Tavoite: Oppilaat ymmärtävät ja osaavat käyttää eri verbien aikamuotoja suomen kielessä.
Osio 1: Alkulämmittely (10 minuuttia)
- Toiminta: Kävele rauhallisesti koulun lähistöllä sijaitsevaan puistoon tai viihtyisälle kävelyreitille.
- Tehtävä: Jokainen opiskelija valitsee yhden verbin ja muodostaa siitä lauseen menneessä aikamuodossa. Lauseet kerrotaan vuorotellen kävelyn aikana.
Osio 2: Verbien aikamuotojen kertaus (15 minuuttia)
- Toiminta: Pysähdykää puiston penkille tai muulle sopivalle levähdyspaikalle.
- Tehtävä: Opettaja kertaa lyhyesti eri aikamuodot (preesens, imperfekti, perfekti, pluskvamperfekti) käyttäen esimerkkejä. Opiskelijat tekevät muistiinpanoja.
Osio 3: Roolipeli aikamuodoilla (20 minuuttia)
- Toiminta: Jakaudutaan pienryhmiin (3-4 oppilasta per ryhmä).
- Tehtävä: Kukin ryhmä saa tehtäväksi keksiä lyhyen tarinan, jossa käytetään kaikkia opittuja aikamuotoja. Tarinat esitetään kävelyn lomassa.
Osio 4: Kävely ja keskustelu (20 minuuttia)
- Toiminta: Jatka kävelyä samalla kun keskustellaan.
- Tehtävä: Opettaja esittää kysymyksiä liittyen verbien aikamuotoihin, ja oppilaat keskustelevat niistä ryhmissä kävelyn aikana. Esimerkiksi: ”Kuinka menneen ajan eri muodot eroavat toisistaan?”
Osio 5: Yhteenveto ja palautteen kerääminen (10 minuuttia)
- Toiminta: Paluu koululle.
- Tehtävä: Opettaja kokoaa ryhmät yhteen ja kertaa opitut asiat. Oppilaat antavat palautetta tunnista ja kertovat, mitä uutta oppivat.
Huomioita:
- Varustaudu sään mukaisesti ja muista, että oppilailla on tarvittavat välineet muistiinpanojen tekoon.
- Käytä ympäristön elementtejä osana oppimista, esimerkiksi luonnon esineitä tai maisemia voidaan käyttää apuna tarinoiden kehittelyssä.
- Aktiivinen osallistuminen ja ryhmätyöskentely auttavat oppilaita oppimaan toisiltaan ja vahvistamaan sosiaalisia taitojaan.