Hyvät lukiokoulutuksen kehittäjät ja opinto-ohjauksen asiantuntijat!
Osana oppivelvollisuuden laajentamista toteutettiin opinto-ohjauksen kehittämisohjelma. Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman vuosille 2021–2022. Lukiokoulutuksessa opinto-ohjauksen kehittämisohjelman tavoitteena oli kehittää ohjauksen toimintatapoja ja käytänteitä valtakunnallisesti systemaattisiksi ja opiskelijoita yhdenvertaisesti.
Koko lukiokoulutuksen laatu- ja saavuttaevuusohjelman edistämiseen oli varattu 15 miljoonaa euroa valtionavustuksina jaettavaksi lukiokoulutuksen järjestäjille. Opetushallitus asetti lukiokoulutuksen järjestäjien haettavaksi valtion erityisavustuksen opinto-ohjauksen kehittämiseen osana lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelmaa. Hakemuksia saapui kaikkiaan 48 kpl. Haetun avustuksen määrä oli noin 5,2 miljoonaa euroa. Ensimmäiset avustukset myönnettiin helmikuussa 2022, 38 hankkeelle, yhteensä noin 3,8 miljoonaa euroa.
Valtionavustushankkeissa keskityttiin opinto-ohjauksen laadun ja saavutettavuuden kehittämiseen seuraavissa painopisteissä:
- Oppimisen ja koulunkäynnin tehostettua tai erityistä tukea perusopetuksessa saaneiden opiskelijoiden ohjauksen erityiskysymykset lukiokoulutuksessa
- Maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden ohjaukseen ja jatko-ohjaukseen liittyvät erityiskysymykset
- Tutkintokoulutukseen valmentavaan koulutukseen (TUVA) liittyvä ohjaus
- Lukio-opintojen aikainen jatko- ja uraohjaus sekä ilman jatko-opintopaikkaa jääneiden ohjaus
- Lukioissa tehtävään korkeakoulu- ja työelämäyhteistyöhön sekä kansainvälisyyteen liittyvä ohjaus
- Tulevaisuusnäkökulmien vahvistaminen ja ennakointitiedon hyödyntäminen lukion ohjaustyössä
Opinto-ohjauksen kehittämisessä hyödynnettiin lukioiden kehittämisverkostoa (LUKE–verkosto). Ohjauksen kehittäminen on osa lukion opetussuunnitelmien toimeenpanoa. Ohjauksesta ja sen tavoitteista sekä sisällöistä on määrätty tarkemmin Lukion opetussuunnitelman perusteissa 2019.
Kehittämishankkeissa tuotettiin innovatiivisia, konkreettisia ja valtakunnallisestikin skaalattavia tuloksia ja tuotoksia, joita voidaan hyödyntää myös hankkeen jälkeen. Tähän julkaisuun on koottu joitakin esimerkkejä hankkeissa syntyneistä hyvistä käytänteistä ja konkreettisista tuotoksista. Lisäksi hankkeita on esitelty kahdessa LUKE-seminaarissa (24.11.2022 ja 2.10.2023). Hanke-esittelyt löytyvät OPH:n LUKE-sivuilta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/luke-lukioiden-kehittamisverkosto. Hankkeiden tuotoksia on julkaistu myös Avointen oppimateriaalien kirjastossa: https://aoe.fi/.
Kiitämme kaikkia hanketoimijoita laadukkaan opinto-ohjauksen edistämisestä. Lämpimät kiitokset myös kaikille kirjoittajille ja teoksen toimittajalle, Kuopion kaupungin lukio-opetuspäällikkö Jukka Sormuselle.
Helsingissä 22.1.2024
Kati Taipale
opetusneuvos
Opetushallitus