1. Ideoinnin tuki

Tyh­jän pa­pe­rin kam­mo pois­tuu par­hai­ten sil­lä, kun pa­pe­ria al­kaa täyt­tä­mään – teko­äly voi an­taa tä­män alku­sy­säyk­sen. Val­ta­osa tuot­ta­vis­ta teh­tä­vis­tä on sel­lai­sia, että teko­äly ky­ke­nee ai­hees­ta tuot­ta­maan jon­kin­lais­ta ma­te­ri­aa­lia . Hy­vin har­vas­sa teh­tä­väs­sä teko­äly tuot­taa val­mis­ta pa­ket­tia, mut­ta sen avul­la pää­see al­kuun tai eteen­päin, kun te­ke­mi­nen ju­miu­tuu.

Käyt­tä­jän tu­lee an­taa teko­ä­lyl­le sel­keä teh­tä­vä ja ku­vail­la ny­kyi­nen ti­lan­ne mah­dol­li­sim­man tar­kas­ti, jot­ta jo en­sim­mäi­nen vas­taus oli­si hyö­dyl­li­nen. Teko­älyn ra­joi­tuk­set tu­lee myös huo­mi­oi­da: se ei aina ym­mär­rä kon­teks­tia täy­del­li­ses­ti ja vaa­tii käyt­tä­jäl­tä ite­roin­tia.

Käy­tän­nös­sä voit aloit­taa esi­mer­kik­si an­ta­mal­la teko­ä­lyl­le ai­heen ja pyy­tä­mäl­lä sil­tä luon­nos­ta. Saa­tu­a­si teko­älyn vas­tauk­sen voit ana­ly­soi­da sen, an­taa lisä­oh­jei­ta ja pyy­tää tar­ken­nuk­sia. Näin syn­tyy ite­ra­tii­vi­nen pro­ses­si, jos­sa teko­äly toi­mii ins­pi­raa­ti­on ja raa­ka­teks­tin läh­tee­nä, mut­ta käyt­tä­jä muok­kaa ja hioo lop­pu­tu­lok­sen.

Esi­merk­ki­syö­te:

Kir­joi­ta esit­te­ly lu­ki­on toi­min­nas­ta reh­to­rin näkö­kul­mas­ta lähi­a­lu­een yri­tys­ten edus­ta­jil­le. Ta­paa­mi­sen tar­koi­tuk­se­na on li­sä­tä yrit­tä­jyyt­tä ja saa­da yrit­tä­jiä mu­kaan kan­nus­ta­maan lu­ki­o­lai­sia har­kit­se­maan yrit­tä­jän uraa. Lu­ki­os­sam­me on ku­lu­van luku­vuo­den ai­ka­na teh­ty seu­raa­via asi­oi­ta yrit­tä­jyy­teen liit­ty­en: [Asia 1], [Asia 2], [Asia 3].

Teko­äly opet­ta­jan apu­na24.5.2024