Lukioiden laadun vahvistaminen Vantaalla

Eeva Pylkkö, projektiasiantuntija, Vantaan kaupunki

Han­ke päh­ki­nän­kuo­res­sa: Lu­ki­oi­den oh­jauk­sen laa­dun vah­vis­ta­mi­nen Van­taal­la -hank­kees­sa oli kol­me ke­hit­tä­mis­kär­keä: 1. Pe­rus­kou­lus­sa te­hos­tet­tua tai eri­tyis­tä tu­kea saa­nei­den opis­ke­li­joi­den oh­jauk­sen eri­tyis­ky­sy­myk­set lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa, 2. Kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­den ke­hit­tä­mi­nen sekä 3. Tu­le­vai­suus­näkö­kul­mien vah­vis­ta­mi­nen, en­na­koin­ti­tie­don hyö­dyn­tä­mi­nen ja oh­jauk­sen seu­ran­ta­me­ne­tel­mien ke­hit­tä­mi­nen.

Työryhmätoiminnalla laatua lukiokoulutukseen

Van­taal­la läh­det­tiin ke­hit­tä­mään oh­jauk­sen laa­tua työ­ryh­mien avul­la. Hank­keen ke­hit­tä­mis­kär­kien 2 ja 3 tu­ek­si pe­rus­tet­tiin kak­si opet­ta­ja­jä­se­nis­tä koos­tu­vaa työ­ryh­mää: kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­den ke­hit­tä­mis­ryh­mä sekä opin­to­jen ete­ne­mi­sen seu­ran­nan ke­hit­tä­mis­työ­ryh­mä. Työ­ryh­miin osal­lis­tui 1-2 opet­ta­jaa jo­kai­ses­ta Van­taan lu­ki­os­ta. Ta­paa­mi­set jär­jes­tet­tiin pää­sään­töi­ses­ti kas­vok­kain, ta­paa­mis­ten kes­to vaih­te­li puo­les­ta päi­väs­tä koko päi­vän kes­tä­viin ta­paa­mi­siin, ja ta­paa­mi­sia oli 5-6 ker­taa luku­vuo­den ai­ka­na.

Kieli- ja kulttuuritietoisuuden työryhmä

Kie­li ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­den ke­hit­tä­mis­työ­ryh­mäs­sä oli yh­teen­sä 9 opet­ta­jaa kuu­des­ta Van­taan lu­ki­os­ta. Ke­hit­tä­mis­ryh­mä aloit­ti yh­tei­sen työs­ken­te­lyn syk­syl­lä 2022 ja jat­koi ko­koon­tu­mi­sia aina jou­lu­kuu­hun 2023 asti. Yh­tei­se­nä ta­voit­tee­na oli ke­hit­tää lu­ki­oi­dem­me kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suut­ta ja opet­ta­jien pe­da­go­gis­ta osaa­mis­ta. Pro­jek­ti­a­si­an­tun­ti­ja veti työ­ryh­mää ja val­mis­te­li ta­paa­mi­siin kes­kei­set kes­kus­tel­ta­vat asi­at ja ai­heet.  

Syk­syl­lä 2022 työ­ryh­mä kes­kit­tyi pe­reh­ty­mään ai­hee­seen itse: työ­ryh­mä kävi esi­mer­kik­si bench­mark­kaa­mas­sa Vuo­saa­ren lu­ki­os­sa. Osa työ­ryh­mä­läi­sis­tä osal­lis­tui myös Lau­re­an jär­jes­tä­mään kou­lu­tuk­seen. Syk­syn ai­ka­na kar­toi­tet­tiin lu­ki­oi­den nyky­ti­laa opet­ta­jil­le ja opis­ke­li­joil­le suun­na­tuil­la ky­se­lyil­lä. Työ­ryh­mä­läi­set laa­ti­vat toi­min­ta­suun­ni­tel­mat oman lu­ki­on ke­hit­tä­mis­työ­hön sekä ot­ti­vat uu­sia kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­sia me­ne­tel­miä ko­kei­luun­sa omas­sa ope­tuk­ses­saan. Kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suut­ta tar­kas­tel­tiin nel­jäs­tä näkö­kul­mas­ta: oppi­lai­tok­sen ra­ken­teet ja pro­ses­sit, pe­da­go­gi­set rat­kai­sut ja me­ne­tel­mät, kou­lu­ym­pä­ris­tö sekä kou­lun ak­ti­vi­tee­tit ja ta­pah­tu­mat. 

Työ­ryh­mä­läi­set jär­jes­ti­vät myös työ­pa­jo­ja ja kou­lu­tus­ta oman lu­ki­on­sa hen­ki­lö­kun­nal­le. Syk­syn 2022 työ­pa­jo­jen ai­hee­na oli kie­li­tie­toi­suus ja ke­vään 2023 ai­hee­na kult­tuu­ri­tie­toi­suus. Kou­lui­hin kut­sut­tiin ulko­puo­li­sia asi­an­tun­ti­joi­ta, ku­ten Kat­rii­na Ra­pat­ti, Uju­ni Ah­med, Sal­la Kur­ki ja Anna Sou­da­ko­va. 

Ke­vään 2023 ai­ka­na lu­ki­oi­den opet­ta­jil­ta ke­rät­tiin ano­nyy­mil­lä ky­se­ly­lo­mak­keel­la hy­viä käy­tän­tö­jä kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­den to­teut­ta­mi­ses­ta eri oppi­ai­neis­sa. Näis­tä koos­tet­tiin yh­tei­nen Vink­ki­pank­ki kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­seen ope­tuk­seen. Työ­ryh­mä­läi­set ky­syi­vät myös S2-opis­ke­li­joil­ta ko­ke­muk­sia sii­tä, mi­hin he kai­pai­si­vat opet­ta­jil­ta eni­ten tu­kea. Ke­vään lo­pus­sa työ­ryh­mä­läi­set esit­ti­vät eh­do­tuk­sia omien kou­lu­jen­sa joh­to­ryh­miin sii­tä, kuin­ka kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suut­ta voi­si jat­kos­sa huo­mi­oi­da pa­rem­min. (Vink­ki­pank­ki (goog­le.com))

Syk­syn 2023 ai­ka­na työ­ryh­mä­läi­set jal­kaut­ti­vat Vink­ki­pank­kia vie­lä opet­ta­ja­kun­nas­sa eteen­päin, jot­ta vink­ki­pank­kia muis­tet­tai­siin jat­kos­sa­kin hyö­dyn­tää. Tä­män li­säk­si kes­ki­tyt­tiin myös enem­män opis­ke­li­joi­den osal­lis­ta­mi­seen eri­lais­ten kult­tuu­ri­ak­ti­vi­teet­tien ja -päi­vien jär­jes­tä­mi­ses­sä.  Hank­keen ai­ka­na ti­lat­tiin myös moni- ja sel­ko­kie­lis­tä kir­jal­li­suut­ta ja oh­jaus­ma­te­ri­aa­lia kie­li­tie­toi­suu­den tu­ek­si.

Opintojen etenemisen seurannan työryhmä

Toi­nen hank­keen työ­ryh­mä, opin­to­jen ete­ne­mi­sen seu­ran­nan ke­hit­tä­mis­työ­ryh­mä ko­koon­tui luku­vuo­den 2022-2023 ai­ka­na. Työ­ryh­mäs­sä oli 6 opet­ta­jaa eli yksi opet­ta­ja jo­kai­ses­ta lu­ki­os­ta. Tä­män työ­ryh­män teh­tä­vä­nä oli ke­hit­tää lu­ki­oi­hin yh­te­näi­nen työ­kalu, jol­la ryh­män­oh­jaa­ja voi seu­ra­ta opis­ke­li­joi­den­sa opin­to­jen ete­ne­mis­tä ja pois­sa­o­lo­ja. Työ­ryh­mäs­sä pää­dyt­tiin ke­hit­tä­mään Wil­maan lo­ma­ket­ta ja tu­los­tet­ta, ja mal­lia tä­hän saa­tiin So­tun­gin lu­ki­os­ta, jos­sa oli jo itse ke­hi­tet­ty vas­taa­van­lais­ta lo­ma­ket­ta. Työ­ryh­mä­ta­paa­mi­sis­sa ide­oi­tiin ja suun­ni­tel­tiin, kuin­ka lo­ma­ket­ta voi­si jat­ko­ke­hit­tää. Yh­tei­nen poh­din­ta aut­toi tun­nis­ta­maan nii­tä seu­ran­ta­tie­to­ja, jot­ka aut­tai­si­vat ryh­män­oh­jaa­jan työ­tä kai­kis­sa lu­ki­ois­sam­me. Ta­paa­mis­ten vä­lis­sä kon­sul­toi­tiin kau­pun­gin Pri­muk­sen pää­käyt­tä­jää. Kun lo­ma­ke oli saa­tu val­miik­si an­net­tu­jen toi­vei­den ja tek­nis­ten mah­dol­li­suuk­sien puit­teis­sa, ot­ti­vat työ­ryh­mä­läi­set sen käyt­töön­sä ja tes­tai­li­vat sen käy­tet­tä­vyyt­tä. Tä­män li­säk­si työ­ryh­mä­läi­set opas­ti­vat omis­sa lu­ki­ois­saan muu­ta hen­ki­lö­kun­taa lo­mak­keen käyt­töön. 

Työryhmätyöskentelyn ja kehittämisen hyödyt ja haasteet

Työ­ryh­mä­työs­ken­te­ly on en­nes­tään tut­tu mal­li Van­taan lu­ki­ois­sa. Kau­pun­gis­sam­me on vii­si suo­men­kie­lis­tä päi­vä­lu­ki­o­ta sekä ruot­sin­kie­li­nen lu­kio. Työ­ryh­mä­työs­ken­te­ly näh­tiin toi­mi­va­na ta­pa­na sii­hen, että ke­hit­tä­mis­työ­tä saa­tiin vie­tyä kau­pun­ki­ta­soi­ses­ti eteen­päin ja sa­maan suun­taan kai­kis­sa lu­ki­ois­sa. Työ­ryh­mä­työs­ken­te­ly mah­dol­lis­ti myös sen, että oppi­lai­tos­ten ja ope­tus­hen­ki­lö­kun­nan aja­tuk­set ja kou­lu­ar­jen mah­dol­li­suu­det ja toi­saal­ta ra­joit­teet tuli huo­mi­oi­duk­si koko hank­keen ajan toi­men­pi­tei­den suun­nit­te­lus­sa ja to­teut­ta­mi­ses­sa. Tämä oli­si ol­lut haas­teel­lis­ta pro­jek­ti­työn­te­ki­jäl­le, jos hän oli­si suun­ni­tel­lut ja to­teut­ta­nut han­ket­ta yk­sin. Pro­jek­ti­a­si­an­tun­ti­ja val­mis­te­li työ­ryh­mä­ta­paa­mi­siin kes­kus­te­lun pai­no­pis­teet ja ai­heet, mut­ta tar­kem­paa si­säl­töä ja jat­ko­suun­nit­te­lua poh­dit­tiin yh­des­sä työ­ryh­män kans­sa. He toi­mi­vat siis tie­tyn­lai­si­na vies­tin­vie­ji­nä mo­lem­piin suun­tiin: he toi­vat ken­tän ään­tä kuu­lu­viin ja toi­saal­ta vies­ti­vät hank­kees­ta eteen­päin muul­le hen­ki­lö­kun­nal­le. 

Työ­ryh­mä­läi­set ko­ki­vat ta­paa­mi­set an­toi­si­na ja tär­kei­nä het­ki­nä, jol­loin omia aja­tuk­sia sai ja­kaa tois­ten lu­ki­oi­den opet­ta­jien kans­sa. Eten­kin kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­des­sa ja­et­tiin hy­väk­si ko­et­tu­ja ta­po­ja ja vink­ke­jä sekä kou­lut­ta­ja­ko­ke­muk­sia toi­sil­le. Ai­heen edis­tä­mi­nen saat­toi tun­tua pai­koin yk­si­näi­sel­tä­kin omas­sa kou­lus­sa, jos­sa muu hen­ki­lö­kun­ta ei aina ol­lut vie­lä yhtä si­säl­lä ai­heen kans­sa. Tä­män ta­kia ai­hees­ta oli mu­ka­vaa kes­kus­tel­la työ­ryh­mäs­sä, jos­sa kaik­ki jä­se­net oli­vat sy­ven­ty­neet ai­hee­seen. Oman li­sän­sä yh­tei­siin kes­kus­te­lui­hin toi se, että työ­ryh­mis­sä oli eri oppi­ai­nei­den edus­ta­jia, jol­loin kes­kus­te­luun saa­tiin moni­puo­lis­ta nä­ke­mys­tä. 

Vaik­ka työ­ryh­mä­työs­ken­te­ly on­kin pää­sään­töi­ses­ti hyvä tapa ke­hit­tää asi­oi­ta isos­sa kau­pun­gis­sa, on sii­nä myös mah­dol­li­sia haas­tei­ta, jot­ka kan­nat­taa huo­mi­oi­da en­nal­ta. Ensi­si­jai­nen haas­te liit­tyy aika­tau­lu­tuk­seen ja yh­teis­ten ta­paa­mis­ai­ko­jen so­pi­mi­seen. So­pi­van ajan löy­tä­mis­tä haas­ta­vat niin pe­ri­o­dien vä­lis­sä ole­vat päät­tö­vii­kot ja ar­vi­oin­ti­aika­tau­lut, tee­ma­vii­kot, yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­set sekä loma-ajat. Tämä vaa­ti hank­kees­sa­kin jous­ta­vuut­ta niin opet­ta­jil­ta kuin pro­jek­ti­a­si­an­tun­ti­jal­ta. Täs­sä toi­mi­vak­si ta­vak­si muo­dos­tui se, että seu­raa­va ta­paa­mis­aika so­vit­tiin vii­meis­tään edel­tä­vän ko­kouk­sen alus­sa eikä sitä jä­tet­ty ko­kouk­sen lop­puun tai säh­kö­pos­tit­se so­vit­ta­vak­si. Toi­nen työ­ryh­mä­työs­ken­te­lyn haas­te on se, mi­ten työ­ryh­mäs­sä ke­hi­te­tyt asi­at saa­daan le­vi­tet­tyä eteen­päin muul­le hen­ki­lö­kun­nal­le. Tä­hän aut­toi hank­kees­sa se, että isois­sa lu­ki­ois­sa työ­ryh­mään osal­lis­tu­jia oli kak­si, jol­loin vas­tuu mui­den opet­ta­jien mo­ti­voin­nis­ta ja kou­lut­ta­mi­ses­ta ei jää­nyt yh­den opet­ta­jan har­teil­le. Sii­tä huo­li­mat­ta eten­kin kie­li- ja kult­tuu­ri­tie­toi­suu­den ai­heen pa­riin oli­si jois­sain kou­luis­sa kai­vat­tu li­säk­si omia kou­lu­koh­tai­sia ke­hit­tä­mis­ryh­miä, joi­den avul­la ai­het­ta oli­si voi­nut vie­dä vie­lä pai­nok­kaam­min eteen­päin oppi­lai­tos­ta­sol­la. 

Yksi tär­keä edel­ly­tys työ­ryh­mien tu­lok­sel­li­suu­del­le on myös kou­lu­jen joh­don tuki sekä se, että työ­ryh­män ja hank­keen aihe­pii­ri ja ke­hi­tys­lin­ja ko­e­taan yhtä tär­ke­äk­si ja mie­lek­kääk­si ke­hi­tys­koh­teek­si kai­kis­sa oppi­lai­tok­sis­sa. Ke­hit­tä­mis­tar­ve ja läh­tö­ti­lan­ne voi­vat vaih­del­la eri oppi­lai­tok­sis­sa, jol­loin yh­tei­sen suun­nan et­si­mi­nen voi vaa­tia komp­ro­mis­se­ja ei­vät­kä sa­mat toi­men­pi­teet so­vel­lu vält­tä­mät­tä sa­mal­la ta­val­la kaik­kiin kou­lui­hin. Yksi mah­dol­li­nen haas­te on toi­saal­ta myös se, kuin­ka hy­vin hank­keen ylei­set aika­tau­lut ja hank­keen elin­kaa­ri is­tu­vat kou­lu­ar­keen: mo­net suun­ni­tel­mat esi­mer­kik­si työ­pa­jo­jen pi­tä­mi­ses­tä tai opet­ta­jan­ko­kous­ten käy­tös­tä oli­si tie­det­tä­vä jo hy­vis­sä ajoin edel­li­se­nä luku­vuon­na. Hank­keen yk­si­tyis­koh­tai­sem­pi suun­nit­te­lu­vai­he ja työ­ryh­mien rek­ry­toin­ti vie­vät oman ai­kan­sa hank­keen alus­sa ja työ­ryh­mien ko­koon­tu­mi­nen on mie­le­käs­tä aloit­taa uu­den luku­vuo­den alus­sa, jol­loin työ­ryh­mis­sä ke­hi­tet­tä­vät ide­at ei­vät vält­tä­mät­tä ehdi kou­lu­jen luku­vuo­den aika­tau­lu­tuk­seen mu­kaan. Han­ke­työ on­kin tasa­pai­noi­lua kou­lu­jen ar­jen ja in­no­va­tii­vi­sen ajat­te­lun vä­lil­lä. Täs­sä opet­ta­jis­ta koos­tu­vat työ­ryh­mät ovat­kin tär­ke­äs­sä osas­sa, jot­ta toi­min­nan so­pi­vuus kou­lu­ar­keen tu­lee var­mis­tet­tua.

Lu­ki­oi­den oh­jauk­sen laa­dun vah­vis­ta­mi­nen Van­taal­la | Van­taa

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023