Laadulla aurinkoa arkeen, Naantalin lukio

Ter­hi Ar­vo­nen, Hen­nii­na Hen­tu­la, Pet­te­ri Hy­vö­nen ja Sei­ja Ran­ta

Naan­ta­lin lu­ki­on ke­hi­tys­han­ke Laa­dul­la au­rin­koa ar­keen kes­kit­tyy ope­tuk­sen laa­dun pa­ran­ta­mi­seen ja opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­nin tu­ke­mi­seen konk­reet­ti­sin toi­men­pi­tein.  Ta­voit­tee­na on tuo­da yk­si­löl­li­nen op­pi­mi­nen osak­si ar­kea ja oh­ja­ta opet­ta­jia omak­su­maan uu­sia pe­da­go­gi­sia kei­no­ja tu­ke­maan opis­ke­li­joi­den yk­si­löl­lis­ten ta­voit­tei­den to­teut­ta­mis­ta ja si­ten lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen saa­vu­tet­ta­vuut­ta kai­kil­le opis­ke­li­joil­le läh­tö­ta­sos­ta riip­pu­mat­ta. Oppi­vel­vol­li­suu­den tuo­mat muu­tok­set opet­ta­jan työs­sä ym­mär­re­tään mah­dol­li­suu­te­na kir­kas­taa omaa opet­ta­ja­i­den­ti­teet­tiä ja ke­hit­tää omaa osaa­mis­ta.

Use­at opet­ta­jat ovat eri­lai­sis­sa hank­keis­sa ke­hit­tä­neet toi­min­ta­ta­po­ja ja ide­oi­ta ope­tuk­sen yk­si­löl­lis­tä­mi­seen. Työ­ka­lu­ja ja ide­oi­ta on ja­et­tu sekä opet­ta­jil­le että opis­ke­li­joil­le. 

Esi­merk­ke­jä kiel­ten­o­pet­ta­jien tuot­ta­mis­ta ide­ois­ta (Pet­te­ri Hy­vö­nen, Hen­na-Mari Koi­vu­mäki, So­fia Öh­man)

Teko­älyn käyt­tö ope­tuk­ses­sa: 

Teko­älyä hyö­dyn­ne­tään kie­len op­pi­mi­sen tu­ke­na. Opis­ke­li­joi­ta kan­nus­te­taan käyt­tä­mään teko­älyä mm. sa­nas­ton laa­jen­ta­mi­seen, di­a­lo­gin har­joit­te­luun ja teks­tien tar­kis­ta­mi­seen. Li­säk­si teko­älyn avul­la tar­jo­taan apua moni­kie­lis­ten teh­tä­vän­an­to­jen ym­mär­tä­mi­ses­sä ja opis­ke­li­joi­den oma­eh­toi­ses­sa kir­joit­ta­mi­sen har­joit­te­lus­sa.

Teko­älyn käy­tös­tä on luo­tu huo­neen­tau­lut hel­pot­ta­maan opis­ke­li­joi­den teko­älyn käyt­töä.

Esi­merk­ki huo­neen­tau­lus­ta.

Huo­neen­tau­luis­sa ker­ro­taan mm. tie­to­suo­jas­ta ja teko­älyn eet­ti­ses­tä käy­tös­tä ja ne si­säl­tä­vät myös esi­merk­ki­ko­men­to­ja teko­ä­lyl­le:

Auk­ko­teh­tä­vä teks­tis­tä:

Sanaston opiskelua

Teko­älyn li­säk­si kiel­ten­op­pi­mi­sen pe­rin­tei­sis­tä me­ne­tel­mis­tä on luo­tu lis­tat muis­tut­ta­maan ja te­hos­ta­maan kiel­ten­o­pis­ke­lua. Alla ole­vis­ta on teh­ty ju­lis­teet ja ne on tu­los­tet­tu ja lai­tet­tu luok­kien sei­nil­le.

Sa­nas­ton opis­ke­lun vin­kit:

Käy­tän­nön vink­ke­jä sana­ko­kee­seen opis­ke­luun:

Laa­duk­kaas­ti lu­ki­ois­sa – Kva­li­tet i gym­na­sietIns­pi­raa­ti­oi­ta ja in­no­vaa­ti­oi­ta laa­tu­hank­keis­ta – ins­pi­ra­ti­on och in­no­va­ti­on från kva­li­tetsp­ro­jek­ten28.10.2024