LuPaus hanke - oppimismuotoilu jatko- ja uraohjauksen laadun varmistajana

Anne Ahvenharju ja Camilla Havanka

Lu­Paus-han­ke on Kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­mä Ta­vas­ti­an laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­oh­jel­ma, jon­ka ta­voit­tee­na on ke­hit­tää lu­kio-opin­to­jen jat­ko- ja ura­oh­jauk­sen laa­tua ja vah­vis­taa oh­jauk­sen eko­sys­tee­miä jat­ku­van op­pi­mi­sen näkö­kul­mas­ta. Jat­ku­van op­pi­mi­sen tee­ma toi­mi he­rät­te­li­jä­nä op­pi­mis­muo­toi­lun tee­moi­hin. Lu­ki­on opin­to-oh­jaa­jis­ta kol­me osal­lis­tui pal­ve­lu­muo­toi­lun kou­lu­tuk­seen Am­mat­ti­o­pis­to Ta­vas­ti­as­sa. Li­säk­si laa­dim­me kou­lu­tus­yh­teis­työ­suun­ni­tel­man op­pi­mis­muo­toi­li­ja Ca­mil­la Ha­van­kan (www.muu­tos­val­mius.com) kans­sa. Ke­vään ai­ka­na kai­kil­le lu­ki­oi­den opoil­le jär­jes­tet­tiin kol­me kou­lu­tus­päi­vää op­pi­mis­muo­toi­lus­ta. Hank­keen ta­voit­tee­na oli osal­lis­taa opis­ke­li­joi­ta oh­jaus­pal­ve­lui­den suun­nit­te­lus­sa ja opis­ke­li­joil­ta ke­rät­tiin tie­toa oh­jauk­seen liit­ty­vis­tä ko­ke­muk­sis­ta moni­puo­li­ses­ti mm eri lu­ki­ois­sa jär­jes­tet­ty­jen työ­pa­jo­jen, ky­se­lyi­den ja haas­tat­te­lu­jen avul­la. 

Ke­vään kat­ta­van yh­teis­työn si­säl­lök­si Ca­mil­la Ha­van­kan kans­sa va­li­koi­tui kak­si työ­paja­päi­vää, joi­den ai­ka­na oh­jaa­jat pää­si­vät laa­jen­ta­maan op­pi­mis­muo­toi­lu­ym­mär­rys­tään ja tu­tus­tu­maan op­pi­mis­muo­toi­lun työ­ka­lui­hin. Työ­pa­jo­jen jäl­keen yh­teis­työ hui­pen­tui Lu­Paus-hank­keen eko­sys­tee­min yh­tei­seen Hac­kat­ho­niin.  

 Syväsukellus oppimismuotoiluun

En­sim­mäi­sen kou­lu­tus­päi­vän ai­ka­na tu­tus­tuim­me pal­ve­lu­muo­toi­lun peri­aat­tei­siin sekä pe­da­go­gi­seen de­sign tut­ki­musme­ne­tel­mään, jo­hon op­pi­mis­muo­toi­lu­a­jat­te­lu vah­vas­ti no­jaa. Kou­lu­tus­päi­vän ra­ken­tui oh­jaus­työn ar­jen re­a­li­teet­tien ym­pä­ril­le. Va­lit­sim­me tu­tus­tu­mi­sen koh­teek­si konk­reet­ti­sia vä­li­nei­tä, joi­den avul­la ke­hit­tää ja ar­vi­oi­da oh­jauk­sen laa­tua tu­le­vai­suu­des­sa. Tu­tus­tuim­me eri­lai­siin pa­lau­te- ja ar­vi­oin­ti­me­ne­tel­miin sekä poh­dim­me, mil­tä ta­vas­ti­a­lai­nen op­pi­mis­muo­toi­lu­pro­ses­si syk­lei­neen voi­si näyt­tää oman työn suun­nit­te­lun näkö­kul­mas­ta. 

Päi­vän tar­koi­tuk­se­na oli: 

Muo­toi­lu­a­jat­te­lun peri­aat­tei­siin tu­tus­tu­mal­la pääs­tiin yh­des­sä poh­ti­maan, mi­ten ope­tus­ta ja oh­jaus­ta voi­daan de­sign-tut­ki­muk­sen avul­la, eli muo­toil­len, ke­hit­tää. Esi­ym­mär­rys­tä ai­hees­ta kar­tu­tim­me opis­ke­li­ja­pa­laut­tei­den avul­la, jon­ka ke­rää­mis­suun­ni­tel­man olim­me luo­neet yh­teis­työs­sä en­nen var­si­nais­ta op­pi­mis­muo­toi­lu-kou­lu­tus­päi­vää. 

Opis­ke­li­ja­pa­laut­tei­den hyö­dyn­tä­mis­tä jat­ket­tiin op­pi­ja­pro­fii­li-työ­ka­lun avul­la. Ha­lu­tes­sam­me tuot­taa vai­kut­ta­via op­pi­mis­ko­ke­muk­sia, on en­sin ym­mär­ret­tä­vä, ke­nel­le nii­tä ha­lu­taan tar­jo­ta. Sik­si op­pi­mis­muo­toi­lu­pro­ses­si al­kaa aina op­pi­ja­pro­fii­lin luo­mi­ses­ta. 

Kuva 1. Op­pi­ja­pro­fii­lil­la hah­mot­te­lim­me op­pi­jan mo­ti­vaa­ti­o­ta ja int­res­se­jä

Op­pi­ja­pro­fii­li nos­taa op­pi­jan pe­da­go­gi­sen suun­nit­te­lu­työn ja ke­hit­tä­mi­sen kes­ki­öön teh­den nä­ky­väk­si op­pi­jan op­pi­mis­tar­peet ja -toi­veet. Op­pi­ja­pro­fii­li-työ­kalu aut­taa hah­mot­ta­maan op­pi­jan mo­ti­vaa­ti­o­ta ja int­res­se­jä. Kun ym­mär­räm­me opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­toi­vei­ta, ha­lu­ja, int­res­se­jä ja pii­loi­sia tar­pei­ta, opis­ke­li­joi­den si­tout­ta­mi­nen hel­pot­tuu huo­mat­ta­vas­ti. 

Päi­vän päät­teek­si opin­to-oh­jaa­jat to­te­si­vat yh­teis­tuu­min; ”Har­voin on kou­lu­tus­päi­vä ol­lut näin hy­vin konk­re­ti­as­sa kiin­ni!” 

Oppimismuotoilun työkaluihin tutustuminen jatkuu – oppimispolku, empatiakartta ja palvelupolku

Toi­se­na päi­vä­nä syvä­su­kel­lus op­pi­mis­muo­toi­luun jat­kui op­pi­mis­muo­toi­lun työ­ka­lui­hin tu­tus­tu­mal­la. Työ­ka­lu­ja va­li­koi­tui päi­vään kol­me: op­pi­mis­pol­ku, em­pa­ti­a­kart­ta ja pal­ve­lu­pol­ku. Työ­ka­lu­jen taus­ta­tie­toi­na hyö­dyn­sim­me jäl­leen au­tent­tis­ta opis­ke­li­ja­pa­lau­tet­ta, joka ke­rät­tiin Ta­vas­ti­an kou­lu­tus­kun­ta­yh­ty­män lu­ki­o­lai­sil­ta en­nen kou­lu­tus­päi­vää.  

Op­pi­mis­pol­ku on vi­su­aa­li­nen har­joi­tus, jon­ka ai­ka­na poh­dim­me, mil­lai­sel­le op­pi­mis­mat­kal­le opis­ke­li­ja on läh­dös­sä aloit­ta­es­saan opin­not ja mi­ten op­pi­mis­pol­ku ete­nee opin­to­jen eri vai­heis­sa. Op­pi­mis­po­lul­le si­joi­te­taan var­si­nai­sen op­pi­mis­mat­kan li­säk­si myös muut op­pi­mis­mat­kaan vai­kut­ta­vat te­ki­jät; haas­teet, mah­dol­li­set vas­toin­käy­mi­set, mut­ta toi­saal­ta myös re­surs­sit, ja niin edel­leen.

Em­pa­ti­a­kart­ta aut­taa aset­tu­maan op­pi­jan ase­maan ja sy­ven­tää näin op­pi­ja­ym­mär­rys­tä. Em­pa­ti­a­kar­tan avul­la py­ri­tään vi­su­aa­li­ses­ti ki­teyt­tä­mään mitä kaik­kea op­pi­ja ajat­te­lee, tun­tee, nä­kee, kuu­lee ja sa­noo. Em­pa­ti­a­kart­ta aut­taa ra­ken­ta­maan yh­teis­tä op­pi­ja­ym­mär­rys­tä, eli ym­mär­rys­tä op­pi­jan toi­veis­ta, tar­peis­ta, toi­min­nas­ta, tun­teis­ta, pe­los­ta, haas­teis­ta ja odo­tuk­sis­ta, jot­ka liit­ty­vät oh­jaus­pal­ve­lui­den käyt­tä­mi­seen ja näin ol­len myös oh­jauk­sen ke­hit­tä­mi­seen. 

 Op­pi­mis­pol­kua ja em­pa­ti­a­kart­taa hyö­dyn­tä­en luo­tiin pal­ve­lu­pol­ku, jo­hon mer­kit­tiin oh­jaus­jak­so­jen kos­ke­tus­pis­teet, eli var­si­nai­set opin­to­ta­paa­mi­set ja nii­den osa­vai­heet. Kun kos­ke­tus­pis­teet oli­vat sel­vil­lä, pei­lat­tiin kos­ke­tus­pis­tei­tä vas­ten op­pi­mis­pol­kua. Näin on mah­dol­lis­ta poh­tia, onko jo­kin po­lun osa jää­nyt huo­mi­oi­mat­ta oh­jauk­sen-kos­ke­tus­pis­teis­sä, ja tar­vi­taan­ko jos­sain koh­din mat­kaa mah­dol­li­ses­ti li­sää tu­kea. 

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023