2. Tunti- ja jaksosuunnitelmat

Jo­kai­sel­la meis­tä on vä­lil­lä het­kiä, ett­ei ide­oi­ta vain tule, nii­tä ei ehdi ke­hi­tel­lä tai sit­ten ha­lu­aa vain ko­keil­la jo­tain ihan uut­ta. Teko­äly tar­jo­aa mah­dol­li­suu­den joko luo­da ai­van uu­sia tun­ti- ja jak­so­suun­ni­tel­mia tai ke­hit­tää jo ole­mas­sa ole­via uu­teen suun­taan. Teko­älyä voi pyy­tää esi­mer­kik­si suun­nit­te­le­maan oppi­tun­nin tie­tyin reu­na­eh­doin ha­lu­tus­ta ai­hees­ta ja pyy­tää sitä li­sää­mään sii­hen toi­vot­tu­ja ele­ment­te­jä.

Esi­merk­ki­syö­te:
Tee tun­ti­suun­ni­tel­ma lu­ki­oon. Oppi­tun­nin ai­hee­na ovat ver­bien aika­muo­dot. Kes­to on 75 min, opis­ke­li­jat ovat 16-17 vuo­ti­ai­ta. Paik­ka: ul­ko­na au­rin­koi­ses­sa ke­vät­sääs­sä kä­ve­lyn yh­tey­des­sä.

Esi­mer­kin em. syöt­teel­lä luo­dus­ta tun­ti­suun­ni­tel­mas­ta löy­dät liit­tees­tä 1. Mitä tar­kem­min mää­ri­te­let toi­vee­si, sitä tar­kem­man suun­ni­tel­man saat. Täs­sä­kin tu­lee muis­taa ite­roin­nin mer­ki­tys: en­sim­mäi­sen ver­si­on jäl­keen tu­lee miet­tiä mikä sii­nä voi­si toi­mia ja mikä vaa­tii muok­kaa­mis­ta ja tä­män jäl­keen ke­hit­tää syö­tet­tä ha­lut­tuun suun­taan. Teko­älyn tuot­ta­maa poh­jaa kan­nat­taa ke­hi­tel­lä itse eteen­päin!

Teko­äly opet­ta­jan apu­na24.5.2024