Taustaa
HAMKin Liiketalouden koulutus aloitti kokeilutoiminnan syksyllä 2019 Hämeenlinnan Lyseon lukion Luovan yrittäjyyden linjan opiskelijoiden ja opettajatiimin kanssa. Tavoitteena oli antaa lukiolaisille kurkistuskurssin avulla kokemus opiskelusta oman paikkakunnan korkeakoulussa ja tutustuttaa kampukseen sekä tuoda näkyväksi oman kaupungin mahdollisuudet korkeakouluopintoihin.
Kurkistuskurssin oppimisympäristönä toimii HAMKDiili 6 op opintokokonaisuus, jossa opiskelu tapahtuu tiimeissä yritystoimeksiantojen kautta yhdessä HAMKin liiketalouden ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kanssa. HAMKDiili ei ole enää kokeilu vaan vuosittainen oppimistapahtuma lukiolaisten arjessa. Yhteensä HAMKDiiliin on neljän lukuvuoden aikana osallistunut 60 lukiolaista.
Diilitoimintaa lähdettiin keväällä 2023 laajentamaan osaksi muidenkin hämeenlinnalaisten lukiolaisten arkea ja samalla Korkeakouluviikko-pilotti tutustutti lukiolaisia tavallista tutustumispäivää syvällisemmin ammattikorkeakouluopiskeluun. Lukiolaiset pääsivät kokeilemaan Diili-opiskelumenetelmää, jolla kehitetään ratkaisuja organisaatioiden toimeksiantoihin. Diili-pilotti liittyi Koulutuskuntayhtymä Tavastian lukioiden LuPaus – Ohjauksen ekosysteemi -hankkeeseen sekä HAMKin tavoitteeseen kehittää yhteistyötä toisen asteen oppilaitosten kanssa. LukioDiiliä kehittämässä oli työryhmä, johon kuului Hämeen ammattikorkeakoulun ja lukion henkilöstöä sekä LuPaus-hankkeen koordinaattori. Suunnitteluaika oli varsin lyhyt, vain muutaman kuukauden jakso, mutta tiiviillä yhteistyöllä ja vahvalla tahtotilalla pystyimme kehittämään onnistuneen yhteisen, pedagogisen kokeilun.
Toteutus
Kaikkiaan noin 430 lukion 2.vuosikurssin opiskelijaa Koulutuskuntayhtymä Tavastian kolmesta lukiosta opiskeli kolme päivää Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksessa. Tutustuminen tapahtui HAMKDiili-menetelmällä, jota käytetään HAMKin liiketalouden koulutuksessa pedagogisena mallina korkeakouluopintojen aloitusmoduulissa. HAMKDiilissä haetaan ratkaisuja yritysten ja vastaavien tahojen toimeksiantoihin. Työelämähaasteet antoivat Urheiluakatemia Tavastia, Hämeenlinnan kaupunki, K-Market Visamäki, Icepeak, Iloranta maatilamatkailu, Boxinbox, Communication Squared, OP Etelä-Häme ja Terveystalo.
Diili-työskentelyssä opiskelijat pääsivät kokeilemaan HAMKille tyypillistä opiskelutapaa eli yhdessä tekemistä aitojen ja monialaisten yrityksiltä saatujen kehittämishaasteiden parissa. Samalla lukion opettajilla oli tilaisuus kokeilla uusimpia pedagogisia mahdollisuuksia, sillä HAMKDiili-menetelmässä hyödynnetään pariopettajuutta ja laajennetun luokkahuoneen konseptia.
Lukio-opiskelijoista muodostettiin etukäteen pienryhmiä siten, että jokaisessa tiimissä oli opiskelijoita eri lukioista. Ryhmäjakoihin opiskelijat olivat pääosin tyytyväisiä, tosin pieniä ryhmämuutoksia jouduimme opintojakson aikana tekemään. Korkeakoulututustumisen lisäksi ideana on kartuttaa opiskelutaitoja ja –valmiuksia sekä harjaannuttaa tulevaisuuden työelämätaitoja. Opiskelijat saivat osallistumisesta yhden opintopisteen, jonka voi sisällyttää osaksi lukion oppimäärää ja tulevia korkeakouluopintoja.
Diili-kokeilusta kerättiin kaikilta osapuolilta palautteet ja niiden pohjalta yhteistyöviikkoa kehitetään pysyväksi toimintamalliksi. Opiskelijoilta kerätyissä palautteissa Lukio Diilin toteutusta pidettiin pääosin onnistuneena, sillä he antoivat palautteissaan opintojaksolle kouluarvosanan 8 (ka.). Palautteista nousi esille se, että kaikki lukiolaiset eivät olleet saaneet riittävästi ennakkotietoa opintojaksosta omien lukioidensa vastuuhenkilöiltä. Toteutuksen viestintää ja sanoitusta opiskelijoille ja lukioiden opettajille on tulevaisuudessa kehitettävä. Toteutuksen aikana mainittiin aikatauluongelmat, sillä yritysten haasteet olivat erilaisia ratkaista. Lisäksi eri haasteiden parissa oli vaihtelevasti ohjausta saatavana luokkatiloissa. HAMKin ohjaajien ja lukioiden ohjaajien välistä roolituksesta on myös hyvä sopia etukäteen, jotta ohjausta on riittävästi saatavilla.
LuPaus-hankkeen myötä yhteistyö eri toimijoiden, kuten muiden lukioiden ja korkeakoulujen, kanssa on tiivistynyt. Lisäksi kurkistuskurssien ja väyläopintojen tiedottamista ja ohjausta tehostettiin ja tehtiin yhteistyösopimus Helsingin yliopiston kanssa kurkistuskurssien ja muiden avoimen yliopiston opintojen suorittamisesta lukioaikana. Korkeakouluopintoja sijoitettiin lukioiden opintojaksotarjottimille. Yrittäjyyteen painottuvia liiketalouden korkeakouluopintoja on myös mahdollista suorittaa lukio-opintojen ohessa yhteensä 15 op. Tämän jälkeen opiskelijalla on mahdollisuus suoraan lukio-opintojen jälkeen hakea erillishaussa korkeakouluopintoihin. Tavastian lukiokoulutuksen opiskelijoiden osallistumista kansainväliseen HAMKin RUN Eurooppa yliopistovaihtoprojekteihin suunniteltiin ja ensimmäinen lukioiden pilottiopiskelijaryhmä ja kaksi opinto-ohjaajaa osallistuvat NHL Stendenin “Future Week”-opintojaksolle (2op) Leeuwardenissa Hollannissa keväällä 2024.
Tulevaisuus
Keväällä 2024 toteutetaan jälleen LukioDiili lukiolaisille. Kokeilusta saatujen kokemusten pohjalta toteutusta pystytään ajoittamaan paremmin ja muotoilemaan entistä sujuvammaksi. Yritysten toimeksiantojen hankkiminen voidaan aloittaa aiemmin ja niiden muotoiluun pystytään laadullisesti panostamaan. Lisäksi ryhmien kokoonpanoon kiinnitetään huomiota. Eri lukioiden opiskelijoita ei sekoiteta ryhmiin jaossa, vaan työskentely tapahtuu yhdessä tuttujen opiskelijoiden kanssa. Ennakkotiedotus tehdään samanlaisella konseptilla kaikissa lukioissa. Samoin korkeakoulussa voidaan pohtia, miten eri koulutusaloja tuodaan LukioDiilin aikana esille. Kokonaisuutena suuntaamme luottavaisina uuteen toteutukseen – pystymme taklaamaan haastepaikat ja tarjoamaan lukiolaisille oppimiskokemuksen korkeakouluympäristössä. Opiskelijoiden liikkuvuuksia kansainvälisessä RUN yhteistyöyliopistoverkostossa pyritään järjestämään jatkossakin.
Lisätietoja:
- Rehtori Tuomo Iltanen tuomo.iltanen@kktavastia.fi
- Hankekoordinaattori, opinto-ohjaaja Anne Ahvenharju anne.ahvenharju@kktavastia.fi
- Liiketalouden koulutuspäällikkö Sari Hanka sari.hanka@hamk.fi
- Koulutuksen kehittämisen asiantuntija Olli Pöyry olli.poyry@hamk.fi