Opiskelija oman elämänsä ohjaajana (SISU-hanke)

Pauliina Pöntinen, Jussi Lounassalo ja Laura Sallinen

 Jatko-ohjaus lukion kuluessa ja valmistumisen jälkeen

Yh­te­nä Opis­ke­li­ja oman elä­män­sä oh­jaa­ja­na -hank­keen (myö­hem­min ar­tik­ke­lis­sa Sisu-han­ke) ta­voit­tee­na oli luo­da yh­te­näi­siä toi­min­ta­mal­le­ja niin lu­ki­on ai­ka­na ta­pah­tu­vaan kuin val­mis­tu­mi­sen jäl­kei­seen­kin jat­ko-oh­jauk­seen, ns. jäl­ki­oh­jauk­seen. Jat­ko-oh­jauk­sen on tar­koi­tus olla tii­vis jat­ku­mo ja osa opis­ke­li­jan omaa ak­tii­vis­ta HOPS-pro­ses­sia. Te­hok­kuu­den, laa­dun ja saa­vu­tet­ta­vuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si sel­key­tet­tiin ja ku­vat­tiin myös eri toi­mi­joi­den roo­lit tu­le­vai­suus­oh­jaa­ji­na tu­ke­mas­sa opis­ke­li­jan omia va­lin­to­ja. Jat­ko-oh­jauk­sen eri to­teu­tus­ta­po­jen tu­lee olla pait­si riit­tä­viä, myös oi­kea-ai­kai­sia. Ta­voit­tee­na oli myös ra­ken­taa koko lu­ki­o­yh­tei­sös­sä pa­rem­paa oh­jaus­o­saa­mis­ta Koko kou­lu oh­jaa -peri­aat­teel­la ja nos­taa jat­ko-oh­jauk­sen laa­tua esim. vah­vis­ta­mal­la ura­oh­jaus­o­saa­mis­ta kai­kil­la toi­mi­joil­la. Ta­voit­tee­na oli löy­tää jäl­ki­oh­jauk­sen (val­mis­tu­nei­den oh­jaus) to­teut­ta­mi­seen sel­keä toi­min­ta­mal­li, joka var­mis­taa eri­tyi­ses­ti il­man opin­to­paik­kaa jää­nei­den ta­voit­ta­mi­sen ja li­sää näin jäl­ki­oh­jauk­sen saa­vu­tet­ta­vuut­ta. 

Hank­kees­sa ke­hi­tet­tiin jat­ko-opin­toi­hin oh­jauk­sen työ­ka­lu­ja sekä toi­min­ta­mal­li koh­taa­maan pa­rem­min opis­ke­li­joi­den tar­peet ja luo­maan ny­kyis­tä laa­jem­paa näkö­kul­maa ura­mah­dol­li­suuk­sis­ta. Opin­to-oh­jaa­jien ja ai­neen­o­pet­ta­jien ura­oh­jaus­o­saa­mis­ta vah­vis­tet­tiin niin kou­lu­tuk­sil­la kuin ver­tais­ver­kos­tois­sa­kin.  

Täs­sä ar­tik­ke­lis­sa kes­ki­tym­me esit­te­le­mään jat­ko-opin­toi­hin oh­jaa­mis­ta osa­na lu­ki­o­lai­sen HOPS-pro­ses­sia, ai­neen­o­pet­ta­jien roo­lia jat­ko-oh­jauk­ses­sa sekä muu­ta­mia jäl­ki­oh­jauk­sen käy­tän­tei­tä. 

Jatko-ohjaus osana hops-prosessia

Lu­ki­o­ai­kai­sen jat­ko-opin­toi­hin liit­ty­vän kou­lu­tus- ja ura­oh­jauk­sen mal­li si­säl­tää ylei­ses­ti eri luku­vuo­si­na pai­not­tu­via ai­hei­ta ja tee­mo­ja. Alla ole­vas­ta kaa­vi­os­sa (Kuva1) on ku­vat­tu, kuin­ka tee­mat pai­not­tu­vat ni­vel­vai­hees­ta val­mis­tu­mi­sen jäl­keen ulot­tu­val­la ajan­jak­sol­la. 

Kuva 1 Jat­ko-opin­toi­hin liit­ty­vän kou­lu­tus- ja ura­oh­jauk­sen mal­li

Lu­ki­on ku­lu­es­sa opis­ke­li­jat laa­ti­vat opin­to-oh­jaa­jan tu­ke­ma­na hen­ki­lö­koh­tai­sen opin­to­suun­ni­tel­man, joka si­säl­tää opis­ke­lu­suun­ni­tel­man, yli­op­pi­las­tut­kin­to­suun­ni­tel­man sekä jat­ko-opin­to- ja ura­suun­ni­tel­man. Suun­ni­tel­mien te­ke­mi­nen aloi­te­taan lu­ki­on en­sim­mäi­se­nä opis­ke­lu­vuon­na ja nii­tä päi­vi­te­tään lu­kio-opin­to­jen ai­ka­na.  

Opin­to­jen päät­tö­vai­hees­sa oh­jauk­sen pai­no­pis­te on yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin val­mis­tau­tu­mi­ses­sa ja yli­op­pi­las­tut­kin­toon sekä jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­miin liit­ty­väs­sä tie­dot­ta­mi­ses­sa ja pää­tök­sen­teon tu­ke­mi­ses­sa. Opis­ke­li­jat pe­reh­ty­vät jat­ko-opin­to­jen va­lin­ta­pe­rus­tei­siin ja haku­me­net­te­lyi­hin opin­to-oh­jaa­jan avus­tuk­sel­la sekä laa­ti­vat it­sel­leen suun­ni­tel­man opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­ses­ta, ura­suun­ni­tel­man ja vara­suun­ni­tel­man väli­vuo­den va­ral­ta. 

Oh­jaus­pro­ses­sin ai­ka­na opis­ke­li­ja suun­nit­te­lee opin­to-oh­jel­maan­sa si­ten, että hän tun­nis­taa ja huo­mi­oi jat­ko-opin­to­jen ja työ­e­lä­män tar­jo­a­mia mah­dol­li­suuk­sia. Näi­tä asi­oi­ta kä­si­tel­lään oh­jauk­ses­sa koko lu­kio-opin­to­jen ajan. Opis­ke­li­jan HOPS-pro­ses­sin tu­ke­na ovat uu­dis­te­tut Wil­man HOPS-lo­mak­keet, jot­ka esi­tel­tiin Sisu-hank­keen lop­pu­se­mi­naa­ris­sa sekä alku­vuon­na 2024 jul­kais­ta­vas­sa käsi­kir­jas­sa.

Aineenopettajien ohjausosaamisen lisääminen

Sisu-hank­kees­sa kar­toi­tet­tiin ai­neen­o­pet­ta­jien aja­tuk­sia sii­tä, mil­lai­sia mah­dol­li­suuk­sia omas­sa oppi­ai­nees­sa oli­si vas­ta­ta LOPS19 Lu­vun 4 uu­den­lai­siin haas­tei­siin. Vas­tauk­sia tut­kit­tiin aine­ryh­mä­ta­paa­mi­sis­sa, jois­sa ja­et­tiin myös toi­mi­vak­si ko­et­tu­ja käy­tän­tö­jä ai­neen­o­pet­ta­jien jat­ko-oh­jauk­sen ke­hit­tä­mi­sek­si. Vas­tauk­sis­ta koos­tet­tiin yli lu­kio- ja aine­ryh­mä­ra­jo­jen ja­et­tu idea­pa­ket­ti, jos­ta jo­kai­nen opet­ta­ja voi ot­taa it­sel­le so­pi­via ai­nek­sia seu­raa­van luku­vuo­den suun­nit­te­luun.  Tär­ke­äk­si ko­et­tiin myös ai­neen­o­pet­ta­jil­le jär­jes­tet­ty pe­reh­dy­tys kor­ke­a­kou­lu­jen va­lin­ta­pe­rus­tei­siin ja niis­sä ta­pah­tu­viin muu­tok­siin. Tätä var­ten koot­tu kou­lu­tus­pa­ket­ti tu­kee ai­neen­o­pet­ta­jia ura­oh­jaus­työs­sä jat­kos­sa­kin.

Jatko-ohjaus valmistumisen jälkeen – malleja ja työkaluja hankekaupungeista

Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen oppi­mää­rän suo­rit­ta­neel­la opis­ke­li­jal­la, joka ei ole saa­nut jat­ko-opis­ke­lu­paik­kaa tut­kin­toon joh­ta­vas­sa kou­lu­tuk­ses­sa, on oi­keus saa­da opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen ja ura­suun­ni­tel­miin oh­jaus­ta oppi­mää­rän suo­rit­ta­mis­vuot­ta seu­raa­van vuo­den ai­ka­na. Oh­jauk­ses­ta vas­taa kou­lu­tuk­sen jär­jes­tä­jä, jon­ka oppi­lai­tok­ses­sa opis­ke­li­ja on suo­rit­ta­nut oppi­mää­rän. (Lu­ki­o­laki 714/2018, 25 § 4 mom.)

Kuo­pi­os­sa luo­tiin jat­ko-oh­jaus­mal­li, jos­sa val­mis­tu­vil­le abi­tu­rien­teil­le vä­li­te­tään tie­toa ke­vään ja ke­sän ai­kai­sis­ta haku­pro­ses­siin liit­ty­vis­tä tär­keis­tä tee­mois­ta, jäl­ki­oh­jaus­mah­dol­li­suu­des­ta sekä väli­vuo­den vaih­to­eh­dois­ta. Oh­jaus­kir­je 1 an­ne­taan opis­ke­li­joil­le val­mis­tu­mi­sen ai­koi­hin. Oh­jaus­kir­je lä­he­te­tään joko nuo­ril­le hei­dän omaan säh­kö­pos­tiin­sa tai lai­te­taan to­dis­tuk­sen vä­liin, lu­ki­os­ta riip­pu­en. Li­säk­si oh­jaus­kir­jees­sä on oh­jeet Itä-Suo­men avoi­men yli­o­pis­ton ja Sa­vo­nia -am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun avoi­men am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun mak­sut­to­miin opin­toi­hin liit­ty­en. Ke­vääl­lä lä­he­te­tyn kir­jeen li­säk­si seu­raa­van mar­ras­kuun alus­sa lä­he­te­tään vie­lä opis­ke­li­joi­den hen­ki­lö­koh­tai­seen säh­kö­pos­tiin jäl­ki­oh­jaus­kir­je 2, jos­sa muis­tu­te­taan val­mis­tu­nei­ta jäl­ki­oh­jaus­oi­keu­des­ta, mi­kä­li nuo­ri ei ole saa­nut tut­kin­toon joh­ta­vaa jat­ko-opis­ke­lu­paik­kaa.

Kuo­pi­on lu­ki­ois­sa oh­jauk­ses­ta vas­taa yli­op­pi­laan en­ti­sen lu­ki­on opin­to-oh­jaa­ja. Yli­op­pi­laak­si val­mis­tu­nut nuo­ri ot­taa yh­teyt­tä opin­to-oh­jaa­jaan säh­kö­pos­tit­se tai soit­ta­mal­la. Hä­nel­le lä­he­te­tään taus­ta­tie­to­lo­ma­ke, joka pyy­de­tään pa­laut­ta­maan etu­kä­teen. Lo­mak­kees­sa oh­jauk­seen tu­li­ja ku­vaa ti­lan­net­taan ja oh­jaus­tar­vet­ta. Jäl­ki­oh­jauk­ses­sa esiin tu­le­vat ky­sy­myk­set liit­ty­vät yleen­sä mm. yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin, jat­ko-opin­toi­hin, muut­tu­nei­siin jat­ko-opis­ke­lu­suun­ni­tel­miin tai kan­sain­vä­li­siin opin­toi­hin.

Voit tu­tus­tua Kuo­pi­on jat­ko-oh­jauk­sen työ­ka­lui­hin tar­kem­min täs­tä SISU-hank­keen blo­gi­pos­tauk­ses­ta.

Jy­väs­ky­läs­sä sel­key­tet­tiin jäl­ki­oh­jauk­sen käy­tän­tei­tä ja te­hos­tet­tiin val­mis­tu­nei­den ta­voit­ta­mis­ta lä­het­tä­mäl­lä kai­kil­le val­mis­tu­neil­le opis­ke­li­joil­le vies­ti sekä säh­köi­nen ky­se­ly­lo­ma­ke Pri­muk­sen teks­ti­vies­ti­pal­ve­lun kaut­ta. Ky­se­ly lä­he­tet­tiin noin puo­len vuo­den ku­lut­tua val­mis­tu­mi­ses­ta. Sen tar­koi­tuk­se­na oli toi­saal­ta kar­toit­taa val­mis­tu­nei­den ti­lan­net­ta sekä jäl­ki­oh­jauk­sen tar­vet­ta ja toi­saal­ta muis­tut­taa oi­keu­des­ta jäl­ki­oh­jauk­seen. Vas­taus­pro­sent­ti oli hyvä, ja ky­se­ly poi­ki sekä ta­paa­mi­sia jat­ko-opin­to­a­si­oi­den mer­keis­sä, että lis­tan alum­neis­ta, jot­ka oli­vat ha­luk­kai­ta esit­te­le­mään omia opin­to­jaan lu­ki­o­lai­sil­le.  Vas­taa­va jäl­ki­oh­jauk­sen mal­li ja työ­ka­lu­ja ke­hi­tet­tiin myös Lah­den lu­kio Gau­di­as­sa.

Voit tu­tus­tua Jy­väs­ky­läs­sä teh­tyyn ky­se­lyyn tar­kem­min täs­tä SISU-hank­keen blo­gi­ar­tik­ke­lis­ta ja ky­se­lyn tu­lok­sia syk­syl­tä 2023 on avat­tu Schild­tin lu­ki­on osal­ta täs­sä blo­gi­ar­tik­ke­lis­sa.  

Suuren lukion opinto-ohjauksen malli

Sisu-hank­kees­sa ke­hi­te­tyt opin­to-oh­jauk­sen toi­min­ta­mal­lit ja työ­ka­lut ovat osoit­tau­tu­neet toi­mi­vik­si ja ne on otet­tu osak­si käy­tän­nön oh­jaus­työ­tä. Han­ket­ta ja sen tu­lok­sia esi­tel­tiin OPH:n edel­li­ses­sä jul­kai­sus­sa sekä lop­pu­se­mi­naa­ris­sa 15.12.2024. Se­mi­naa­rin esi­tyk­set ovat kat­sot­ta­vis­sa tal­len­tei­na täs­sä blo­gi­ar­tik­ke­lis­sa.  

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023