Jatko-ohjaus lukion kuluessa ja valmistumisen jälkeen
Yhtenä Opiskelija oman elämänsä ohjaajana -hankkeen (myöhemmin artikkelissa Sisu-hanke) tavoitteena oli luoda yhtenäisiä toimintamalleja niin lukion aikana tapahtuvaan kuin valmistumisen jälkeiseenkin jatko-ohjaukseen, ns. jälkiohjaukseen. Jatko-ohjauksen on tarkoitus olla tiivis jatkumo ja osa opiskelijan omaa aktiivista HOPS-prosessia. Tehokkuuden, laadun ja saavutettavuuden parantamiseksi selkeytettiin ja kuvattiin myös eri toimijoiden roolit tulevaisuusohjaajina tukemassa opiskelijan omia valintoja. Jatko-ohjauksen eri toteutustapojen tulee olla paitsi riittäviä, myös oikea-aikaisia. Tavoitteena oli myös rakentaa koko lukioyhteisössä parempaa ohjausosaamista Koko koulu ohjaa -periaatteella ja nostaa jatko-ohjauksen laatua esim. vahvistamalla uraohjausosaamista kaikilla toimijoilla. Tavoitteena oli löytää jälkiohjauksen (valmistuneiden ohjaus) toteuttamiseen selkeä toimintamalli, joka varmistaa erityisesti ilman opintopaikkaa jääneiden tavoittamisen ja lisää näin jälkiohjauksen saavutettavuutta.
Hankkeessa kehitettiin jatko-opintoihin ohjauksen työkaluja sekä toimintamalli kohtaamaan paremmin opiskelijoiden tarpeet ja luomaan nykyistä laajempaa näkökulmaa uramahdollisuuksista. Opinto-ohjaajien ja aineenopettajien uraohjausosaamista vahvistettiin niin koulutuksilla kuin vertaisverkostoissakin.
Tässä artikkelissa keskitymme esittelemään jatko-opintoihin ohjaamista osana lukiolaisen HOPS-prosessia, aineenopettajien roolia jatko-ohjauksessa sekä muutamia jälkiohjauksen käytänteitä.
Jatko-ohjaus osana hops-prosessia
Lukioaikaisen jatko-opintoihin liittyvän koulutus- ja uraohjauksen malli sisältää yleisesti eri lukuvuosina painottuvia aiheita ja teemoja. Alla olevasta kaaviossa (Kuva1) on kuvattu, kuinka teemat painottuvat nivelvaiheesta valmistumisen jälkeen ulottuvalla ajanjaksolla.
Lukion kuluessa opiskelijat laativat opinto-ohjaajan tukemana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, joka sisältää opiskelusuunnitelman, ylioppilastutkintosuunnitelman sekä jatko-opinto- ja urasuunnitelman. Suunnitelmien tekeminen aloitetaan lukion ensimmäisenä opiskeluvuonna ja niitä päivitetään lukio-opintojen aikana.
Opintojen päättövaiheessa ohjauksen painopiste on ylioppilaskirjoituksiin valmistautumisessa ja ylioppilastutkintoon sekä jatko-opintosuunnitelmiin liittyvässä tiedottamisessa ja päätöksenteon tukemisessa. Opiskelijat perehtyvät jatko-opintojen valintaperusteisiin ja hakumenettelyihin opinto-ohjaajan avustuksella sekä laativat itselleen suunnitelman opintoihin hakeutumisesta, urasuunnitelman ja varasuunnitelman välivuoden varalta.
Ohjausprosessin aikana opiskelija suunnittelee opinto-ohjelmaansa siten, että hän tunnistaa ja huomioi jatko-opintojen ja työelämän tarjoamia mahdollisuuksia. Näitä asioita käsitellään ohjauksessa koko lukio-opintojen ajan. Opiskelijan HOPS-prosessin tukena ovat uudistetut Wilman HOPS-lomakkeet, jotka esiteltiin Sisu-hankkeen loppuseminaarissa sekä alkuvuonna 2024 julkaistavassa käsikirjassa.
Aineenopettajien ohjausosaamisen lisääminen
Sisu-hankkeessa kartoitettiin aineenopettajien ajatuksia siitä, millaisia mahdollisuuksia omassa oppiaineessa olisi vastata LOPS19 Luvun 4 uudenlaisiin haasteisiin. Vastauksia tutkittiin aineryhmätapaamisissa, joissa jaettiin myös toimivaksi koettuja käytäntöjä aineenopettajien jatko-ohjauksen kehittämiseksi. Vastauksista koostettiin yli lukio- ja aineryhmärajojen jaettu ideapaketti, josta jokainen opettaja voi ottaa itselle sopivia aineksia seuraavan lukuvuoden suunnitteluun. Tärkeäksi koettiin myös aineenopettajille järjestetty perehdytys korkeakoulujen valintaperusteisiin ja niissä tapahtuviin muutoksiin. Tätä varten koottu koulutuspaketti tukee aineenopettajia uraohjaustyössä jatkossakin.
Jatko-ohjaus valmistumisen jälkeen – malleja ja työkaluja hankekaupungeista
Lukiokoulutuksen oppimäärän suorittaneella opiskelijalla, joka ei ole saanut jatko-opiskelupaikkaa tutkintoon johtavassa koulutuksessa, on oikeus saada opintoihin hakeutumiseen ja urasuunnitelmiin ohjausta oppimäärän suorittamisvuotta seuraavan vuoden aikana. Ohjauksesta vastaa koulutuksen järjestäjä, jonka oppilaitoksessa opiskelija on suorittanut oppimäärän. (Lukiolaki 714/2018, 25 § 4 mom.)
Kuopiossa luotiin jatko-ohjausmalli, jossa valmistuville abiturienteille välitetään tietoa kevään ja kesän aikaisista hakuprosessiin liittyvistä tärkeistä teemoista, jälkiohjausmahdollisuudesta sekä välivuoden vaihtoehdoista. Ohjauskirje 1 annetaan opiskelijoille valmistumisen aikoihin. Ohjauskirje lähetetään joko nuorille heidän omaan sähköpostiinsa tai laitetaan todistuksen väliin, lukiosta riippuen. Lisäksi ohjauskirjeessä on ohjeet Itä-Suomen avoimen yliopiston ja Savonia -ammattikorkeakoulun avoimen ammattikorkeakoulun maksuttomiin opintoihin liittyen. Keväällä lähetetyn kirjeen lisäksi seuraavan marraskuun alussa lähetetään vielä opiskelijoiden henkilökohtaiseen sähköpostiin jälkiohjauskirje 2, jossa muistutetaan valmistuneita jälkiohjausoikeudesta, mikäli nuori ei ole saanut tutkintoon johtavaa jatko-opiskelupaikkaa.
Kuopion lukioissa ohjauksesta vastaa ylioppilaan entisen lukion opinto-ohjaaja. Ylioppilaaksi valmistunut nuori ottaa yhteyttä opinto-ohjaajaan sähköpostitse tai soittamalla. Hänelle lähetetään taustatietolomake, joka pyydetään palauttamaan etukäteen. Lomakkeessa ohjaukseen tulija kuvaa tilannettaan ja ohjaustarvetta. Jälkiohjauksessa esiin tulevat kysymykset liittyvät yleensä mm. ylioppilaskirjoituksiin, jatko-opintoihin, muuttuneisiin jatko-opiskelusuunnitelmiin tai kansainvälisiin opintoihin.
Voit tutustua Kuopion jatko-ohjauksen työkaluihin tarkemmin tästä SISU-hankkeen blogipostauksesta.
Jyväskylässä selkeytettiin jälkiohjauksen käytänteitä ja tehostettiin valmistuneiden tavoittamista lähettämällä kaikille valmistuneille opiskelijoille viesti sekä sähköinen kyselylomake Primuksen tekstiviestipalvelun kautta. Kysely lähetettiin noin puolen vuoden kuluttua valmistumisesta. Sen tarkoituksena oli toisaalta kartoittaa valmistuneiden tilannetta sekä jälkiohjauksen tarvetta ja toisaalta muistuttaa oikeudesta jälkiohjaukseen. Vastausprosentti oli hyvä, ja kysely poiki sekä tapaamisia jatko-opintoasioiden merkeissä, että listan alumneista, jotka olivat halukkaita esittelemään omia opintojaan lukiolaisille. Vastaava jälkiohjauksen malli ja työkaluja kehitettiin myös Lahden lukio Gaudiassa.
Voit tutustua Jyväskylässä tehtyyn kyselyyn tarkemmin tästä SISU-hankkeen blogiartikkelista ja kyselyn tuloksia syksyltä 2023 on avattu Schildtin lukion osalta tässä blogiartikkelissa.
Suuren lukion opinto-ohjauksen malli
Sisu-hankkeessa kehitetyt opinto-ohjauksen toimintamallit ja työkalut ovat osoittautuneet toimiviksi ja ne on otettu osaksi käytännön ohjaustyötä. Hanketta ja sen tuloksia esiteltiin OPH:n edellisessä julkaisussa sekä loppuseminaarissa 15.12.2024. Seminaarin esitykset ovat katsottavissa tallenteina tässä blogiartikkelissa.
Laadukasta opinto-ohjausta lukioissaLukioiden laatujulkaisuja 116.12.2023