4. Kuvat, musiikki ja video

Kuva­teko­älyt tuot­ta­vat laa­duk­kai­ta ku­via teks­tin (syö­te) pe­rus­teel­la. Teko­älyn piir­tä­miä ku­via voi hyö­dyn­tää esi­mer­kik­si maan­tie­don oppi­ma­te­ri­aa­leis­sa: teko­äly voi­daan oh­ja­ta piir­tä­mään juu­ri ha­lu­tun­lai­nen kart­ta, joka ha­vain­nol­lis­taa eroo­si­on vai­ku­tus­ta tai . Teko­älyn luo­mat ku­vat voi­vat he­rä­tel­lä aja­tuk­sia esim. vi­su­a­li­soi­mal­la tu­le­vai­suut­ta tai vaih­to­eh­toi­sia his­to­ri­an­kul­ku­ja. Opet­ta­ja voi myös oh­ja­ta opis­ke­li­jat luo­maan ku­via omiin ma­te­ri­aa­lei­hin­sa (ju­lis­teet, esi­tel­mät…) teko­ä­lyl­lä. Usein myös suun­nit­te­lu­työs­sä teko­älyn avul­la saa luo­tua no­pe­as­ti ve­dok­sia ja esi­merk­ki­ku­via, joi­hin ih­mi­sen piir­tä­mä­nä me­ni­si val­ta­vas­ti enem­män ai­kaa. Kaik­kein yk­sin­ker­tai­sim­mil­laan teko­älyn luo­mal­la ku­val­la voi he­rät­tää tun­nin al­kuun mie­len­kiin­non tai ke­ven­tää tun­nel­maa.

Osa teko­ä­lyis­tä mah­dol­lis­taa myös ku­vien tul­kin­nan, eli syö­tät ku­van teko­ä­lyl­le ja teko­äly ku­vai­lee mitä sii­nä on – tämä omi­nai­suus löy­tyy ai­na­kin ChatGPT 4o-ver­si­os­ta. Toi­nen mie­len­kiin­toi­nen käyt­tö­tapa on ku­vien täy­den­tä­mi­nen ja muok­kaa­mi­nen (niin kut­sut­tu in­pain­ting) joka on­nis­tuu esim. Ado­ben Pho­tos­ho­pis­sa, Pixl­ris­sä, Mid­jour­neys­sa, Dre­am Stu­di­os­sa ja toi­min­to yleis­ty­nee koko ajan myös mui­hin pal­ve­lui­hin.

Ai­van ku­ten teks­ti­teko­ä­ly­jä käy­tet­tä­es­sä, myös kuva­teko­ä­ly­jen kans­sa on tär­ke­ää tar­kis­taa tuo­tok­sen si­säl­tö huo­lel­la. Vaik­ka ku­vat voi­vat näyt­tää vai­kut­ta­vil­ta ja us­kot­ta­vil­ta, niin nii­den si­säl­tö voi olla vir­heel­lis­tä: esim. pyy­det­ty kas­vi on­kin vää­rä jne.

Vaik­ka teks­ti- ja kuva­teko­älyt ovat va­ras­ta­neet valo­kei­lan, niin teko­äly tuot­taa mu­siik­kia ja pik­ku­hil­jaa myös vi­de­o­ta. Kap­pa­lei­ta pys­tyy tuot­ta­maan omil­la sa­noi­tuk­sil­la ja useis­sa eri gen­reis­sä. Teko­älyn luo­mat kap­pa­leet so­pi­vat mo­neen muu­hun­kin yh­tey­teen, kuin mu­sii­kin ope­tuk­seen: asi­oi­den esit­te­ly yl­lät­tä­vil­lä kei­noil­la voi jät­tää hy­vän muis­ti­jäl­jen! Suno (mu­siik­ki) ja Sora (vi­deo) ovat vain yk­sit­täi­siä esi­merk­ke­jä ja uu­sia pal­ve­lui­ta tu­lee mark­ki­noil­le kiih­ty­väl­lä tah­dil­la.

Teko­äly opet­ta­jan apu­na24.5.2024