10. Monivalintakyselyn tekeminen

Seu­raa­vas­sa esi­mer­kis­sä käy­dään läpi kei­no­ja, joil­la ra­ken­ne­taan moni­va­lin­ta­ky­se­lyn luo­mi­seen tar­vit­ta­va syö­te. Syöt­teen laa­tuun pa­nos­ta­mal­la saa usein pa­rem­pia tu­lok­sia, kuin no­pe­al­la ja suun­nit­te­le­mat­to­mal­la syöt­teel­lä. Näi­tä asi­oi­ta kan­nat­taa poh­tia myös mui­ta syöt­tei­tä ra­ken­ta­es­sa­si.

Moni­va­lin­ta­ky­se­lyn syöt­tees­sä kan­nat­taa mää­ri­tel­lä ai­na­kin seu­raa­vat asi­at:

Rooli

Ku­vaa­mal­la mis­tä roo­lis­ta teko­äly toi­mii voit oh­ja­ta sen oi­keil­le uril­le sen suh­teen min­kä tyyp­pi­siä ky­sy­myk­siä ha­lu­taan – eri­lai­nen roo­li­tus tuot­taa hy­vin­kin eri­lai­set lop­pu­tu­lok­set:

Olet tie­to­kil­pai­lun juon­ta­ja ja esi­tät viih­teel­li­siä ky­sy­myk­siä

vs.

Olet men­to­ri, joka val­mis­te­lee lu­kio-opis­ke­li­joi­ta yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin

Tehtäväkuvaus

Ker­ro teko­ä­lyl­le mitä toi­vot sen tuot­ta­van, esi­mer­kik­si:

Tee moni­va­lin­ta­ky­se­ly, jos­sa on 10 ky­sy­mys­tä.

Aihe tai materiaali

Mis­tä ai­hees­ta tai läh­de­ma­te­ri­aa­lis­ta ky­se­ly teh­dään? Jos käy­tät val­mis­ta ai­neis­toa tar­joa se teko­ä­lyl­le – jos ky­se­ly ei pe­rus­tu val­mii­seen ma­te­ri­aa­liin, niin voit ra­ja­ta käy­tet­tyä ma­te­ri­aa­lia vain tie­teel­li­siin ar­tik­ke­lei­hin, niin että esi­mer­kik­si kes­kus­te­lu­foo­ru­mien kir­joit­te­lut jää­vät pois – tai ai­na­kin pal­jon vä­hem­mäl­le oh­jeis­tuk­sel­la:

Käy­tä vain tie­teel­li­siä ar­tik­ke­lei­ta,

Kohderyhmä

Ker­ro­taan teko­ä­lyl­le ket­kä ky­se­lyyn tu­le­vat vas­taa­maan, jot­ta ky­se­ly on ta­sol­taan mah­dol­li­sim­man hy­vin koh­den­net­tu:

Ky­se­ly on suun­nat­tu suo­ma­lai­sen IB-lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­joil­le, jot­ka ovat 16-17 vuo­ti­ai­ta.

Kyselyn haastavuus

Koh­de­ryh­mäl­le­kin ky­se­ly­jä voi teh­dä eri­lai­siin tar­koi­tuk­siin ja pe­reh­ty­mi­nen voi sa­man­kal­tai­sil­la­kin koh­de­ryh­mil­lä olla hy­vin eri ta­sois­ta. Tar­ken­na edel­lis­tä mää­rit­te­lyä vie­lä ky­se­lyn haas­ta­vuu­den mää­rit­te­lyl­lä. Voit käyt­tää help­po, kes­ki­vai­kea, vai­kea -mää­rit­te­lyä, tai voit mää­ri­tel­lä vai­keus­ta­soa tar­kem­min:

Vas­taa­jil­la on vain vä­hän tie­toa ai­hees­ta – tee ky­se­lys­tä aloit­te­li­ja­ys­tä­väl­li­nen ja sel­lai­nen, että jo­kai­nen osal­lis­tu­ja saa on­nis­tu­mi­sia ky­se­lyyn vas­ta­tes­saan.

Ky­se­ly on suun­nat­tu ai­hee­seen kak­si vuot­ta pe­reh­ty­neil­le asi­an­tun­ti­joil­le, ky­se­lyn tu­lee tar­jo­ta heil­le haas­tei­ta ja mah­dol­li­suuk­sia mi­ta­ta omaa tie­tä­mys­tään han­ka­lien ja tul­kin­taa vaa­ti­vien ky­sy­mys­ten kaut­ta.

Ky­se­lyn haas­ta­vuut­ta mää­ri­tel­tä­es­sä kan­nat­taa ta­voi­te aset­taa hie­man ylä­kant­tiin, sil­lä usein teko­älyt te­ke­vät pii­run ver­ran suo­ma­lais­ta stan­dar­dia hel­pom­pia ky­sy­myk­siä.

Vastausvaihtoehtojen määrä

Moni­va­lin­ta­ky­sy­myk­sis­sä oi­ke­an vas­tauk­sen kans­sa lä­hes yhtä tär­kei­tä ovat vää­rät vas­tauk­set: nii­den tu­lee tar­jo­ta aja­tuk­sia he­rät­tä­vää poh­din­taa, mut­ta olla kui­ten­kin yksi­se­lit­tei­ses­ti pää­tel­tä­vis­sä vää­rik­si. Vir­heel­lis­ten vaih­to­eh­to­jen mää­rä kan­nat­taa pi­tää toi­vot­tua kor­ke­am­pa­na, jol­loin voit itse va­li­ta par­haat vää­rät vaih­to­eh­dot – jos vaih­to­eh­to­ja pyy­tää vain ha­lu­tun mää­rän, niin vää­rät vas­tauk­set voi­vat olla lii­an help­po­ja tun­nis­taa – tai vaih­to­eh­toi­ses­ti se­koit­tua oi­ke­aan vas­tauk­seen.

Anna jo­kai­seen ky­sy­myk­seen kuu­si vas­taus­vaih­to­eh­toa.

Oikeat vastaukset

Toi­si­naan teko­äly jät­tää oi­ke­at vas­tauk­set ker­to­mat­ta, jos nii­tä ei erik­seen pyy­dä. Syöt­tee­seen kan­nat­taa li­sä­tä myös koh­ta:

Ker­ro oi­ke­at vas­tauk­set.

Val­mis esi­merk­ki­syö­te:
Olet men­to­ri, joka val­mis­te­lee lu­kio-opis­ke­li­joi­ta yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin. Tee moni­va­lin­ta­ky­se­ly, jos­sa on 10 ky­sy­mys­tä. Ky­se­lyn ai­hee­na on C.G.E.Man­ner­hei­min elä­mä – käy­tä läh­tee­nä vain tie­teel­li­siä ar­tik­ke­lei­ta.  Ky­se­ly on suun­nat­tu suo­ma­lai­sen IB-lu­ki­on kol­man­nen vuo­den opis­ke­li­joil­le, jot­ka ovat 17-18 vuo­ti­ai­ta. Vas­taa­jat ovat opis­kel­leet his­to­ri­aa lu­ki­os­sa kak­si vuot­ta ja heil­lä on kat­ta­vat pe­rus­tie­dot ai­hees­ta. Anna jo­kai­seen ky­sy­myk­seen kuu­si vas­taus­vaih­to­eh­toa. Ker­ro oi­ke­at vas­tauk­set.

HUOM! On ensi­ar­voi­sen tär­ke­ää käy­dä ky­sy­myk­set ja nii­den vas­tauk­set läpi – teko­äly voi luo­da ky­sy­myk­siä, joi­den vas­taus on täy­sin vää­rä tai har­haan­joh­ta­va – toi­saal­ta tätä voi har­ki­tus­ti käyt­tää myös op­pi­mi­sen työ­ka­lu­na ja jät­tää vir­heel­li­sen ky­sy­myk­sen ky­se­lyyn. Opis­ke­li­joi­den löy­tä­es­sä tä­män voi­daan ai­hees­ta käy­dä he­del­mäl­li­nen kes­kus­te­lu ja tar­jo­ta opis­ke­li­joil­le on­nis­tu­mi­sen ko­ke­mus.
Vink­ki ky­se­lyn to­teu­tuk­seen: mo­nis­ta teks­ti­teko­ä­lyis­tä ky­sy­myk­set saa ulos .csv-muo­dos­sa, jol­loin niis­tä voi luo­da omil­la lait­teil­la vas­tat­ta­van eri­lai­sil­la ky­se­ly­työ­ka­luil­la.

Teko­äly opet­ta­jan apu­na24.5.2024