Aloitin työni määräaikaisena ja hankerahoitteisena lukiocoachina 15.08.2023. Olen koulutukseltani yhteisöpedagogi (AMK) ja työskennellyt ennen nykyistä pestiäni mm. vapaa-aikasihteerinä, työpajojen palveluvastaavana sekä yksilövalmentajana. Ikää minulla on 57 vuotta, joten työkokemusta on ehtinyt kertyä jonkin verran, mutta koulumaailma oli kuitenkin jäänyt suhteellisen tuntemattomaksi.
Tukea ja ohjausta
Nuori tarvitsee aikaa ja tilaa kasvaa, mutta samalla myös tukea ja ohjausta vastuulliseen toimintaan. Työssäni lukiocoachina olen yksi ohjaava aikuinen lisää. Mielestäni opettajien rooli opiskelijan opintoihin kiinnittymisessä on erittäin merkittävä. Opettajat, joilla on oppitunneilla tuntosarvet pystyssä, pystyvät hyvin havaitsemaan nuoren käyttäytymisessä sellaisia piirteitä, jotka saattavat kertoa tuen tarpeesta. Jos tuen tarve on laajempi, kuin välitunnin mittainen, on opettajilla mahdollisuus hyödyntää tilanteessa minun osaamistani. Minulla ei ole opetusvelvollisuutta, joten ajankäyttöni on väljempää kuin opettajilla.
Mikäli opiskelijalla ilmenee haasteita opintojen etenemisessä, voin olla osaltani tukemassa opiskelijaa opettajien konsultoinnin pohjalta. Pystyn valvomaan yksittäisten opiskelijoiden kokeita ja avustamaan oman toiminnan ohjauksessa rästitehtävien osalta. Opettajat ovat myös voineet ohjata ahdistuneen nuoren juttusilleni akuuteissa tilanteissa ja siten vähentää opiskelijoiden stressiä ja huonovointisuutta. Vuorovaikutustilanteissa opiskelijan kanssa minun on tärkeä tunnistaa ja arvioida palveluohjaustarve (esim. terveystarkastukset, päihde- ja MT-palvelut) ja jatko-ohjata nuori tarvittavien opiskeluhuollon tukipalvelujen piiriin. Näiltä osin toimintani on ollut todella matalan kynnyksen tukea.
Osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoryhmää
Minut nimettiin heti työni aluksi vakinaiseksi osaksi molempien oppilaitosten yhteisöllisiä opiskeluhuoltoryhmiä (YHR). Ryhmät kokoontuvat säännöllisesti, joten pääsimme ja pääsemme toteuttamaan lukuvuoden aikana useamman hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä lisäävän tapahtuman. Tapahtumien teemat noudattelevat Opiskeluhuollon ohjausryhmän kullekin lukuvuodelle listaamia teemoja. Tämän vuoden teemat ovat hyvinvoinnin lisääminen, mielenterveyden edistäminen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen lisääminen sekä kiusaamisen ehkäiseminen.
Olen myös mukana kehittämässä yhteisöllisyyteen kannustavaa toimintakulttuuria. Koen, että tähän astinen yhteistyöni opettajien ja opiskeluhuollon kanssa on ollut hyvää ja toistemme työtä täydentävää.
Etkot
Loviisan lukiossa hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä lisäävät tapahtumat järjestetään ns. ”Etkojen” yhteydessä. Etkot ovat päättöviikon alussa järjestettävä kertauspäivä, jossa opiskelijalla on, opettajien tukemana, mahdollisuus täydentää puuttuvia opintojakson tehtäviä ja kerrata aiemmin opittua. Etkojen aluksi apulaisrehtori jakaa nallen sellaiselle opiskelijalle, joka opettajien mielestä on ollut jakson aikana sosiaalinen, toiset huomioiva ja aktiivinen. Nallen jaon jälkeen opiskelijakunnan hallitus tarjoilee aamupalaa, jonka jälkeen siirrytään toiminnallisiin työpajoihin. Päivän päätteeksi opettajien johdolla kertausta ja opintojakson puuttuvien tehtävien tekemistä.
Toiminnalliset työpajat
Työpajat ovat yhden oppitunnin mittaisia ja toiminnallisia. Toisinaan työpajat toteutetaan ns. sekaryhminä, jolloin opiskelijat voivat itse ilmoittautua valitsemaansa työpajaan, toisinaan ne toteutetaan alkavien, jatkavien ja abien ryhmille. Viimeisin työpaja oli teemalla hyvinvoinnin lisääminen ja silloin alkavat opiskelijat työskentelivät Hyvän Mielen Treenivihon parissa ja jatkavat sekä abit katsoivat ensin Onnentaidot -videon, tutustuivat viiden viikon onnellisuusharjoitteisiin ja lopuksi pienryhmissä keskustelivat Voimauttavat kysymykset -korttien tarjoamien teemojen pohjalta omasta elämästään.
Hyvinvointikahvila
Viimeisin kouluterveyskysely osoitti, etteivät kaikki loviisalaiset opiskelijat syö aamupalaa säännöllisesti. Tulokseen reagoitiin kummassakin lukiossa välittömästi ja perustettiin opiskelijoille hyvinvointikahvilat. Hyvinvointikahvilassa tarjoilen opiskelijoille maksutonta aamupalaa kerran tai kaksi viikossa. Aamupalan peruskattaus sisältää puuroa, juustonäkkäriä, mehua, kahvia, teetä ja kaakaota. Toisinaan tarjolla on sämpylöitä, toasteja, pullaa, hedelmiä. Koska molemmat lukiot ovat pieniä, on hyvinvointikahvila mahdollista toteuttaa ilman sen suurempia ongelmia, isoimmissa lukioissa tämä ei olisi yhtä helposti toteutettavissa.
Huomion arvoista on, että leivät tulee olla valmiiksi tehtyjä, jotta kiireinen opiskelija voi napata sen mukaansa rientäessään oppitunnille. Rauhallisemmalla tahdilla saapuvalla opiskelijalla on hyvinvointikahvilassa mahdollisuus vaihtaa kuulumisia sekä minun, että toisten opiskelijoiden kanssa ennen päivän alkua. Aamupalalle kerääntyy säännöllisesti 25–40 opiskelijaa, eli Hyvinvointikahvila on saanut opiskelijoiden keskuudessa hyvän vastaanoton.
Yhteisölliset välitunnit ja hyppytunnit
Välituntien ja hyppytuntien aikana opiskelijoille on tarjolla yhteisöllistä tekemistä. Tavoitteena on vähentää kännykän käyttöä ja lisätä yhdessä tekemistä. Yhdessä tekeminen lujittaa porukkaan kuulumisen tunnetta. Tarjolla on mm. pingispöytiä, shakkilautoja, pelikortteja, ristisana- ja sudokutehtäviä, mindfullness -väritystehtäviä, yhteisöllisiä palapelejä, jne. Toisinaan järjestän myös teemallisia välitunteja, esimerkiksi joulukorttiaskartelun merkeissä*.
Oppimisympäristöt ja laatukortit
Loviisan lukioiden oppimisympäristöt on toteutettu siten, että ne tukevat yhteisöllistä oppimista. Perinteisten luokkatilojen lisäksi opiskelijat voivat hajaantua kirjastotiloihin, oppimistoreille, auloihin tai hiljaisen työn tiloihin. Opettajat jalkautuvat näihin tiloihin, tukien sekä yksittäisen opiskelijan, että opiskelijaryhmän opintojen etenemistä.
Opiskelijat ovat tietoisia siitä, että heillä on oikeus vaikuttaa oppimisympäristöjen toiminnallisuuteen ja viihtyvyyteen. Esimerkiksi yksittäisen toiveen torkkupeitoista viileneviä syyspäiviä varten pystyin toteuttamaan alle viikossa, eikä siihen tarvinnut rahaa, ainoastaan hyvää tahtoa lahjoittajien taholta.
Monipuoliset oppimisympäristöt ovat vain osa laadukkaasti toteutettua lukiokoulutusta. Hankkeen aikana molempien lukioiden opettajat pohtivat yhdessä muita laatuelementtejä ja sen työn pohjalta syntyi ensimmäinen versio laatukorteista. Korteissa on pyritty kirjoittamaan auki loviisalaisen lukiokoulutuksen laadun kulmakivet. Kortit kehittyvät yhä ja pyrkivät elämään ajassa.
Yhdyslenkki oppilaitoksen ulkopuolelle
Olen yhdyslenkki oppilaitoksen ulkopuolelle toimien esimerkiksi moniammatillisen Nopanen** -työryhmän sihteerinä. Tutustutan vapaa-aikaa kipuilevia nuoria ohjaamon, etsivän nuorisotyön ja perusnuorisotyön tarjontaan. Minulla on myös mahdollisuus irrottautua oppilaitosvierailuille niiden nuorten ja heidän perheidensä kanssa, jotka harkitsevat oppilaitoksen vaihtamista kesken lukio-opintojen.
Lopuksi
Opintoihin kiinnittyminen on koko opintojen ajan muovautuva prosessi. Vahvistamalla opintoihin kiinnittymistä voidaan vähentää opintojen keskeyttämistä ja sitä kautta myös syrjäytymistä. Nyt laajennetun oppivelvollisuuden aikana tämän työn merkitys korostuu entisestään.
Ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Lukiocoachin työ ja läsnäolo poistaa kiireen tuntua. Yleensä olen ensimmäisenä työpaikallani ja pysty toivottamaan ”Hyvää huomenta” hyvinkin monelle päiväänsä aloittavalle nuorelle. Myös niille, jotka eivät hakeudu Hyvinvointikahvilaan.
Kuten aiemmin esitetyt esimerkit kertovat, ei hyvinvoinnin lisääminen vaadi kovinkaan ihmeellisiä tapahtumia. Lähinnä seisahtumista asian äärelle ja nuorten mukaan ottamista. Loviisan lukio ja Lovisa Gymnasium ovat meidän nuorten opiskelupaikkoja ja me aikuiset olemme vain siellä töissä. Nuoria varten.
Joulukorttiaskartelu*
Luovan välittämisen yhteisö, Siskot ja Simot, järjestää vuosittain Joulupostia ikäihmisille -kampanjan. Kampanjassa kerätään joulukortteja kotihoidon ja asumispalvelujen ikääntyneille asukkaille. Loviisan lukio ja Lovisa Gymnasium osallistuivat kampanjaan ja välitunti- ja hyppytuntipuuhana askarreltiin runsaasti joulukortteja.
Nopanen**
Nopanen on Nuorten ohjaus- ja palveluverkoston (NOPA, nuorisolaki 9§) valmisteluryhmä. Valmisteluryhmän jakelulistalla ovat lähes kaikki lasten ja nuorten kanssa Loviisassa ja Lapinjärvellä työskentelevät, myös lastensuojelu, seurakunta, maahanmuutto, ym. Kaikki tahot eivät osallistu joka kokoukseen, mutta kokouksista ja käsiteltävistä asioista tiedotetaan laajasti sidosryhmille. Jokaisen kokouksen jälkeen myös kokousmuistiot jaetaan laajasti kaikille sidosryhmille. Ryhmä kokoontuu joka toinen kuukausi. Ryhmän puheenjohtajuus on kiertävä, itse toimin ryhmän sihteerinä. Olen kokenut yhteistyön eri viranomaisten ja muiden palvelutuottajien kanssa hyödyllisenä.
Tutustuin tämän artikkelin kirjoittamista varten Satu Niittylahden väitöskirjaan (Tampereen Yliopisto, 27.08.2021) ”Mä olen saanut mahdollisuuden oppia” – Opintoihin kiinnittyminen ammatillisessa koulutuksessa.
Kirsi Kippola
lukiocoach – gymnasiecoach
kirsi.kippola@edu.loviisa.fi / 045 77319351