Tuula Hapulahti
Laadukkaasti Vihdin lukiossa, LaVilu, oli luonteva jatko Yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämishankkeelle, jota toteutettiin Vihdin lukiossa keväällä 2023. Vihdin lukion määrätietoinen työskentely kohti yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääntymistä ja vahvistamista sai luontevan jatkoajan Lukion laatu- ja saavutettavuusohjelman (lisähaku 2023) kautta.
LaVilun keskeiset tavoitteet ja toimintamallit, jotka tässä artikkelissa esittelemme, ovat syntyneet opiskelijoille tehtyjen hyvinvointiin ja osallisuuteen liittyvien kyselyjen ja niistä saamiemme vastausten pohjalta. Lisäksi niiden syntymiseen on vaikuttanut Vihdin lukion opetussuunnitelmatyöhön liittyvä lähihistoria. Vihdin lukio on Vihdin kunnan ainoa lukio, jossa on n. 550 opiskelijaa.
1. Luokkakokousmalli osallisuuden varmistamiseen
Vihdin lukion opiskelijoiden osallisuutta ja sitä kautta hyvinvointia vahvistaaksemme otimme hankkeen aikana käyttöön luokkakokousmallin kaikilla vuositasoilla. Malli tähtää opiskelijoiden osallisuuden lisäämiseen lukion toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Luokkakokousmalli on Vihdin lukion vuosikellon rakenteissa. Mallin käyttöönoton yhteydessä myös opiskelijakunnan hallituksen toimintaa uudistettiin kohti osallisuuden lisäämistä ja vahvistamista sekä samalla varmistettiin yhteensopivuus luokkakokousmallin tavoitteiden kanssa.
Luokkakokous on tiiviisti yhteydessä opiskelijakunnan hallituksen toimintaan ja sitä kautta osa tiedolla johtamisen kokonaisuutta opiskelijakuntaa koskevissa asioissa. Luokkakokousmallilla varmistetaan se, että kaikilla opiskelijoilla on mahdollisuus tuoda ajatuksensa ja mielipiteensä sekä mahdolliset aloitteet esiin omassa tutussa ryhmässä ryhmänohjaustuokiossa, ja ryhmien puheenjohtajat vievät esiin nousseet asiat eteenpäin opiskelijakunnan hallitukselle. Luokkakokousten ja opiskelijakunnan hallituksen välistä yhteyttä pyritään vahvistamaan tarjoamalla luokkakokouksissa valituille ryhmien puheenjohtajille paikkaa opiskelijakunnan hallituksessa.
Kuva 1: Opiskelijakunnan hallituksen ohjeistus ryhmänohjausryhmän puheenjohtajan valitsemiseksi. Kuva: Opiskelijakunnan hallituksen pj. Andreas Dimitriou
Kuva 2: Luokkakokous, valmistautuminen yleiskokoukseen Kuva: Opiskelijakunnan hallituksen pj. Andreas Dimitriou
Luokkakokouksen ja tätä kautta myös opiskelijakunnan hallituksen uudelleen järjestäytymisen myötä Vihdin lukioon perustettiin opiskelijakunnan hallituksen yhteyteen toiminnalliset tiimit, joiden toimintaan jokaisella lukion opiskelijalla on mahdollisuus ottaa osaa. Syksyllä 2024 tiimeihin kutsuttiin ilmoittautumaan ennen opiskelijakunnan yleiskokousta ja tiimien järjestäytyminen alkoi tuosta tilaisuudesta. Tiimien tehtävänä on organisoida opiskelijakunnan yhteistä toimintaa, kuten teemapäiviä, kilpailuja ja muuta yhteistyötä henkilökunnan kanssa.
Kuva 3: Opiskelijakunnan yleiskokous 3.10.2024, äänestys käynnissä. Kuva: Pyry Kortelainen
2. Digitaalisesti hyödynnettävät materiaalit
HYVINVOINNIN TUEKSI -SIVUSTO ITSEOHJAUTUVAAN TIEDON HAKEMISEEN
Yhteisöllisyyden ja osallisuuden vahvistamisen tärkeänä sivutuotteena syntyy hyvinvointia. Sen lisäksi lukiolaisen elämässä on hyvinvoinnin osa-alueita, jotka eivät suoranaisesti liity lukion arkeen, mutta vaikuttavat opiskelijan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja sitä kautta opinnoista suoriutumiseen. Ne ovat asioita, jotka saattavat nuoren elämässä nousta hyvinkin merkittävään asemaan hyvinvointia vahvistaen tai heikentäen. Vihdin lukiossa opiskeluhuollon palvelut ovat opiskelijalle aina tarjolla, ja niitä käytetään aktiivisesti. On kuitenkin tilanteita, joissa opiskelija ei ensimmäisenä lähden ratkomaan asiaansa esim. kuraattorin tai terveydenhoitajan kanssa, vaan hän haluaa ensin itseohjautuen pohtia tilannettaan ja hakea lisätietoa siihen liittyen. Halusimme lisätä ja vahvistaa opiskelijoiden osallisuutta omaan hyvinvointiin liittyen. Hyvinvoinnin tueksi -sivusto ohjaa nuoren tiedonhakua omaan tilanteeseen liittyen ja tarjoaa mahdollisesti uutta näkökulmaa tai apua mieltä askarruttavaan asiaan luotettavalla tavalla.
Syksyllä 2023 Vihdin lukion yhteisökoordinaattori toteutti yhteistyössä silloisen sosionomiopiskelijan kanssa ns. hyvinvointikyselyn Vihdin lukion opiskelijoille. Kysyimme, mitkä hyvinvointiin liittyvät asiat heitä omassa arjessa pohdituttavat ja mistä he lähtevät hakemaan lisätietoa. Oletuksena oli, että nuoret menevät ensin nettiin, ja siksi yllätyimme, kun enemmistö vastaajista kertoi keskustelevansa aiheesta ensimmäisenä huoltajiensa kanssa. Seuraavaksi eniten nuoret hakivat tietoa netistä ja kolmannella sijalla olivat kaverit. Haastattelimme myös muutamaa opiskelijaa lyhyesti kysyen näitä samoja asioita, vastauksia tarkentaen. Haastattelujen perusteella pystyimme vahvistamaan kyselyssä esiin nousseet asiat.
Keräämiemme tietojen pohjalta laadimme koonnin aihepiireistä, jotka opiskelijamme nostivat esiin. Sen jälkeen aloimme kerätä turvallisia ja luotettavia internetsivustoja, joiden tiedämme tuottavan oikeaa tietoa ko. aihepiireihin liittyen. Yhtenä kriteerinä oli, että valittu sivusto päivittyy säännöllisesti ja sieltä löytyvä tieto on ajantasaista.
Syntyi Hyvinvoinnin tueksi -sivusto , joka päätettiin koota Vihdin lukion kotisivulle. Sivuston kokoamisesta ja sen viemisestä kotisivuille vastasi hankevastaavana toiminut yhteisökoordinaattori. Sekä paperisessa että sähköisessä opinto-oppaassa on linkki tälle sivustolle. Paperisesta löytyy myös qr-koodi. Sivuston toimivuutta ja käyttökokemusta testasimme opiskelijoiden kanssa eri tilanteissa ja hankevastaava muokkasi sivuston teknisiä ja sisällöllisiä ominaisuuksia saamansa palautteen kautta. Vihdin lukion opiskeluhuoltoryhmä sekä eri sidosryhmät antoivat myös palautteensa, joka on otettu huomioon kehittämistehtävässä. Vihdin kunnan opiskeluhuollon ohjausryhmä on tutustunut sivustoon ja linkkiä on jaettu kunnan muillekin toimijoille.
Hyvinvoinnin tueksi -sivusto toimii paitsi opiskelijoiden, myös huoltajien ja koulun henkilökunnan linkkipankkina oikean ja turvallisen tiedon pariin tilanteissa, joissa nuorten kanssa keskusteltaessa nousee esiin nuoren hyvinvointia haastavia tai mietityttäviä asioita.
Kuva 4: Hyvinvoinnin tueksi Kuva: Tuula Hapulahti
2.1. Oppimisen tueksi -materiaali
Opiskelijoiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin yksi peruskivi on oppiminen. Hyvinvointikyselyssä oppimiseen liittyvät kysymykset ja haasteet nousivat esiin. Ensimmäinen päättöviikko uutena kokemuksena monine kokeineen ja aikataulutuksineen tuottaa aina jännitystä ja haasteita ensimmäisen vuoden opiskelijoiden. Lukiovuosien varrelle mahtuu muitakin tilanteita, jotka haastavat hyvinvointia ja opinnoista suoriutumista. Opetuksen yhteydessä on paljonkin ohjausta oppiainekohtaisesti tai yleisesti näihin tilanteisiin. Myös eri tapahtumissa asioita kerrataan ja käydään opiskelijoiden kanssa läpi. Tuen vahvistamiseksi päädyimme siihen, että tuemme opiskelijoiden itseohjautuvaa tiedon hakemista myös tässä asiassa.
LaVilu -hankkeen aikana psykologian opettajamme lähti laatimaan aiemmin tuottamaansa materiaaliin pohjautuen Oppimisen tueksi -kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa ja ohjeistusta haastepaikkoihin liittyen. Materiaali on koottu lukio-opiskelijan tarpeisiin ja sen esittäminen on suunniteltu ensisijaisesti digitaalisessa muodossa esitettäväksi. Tekniset työkalut materiaalin jakamiseen ovat lukion infotv:t sekä Vihdin lukion instagram-tili.
Kuva 5: Koontitaulukko / aikataulu
Kuva 6: Kuvaesimerkki Oppimisen tueksi -materiaalista
3. Laadukkaan oppimisen edellytysten parantaminen: integroidut opintojaksot
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 ohjaa tarjoamaan opiskelijoille oppiainerajat ylittäviä opintojaksoja. Vihdin lukion opiskelijoilta oli noussut esiin eri kyselyissä (mm. kouluterveyskysely ja abi-kysely) selkeä tarve vähentää eri oppiaineiden päällekkäisiä sisältöjä ja samalla päällekkäistä työmäärää. Halusimme huomioida opiskelijoiden hyvinvointiin liittyvän palautteen ja lähteä ideoimaan oppiainerajat ylittäviä opintojaksoja.
LaVilu -hankkeeseen ilmoittautui pilottiryhmä, joka lähti tekemään tätä työtä omiin oppiaineisiin liittyen. Mukaan tulleilla opettajilla oli jo alustavia suunnitelmia, joiden pohjalta oli mielekästä ja innostavaa lähteä liikkeelle. Lopputuloksena syntyi kaksi opintojaksoa. Integroitu opintojakso on maantiedettä ja historiaa yhdistävä valtakunnallinen valinnainen opintojakso. Toinen on koulukohtainen valinnainen opintojakso, joka yhdistää elämänkatsomustiedon ja uskonnon, yhteiskuntaopin, filosofian, psykologian, terveystiedon, maantieteen ja historian näkökulmia.
Nämä opintojaksot on pilotoitu ja arvioitu hankkeen aikana sekä niistä kerätty opiskelijapalaute on käsitelty ja huomioitu.
Kuva 7: LaVilu integroidut opintojaksot -prosessi, Kuva: Krista Koskelo
3.1 Toimintamallin luominen oppiainerajojen ylittämiselle
Oppiainerajojen ylittämisellä pyrimme oppiainekohtaisten opintojaksojen lisäksi luomaan yleisen tason toimintamallin, joka on sovellettavissa eri oppiaineisiin. Tavoitteena oli mallintaa työskentelyn eri vaiheita nostaen esiin havaintoja suunnitteluun, ajankäyttöön, toteutustapaan ja arviointiin liittyen. Toimintamallin näkyväksi tekeminen ja auki puhuminen muun opetushenkilöstön kanssa yhteisissä koulutuspäivissä innosti mukaan uusia opettajia suunnittelemaan oppiainerajojen ylittämistä.
Oppiainerajat ylittävän opintojakson suunnittelu lähtee yhteisten sisältöjen ja tavoitteiden tunnistamisesta. Uuden opintojakson ensisijaisena tavoitteena on tuoda opiskelijoille laaja-alaisen osaamisen lisäarvoa ja keventää työtaakkaa muun muassa yhteisillä kurssitöillä, tehtävillä ja vierailuilla.
3.2. Havaintoja suunnitteluun, ajankäyttöön, toteutustapaan ja arviointiin liittyen
Maantieteen ja historian yhdistetty valtakunnallinen valinnainen opintojakso toteutettiin keväällä 2024 ja eri oppiaineita yhdistelevä koulukohtainen valinnainen opintojakso samana syksynä. Hankkeen tarjoamat resurssit mahdollistivat oppiaineiden yhteisten sisältöjen kartoittamisen ja pedagogisen suunnittelun ennen opintojaksoa. Tämä mahdollisuus tarjosi opettajille uusia ajatuksia ja toi lisäarvoa omaan työhön. Toisaalta ajan löytäminen yhteiseen suunnitteluun oli opintojakson aikana haastavaa. Kahden olemassa olevan opintojakson yhdistäminen osoittautui haastavaksi lukion opintojaksotarjottimen ja opiskelijoiden opintojaksovalintojen tekemisen
Kirjoittajat: Tuula Hapulahti, hankevastaava. Yhteisökoordinaattori, Yhteisöpedagogi YAMK
- yhdessä LaVilu -työryhmän kanssa:
- Krista Koskelo, maantieteen ja biologian lehtori
- Anna Heinonen, uskonnon ja historian lehtori
- Timo Kinnunen, yhteiskuntaopin ja historian opettaja
- Tiina-Maria Päivänsalo, psykologian lehtori