Laadukkaasti Vihdin lukiossa

Tuu­la Ha­pu­lah­ti

Laa­duk­kaas­ti Vih­din lu­ki­os­sa, La­Vi­lu, oli luon­te­va jat­ko Yh­tei­söl­li­sen opis­ke­lu­huol­lon ke­hit­tä­mis­hank­keel­le, jota to­teu­tet­tiin Vih­din lu­ki­os­sa ke­vääl­lä 2023. Vih­din lu­ki­on mää­rä­tie­toi­nen työs­ken­te­ly koh­ti yh­tei­söl­li­syy­den ja osal­li­suu­den li­sään­ty­mis­tä ja vah­vis­ta­mis­ta sai luon­te­van jat­ko­ajan Lu­ki­on laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­oh­jel­man (lisä­haku 2023) kaut­ta. 

La­Vi­lun kes­kei­set ta­voit­teet ja toi­min­ta­mal­lit, jot­ka täs­sä ar­tik­ke­lis­sa esit­te­lem­me, ovat syn­ty­neet opis­ke­li­joil­le teh­ty­jen hy­vin­voin­tiin ja osal­li­suu­teen liit­ty­vien ky­se­ly­jen ja niis­tä saa­miem­me vas­taus­ten poh­jal­ta. Li­säk­si nii­den syn­ty­mi­seen on vai­kut­ta­nut Vih­din lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma­työ­hön liit­ty­vä lähi­his­to­ria. Vih­din lu­kio on Vih­din kun­nan ai­noa lu­kio, jos­sa on n. 550 opis­ke­li­jaa.

1. Luokkakokousmalli osallisuuden varmistamiseen

Vih­din lu­ki­on opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta ja sitä kaut­ta hy­vin­voin­tia vah­vis­taak­sem­me otim­me hank­keen ai­ka­na käyt­töön luok­ka­ko­kous­mal­lin kai­kil­la vuo­si­ta­soil­la. Mal­li täh­tää opis­ke­li­joi­den osal­li­suu­den li­sää­mi­seen lu­ki­on toi­min­nan suun­nit­te­lus­sa ja to­teut­ta­mi­ses­sa. Luok­ka­ko­kous­mal­li on Vih­din lu­ki­on vuo­si­kel­lon ra­ken­teis­sa. Mal­lin käyt­töön­oton yh­tey­des­sä myös opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen toi­min­taa uu­dis­tet­tiin koh­ti osal­li­suu­den li­sää­mis­tä ja vah­vis­ta­mis­ta sekä sa­mal­la var­mis­tet­tiin yh­teen­so­pi­vuus luok­ka­ko­kous­mal­lin ta­voit­tei­den kans­sa.

Luok­ka­ko­kous on tii­viis­ti yh­tey­des­sä opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen toi­min­taan ja sitä kaut­ta osa tie­dol­la joh­ta­mi­sen ko­ko­nai­suut­ta opis­ke­li­ja­kun­taa kos­ke­vis­sa asi­ois­sa. Luok­ka­ko­kous­mal­lil­la var­mis­te­taan se, että kai­kil­la opis­ke­li­joil­la on mah­dol­li­suus tuo­da aja­tuk­sen­sa ja mie­li­pi­teen­sä sekä mah­dol­li­set aloit­teet esiin omas­sa tu­tus­sa ryh­mäs­sä ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­os­sa, ja ryh­mien pu­heen­joh­ta­jat vie­vät esiin nous­seet asi­at eteen­päin opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sel­le. Luok­ka­ko­kous­ten ja opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen vä­lis­tä yh­teyt­tä py­ri­tään vah­vis­ta­maan tar­jo­a­mal­la luok­ka­ko­kouk­sis­sa va­li­tuil­le ryh­mien pu­heen­joh­ta­jil­le paik­kaa opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­ses­sa. 

Kuva 1: Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen oh­jeis­tus ryh­män­oh­jaus­ryh­män pu­heen­joh­ta­jan va­lit­se­mi­sek­si. Kuva: Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen pj. And­re­as Di­mit­ri­ou

Kuva 2: Luok­ka­ko­kous, val­mis­tau­tu­mi­nen yleis­ko­kouk­seen  Kuva: Opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen pj. And­re­as Di­mit­ri­ou

Luok­ka­ko­kouk­sen ja tätä kaut­ta myös opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen uu­del­leen jär­jes­täy­ty­mi­sen myö­tä Vih­din lu­ki­oon pe­rus­tet­tiin opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen yh­tey­teen toi­min­nal­li­set tii­mit, joi­den toi­min­taan jo­kai­sel­la lu­ki­on opis­ke­li­jal­la on mah­dol­li­suus ot­taa osaa. Syk­syl­lä 2024 tii­mei­hin kut­sut­tiin il­moit­tau­tu­maan en­nen opis­ke­li­ja­kun­nan yleis­ko­kous­ta ja tii­mien jär­jes­täy­ty­mi­nen al­koi tuos­ta ti­lai­suu­des­ta. Tii­mien teh­tä­vä­nä on or­ga­ni­soi­da opis­ke­li­ja­kun­nan yh­teis­tä toi­min­taa, ku­ten tee­ma­päi­viä, kil­pai­lu­ja ja muu­ta yh­teis­työ­tä hen­ki­lö­kun­nan kans­sa. 

Kuva 3: Opis­ke­li­ja­kun­nan yleis­ko­kous 3.10.2024, ää­nes­tys käyn­nis­sä.  Kuva: Pyry Kor­te­lai­nen

2. Digitaalisesti hyödynnettävät materiaalit

HY­VIN­VOIN­NIN TU­EK­SI -SI­VUS­TO ITSE­OH­JAU­TU­VAAN TIE­DON HA­KE­MI­SEEN

Yh­tei­söl­li­syy­den ja osal­li­suu­den vah­vis­ta­mi­sen tär­ke­ä­nä sivu­tuot­tee­na syn­tyy hy­vin­voin­tia. Sen li­säk­si lu­ki­o­lai­sen elä­mäs­sä on hy­vin­voin­nin osa-alu­ei­ta, jot­ka ei­vät suo­ra­nai­ses­ti lii­ty lu­ki­on ar­keen, mut­ta vai­kut­ta­vat opis­ke­li­jan koko­nais­val­tai­seen hy­vin­voin­tiin ja sitä kaut­ta opin­nois­ta suo­riu­tu­mi­seen. Ne ovat asi­oi­ta, jot­ka saat­ta­vat nuo­ren elä­mäs­sä nous­ta hy­vin­kin mer­kit­tä­vään ase­maan hy­vin­voin­tia vah­vis­ta­en tai hei­ken­tä­en. Vih­din lu­ki­os­sa opis­ke­lu­huol­lon pal­ve­lut ovat opis­ke­li­jal­le aina tar­jol­la, ja nii­tä käy­te­tään ak­tii­vi­ses­ti. On kui­ten­kin ti­lan­tei­ta, jois­sa opis­ke­li­ja ei en­sim­mäi­se­nä läh­den rat­ko­maan asi­aan­sa esim. ku­raat­to­rin tai ter­vey­den­hoi­ta­jan kans­sa, vaan hän ha­lu­aa en­sin it­se­oh­jau­tu­en poh­tia ti­lan­net­taan ja ha­kea lisä­tie­toa sii­hen liit­ty­en. Ha­lu­sim­me li­sä­tä ja vah­vis­taa opis­ke­li­joi­den osal­li­suut­ta omaan hy­vin­voin­tiin liit­ty­en. Hy­vin­voin­nin tu­ek­si -si­vus­to oh­jaa nuo­ren tie­don­ha­kua omaan ti­lan­tee­seen liit­ty­en ja tar­jo­aa mah­dol­li­ses­ti uut­ta näkö­kul­maa tai apua miel­tä as­kar­rut­ta­vaan asi­aan luo­tet­ta­val­la ta­val­la. 

Syk­syl­lä 2023 Vih­din lu­ki­on yh­tei­sö­koor­di­naat­to­ri to­teut­ti yh­teis­työs­sä sil­loi­sen so­si­o­no­mi­o­pis­ke­li­jan kans­sa ns. hy­vin­voin­ti­ky­se­lyn Vih­din lu­ki­on opis­ke­li­joil­le. Ky­syim­me, mit­kä hy­vin­voin­tiin liit­ty­vät asi­at hei­tä omas­sa ar­jes­sa poh­di­tut­ta­vat ja mis­tä he läh­te­vät ha­ke­maan lisä­tie­toa. Ole­tuk­se­na oli, että nuo­ret me­ne­vät en­sin net­tiin, ja sik­si yl­lä­tyim­me, kun enem­mis­tö vas­taa­jis­ta ker­toi kes­kus­te­le­van­sa ai­hees­ta en­sim­mäi­se­nä huol­ta­jien­sa kans­sa. Seu­raa­vak­si eni­ten nuo­ret ha­ki­vat tie­toa ne­tis­tä ja kol­man­nel­la si­jal­la oli­vat ka­ve­rit. Haas­tat­te­lim­me myös muu­ta­maa opis­ke­li­jaa ly­hy­es­ti ky­sy­en näi­tä sa­mo­ja asi­oi­ta, vas­tauk­sia tar­ken­ta­en. Haas­tat­te­lu­jen pe­rus­teel­la pys­tyim­me vah­vis­ta­maan ky­se­lys­sä esiin nous­seet asi­at. 

Ke­rää­miem­me tie­to­jen poh­jal­ta laa­dim­me koon­nin aihe­pii­reis­tä, jot­ka opis­ke­li­jam­me nos­ti­vat esiin. Sen jäl­keen aloim­me ke­rä­tä tur­val­li­sia ja luo­tet­ta­via in­ter­net­si­vus­to­ja, joi­den tie­däm­me tuot­ta­van oi­ke­aa tie­toa ko. aihe­pii­rei­hin liit­ty­en. Yh­te­nä kri­tee­ri­nä oli, että va­lit­tu si­vus­to päi­vit­tyy sään­nöl­li­ses­ti ja siel­tä löy­ty­vä tie­to on ajan­ta­sais­ta. 

Syn­tyi Hy­vin­voin­nin tu­ek­si -si­vus­to , joka pää­tet­tiin koo­ta Vih­din lu­ki­on koti­si­vul­le. Si­vus­ton ko­ko­a­mi­ses­ta ja sen vie­mi­ses­tä koti­si­vuil­le vas­ta­si han­ke­vas­taa­va­na toi­mi­nut yh­tei­sö­koor­di­naat­to­ri. Sekä pa­pe­ri­ses­sa että säh­köi­ses­sä opin­to-op­paas­sa on link­ki täl­le si­vus­tol­le. Pa­pe­ri­ses­ta löy­tyy myös qr-koo­di. Si­vus­ton toi­mi­vuut­ta ja käyt­tö­ko­ke­mus­ta tes­ta­sim­me opis­ke­li­joi­den kans­sa eri ti­lan­teis­sa ja han­ke­vas­taa­va muok­ka­si si­vus­ton tek­ni­siä ja si­säl­löl­li­siä omi­nai­suuk­sia saa­man­sa pa­laut­teen kaut­ta. Vih­din lu­ki­on opis­ke­lu­huol­to­ryh­mä sekä eri si­dos­ryh­mät an­toi­vat myös pa­laut­teen­sa, joka on otet­tu huo­mi­oon ke­hit­tä­mis­teh­tä­väs­sä. Vih­din kun­nan opis­ke­lu­huol­lon oh­jaus­ryh­mä on tu­tus­tu­nut si­vus­toon ja link­kiä on ja­et­tu kun­nan muil­le­kin toi­mi­joil­le. 

Hy­vin­voin­nin tu­ek­si -si­vus­to toi­mii pait­si opis­ke­li­joi­den, myös huol­ta­jien ja kou­lun hen­ki­lö­kun­nan link­ki­pank­ki­na oi­ke­an ja tur­val­li­sen tie­don pa­riin ti­lan­teis­sa, jois­sa nuor­ten kans­sa kes­kus­tel­ta­es­sa nou­see esiin nuo­ren hy­vin­voin­tia haas­ta­via tai mie­ti­tyt­tä­viä asi­oi­ta. 

Kuva 4: Hy­vin­voin­nin tu­ek­si  Kuva: Tuu­la Ha­pu­lah­ti

2.1. Oppimisen tueksi -materiaali

Opis­ke­li­joi­den koko­nais­val­tai­sen hy­vin­voin­nin yksi pe­rus­kivi on op­pi­mi­nen. Hy­vin­voin­ti­ky­se­lys­sä op­pi­mi­seen liit­ty­vät ky­sy­myk­set ja haas­teet nou­si­vat esiin. En­sim­mäi­nen päät­tö­viik­ko uu­te­na ko­ke­muk­se­na mo­ni­ne ko­kei­neen ja aika­tau­lu­tuk­si­neen tuot­taa aina jän­ni­tys­tä ja haas­tei­ta en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joi­den. Lu­ki­o­vuo­sien var­rel­le mah­tuu mui­ta­kin ti­lan­tei­ta, jot­ka haas­ta­vat hy­vin­voin­tia ja opin­nois­ta suo­riu­tu­mis­ta. Ope­tuk­sen yh­tey­des­sä on pal­jon­kin oh­jaus­ta oppi­aine­koh­tai­ses­ti tai ylei­ses­ti näi­hin ti­lan­tei­siin. Myös eri ta­pah­tu­mis­sa asi­oi­ta ker­ra­taan ja käy­dään opis­ke­li­joi­den kans­sa läpi. Tuen vah­vis­ta­mi­sek­si pää­dyim­me sii­hen, että tu­em­me opis­ke­li­joi­den itse­oh­jau­tu­vaa tie­don ha­ke­mis­ta myös täs­sä asi­as­sa.

La­Vi­lu -hank­keen ai­ka­na psy­ko­lo­gi­an opet­ta­jam­me läh­ti laa­ti­maan ai­em­min tuot­ta­maan­sa ma­te­ri­aa­liin poh­jau­tu­en Op­pi­mi­sen tu­ek­si -ko­ko­nai­suut­ta, jon­ka tar­koi­tuk­se­na on tuot­taa tie­toa ja oh­jeis­tus­ta haas­te­paik­koi­hin liit­ty­en. Ma­te­ri­aa­li on koot­tu lu­kio-opis­ke­li­jan tar­pei­siin ja sen esit­tä­mi­nen on suun­ni­tel­tu ensi­si­jai­ses­ti di­gi­taa­li­ses­sa muo­dos­sa esi­tet­tä­väk­si. Tek­ni­set työ­ka­lut ma­te­ri­aa­lin ja­ka­mi­seen ovat lu­ki­on in­fotv:t sekä Vih­din lu­ki­on ins­tag­ram-tili.

Kuva 5: Koon­ti­tau­luk­ko / aika­tau­lu

Kuva 6: Kuva­esi­merk­ki Op­pi­mi­sen tu­ek­si -ma­te­ri­aa­lis­ta

3. Laadukkaan oppimisen edellytysten parantaminen: integroidut opintojaksot

Lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teet 2019 oh­jaa tar­jo­a­maan opis­ke­li­joil­le oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viä opin­to­jak­so­ja. Vih­din lu­ki­on opis­ke­li­joil­ta oli nous­sut esiin eri ky­se­lyis­sä (mm. kou­lu­ter­veys­ky­se­ly ja abi-ky­se­ly) sel­keä tar­ve vä­hen­tää eri oppi­ai­nei­den pääl­lek­käi­siä si­säl­tö­jä ja sa­mal­la pääl­lek­käis­tä työ­mää­rää. Ha­lu­sim­me huo­mi­oi­da opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tiin liit­ty­vän pa­laut­teen ja läh­teä ide­oi­maan oppi­aine­ra­jat ylit­tä­viä opin­to­jak­so­ja.

La­Vi­lu -hank­kee­seen il­moit­tau­tui pi­lot­ti­ryh­mä, joka läh­ti te­ke­mään tätä työ­tä omiin oppi­ai­nei­siin liit­ty­en. Mu­kaan tul­leil­la opet­ta­jil­la oli jo alus­ta­via suun­ni­tel­mia, joi­den poh­jal­ta oli mie­le­käs­tä ja in­nos­ta­vaa läh­teä liik­keel­le. Lop­pu­tu­lok­se­na syn­tyi kak­si opin­to­jak­soa. In­teg­roi­tu opin­to­jak­so on maan­tie­det­tä ja his­to­ri­aa yh­dis­tä­vä val­ta­kun­nal­li­nen va­lin­nai­nen opin­to­jak­so. Toi­nen on kou­lu­koh­tai­nen va­lin­nai­nen opin­to­jak­so, joka yh­dis­tää elä­män­kat­so­mus­tie­don ja us­kon­non, yh­teis­kun­ta­opin, fi­lo­so­fi­an, psy­ko­lo­gi­an, ter­veys­tie­don, maan­tie­teen ja his­to­ri­an näkö­kul­mia. 

Nämä opin­to­jak­sot on pi­lo­toi­tu ja ar­vi­oi­tu hank­keen ai­ka­na sekä niis­tä ke­rät­ty opis­ke­li­ja­pa­lau­te on kä­si­tel­ty ja huo­mi­oi­tu. 

Kuva 7: La­Vi­lu in­teg­roi­dut opin­to­jak­sot -pro­ses­si, Kuva: Kris­ta Kos­ke­lo

3.1 Toimintamallin luominen oppiainerajojen ylittämiselle

Oppi­aine­ra­jo­jen ylit­tä­mi­sel­lä py­rim­me oppi­aine­koh­tais­ten opin­to­jak­so­jen li­säk­si luo­maan ylei­sen ta­son toi­min­ta­mal­lin, joka on so­vel­let­ta­vis­sa eri oppi­ai­nei­siin. Ta­voit­tee­na oli mal­lin­taa työs­ken­te­lyn eri vai­hei­ta nos­ta­en esiin ha­vain­to­ja suun­nit­te­luun, ajan­käyt­töön, to­teu­tus­ta­paan ja ar­vi­oin­tiin liit­ty­en. Toi­min­ta­mal­lin nä­ky­väk­si te­ke­mi­nen ja auki pu­hu­mi­nen muun ope­tus­hen­ki­lös­tön kans­sa yh­tei­sis­sä kou­lu­tus­päi­vis­sä in­nos­ti mu­kaan uu­sia opet­ta­jia suun­nit­te­le­maan oppi­aine­ra­jo­jen ylit­tä­mis­tä.

Oppi­aine­ra­jat ylit­tä­vän opin­to­jak­son suun­nit­te­lu läh­tee yh­teis­ten si­säl­tö­jen ja ta­voit­tei­den tun­nis­ta­mi­ses­ta. Uu­den opin­to­jak­son ensi­si­jai­se­na ta­voit­tee­na on tuo­da opis­ke­li­joil­le laa­ja-alai­sen osaa­mi­sen lisä­ar­voa ja ke­ven­tää työ­taak­kaa muun mu­as­sa yh­tei­sil­lä kurs­si­töil­lä, teh­tä­vil­lä ja vie­rai­luil­la.

3.2. Havaintoja suunnitteluun, ajankäyttöön, toteutustapaan ja arviointiin liittyen

Maan­tie­teen ja his­to­ri­an yh­dis­tet­ty val­ta­kun­nal­li­nen va­lin­nai­nen opin­to­jak­so to­teu­tet­tiin ke­vääl­lä 2024 ja eri oppi­ai­nei­ta yh­dis­te­le­vä kou­lu­koh­tai­nen va­lin­nai­nen opin­to­jak­so sa­ma­na syk­sy­nä. Hank­keen tar­jo­a­mat re­surs­sit mah­dol­lis­ti­vat oppi­ai­nei­den yh­teis­ten si­säl­tö­jen kar­toit­ta­mi­sen ja pe­da­go­gi­sen suun­nit­te­lun en­nen opin­to­jak­soa. Tämä mah­dol­li­suus tar­jo­si opet­ta­jil­le uu­sia aja­tuk­sia ja toi lisä­ar­voa omaan työ­hön. Toi­saal­ta ajan löy­tä­mi­nen yh­tei­seen suun­nit­te­luun oli opin­to­jak­son ai­ka­na haas­ta­vaa. Kah­den ole­mas­sa ole­van opin­to­jak­son yh­dis­tä­mi­nen osoit­tau­tui haas­ta­vak­si lu­ki­on opin­to­jak­so­tar­jot­ti­men ja opis­ke­li­joi­den opin­to­jak­so­va­lin­to­jen te­ke­mi­sen

Kir­joit­ta­jat: Tuu­la Ha­pu­lah­ti, han­ke­vas­taa­va. Yh­tei­sö­koor­di­naat­to­ri, Yh­tei­sö­pe­da­go­gi YAMK 

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024