Hyvinvointi lisää opintoihin kiinnittymistä, Loviisan lukio

Kir­si Kip­po­la

Lo­vii­san lu­kio ja Lo­vi­sa Gym­na­sium ovat pie­niä ja elin­voi­mai­sia lu­ki­oi­ta, jois­sa kum­mas­sa­kin on noin 100 opis­ke­li­jaa. Lu­ki­oi­den toi­min­ta­kult­tuu­ris­sa hy­vin­voin­ti ja osal­li­suus ovat ol­leet läs­nä jo pit­kään, mut­ta sitä tah­dot­tiin en­ti­ses­tään vah­vis­taa ja ke­hit­tää, kos­ka se edis­tää osal­taan opis­ke­li­joi­den kiin­nit­ty­mis­tä opin­toi­hin­sa. Opin­toi­hin kiin­nit­ty­mi­nen puo­les­taan tu­kee hy­vin­voi­vaa ja ak­tii­vis­ta opis­ke­lu­yh­tei­söä sekä op­pi­mis­ta. Siis­pä Lo­vii­san lu­ki­ol­le ja Lo­vi­sa Gym­na­siu­mil­le pal­kat­tiin yh­tei­nen lu­ki­o­co­ach.

Aloi­tin työ­ni mää­rä­ai­kai­se­na ja han­ke­ra­hoit­tei­se­na lu­ki­o­co­ac­hi­na 15.08.2023. Olen kou­lu­tuk­sel­ta­ni yh­tei­sö­pe­da­go­gi (AMK) ja työs­ken­nel­lyt en­nen ny­kyis­tä pes­ti­ä­ni mm. va­paa-aika­sih­tee­ri­nä, työ­pa­jo­jen pal­ve­lu­vas­taa­va­na sekä yk­si­lö­val­men­ta­ja­na. Ikää mi­nul­la on 57 vuot­ta, jo­ten työ­ko­ke­mus­ta on eh­ti­nyt ker­tyä jon­kin ver­ran, mut­ta kou­lu­maa­ilma oli kui­ten­kin jää­nyt suh­teel­li­sen tun­te­mat­to­mak­si.

Tukea ja ohjausta

Nuo­ri tar­vit­see ai­kaa ja ti­laa kas­vaa, mut­ta sa­mal­la myös tu­kea ja oh­jaus­ta vas­tuul­li­seen toi­min­taan. Työs­sä­ni lu­ki­o­co­ac­hi­na olen yksi oh­jaa­va ai­kui­nen li­sää. Mie­les­tä­ni opet­ta­jien roo­li opis­ke­li­jan opin­toi­hin kiin­nit­ty­mi­ses­sä on erit­täin mer­kit­tä­vä. Opet­ta­jat, joil­la on oppi­tun­neil­la tun­to­sar­vet pys­tys­sä, pys­ty­vät hy­vin ha­vait­se­maan nuo­ren käyt­täy­ty­mi­ses­sä sel­lai­sia piir­tei­tä, jot­ka saat­ta­vat ker­toa tuen tar­pees­ta. Jos tuen tar­ve on laa­jem­pi, kuin väli­tun­nin mit­tai­nen, on opet­ta­jil­la mah­dol­li­suus hyö­dyn­tää ti­lan­tees­sa mi­nun osaa­mis­ta­ni. Mi­nul­la ei ole ope­tus­vel­vol­li­suut­ta, jo­ten ajan­käyt­tö­ni on väl­jem­pää kuin opet­ta­jil­la.

Mi­kä­li opis­ke­li­jal­la il­me­nee haas­tei­ta opin­to­jen ete­ne­mi­ses­sä, voin olla osal­ta­ni tu­ke­mas­sa opis­ke­li­jaa opet­ta­jien kon­sul­toin­nin poh­jal­ta. Pys­tyn val­vo­maan yk­sit­täis­ten opis­ke­li­joi­den ko­kei­ta ja avus­ta­maan oman toi­min­nan oh­jauk­ses­sa räs­ti­teh­tä­vien osal­ta. Opet­ta­jat ovat myös voi­neet oh­ja­ta ah­dis­tu­neen nuo­ren jut­tu­sil­le­ni akuu­teis­sa ti­lan­teis­sa ja si­ten vä­hen­tää opis­ke­li­joi­den stres­siä ja huo­no­voin­ti­suut­ta. Vuo­ro­vai­ku­tus­ti­lan­teis­sa opis­ke­li­jan kans­sa mi­nun on tär­keä tun­nis­taa ja ar­vi­oi­da pal­ve­lu­oh­jaus­tar­ve (esim. ter­veys­tar­kas­tuk­set, päih­de- ja MT-pal­ve­lut) ja jat­ko-oh­ja­ta nuo­ri tar­vit­ta­vien opis­ke­lu­huol­lon tuki­pal­ve­lu­jen pii­riin. Näil­tä osin toi­min­ta­ni on ol­lut to­del­la ma­ta­lan kyn­nyk­sen tu­kea.

Osana yhteisöllistä opiskeluhuoltoryhmää

Mi­nut ni­met­tiin heti työ­ni aluk­si va­ki­nai­sek­si osak­si mo­lem­pien oppi­lai­tos­ten yh­tei­söl­li­siä opis­ke­lu­huol­to­ryh­miä (YHR). Ryh­mät ko­koon­tu­vat sään­nöl­li­ses­ti, jo­ten pää­sim­me ja pää­sem­me to­teut­ta­maan luku­vuo­den ai­ka­na use­am­man hy­vin­voin­tia ja yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­vän ta­pah­tu­man. Ta­pah­tu­mien tee­mat nou­dat­te­le­vat Opis­ke­lu­huol­lon oh­jaus­ryh­män kul­le­kin luku­vuo­del­le lis­taa­mia tee­mo­ja. Tä­män vuo­den tee­mat ovat hy­vin­voin­nin li­sää­mi­nen, mie­len­ter­vey­den edis­tä­mi­nen, tun­ne- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­jen li­sää­mi­nen sekä kiu­saa­mi­sen eh­käi­se­mi­nen.

Olen myös mu­ka­na ke­hit­tä­mäs­sä yh­tei­söl­li­syy­teen kan­nus­ta­vaa toi­min­ta­kult­tuu­ria. Koen, että tä­hän as­ti­nen yh­teis­työ­ni opet­ta­jien ja opis­ke­lu­huol­lon kans­sa on ol­lut hy­vää ja tois­tem­me työ­tä täy­den­tä­vää.

Etkot

Lo­vii­san lu­ki­os­sa hy­vin­voin­tia ja yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­vät ta­pah­tu­mat jär­jes­te­tään ns. ”Et­ko­jen” yh­tey­des­sä. Et­kot ovat päät­tö­vii­kon alus­sa jär­jes­tet­tä­vä ker­taus­päi­vä, jos­sa opis­ke­li­jal­la on, opet­ta­jien tu­ke­ma­na, mah­dol­li­suus täy­den­tää puut­tu­via opin­to­jak­son teh­tä­viä ja ker­ra­ta ai­em­min opit­tua. Et­ko­jen aluk­si apu­lais­reh­to­ri ja­kaa nal­len sel­lai­sel­le opis­ke­li­jal­le, joka opet­ta­jien mie­les­tä on ol­lut jak­son ai­ka­na so­si­aa­li­nen, toi­set huo­mi­oi­va ja ak­tii­vi­nen. Nal­len jaon jäl­keen opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus tar­joi­lee aamu­pa­laa, jon­ka jäl­keen siir­ry­tään toi­min­nal­li­siin työ­pa­joi­hin. Päi­vän päät­teek­si opet­ta­jien joh­dol­la ker­taus­ta ja opin­to­jak­son puut­tu­vien teh­tä­vien te­ke­mis­tä.

Toiminnalliset työpajat

Työ­pa­jat ovat yh­den oppi­tun­nin mit­tai­sia ja toi­min­nal­li­sia. Toi­si­naan työ­pa­jat to­teu­te­taan ns. seka­ryh­mi­nä, jol­loin opis­ke­li­jat voi­vat itse il­moit­tau­tua va­lit­se­maan­sa työ­pa­jaan, toi­si­naan ne to­teu­te­taan al­ka­vien, jat­ka­vien ja abien ryh­mil­le. Vii­mei­sin työ­paja oli tee­mal­la hy­vin­voin­nin li­sää­mi­nen ja sil­loin al­ka­vat opis­ke­li­jat työs­ken­te­li­vät Hy­vän Mie­len Tree­ni­vi­hon pa­ris­sa ja jat­ka­vat sekä abit kat­soi­vat en­sin On­nen­tai­dot -vi­de­on, tu­tus­tui­vat vii­den vii­kon on­nel­li­suus­har­joit­tei­siin ja lo­puk­si pien­ryh­mis­sä kes­kus­te­li­vat Voi­maut­ta­vat ky­sy­myk­set -kort­tien tar­jo­a­mien tee­mo­jen poh­jal­ta omas­ta elä­mäs­tään.

Hyvinvointikahvila

Vii­mei­sin kou­lu­ter­veys­ky­se­ly osoit­ti, ett­ei­vät kaik­ki lo­vii­sa­lai­set opis­ke­li­jat syö aamu­pa­laa sään­nöl­li­ses­ti. Tu­lok­seen re­a­goi­tiin kum­mas­sa­kin lu­ki­os­sa vä­lit­tö­mäs­ti ja pe­rus­tet­tiin opis­ke­li­joil­le hy­vin­voin­ti­kah­vi­lat. Hy­vin­voin­ti­kah­vi­las­sa tar­joi­len opis­ke­li­joil­le mak­su­ton­ta aamu­pa­laa ker­ran tai kak­si vii­kos­sa. Aamu­pa­lan pe­rus­kat­taus si­säl­tää puu­roa, juus­to­näk­kä­riä, me­hua, kah­via, tee­tä ja kaa­ka­o­ta. Toi­si­naan tar­jol­la on säm­py­löi­tä, to­as­te­ja, pul­laa, he­del­miä. Kos­ka mo­lem­mat lu­ki­ot ovat pie­niä, on hy­vin­voin­ti­kah­vi­la mah­dol­lis­ta to­teut­taa il­man sen suu­rem­pia on­gel­mia, isoim­mis­sa lu­ki­ois­sa tämä ei oli­si yhtä hel­pos­ti to­teu­tet­ta­vis­sa.

Huo­mi­on ar­vois­ta on, että lei­vät tu­lee olla val­miik­si teh­ty­jä, jot­ta kii­rei­nen opis­ke­li­ja voi na­pa­ta sen mu­kaan­sa rien­tä­es­sään oppi­tun­nil­le. Rau­hal­li­sem­mal­la tah­dil­la saa­pu­val­la opis­ke­li­jal­la on hy­vin­voin­ti­kah­vi­las­sa mah­dol­li­suus vaih­taa kuu­lu­mi­sia sekä mi­nun, että tois­ten opis­ke­li­joi­den kans­sa en­nen päi­vän al­kua. Aamu­pa­lal­le ke­rään­tyy sään­nöl­li­ses­ti 25–40 opis­ke­li­jaa, eli Hy­vin­voin­ti­kah­vi­la on saa­nut opis­ke­li­joi­den kes­kuu­des­sa hy­vän vas­taan­oton.

Yhteisölliset välitunnit ja hyppytunnit

Väli­tun­tien ja hyp­py­tun­tien ai­ka­na opis­ke­li­joil­le on tar­jol­la yh­tei­söl­lis­tä te­ke­mis­tä. Ta­voit­tee­na on vä­hen­tää kän­ny­kän käyt­töä ja li­sä­tä yh­des­sä te­ke­mis­tä. Yh­des­sä te­ke­mi­nen lu­jit­taa po­ruk­kaan kuu­lu­mi­sen tun­net­ta. Tar­jol­la on mm. pin­gis­pöy­tiä, shak­ki­lau­to­ja, peli­kort­te­ja, ris­ti­sana- ja su­do­ku­teh­tä­viä, mind­full­ness -vä­ri­tys­teh­tä­viä, yh­tei­söl­li­siä pala­pe­le­jä, jne. Toi­si­naan jär­jes­tän myös tee­mal­li­sia väli­tun­te­ja, esi­mer­kik­si jou­lu­kort­ti­as­kar­te­lun mer­keis­sä*.

Oppimisympäristöt ja laatukortit

Lo­vii­san lu­ki­oi­den op­pi­mis­ym­pä­ris­töt on to­teu­tet­tu si­ten, että ne tu­ke­vat yh­tei­söl­lis­tä op­pi­mis­ta. Pe­rin­teis­ten luok­ka­ti­lo­jen li­säk­si opis­ke­li­jat voi­vat ha­jaan­tua kir­jas­to­ti­loi­hin, op­pi­mis­to­reil­le, au­loi­hin tai hil­jai­sen työn ti­loi­hin. Opet­ta­jat jal­kau­tu­vat näi­hin ti­loi­hin, tu­kien sekä yk­sit­täi­sen opis­ke­li­jan, että opis­ke­li­ja­ryh­män opin­to­jen ete­ne­mis­tä.

Opis­ke­li­jat ovat tie­toi­sia sii­tä, että heil­lä on oi­keus vai­kut­taa op­pi­mis­ym­pä­ris­tö­jen toi­min­nal­li­suu­teen ja viih­ty­vyy­teen. Esi­mer­kik­si yk­sit­täi­sen toi­veen tork­ku­pei­tois­ta vii­le­ne­viä syys­päi­viä var­ten pys­tyin to­teut­ta­maan alle vii­kos­sa, eikä sii­hen tar­vin­nut ra­haa, ai­no­as­taan hy­vää tah­toa lah­joit­ta­jien ta­hol­ta.

Moni­puo­li­set op­pi­mis­ym­pä­ris­töt ovat vain osa laa­duk­kaas­ti to­teu­tet­tua lu­ki­o­kou­lu­tus­ta. Hank­keen ai­ka­na mo­lem­pien lu­ki­oi­den opet­ta­jat poh­ti­vat yh­des­sä mui­ta laa­tu­e­le­ment­te­jä ja sen työn poh­jal­ta syn­tyi en­sim­mäi­nen ver­sio laa­tu­kor­teis­ta. Kor­teis­sa on py­rit­ty kir­joit­ta­maan auki lo­vii­sa­lai­sen lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­dun kul­ma­ki­vet. Kor­tit ke­hit­ty­vät yhä ja pyr­ki­vät elä­mään ajas­sa.

Yhdyslenkki oppilaitoksen ulkopuolelle

Olen yh­dys­lenk­ki oppi­lai­tok­sen ulko­puo­lel­le toi­mien esi­mer­kik­si moni­am­ma­til­li­sen No­pa­nen** -työ­ryh­män sih­tee­ri­nä. Tu­tus­tu­tan va­paa-ai­kaa ki­pui­le­via nuo­ria oh­jaa­mon, et­si­vän nuo­ri­so­työn ja pe­rus­nuo­ri­so­työn tar­jon­taan. Mi­nul­la on myös mah­dol­li­suus ir­rot­tau­tua oppi­lai­tos­vie­rai­luil­le nii­den nuor­ten ja hei­dän per­hei­den­sä kans­sa, jot­ka har­kit­se­vat oppi­lai­tok­sen vaih­ta­mis­ta kes­ken lu­kio-opin­to­jen.

Lopuksi

Opin­toi­hin kiin­nit­ty­mi­nen on koko opin­to­jen ajan muo­vau­tu­va pro­ses­si. Vah­vis­ta­mal­la opin­toi­hin kiin­nit­ty­mis­tä voi­daan vä­hen­tää opin­to­jen kes­keyt­tä­mis­tä ja sitä kaut­ta myös syr­jäy­ty­mis­tä. Nyt laa­jen­ne­tun oppi­vel­vol­li­suu­den ai­ka­na tä­män työn mer­ki­tys ko­ros­tuu en­ti­ses­tään.

Ih­mi­nen ha­lu­aa tul­la näh­dyk­si ja kuul­luk­si. Lu­ki­o­co­ac­hin työ ja läs­nä­olo pois­taa kii­reen tun­tua. Yleen­sä olen en­sim­mäi­se­nä työ­pai­kal­la­ni ja pys­ty toi­vot­ta­maan ”Hy­vää huo­men­ta” hy­vin­kin mo­nel­le päi­vään­sä aloit­ta­val­le nuo­rel­le. Myös niil­le, jot­ka ei­vät ha­keu­du Hy­vin­voin­ti­kah­vi­laan.

Ku­ten ai­em­min esi­te­tyt esi­mer­kit ker­to­vat, ei hy­vin­voin­nin li­sää­mi­nen vaa­di ko­vin­kaan ih­meel­li­siä ta­pah­tu­mia. Lä­hin­nä sei­sah­tu­mis­ta asi­an ää­rel­le ja nuor­ten mu­kaan ot­ta­mis­ta. Lo­vii­san lu­kio ja Lo­vi­sa Gym­na­sium ovat mei­dän nuor­ten opis­ke­lu­paik­ko­ja ja me ai­kui­set olem­me vain siel­lä töis­sä. Nuo­ria var­ten.

Jou­lu­kort­ti­as­kar­te­lu*
Luo­van vä­lit­tä­mi­sen yh­tei­sö, Sis­kot ja Si­mot, jär­jes­tää vuo­sit­tain Jou­lu­pos­tia ikä­ih­mi­sil­le -kam­pan­jan. Kam­pan­jas­sa ke­rä­tään jou­lu­kort­te­ja koti­hoi­don ja asu­mis­pal­ve­lu­jen ikään­ty­neil­le asuk­kail­le. Lo­vii­san lu­kio ja Lo­vi­sa Gym­na­sium osal­lis­tui­vat kam­pan­jaan ja väli­tun­ti- ja hyp­py­tun­ti­puu­hana as­kar­rel­tiin run­saas­ti jou­lu­kort­te­ja.

No­pa­nen**
No­pa­nen on Nuor­ten oh­jaus- ja pal­ve­lu­ver­kos­ton (NOPA, nuo­ri­so­laki 9§) val­mis­te­lu­ryh­mä. Val­mis­te­lu­ryh­män ja­ke­lu­lis­tal­la ovat lä­hes kaik­ki las­ten ja nuor­ten kans­sa Lo­vii­sas­sa ja La­pin­jär­vel­lä työs­ken­te­le­vät, myös las­ten­suo­je­lu, seu­ra­kun­ta, maa­han­muut­to, ym. Kaik­ki ta­hot ei­vät osal­lis­tu joka ko­kouk­seen, mut­ta ko­kouk­sis­ta ja kä­si­tel­tä­vis­tä asi­ois­ta tie­do­te­taan laa­jas­ti si­dos­ryh­mil­le. Jo­kai­sen ko­kouk­sen jäl­keen myös ko­kous­muis­ti­ot ja­e­taan laa­jas­ti kai­kil­le si­dos­ryh­mil­le. Ryh­mä ko­koon­tuu joka toi­nen kuu­kau­si. Ryh­män pu­heen­joh­ta­juus on kier­tä­vä, itse toi­min ryh­män sih­tee­ri­nä. Olen ko­ke­nut yh­teis­työn eri vi­ran­o­mais­ten ja mui­den pal­ve­lu­tuot­ta­jien kans­sa hyö­dyl­li­se­nä.

Tu­tus­tuin tä­män ar­tik­ke­lin kir­joit­ta­mis­ta var­ten Satu Niit­ty­lah­den väi­tös­kir­jaan (Tam­pe­reen Yli­o­pis­to, 27.08.2021) ”Mä olen saa­nut mah­dol­li­suu­den op­pia” – Opin­toi­hin kiin­nit­ty­mi­nen am­ma­til­li­ses­sa kou­lu­tuk­ses­sa.

Kir­si Kip­po­la
lu­ki­o­co­ach – gym­na­sie­co­ach
kir­si.kip­po­la@edu.lo­vii­sa.fi / 045 77319351

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024