Tyhjän paperin kammo poistuu parhaiten sillä, kun paperia alkaa täyttämään – tekoäly voi antaa tämän alkusysäyksen. Valtaosa tuottavista tehtävistä on sellaisia, että tekoäly kykenee aiheesta tuottamaan jonkinlaista materiaalia . Hyvin harvassa tehtävässä tekoäly tuottaa valmista pakettia, mutta sen avulla pääsee alkuun tai eteenpäin, kun tekeminen jumiutuu.
Käyttäjän tulee antaa tekoälylle selkeä tehtävä ja kuvailla nykyinen tilanne mahdollisimman tarkasti, jotta jo ensimmäinen vastaus olisi hyödyllinen. Tekoälyn rajoitukset tulee myös huomioida: se ei aina ymmärrä kontekstia täydellisesti ja vaatii käyttäjältä iterointia.
Käytännössä voit aloittaa esimerkiksi antamalla tekoälylle aiheen ja pyytämällä siltä luonnosta. Saatuasi tekoälyn vastauksen voit analysoida sen, antaa lisäohjeita ja pyytää tarkennuksia. Näin syntyy iteratiivinen prosessi, jossa tekoäly toimii inspiraation ja raakatekstin lähteenä, mutta käyttäjä muokkaa ja hioo lopputuloksen.
Tekoäly opettajan apuna24.5.2024
Esimerkkisyöte:
Kirjoita esittely lukion toiminnasta rehtorin näkökulmasta lähialueen yritysten edustajille. Tapaamisen tarkoituksena on lisätä yrittäjyyttä ja saada yrittäjiä mukaan kannustamaan lukiolaisia harkitsemaan yrittäjän uraa. Lukiossamme on kuluvan lukuvuoden aikana tehty seuraavia asioita yrittäjyyteen liittyen: [Asia 1], [Asia 2], [Asia 3].