Lyhytkurssien mahdollisuudet lukiossa

Lapin LUKE -verkostossa, Rovaniemi, Susanna Törmänen

Opiskelijoiden resilienssin vahvistamista ja koherenssin tunteen etsintää terveysosaamisen pedagogiikan ja opinto-ohjauksen keinoin lukiossa

Pi­lo­toim­me Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­oh­jel­man ta­voit­tei­den in­noit­ta­mi­na Hy­vin­voin­ti- ja tie­toi­suus­tai­dot -ly­hyt­kurs­sin Rova­nie­men lu­ki­o­lai­sil­le jou­lu­kuus­sa 2023. Tämä nel­jän ta­paa­mis­ker­ran ly­hyt­kurs­si upo­tet­tiin lu­ki­on kol­man­nel­la pe­ri­o­dil­la pi­de­tyn Ter­veys voi­ma­va­ra­na (TE1) -opin­to­jak­son si­sään mie­len­ter­vey­den yllä­pi­tä­mi­sen aihe­ko­ko­nai­suu­teen. Nel­jän oppi­tun­nin kes­tois­ta ly­hyt­kurs­sia tar­jot­tiin kai­kil­le lu­ki­on TE1-opin­to­jak­soa opis­ke­le­vil­le ja sitä mark­ki­noi­tiin vaih­to­eh­toi­se­na ta­pa­na sy­ven­tyä opin­to­jak­sol­la kä­si­tel­tä­vään mie­len­ter­vey­den yllä­pi­tä­mi­sen tee­maan, jos­sa mie­len tai­to­ja  har­joi­tel­laan ak­tii­vi­ses­ti ja toi­min­nal­li­ses­ti. Ly­hyt­kurs­sin oli­si voi­nut to­teut­taa myös yh­teis­työs­sä psy­ko­lo­gi­an oppi­ai­neen kans­sa esim. Tun­teet ja mie­len­ter­veys (PS4) -opin­to­jak­sol­la. Ly­hyt­kurs­si to­teu­tet­tiin sa­maan ai­kaan kuin TE1-opin­to­jak­son ope­tus.

Ly­hyt­kurs­si oli lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­man mu­kais­ta op­pi­mis­ta ja lu­ki­on ope­tuk­sen eheyt­tä­mis­tä, jos­sa lu­ki­on ter­veys­tie­don si­säl­tö­jä opis­kel­tiin oppi­aine­ra­jo­ja ylit­tä­väl­lä ta­val­la. Ter­veys­tie­don moni­tie­tei­set aihe­a­lu­eet tar­jo­a­vat erin­o­mai­set mah­dol­li­suu­det lu­ki­on ter­veys­o­saa­mi­sen pe­da­go­gii­kal­le, jos­sa nos­te­taan opis­ke­li­ja­läh­töi­ses­ti ajan­koh­tai­sia ter­vey­den edis­tä­mi­sen tee­mo­ja ja il­mi­öi­tä pe­da­go­gi­sen suun­nit­te­lun kes­ki­öön. Ly­hyt­kurs­sin si­säl­löt poi­mit­tiin lu­ki­on ter­veys­tie­don oppi­ai­neen mie­len­ter­vey­den yllä­pi­tä­mi­sen tee­mas­ta ja lu­ki­on laa­ja-alai­sis­ta ta­voit­teis­ta mm. hy­vin­voin­ti­o­saa­mi­nen ja eet­ti­nen vas­tuul­li­suus. Li­säk­si py­rim­me te­hos­ta­maan op­pi­mis­haas­tei­ta ko­ke­vien ja/tai psyyk­kis­tä tu­kea tar­vit­se­vien opin­to-oh­jaus­ta ja pe­da­go­giik­kaa. 

Psykologisen joustavuuden periaatteet kehyksenä tietoisuustaitojen aktiivisessa harjoittelussa 

Ly­hyt­kurs­sil­la ha­lut­tiin esi­tel­lä ja har­joi­tel­la ak­tii­vi­ses­ti hel­pos­ti lä­hes­tyt­tä­viä tie­toi­suus­tai­to­har­joi­tuk­sia, jot­ka tu­ki­si­vat opis­ke­li­joi­den po­si­tii­vis­ta mie­len­ter­veyt­tä op­pi­mi­ses­sa ja ar­jes­sa, aut­tai­si­vat vah­vis­ta­maan re­si­liens­siä ja ke­hit­täi­si­vät ko­he­rens­sin tun­net­ta. Po­si­tii­vi­sel­la mie­len­ter­vey­del­lä vii­ta­taan itse­tun­te­muk­sen ja psyyk­kis­ten voi­ma­va­ro­jen li­sää­mi­seen, re­si­liens­si kä­si­te­tään mie­len jous­ta­vuu­te­na sekä toi­pu­mis­ky­ky­ä­nä ja ko­he­rens­sin tun­ne liit­tyy yk­si­lön ko­ke­muk­seen sii­tä, että pys­tyy saa­vut­ta­maan ta­voit­tei­taan ja vai­kut­ta­maan toi­min­nal­laan it­se­ään kos­ke­viin rat­kai­sui­hin ja ym­pä­ris­töön­sä. Op­pi­mi­sen hyö­ty­jä ha­et­tiin myös ver­tai­suu­des­ta pien­ryh­mäs­sä ja kuva­tai­de­kas­va­tuk­sen me­ne­tel­min. 

Kurs­sin te­o­reet­ti­nen vii­te­ke­hys saa­tiin kog­ni­tii­vi­ses­ta uu­den aal­lon käyt­täy­ty­mis­te­ra­pi­as­ta, Hy­väk­sy­mis- ja omis­tau­tu­mis­te­ra­pi­as­ta (HOT-me­ne­tel­mät). Ly­hyt­kurs­sil­la lä­hes­tyt­tiin psy­ko­lo­gi­sen jous­ta­vuu­den osa-alu­ei­ta ak­tii­vi­ses­ti aja­tel­len, me­ta­fo­ria ja ku­via hyö­dyn­tä­mäl­lä, vä­rit­tä­mäl­lä, ku­vaa­mal­la, kir­joit­ta­mal­la, ääni­tal­len­tein sekä ke­hol­li­sen tie­toi­suus­me­di­taa­ti­on kei­noin. Ly­hyt­kurs­sil­la ha­lut­tiin li­sä­tä opis­ke­li­joi­den itse­tun­te­mus­ta suh­tees­sa mie­leen ja ke­hoon, tar­jo­ta tai­to­ja tun­nis­taa ja ha­vain­noi­da aja­tuk­sia sekä tun­nis­taa ja koh­da­ta tun­tei­ta, löy­tää läs­nä­oloa ja kes­kit­ty­mis­tä sekä vah­vis­taa itse­myö­tä­tun­toa. Li­säk­si ha­lut­tiin tar­jo­ta näkö­kul­ma omia ar­vo­ja koh­ti kul­ke­mi­ses­ta ja ar­vo­jen mu­kai­seen toi­min­taan si­tou­tu­mi­ses­ta. Myös meta­kog­ni­tii­vi­sia ha­vain­noi­van näkö­kul­man ot­ta­mi­sen tai­to­ja esi­tel­tiin te­o­ri­as­sa ja har­joi­tel­tiin käy­tän­nös­sä. Kurs­sil­la ha­lut­tiin li­sä­tä nuor­ten ym­mär­rys­tä sii­tä, että mie­len­ter­vey­den yllä­pi­tä­mi­nen sekä hy­vin­voin­ti- ja tie­toi­suus­tai­to­jen har­joit­te­lu on ak­tii­vis­ta toi­min­taa. Po­si­tii­vi­sen mie­len­ter­vey­den hyö­ty­jä voi­daan saa­vut­taa tois­tu­van ja sään­nöl­li­sen tai­to­har­joit­te­lun avul­la. 

Ly­hyt­kurs­sin suun­nit­te­lu ja to­teu­tus: Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen laa­tu- ja saa­vu­tet­ta­vuus­oh­jel­man edis­tä­mi­nen La­pin LUKE-ver­kos­tos­sa.
Pro­jek­ti­pääl­lik­kö Su­san­na Tör­mä­nen (KM, opin­to-oh­jaus, ter­vey­den edis­tä­mi­nen)
Ly­hyt­kurs­sin to­teu­tus: Pro­jek­ti­työn­te­ki­jä Eli­na Lauk­ka­nen (KM)

Arvopohdinnoilla kohti merkityksellistä ammatinvalintaa ja tulevaisuuden työtä 

Psy­ko­lo­gi­sen jous­ta­vuu­den ko­ko­nai­suu­den ha­vain­nol­lis­ta­mi­seen on ke­hi­tet­ty Oman elä­män bus­si­mat­ka -kuun­nel­ma, joka so­vel­lu­tuk­se­na tar­jo­si tie­toi­suus­tai­to­jen har­joit­te­lun li­säk­si opin­to-oh­jauk­sel­li­sen ke­hyk­sen. Har­joi­tuk­sis­sa nou­si opis­ke­lu-, ura- ja am­ma­til­li­siin haa­vei­siin liit­ty­vä eet­ti­sen tar­kas­te­lun kul­ma ja tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mä. Tar­koi­tus oli haas­taa ly­hyt­kurs­sil­la opis­ke­li­joi­ta sy­vem­min mer­ki­tyk­sel­li­sen elä­män ar­vo­jen poh­din­toi­hin myös opis­ke­lu- ja am­ma­tin­va­lin­taan liit­ty­vien si­säl­tö­jen avul­la. Li­säk­si ta­voit­teis­sa oli ku­ro­tel­la koh­ti kol­lek­tii­vi­sia poh­din­to­ja ura- ja am­ma­tin­va­lin­nan näkö­kul­mas­ta eko­so­si­aa­li­nen si­vis­tyk­sen ar­vo­ja ref­lek­toi­den mm. vas­tuul­li­nen maa­ilma­suh­de, koh­tuul­li­suus ja ih­mis­ten­vä­li­syy­den to­teu­tu­mi­nen omas­sa haa­ve­am­ma­tis­sa ja tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mäs­sä. Opis­ke­li­joil­le an­net­tiin mah­dol­li­suus ha­lu­tes­saan et­siä omia ar­vo­ja sekä kol­lek­tii­vi­sia ar­vo­ja ref­lek­toi­den am­ma­til­lis­ta kiin­nos­tuk­sen koh­det­ta, jo­hon he liik­kui­vat har­joi­tuk­sis­sa va­li­tuin as­kel­lus­ten ja pie­nin väli­ta­voit­tein. 

HOT-me­ne­tel­mä tar­jo­si näkö­kul­man sii­hen, että tääl­lä olon, elä­mi­sen ja mi­nuu­den ra­ken­nus­pa­li­koi­den it­seis­arvo ei ole suo­ri­tus­kes­kei­syy­des­sä tai ai­no­as­taan ta­voit­tei­den saa­vut­ta­mi­ses­sa. Psy­ko­lo­gi­nen jous­ta­vuu­den idea tar­jo­aa aja­tuk­sen sii­tä, että va­lin­nat ovat jat­ku­vaa arvo­poh­jais­ta si­tou­tu­mis­ta ja pro­ses­sin­o­mais­ta toi­min­taa sekä omien ar­vo­jen suun­taan liik­ku­mis­ta yk­si­lön si­säi­sis­tä-  ja ul­koi­sis­ta es­teis­tä huo­li­mat­ta. Psy­ko­lo­gi­sen jous­ta­vuu­den peri­aat­teet so­pi­vat  hy­vin­voin­ti- ja tie­toi­suus­tai­dot -ly­hyt­kurs­sin ra­ken­nus­ai­neik­si, kos­ka HOT-me­ne­tel­mää mu­kai­le­va toi­min­ta voi kan­nus­taa par­haas­sa ta­pauk­ses­sa roh­ke­aan ja mer­ki­tyk­sel­li­seen toi­min­taan koh­ti it­sel­le tär­ke­ää sekä yh­tei­söl­le- ja ym­pä­ris­töl­le kes­tä­vää ja hyö­dyl­lis­tä. Li­säk­si psy­ko­lo­gi­sen jous­ta­vuu­den mu­kai­set toi­min­ta­ta­vat kan­nus­ta­vat yk­si­löä ylit­tä­mään si­säi­siä- ja ul­koi­sia es­tei­tä, ovat epä­on­nis­tu­mis­ta sal­li­vaa ja he­rät­te­le­vät si­säis­tä mo­ti­vaa­ti­oi­ta ja itse­myö­tä­tun­tois­ta ajat­te­lua.  

Kohdennettujen lyhytkurssien tarjoaminen haastaa lukion rakenteita 

Ma­ta­lan kyn­nyk­sen en­nal­ta­eh­käi­se­vää ter­vey­den edis­tä­mi­sen pe­da­go­giik­kaa on tär­keä ke­hit­tää lu­ki­o­kou­lu­tuk­ses­sa ja is­tut­taa kou­lun ra­ken­tei­siin hy­vin­voin­ti­tie­don ja­ka­mi­sen li­säk­si myös ak­tii­vis­ten hy­vin­voin­ti­tai­to­jen har­joit­te­lun muo­dos­sa ja opis­ke­li­ja­läh­töis­tä pe­da­go­giik­kaa ja oh­jaus­ta hyö­dyn­tä­en. Mie­len­ter­vey­den yllä­pi­tä­mi­seen si­säl­tyy tai­to­ja, joi­ta ei opi­ta te­o­ri­aa ja kä­sit­tei­tä lu­ke­mal­la, vaan nii­tä täy­tyy har­joi­tel­la ak­tii­vi­ses­ti. Mie­len tai­to­jen har­joit­te­lus­sa on ai­heel­lis­ta käyt­tää ak­tii­vi­sia har­joi­tuk­sia ja teh­tä­vän­an­to­ja te­o­reet­ti­sen op­pi­mi­sen li­säk­si. Ak­tii­vi­sia har­joi­tuk­sia tar­jo­a­mal­la ja koh­den­ta­mal­la eri­tyi­ses­ti op­pi­mis­haas­tei­ta ko­ke­vien ja/tai psyyk­kis­tä tu­kea tar­vit­se­vil­le opis­ke­li­joil­le voi­daan mah­dol­li­ses­ti li­sä­tä hy­vin­voin­tia sekä ter­veyt­tä ja en­nal­ta­eh­käis­tä vai­kei­den mie­len­ter­vey­den haas­tei­den syn­ty­mis­tä.

Li­säk­si mie­len­ter­vey­den yllä­pi­tä­mi­seen liit­tyy tu­le­vai­suus­usko sekä toi­vei­ta ja haa­vei­ta mer­ki­tyk­sel­li­ses­tä elä­mäs­tä, ja unel­mia opis­ke­lus­ta- sekä tu­le­vai­suu­den työ­e­lä­mäs­tä. Am­ma­tin­va­lin­taa ja työ­e­lä­mää on ai­heel­lis­ta tar­kas­tel­la yk­si­lön- ja yh­tei­sön sekä luon­non- ja ym­pä­ris­tön hy­vin­voin­nin koko­nais­val­tai­ses­ta näkö­kul­mas­ta toi­voa ja ko­he­rens­sin tun­net­ta luo­vi­na ele­ment­tei­nä. Oh­jaus- ja ope­tus­työ ei ole te­ra­pi­aa, mut­ta ope­tus- ja oh­jaus­työs­sä voi hyö­dyn­tää psy­ko­lo­gi­an tar­jo­a­mia mal­le­ja yh­te­nä mah­dol­li­se­na tar­kas­te­lun näkö­kul­ma­na. Kurs­sil­la väl­tet­tiin tie­toi­ses­ti esit­tä­mäs­tä opis­ke­li­joil­le yksi­puo­lis­ta aja­tus­ta sii­tä, että te­ra­pia tai jat­ku­va it­sen­sä ke­hit­tä­mi­sen ee­tos oli­si­vat ai­noa vas­taus yk­si­lön haas­tei­siin täs­sä ajas­sa, kos­ka yk­si­lön haas­tei­den syyt voi­vat olla mo­ni­nai­sia ja yh­teis­kun­nan ra­ken­teis­sa syn­ty­viä. 

Ly­hyt­kurs­sil­le osal­lis­tu­jat saa­vu­tet­tiin lu­ki­on ter­veys­tie­don opet­ta­jan Noo­ra Kil­pe­läi­sen kans­sa teh­dyl­lä yh­teis­työl­lä ja opis­ke­li­jat py­syi­vät kurs­sil­la läs­näo­le­vi­na, kos­ka ly­hyt­kurs­si oli ra­ken­net­tu TE1-opin­to­jak­son ja ope­tus­suun­ni­tel­man si­sään si­säl­tä­en ar­vi­oin­nin ja läs­nä­olo­vaa­ti­muk­sen. Ly­hyt­kurs­sil­le va­li­koi­tui seit­se­män lu­ki­on opis­ke­li­jaa, jot­ka ko­ki­vat op­pi­mi­sen haas­tei­ta, psyyk­ki­sen hy­vin­voin­nin tuen tar­vet­ta tai tun­ne­tai­to­jen sää­te­lyn vai­keut­ta mm. jän­nit­tä­mi­nen ja ah­dis­tus. Mu­ka­na oli myös opis­ke­li­joi­ta mie­len­kiin­nos­ta HOT-me­ne­tel­mää ja toi­min­nal­lis­ta opis­ke­lua koh­taan. Ly­hyt­kurs­si pi­det­tiin yh­del­le pien­ryh­mäl­le, kos­ka hank­keen toi­min­ta-aika oli päät­ty­mäs­sä, mut­ta kurs­sin ke­hit­tä­mis­työ jäi mu­hi­maan mie­liim­me. Ke­rä­sim­me opis­ke­li­joil­ta pa­lau­tet­ta ja saim­me ruu­su­ja ja ri­su­ja. 

Tie­toi­suus­tai­to­jen kurs­sil­la on hyvä pu­hua ak­tii­vi­sis­ta mie­len har­joi­tuk­sis­ta toi­min­nal­li­sen op­pi­mi­sen si­jaan, kos­ka toi­min­nal­li­suus kie­lii opis­ke­li­joil­le enem­män  liik­kees­tä kuin ajat­te­lus­ta. Li­säk­si on hyvä muis­taa, että lu­ki­os­sa opis­ke­lu on si­dok­sis­sa kir­ja­sar­jo­jen si­säl­töi­hin ja opis­ke­lu­tah­ti on no­pe­aa. Ope­tus­suun­ni­tel­mas­sa ole­van aihe­a­lu­een tär­ke­ät kä­sit­teet ja nii­den suh­de ly­hyt­kurs­sin har­joi­tuk­siin ja il­mi­öön on hyvä ker­ra­ta use­aan ker­taan. Nuo­ret ovat herk­kiä ja sana­va­lin­noil­la on val­ta­va mer­ki­tys luot­ta­muk­sen syn­nys­sä oh­jaa­jaan ja ryh­män vä­lil­lä. Kurs­sin ilma­pii­rin on tär­keä pa­nos­taa ja opis­ke­li­joi­den di­a­lo­gi­suut­ta ja ver­tai­suut­ta tu­lee tu­kea eri kei­noin, vaik­ka osal­lis­tu­jat oli­si­vat hil­jai­sia ja ve­täy­ty­viä. Tie­toi­suus­tai­dot ly­hyt­kurs­sil­la kan­nat­taa käyt­tää luo­via ja tai­de­pai­not­tei­sia me­ne­tel­miä mm. tun­ne­kort­te­ja, maa­laa­mis­ta, piir­tä­mis­tä ja vä­rit­tä­mis­tä. Li­säk­si kii­reen tun­tu ei saa nä­kyä ope­tuk­ses­sa, vaan ly­hyt­kurs­si on suun­ni­tel­ta­va niin, että si­säl­tö­jä on vä­hem­män jos tun­ti­ke­hys on niuk­ka. Lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ke­hit­tä­mis­työs­sä on hyvä tie­dos­taa tosi­asia, että mm. hy­vin­voin­ti- tai op­pi­mi­sen tai­dot -ly­hyt­kurs­sit on ai­heel­lis­ta si­toa lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen opin­to­jak­so­jen ja ope­tus­suun­ni­tel­man si­sään, kos­ka osal­lis­tu­jien saa­vu­tet­ta­vuus heik­ke­nee mer­kit­tä­väs­ti kou­lu­työn ulko­puo­lel­la jär­jes­tet­tä­viin ko­ko­nai­suuk­siin. 

Ydin­si­säl­löt ja har­joit­teet, jot­ka jäi­vät osal­lis­tu­jien mie­leen? Mitä opit? 

“Leh­ti­joki”
“Tun­tei­den vä­rit­tä­mi­nen”
“Aja­tus­ten tut­ki­mi­nen”
“Se Arvo­bus­si”
Tie­dän mi­ten tun­teet pai­kan­ne­taan”
“Tun­tei­den ja aja­tus­ten erot­te­lu”
“Kai­pa minä opin ai­na­kin het­kel­li­ses­ti tie­toi­sem­mak­si ke­hos­ta­ni. Opin koh­taa­maan pel­kää­mi­ä­ni aja­tuk­si­a­ni vä­hän pa­rem­min, mie­le­ni oppi jo­tain ko­he­rens­sis­ta. Opin tä­män kui­ten­kin pää­a­si­as­sa ”kurs­sin ulko­puo­lel­la”, mut­ta, se­lit­tä­mät­tä sen enem­pää, kurs­siin liit­ty­vä ajat­te­le­mi­nen oli avuk­si. Ja kurs­sin ve­tä­jien kans­sa näis­tä ju­tuis­ta ju­tus­tel­les­sa opin so­si­aa­li­sia tai­to­ja.”
“Noi­ta mie­len jut­tu­ja, että ne­ga­tii­vi­sia aja­tuk­sia kuun­nel­laan, mut­ta sit­ten an­ne­taan nii­den olla vaan.”
“Pi­din sii­tä, että näi­tä ai­hei­ta kä­si­tel­tiin ni­men­o­maan ly­hyt­kurs­si­na, kos­ket­ta­en pin­taa ja va­lais­ten hie­man ide­oi­ta. Ei tar­vi­nut si­tou­tua tai pa­neu­tua lii­kaa, ja sa­mal­la pää­si kos­ke­tuk­siin uu­den kans­sa. Toki täs­sä lä­hes­ty­mis­ta­vas­sa on hei­kot­kin puo­len­sa.Ter­veys­tie­don kurs­sil­la ole­mi­nen ei oli­si myös­kään var­maan ol­lut kau­he­an kiin­nos­ta­vaa. Kyl­lä täs­tä jäi enem­män mie­leen.”

Mi­ten koit opis­ke­lun pien­ryh­mäs­sä? 


“Se oli aika hil­jais­ta”
“Sa­man­lai­sek­si kuin nor­mi ryh­mäs­sä”
“Joi­tain asi­oi­ta pys­tyt­tiin te­ke­mään joi­ta ei oli­si voi­nut suu­rem­mal­la ryh­mäl­lä teh­dä, ku­ten läs­nä­olon har­joi­tuk­sia ja eri­lais­ta poh­din­taa.”
“Oli mu­ka­vaa”
“Pi­dän just sii­tä, että ryh­mät ovat pie­niä”

Ly­hyt­kurs­sil­la hyö­dyn­net­ty­jä ma­te­ri­aa­le­ja: 

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023