8. Kokousavustajat

Opet­ta­jan työs­sä­kin on pal­jon eri­lai­sia ko­kouk­sia ja kou­lu­tuk­sia – jos ko­kouk­set ovat etä­nä, niin teko­äly­pal­ve­luil­la on mah­dol­lis­ta saa­da niis­tä te­hot irti. Ko­kous­a­vus­ta­jat te­ke­vät ko­kous­muis­tiin­pa­not ha­lu­tul­la kie­lel­lä, koos­ta­vat niis­tä ly­hy­et, muu­ta­man lau­seen-pa­rin kap­pa­leen briif­fauk­set ja esim. teks­tit­tä­vät ko­kouk­set re­aa­li­a­jas­sa ha­lu­tul­le kie­lel­le. Pal­ve­lut voi­vat myös koo­ta käy­dyt kes­kus­te­lut tee­moit­tain sekä ja­kaa osal­lis­tu­jil­le teh­tä­vä­lis­tat sen mu­kaan, mitä ko­kouk­ses­sa so­vit­tiin. Ko­kous­a­vus­ta­jat tar­jo­a­vat myös ana­ly­tiik­kaa, eli esi­mer­kik­si tie­don sii­tä kuin­ka pal­jon ku­kin osal­lis­tu­ja oli ko­kouk­ses­sa ää­nes­sä. Luon­nol­li­ses­ti pu­heen trans­lit­te­roin­ti sekä ääni­tal­len­ne aika­lei­moil­la on­nis­tu­vat. Pal­ve­lut ei­vät ole vir­heet­tö­miä, min­kä ta­kia aika­lei­mat ovat kä­te­viä: nii­den kaut­ta on no­pea tar­kis­taa me­ni­kö kaik­ki so­vi­tus­ti.

Eri­tyi­sen käy­tän­nöl­li­sek­si teko­äly­ko­kous­a­vus­ta­ja muut­tuu sil­loin, jos itse ei pää­se pai­kal­le, mut­ta teko­äly­a­vus­ta­ja te­kee au­to­maat­ti­ses­ti koon­nin, jol­la py­syy kar­tal­la sii­tä, mitä ko­kouk­ses­sa on pu­hut­tu ja so­vit­tu.

Ko­kous­a­vus­ta­jia on mark­ki­noil­la pal­jon ja no­pe­as­ti ke­hit­ty­väs­sä ti­lan­tees­sa emme ha­lua esi­tel­lä mi­tään tiet­tyä pal­ve­lua, kos­ka tie­to voi van­hen­tua hy­vin­kin pian. Jos täl­lai­nen pal­ve­lu kiin­nos­taa, kan­nat­taa tu­tus­tua eri­lai­siin vaih­to­eh­toi­hin – kir­joi­tus­het­kel­lä tar­jol­la on esim. Fi­ref­lies, Ot­ter­Pi­lot ja Mic­ro­soft Co­pi­lot for Mic­ro­soft 365 (joka on eri tuo­te, kuin myös Co­pi­lot-ni­mel­lä tun­net­tu teks­ti­teko­äly).

Teko­äly opet­ta­jan apu­na24.5.2024