Opoboost-hanke, nivelvaiheen ja lukion opinto-ohjauksen kehittäminen

Helsingin kaupunki, Henna Mielonen (aihe: TUVA)

Opo­boost-han­ke päh­ki­nän­kuo­res­sa

Han­ke­aika: 9.2.2022 – 31.12.2023
To­teut­ta­ja: Hel­sin­gin kau­pun­ki, am­ma­til­li­nen ja lu­ki­o­kou­lu­tus
Yh­teys­hen­ki­lö: Hen­na Mie­lo­nen, pro­jek­ti­pääl­lik­kö

Mis­tä kyse: Opo­boost-hank­kees­sa on ol­lut kak­si ta­voi­tet­ta. En­sim­mäi­nen ta­voi­te oli ke­hit­tää lu­ki­oi­den ryh­män­oh­jaus­ta ja luo­da mal­le­ja ja työ­ka­lu­ja laa­duk­kaan ja en­tis­tä saa­vu­tet­ta­vam­man ryh­män­oh­jauk­sen tu­ek­si. Mu­ka­na ke­hit­tä­mis­työs­sä ovat ol­leet 34 ke­hit­tä­jä­ryh­män­oh­jaa­jaa Hel­sin­gin kau­pun­gin kai­kis­ta suo­men­kie­li­sis­tä lu­ki­ois­ta ja IB-lu­ki­os­ta. Ke­hit­tä­mis­työs­sä on syn­ty­nyt sekä ide­oi­ta ja har­joi­tuk­sia ryh­män­oh­jaus­tun­neil­le että ku­vauk­sia ryh­män­oh­jauk­sen to­teut­ta­mis­ta­vois­ta oppi­lai­tos­ta­soi­ses­ti; nämä on koot­tu yh­tei­seen työ­kalu­pak­kiin. Lu­ki­oi­den Wil­ma-lo­mak­kei­ta alet­tiin myös ke­hit­tää han­ke­ai­ka­na. Toi­se­na ta­voit­tee­na oli luo­da mal­li TUVA-opin­to­jen ja lu­ki­oi­den vä­li­sel­le yh­teis­työl­le ja ra­ken­taa uusi lu­ki­oon lä­het­tä­vän opin­to-oh­jaa­jan teh­tä­vä. Kaik­ki Hel­sin­gin kau­pun­gin lu­ki­ot ja Sta­din AO:n vii­si TUVA-toi­mi­paik­kaa sekä Prac­ti­cum ja PK-seu­dun ruot­sin­kie­li­set lu­ki­ot ovat ol­leet mu­ka­na täs­sä yh­teis­työs­sä.

TUVA-lukioyhteistyö ja ohjauksen kehittäminen: lukioon lähettävä opinto-ohjaaja

Vuo­si­na 2022–2023 Opo­boost-hank­kees­sa ra­ken­net­tiin mal­li tu­ke­maan TUVA-kou­lu­tuk­sen eli tut­kin­to­kou­lu­tuk­seen val­men­ta­van kou­lu­tuk­sen ja Hel­sin­gin kau­pun­gin lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen vä­lis­tä yh­teis­työ­tä. TUVA-kou­lu­tus on uusi, ai­em­mat ni­vel­vai­heen kou­lu­tuk­set (pe­rus­o­pe­tuk­sen lisä­o­pe­tus, am­ma­til­li­seen kou­lu­tuk­seen val­men­ta­va kou­lu­tus VAL­MA ja lu­ki­o­kou­lu­tuk­seen val­mis­ta­va kou­lu­tus LUVA) kor­vaa­va kou­lu­tus, jon­ka to­teu­tus al­koi elo­kuus­sa 2022. Hel­sin­gin kau­pun­gin jär­jes­tä­mä TUVA-kou­lu­tus on si­joi­tet­tu hal­lin­nol­li­ses­ti Sta­din am­mat­ti- ja ai­kuis­o­pis­ton (Sta­din AO) alai­suu­teen. TUVA-yh­teis­työs­sä ovat mu­ka­na kaik­ki kau­pun­gin suo­men­kie­li­set lu­ki­ot, joi­ta on yh­teen­sä 12. Sta­din am­mat­ti- ja ai­kuis­o­pis­tos­sa oppi­vel­vol­lis­ten TUVA-kou­lu­tus­ta jär­jes­te­tään vii­des­sä eri toi­mi­pai­kas­sa eri puo­lil­la kau­pun­kia.

TUVA-ke­hit­tä­mis­työ läh­ti liik­keel­le olet­ta­mas­ta – joka on myös osoit­tau­tu­nut oi­ke­ak­si – että TUVA-opin­nois­sa moni opis­ke­li­ja on kiin­nos­tu­nut juu­ri lu­kio-opin­toi­hin tu­tus­tu­mi­ses­ta ja moni heis­tä myös täh­tää lu­kio-opin­toi­hin TUVA-opin­to­jen jäl­keen. Ke­hit­tä­mis­työs­sä kes­ki­öön nos­tet­tiin si­ten TUVA-lu­ki­o­yh­teis­työn ra­ken­ta­mi­nen ja TUVA:n lu­kio-opin­not kai­kil­le mah­dol­lis­ta­va tut­kin­non osa. Hel­sin­gin kau­pun­gin lu­ki­ot on ja­et­tu Sta­din AO:n TUVA-toi­mi­paik­ko­jen kes­ken yh­teis­työ­klus­te­reik­si, joi­hin kuu­luu aina yksi TUVA-opis­ke­li­joi­den koti­pesä ja 2 – 3 yh­teis­työ­lu­ki­oi­ta, jot­ka tar­jo­a­vat tu­tus­tu­mi­sia ja opin­to­ja TUVA-opis­ke­li­joil­le.

Ko­ko­nai­suut­ta tu­ke­maan pe­rus­tet­tiin kak­si lu­ki­oon lä­het­tä­vän opin­to-oh­jaa­jan teh­tä­vää Sta­din am­mat­ti- ja ai­kuis­o­pis­ton alai­suu­teen. Lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja toi­mii yh­dys­hen­ki­lö­nä Sta­din AO:n ja yh­teis­työ­lu­ki­oi­den vä­lil­lä. Täs­sä roo­lis­sa hän ke­hit­tää toi­min­taa ja eh­dot­taa rat­kai­su­ja eteen tu­le­viin on­gel­ma­koh­tiin niin opis­ke­li­joi­den kuin oppi­lai­tos­ten­kin näkö­kul­mas­ta. Lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja ot­taa huo­mi­oon TUVA-toi­mi­paik­ko­jen ja lu­ki­oi­den hen­ki­lös­tön toi­veet ja tar­peet: TUVA on ke­hit­ty­vä kou­lu­tus, joka on myös mo­nien ko­kei­lu­jen ”kent­tää”. TUVA-opis­ke­li­jaa lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja kan­nus­taa ja oh­jaa sekä lu­kio-opin­to­jen suo­rit­ta­mi­ses­sa että jat­ko-opis­ke­lu­pai­kan poh­ti­mi­ses­sa. Lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja on lu­kio-opin­to­ja poh­ti­van TUVA-opis­ke­li­jan kes­kei­nen tuki.

Lukioon ohjaus ja opiskelu lukiossa

KUVA puut­tuu

Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja

Lu­ki­oon lä­het­tä­viä opin­to-oh­jaa­jia on täl­lä het­kel­lä kak­si. Täl­lä ha­lut­tiin var­mis­taa TUVA-op­pi­joil­le hei­dän tar­vit­se­man­sa riit­tä­vä oh­jaus sekä opin­to­jen ajan­ta­sai­nen seu­ran­ta en­nen lu­kio-opin­to­ja, nii­den ai­ka­na ja nii­den jäl­keen. Lu­ki­oon lä­het­tä­vän opin­to-oh­jaa­jan teh­tä­viin kuu­luu usei­ta osa-alu­ei­ta (ku­vio 1). Syys­luku­kau­den alus­sa hän ko­ko­aa yh­teis­työ­lu­ki­oi­den alus­ta­van tar­jon­nan. Tämä mah­dol­lis­taa kes­kus­te­lun TUVA-vuo­den tar­jo­a­mis­ta mah­dol­li­suuk­sis­ta heti opin­to­jen alku­vai­hees­sa.  Näin mah­dol­lis­tuu opis­ke­li­jan opin­to­jen suun­nit­te­lu pi­dem­mäl­lä aika­jän­teel­lä heti en­sim­mäi­ses­sä oh­jaus­kes­kus­te­lus­sa.

Opin­to-oh­jaus on sekä opis­ke­li­jan lu­ki­o­ko­kei­lun että hä­nen jat­ko-opin­to­jen­sa suun­nit­te­le­mi­sen näkö­kul­mas­ta lu­ki­oon lä­het­tä­vän opin­to-oh­jaa­jan kes­kei­nen teh­tä­vä. Opin­to-oh­jauk­sen erää­nä tär­keim­mis­tä ta­voit­teis­ta on luku­jär­jes­tyk­sen te­ke­mi­sen ja ajan­käy­tön har­joit­te­lu lu­kio-opin­not aloit­ta­vien kans­sa. Lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja käy niin yk­si­lö­oh­jaus- kuin pien­ryh­mä­oh­jaus­kes­kus­te­lui­ta sekä jär­jes­tää ryh­mä­muo­tois­ta oh­jaus­ta tiet­ty­jen tee­mo­jen mu­kai­ses­ti.

Ku­vio 1: Lu­ki­oon lä­het­tä­vän opin­to oh­jaa­jan työn­kuva

Tä­män li­säk­si opis­ke­li­jan kan­nal­ta tär­keim­mät oh­jauk­sen osa-alu­eet ovat lu­kio-opin­toi­hin liit­ty­vä or­ga­ni­soin­ti sekä lu­ki­on di­gi­taa­li­siin ym­pä­ris­töi­hin tu­tus­tu­mi­nen. Di­gi­taa­li­sis­ta ym­pä­ris­töis­tä tu­tus­tu­taan mm. Abit­tiin sekä säh­köi­siin op­pi­mis­ym­pä­ris­töi­hin. Opin­to­jen or­ga­ni­soin­tiin liit­tyy mo­nia teh­tä­viä lu­ki­oi­den tar­jon­nan ko­ko­a­mi­ses­ta pa­laut­teen ke­rää­mi­seen. TUVA-lu­ki­o­yh­teis­työ­tä on ke­hi­tet­ty ja ke­hi­te­tään edel­leen opis­ke­li­joi­den ja lu­ki­on ai­neen­o­pet­ta­jien kom­ment­tien pe­rus­teel­la jat­ku­van pa­ran­ta­mi­sen peri­aat­teel­la yh­teis­työs­sä TUVA-opet­ta­jien sekä lu­ki­oi­den opin­to-oh­jaa­jien kans­sa.

Ke­hit­tä­mis­työ­hön liit­tyy pa­laut­tei­den ke­rää­mis­tä, saa­dun pa­laut­teen kä­sit­te­lyä sekä niis­tä tie­dot­ta­mis­ta niin oppi­lai­tok­sen joh­dol­le kuin ope­tuk­sen jär­jes­tä­jäl­le. Lu­ki­oon lä­het­tä­vät opin­to-oh­jaa­jat ke­rää­vät ti­las­to­ja mm. lu­kio-opin­to­jak­so­ja suo­rit­ta­nei­den luku­mää­ris­tä, opin­to­jak­soil­la suo­ri­te­tuis­ta ai­neis­ta, lu­ki­os­sa suo­ri­te­tuis­ta opin­to­pis­teis­tä sekä lu­kio-opin­not kes­keyt­tä­nei­den opis­ke­li­joi­den mää­räs­tä.

TUVA-kou­lu­tuk­sen toi­mi­joi­den ja lu­ki­on vä­li­nen tie­don­kul­ku ja yh­teis­työ ovat toi­mi­van TUVA-mal­lin eh­do­ton edel­ly­tys. Kos­ka opis­ke­li­jat voi­vat osoit­taa pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­tö­arvo­sa­no­jen ko­rot­ta­mi­sek­si tar­vit­ta­vaa osaa­mis­taan myös lu­kio-opin­nois­sa, on lu­ki­on tar­jon­nas­ta tär­ke­ää käy­dä vuo­ro­pu­he­lua TUVA-opet­ta­jien kans­sa. Ta­voit­tee­na on, että opis­ke­li­jan on mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää lu­kio-opin­to­jaan ko­rot­ta­es­saan pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­tö­arvo­sa­no­ja. Tie­toa lu­kio-opin­nos­ta ja nii­den aloit­ta­mi­ses­ta sekä su­ju­mi­ses­ta vä­li­te­tään opet­ta­jien ja opis­ke­li­joi­den li­säk­si ko­tei­hin.

On­nis­tu­ak­seen Hel­sin­gin mal­li vaa­tii jat­ku­vaa yh­teis­työn suun­nit­te­lua ja sii­hen liit­ty­viä ko­kouk­sia. Tär­keim­piä näis­tä ovat lu­ki­oi­den opin­to-oh­jaa­jien ta­paa­mi­set sekä TUVA-toi­mi­paik­ko­jen tii­mi­ko­kouk­siin osal­lis­tu­mi­nen. Lu­ki­oi­den opin­to-oh­jaa­jien kans­sa käy­dään läpi tar­jon­taa, pa­laut­tei­ta ja ke­hit­tä­mis­i­de­ois­ta sekä poh­di­taan opis­ke­li­joi­den opin­toi­hin kiin­nit­ty­mi­sen tu­ke­mi­seen liit­ty­viä ky­sy­myk­siä sekä so­vi­taan käy­tän­nön asi­ois­ta. Muis­ta yh­teis­työ­ta­paa­mi­sis­ta mai­nit­ta­koon ko­kouk­set pää­kau­pun­ki­seu­dun TUVA:aa jär­jes­tä­vien oppi­lai­tos­ten TUVA-opin­to-oh­jaa­jien kans­sa muu­ta­man ker­ran vuo­des­sa ko­ke­mus­ten, kuu­lu­mis­ten ja ke­hit­tä­mis­i­de­oi­den ja­ka­mi­sek­si.

Lukioon ohjaus

Ku­vio 2: Lu­ki­oon oh­jauk­sen pro­ses­si opis­ke­li­jan ja opin­to-oh­jaa­jan näkö­kul­mis­ta

Lu­kio-opin­not ovat kaik­kien TUVA-opis­ke­li­joi­den saa­vu­tet­ta­vis­sa. Hel­sin­gin kau­pun­ki ei ole aset­ta­nut lu­ki­o­ta ko­kei­le­maan ha­lu­a­vil­le reu­na­eh­to­ja esi­mer­kik­si pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­tö­to­dis­tuk­sen arvo­sa­no­jen kes­ki­ar­von suh­teen. On kat­sot­tu, että jo­kai­sel­le TUVA-opis­ke­li­jal­la tu­lee olla mah­dol­li­suus ko­keil­la lu­kio-opin­to­ja ja ko­kea nii­hin osal­lis­tu­mi­nen ai­dos­sa ym­pä­ris­tös­sä yh­des­sä lu­kio-opis­ke­li­joi­den kans­sa. Opis­ke­li­ja saa kan­net­ta­van tie­to­ko­neen käyt­töön­sä TUVA-kou­lu­tuk­ses­ta ja di­gi­taa­lis­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien li­sens­sit lu­ki­ois­ta.

Lu­ki­oon oh­jaus (ku­vio 2) al­kaa oma­o­pet­ta­jan ja opis­ke­li­jan opin­to­jen alus­sa käy­mäs­tä opin­to­jen hen­ki­lö­koh­tais­ta­mis­kes­kus­te­lus­sa (HOKS). Kun opis­ke­li­ja il­mai­see kiin­nos­tuk­sen­sa TUVA:n ai­ka­na teh­tä­viin lu­kio-opin­toi­hin, oma­o­pet­ta­ja il­moit­taa opis­ke­li­jan lu­ki­oon lä­het­tä­väl­le opin­to-oh­jaa­jal­le. Opin­to-oh­jaa­ja kes­kus­te­lee opis­ke­li­jan kans­sa tä­män toi­veis­ta ja ta­voit­teis­ta sekä ker­too tar­jol­la ole­vis­ta vaih­to­eh­dois­ta ja mah­dol­li­suuk­sis­ta. Oma­o­pet­ta­ja ja opis­ke­li­ja te­ke­vät yh­des­sä suun­ni­tel­man lu­kio-opin­to­jen ni­vo­mi­ses­ta TUVA-opin­toi­hin. Lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja koor­di­noi yh­des­sä yh­teis­työ­lu­ki­oi­den kans­sa lu­kio-opin­to­jen yleis­e­sit­te­lyn TUVA-toi­mi­pai­kas­sa.

Lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja käy oh­jaus­kes­kus­te­lun opis­ke­li­jan kans­sa ja il­moit­taa hä­net toi­vo­maan­sa lu­ki­oon va­lit­se­mil­leen opin­to­jak­soil­le lu­ki­on Wil­mas­sa ole­val­ta TUVA-tar­jot­ti­mel­ta. Lu­ki­o­ko­kei­luun läh­te­vil­le opis­ke­li­joil­le jär­jes­te­tään en­nen ko­kei­lun al­kua TUVA:n to­teut­ta­mis­suun­ni­tel­man pai­kal­li­sen li­säyk­sen mu­kai­nen start­ti­o­pin­to­jak­so (ku­vio 3).

ku­vio 3: Start­ti­o­pin­to­jak­son ra­ken­ne

En­nen opin­to­jen al­kua opis­ke­li­ja käy lu­ki­oon lä­het­tä­vän opin­to-oh­jaa­jan kans­sa tu­tus­tu­mas­sa lu­ki­oon, jos­sa hän suo­rit­taa lu­kio-opin­to­ja. Tämä vie­rai­lu on edel­ly­tys lu­ki­o­ko­kei­lun aloit­ta­mi­sel­le ja sen tar­koi­tuk­se­na on lie­vit­tää myös opis­ke­li­jan mah­dol­li­ses­ti ko­ke­maa jän­ni­tys­tä ja epä­var­muut­ta.

Opin­to­jen ai­ka­na lu­ki­oon lä­het­tä­vä opin­to-oh­jaa­ja ja lu­ki­on opin­to-oh­jaa­jat käy­vät kes­kus­te­lu­ja opin­to­jen su­ju­mi­ses­ta ja kan­nus­ta­vat opis­ke­li­joi­ta. Mi­kä­li opis­ke­li­ja ei saa suo­ri­tet­tua kaik­kia opin­to­jak­son teh­tä­viä ja ar­vi­oin­ti­mer­kin­näk­si tu­lee osal­lis­tu­nut (O), hän saa lu­ki­on ai­neen­o­pet­ta­jan tar­jo­a­man avun li­säk­si tu­kea TUVA:n opet­ta­jil­ta suo­ri­tuk­sen lop­puun saat­ta­mi­sek­si.

Ke­hit­tä­mis­työ on osoit­ta­nut, että lu­kio-opin­to­jen ko­kei­le­mi­nen tar­jo­aa nuo­rel­le erin­o­mai­sia työ­ka­lu­ja teh­dä it­sel­leen so­pi­via pää­tök­siä toi­sel­le as­teel­le siir­ty­mi­ses­tä. Jot­kut opis­ke­li­jat to­te­a­vat lu­kio-opin­to­ja TUVA-vuo­den ai­ka­na ko­keil­tu­aan lu­ki­on ole­van heil­le so­pi­ma­ton vaih­to­ehto esi­mer­kik­si run­sai­den koti­teh­tä­vien vuok­si. Hei­dän suun­ni­tel­man­sa muut­tu­vat si­ten, että vaih­to­eh­toi­na on joko suo­rit­taa am­ma­til­li­nen pe­rus­tut­kin­to tai kak­sois­tut­kin­to am­mat­ti­lu­ki­os­sa. Osal­le opis­ke­li­jois­ta lu­ki­o­ko­kei­lun ki­pi­nä sy­tyt­tää lie­kin suun­na­ta lu­ki­oon. Heil­le lu­kio-opin­not an­ta­vat lisä­mo­ti­vaa­ti­o­ta pe­rus­o­pe­tuk­sen päät­tö­to­dis­tuk­sen arvo­sa­no­jen ko­rot­ta­mi­seen ja vah­vis­ta­vat pää­tös­tä ha­keu­tua TUVA-vuo­den jäl­keen lu­kio-opis­ke­li­joik­si.

Lu­ki­on opin­to­jak­so­jen hy­väk­sy­tys­ti suo­rit­ta­mi­nen tar­jo­aa opis­ke­li­jal­le mah­dol­li­suu­den aloit­taa lu­kio-opin­not vä­hi­tel­len TUVA:n ai­ka­na. Tämä on tär­ke­ää eten­kin sil­loin, kun opis­ke­li­jal­la on voi­ma­va­roi­hin liit­ty­viä haas­tei­ta. Kun opin­to­ja on suo­ri­tet­tu jo etu­kä­teen, opis­ke­li­jan on li­säk­si lu­ki­on tut­kin­to-opis­ke­li­ja­na aloi­tet­tu­aan mah­dol­lis­ta ra­ken­taa ke­ven­net­ty työ­jär­jes­tys ai­na­kin opin­to­jen aloi­tus­vai­hee­seen. Opis­ke­li­ja voi täl­lä ta­voin itse mää­ri­tel­lä oman hy­vin­voin­tin­sa eh­doil­la, kuin­ka pal­jon hän suo­rit­taa lu­kio-opin­to­ja kus­sa­kin pe­ri­o­dis­sa.

Lukio-opintojen suorittaminen TUVA:ssa

Lu­ki­ot tar­jo­a­vat TUVA-opis­ke­li­joil­le opin­to­tar­jot­ti­mel­laan ole­via opin­to­jak­so­ja, jois­ta opis­ke­li­ja va­lit­see yh­den tai use­am­man. Opin­not ta­pah­tu­vat ai­dos­sa ym­pä­ris­tös­sä lu­ki­o­lais­ten jou­kos­sa. Opin­to­jak­sot ovat pää­sään­töi­ses­ti yh­den pe­ri­o­din mit­tai­sia, mut­ta tie­tyt opin­to­jak­sot ja­kau­tu­vat kah­del­le pe­ri­o­dil­le. Täl­löin TUVA-opis­ke­li­ja si­tou­tuu opis­ke­le­maan kah­den pe­ri­o­din ajan.

Lu­kio-opin­to­jak­son ai­ka­na opis­ke­li­ja opis­ke­lee ylei­sim­min sekä lu­ki­os­sa että TUVA-toi­mi­pai­kas­sa, sil­lä ta­val­li­ses­ti TUVA:n ja lu­ki­on työ­jär­jes­tyk­set edel­lyt­tä­vä siir­ty­mis­tä opis­ke­lu­pai­kas­ta toi­seen opis­ke­lu­päi­vän mit­taan. Opis­ke­li­ja voi myös so­vi­tus­ti suo­rit­taa lu­ki­on ti­lois­sa myös TUVA-kou­lu­tuk­seen liit­ty­viä it­se­näi­sen työs­ken­te­lyn teh­tä­viä, mikä li­sää opis­ke­lu­päi­vien yh­te­näi­syyt­tä ja an­taa li­sää ai­kaa kes­kit­tyä opis­ke­luun.

Jos opis­ke­li­ja ha­lu­aa kes­keyt­tää lu­ki­on opin­to­jak­son, hän il­moit­taa sii­tä lu­ki­on ai­neen­o­pet­ta­jal­le ja opin­to-oh­jaa­jal­le sekä TUVA:n oma­o­pet­ta­jal­le ja lu­ki­oon lä­het­tä­väl­le opin­to-oh­jaa­jal­le. Oma­o­pet­ta­ja käy opis­ke­li­jan kans­sa HOKS-kes­kus­te­lun, jos­sa opis­ke­li­ja ja opet­ta­ja päi­vit­tä­vät TUVA-opis­ke­lu­suun­ni­tel­maa.

Lu­kio-opin­to­jak­son pää­tyt­tyä lu­ki­on opin­to­sih­tee­ri lä­het­tää TUVA:n lu­ki­oon lä­het­tä­väl­le opin­to-oh­jaa­jal­le opin­to­suo­ri­tus­ot­teen. Opin­to-oh­jaa­ja vä­lit­tää sen TUVA-opet­ta­jil­le. Lu­kio-opin­not ker­ryt­tä­vät TUVA-viik­ko­ja ja hy­väk­sy­tys­ti suo­ri­tet­tu lu­ki­on opin­to­jak­so li­säk­si lu­ki­on opin­to­pis­tei­tä jat­ko-opin­to­ja var­ten.

Kir­joit­ta­jat:

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023