Terhi Arvonen, Henniina Hentula, Petteri Hyvönen ja Seija Ranta
Naantalin lukion kehityshanke Laadulla aurinkoa arkeen keskittyy opetuksen laadun parantamiseen ja opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen konkreettisin toimenpitein. Tavoitteena on tuoda yksilöllinen oppiminen osaksi arkea ja ohjata opettajia omaksumaan uusia pedagogisia keinoja tukemaan opiskelijoiden yksilöllisten tavoitteiden toteuttamista ja siten lukiokoulutuksen saavutettavuutta kaikille opiskelijoille lähtötasosta riippumatta. Oppivelvollisuuden tuomat muutokset opettajan työssä ymmärretään mahdollisuutena kirkastaa omaa opettajaidentiteettiä ja kehittää omaa osaamista.
Useat opettajat ovat erilaisissa hankkeissa kehittäneet toimintatapoja ja ideoita opetuksen yksilöllistämiseen. Työkaluja ja ideoita on jaettu sekä opettajille että opiskelijoille.
Esimerkkejä kieltenopettajien tuottamista ideoista (Petteri Hyvönen, Henna-Mari Koivumäki, Sofia Öhman)
Tekoälyn käyttö opetuksessa:
Tekoälyä hyödynnetään kielen oppimisen tukena. Opiskelijoita kannustetaan käyttämään tekoälyä mm. sanaston laajentamiseen, dialogin harjoitteluun ja tekstien tarkistamiseen. Lisäksi tekoälyn avulla tarjotaan apua monikielisten tehtävänantojen ymmärtämisessä ja opiskelijoiden omaehtoisessa kirjoittamisen harjoittelussa.
Tekoälyn käytöstä on luotu huoneentaulut helpottamaan opiskelijoiden tekoälyn käyttöä.
Huoneentauluissa kerrotaan mm. tietosuojasta ja tekoälyn eettisestä käytöstä ja ne sisältävät myös esimerkkikomentoja tekoälylle:
- Haluaisin keskustella saksaksi vapaa-ajasta. Olen A2-tasoinen saksan opiskelija. Esitä minulle kysymyksiä saksaksi, jotta voimme keskustella aiheesta.
- Kerro englanniksi synonyymejä sanalle a house ja suomenna ne.
- Tahtoisin harjoitella ruotsin verbitaivutusta. Voitko auttaa minua?
- Olet ravintolan HR-päällikkö. Tehtäväsi on haastatella minua tarjoilijan tehtävään. Pidä kysymykset lyhyinä ja auta minua tarvittaessa vastaamaan syvällisemmin tarkentavilla kysymyksillä. Käydään kysymykset läpi yksi kerrallaan. Käydään keskustelu saksaksi.
- Miten opin parhaiten ruotsin kielen. Äidinkieleni on suomi. → vastauksen jälkeen kysy tarkentavia kysymyksiä esim. → Anna esimerkkejä kohdasta 5 jne.
Aukkotehtävä tekstistä:
- Kirjoita teksti ruotsiksi vapaa-ajan vietosta. Pelaan jääkiekkoa. → vastauksen jälkeen: → Tehdään tekstistä aukkoharjoitus. Poista tekstistä adjektiivit ja lisää niiden tilalle aukko, jossa kerrotaan suomeksi, mikä adjektiivi puuttuu.
- AB harjoitus
- Luodaan keskusteluharjoitus vapaa-ajan vietosta ruotsiksi. Harjoituksessa kaksi henkilöä keskustelee aiheesta niin, että toisella on aina mallivastaus suomeksi. Tarkoituksena on, että puhujat vaihtavat vuoroja siinä, kumpi puhuu ruotsia ja kummalla on vastaus suomeksi. Laita tekstit kahteen sarakkeeseen niin, että parillisilla riveillä on ensin suomi ja sitten ruotsi, ja parittomilla ensin ruotsi ja sitten suomi.
Sanaston opiskelua
Tekoälyn lisäksi kieltenoppimisen perinteisistä menetelmistä on luotu listat muistuttamaan ja tehostamaan kieltenopiskelua. Alla olevista on tehty julisteet ja ne on tulostettu ja laitettu luokkien seinille.
Sanaston opiskelun vinkit:
- Käytä sanoja (kirjoita, sano, lue, kuuntele).
- Opettele sanojen taivutusmuodot ja käyttöyhteydet.
- Toista, toista ja toista.
- Testaa, osaatko sanat.
- Hakeudu kielen pariin.
Käytännön vinkkejä sanakokeeseen opiskeluun:
- Jaottele sanat niihin, jotka osaat / joita et vielä osaa.
- Käytä kirjan kääntökortteja yms.
- Käytä sanoja itse keksimässäsi lauseessa.
- Kuuntele tekstejä / sanastoa.
- Laadi opiskeltavista sanoista tehtäviä.