Opoboost-hanke pähkinänkuoressa
Hankeaika: 9.2.2022 – 31.12.2023
Toteuttaja: Helsingin kaupunki, ammatillinen ja lukiokoulutus
Yhteyshenkilö: Henna Mielonen, projektipäällikkö
Mistä kyse: Opoboost-hankkeessa on ollut kaksi tavoitetta. Ensimmäinen tavoite oli kehittää lukioiden ryhmänohjausta ja luoda malleja ja työkaluja laadukkaan ja entistä saavutettavamman ryhmänohjauksen tueksi. Mukana kehittämistyössä ovat olleet 34 kehittäjäryhmänohjaajaa Helsingin kaupungin kaikista suomenkielisistä lukioista ja IB-lukiosta. Kehittämistyössä on syntynyt sekä ideoita ja harjoituksia ryhmänohjaustunneille että kuvauksia ryhmänohjauksen toteuttamistavoista oppilaitostasoisesti; nämä on koottu yhteiseen työkalupakkiin. Lukioiden Wilma-lomakkeita alettiin myös kehittää hankeaikana. Toisena tavoitteena oli luoda malli TUVA-opintojen ja lukioiden väliselle yhteistyölle ja rakentaa uusi lukioon lähettävän opinto-ohjaajan tehtävä. Kaikki Helsingin kaupungin lukiot ja Stadin AO:n viisi TUVA-toimipaikkaa sekä Practicum ja PK-seudun ruotsinkieliset lukiot ovat olleet mukana tässä yhteistyössä.
TUVA-lukioyhteistyö ja ohjauksen kehittäminen: lukioon lähettävä opinto-ohjaaja
Vuosina 2022–2023 Opoboost-hankkeessa rakennettiin malli tukemaan TUVA-koulutuksen eli tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen ja Helsingin kaupungin lukiokoulutuksen välistä yhteistyötä. TUVA-koulutus on uusi, aiemmat nivelvaiheen koulutukset (perusopetuksen lisäopetus, ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus VALMA ja lukiokoulutukseen valmistava koulutus LUVA) korvaava koulutus, jonka toteutus alkoi elokuussa 2022. Helsingin kaupungin järjestämä TUVA-koulutus on sijoitettu hallinnollisesti Stadin ammatti- ja aikuisopiston (Stadin AO) alaisuuteen. TUVA-yhteistyössä ovat mukana kaikki kaupungin suomenkieliset lukiot, joita on yhteensä 12. Stadin ammatti- ja aikuisopistossa oppivelvollisten TUVA-koulutusta järjestetään viidessä eri toimipaikassa eri puolilla kaupunkia.
TUVA-kehittämistyö lähti liikkeelle olettamasta – joka on myös osoittautunut oikeaksi – että TUVA-opinnoissa moni opiskelija on kiinnostunut juuri lukio-opintoihin tutustumisesta ja moni heistä myös tähtää lukio-opintoihin TUVA-opintojen jälkeen. Kehittämistyössä keskiöön nostettiin siten TUVA-lukioyhteistyön rakentaminen ja TUVA:n lukio-opinnot kaikille mahdollistava tutkinnon osa. Helsingin kaupungin lukiot on jaettu Stadin AO:n TUVA-toimipaikkojen kesken yhteistyöklustereiksi, joihin kuuluu aina yksi TUVA-opiskelijoiden kotipesä ja 2 – 3 yhteistyölukioita, jotka tarjoavat tutustumisia ja opintoja TUVA-opiskelijoille.
Kokonaisuutta tukemaan perustettiin kaksi lukioon lähettävän opinto-ohjaajan tehtävää Stadin ammatti- ja aikuisopiston alaisuuteen. Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja toimii yhdyshenkilönä Stadin AO:n ja yhteistyölukioiden välillä. Tässä roolissa hän kehittää toimintaa ja ehdottaa ratkaisuja eteen tuleviin ongelmakohtiin niin opiskelijoiden kuin oppilaitostenkin näkökulmasta. Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja ottaa huomioon TUVA-toimipaikkojen ja lukioiden henkilöstön toiveet ja tarpeet: TUVA on kehittyvä koulutus, joka on myös monien kokeilujen ”kenttää”. TUVA-opiskelijaa lukioon lähettävä opinto-ohjaaja kannustaa ja ohjaa sekä lukio-opintojen suorittamisessa että jatko-opiskelupaikan pohtimisessa. Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja on lukio-opintoja pohtivan TUVA-opiskelijan keskeinen tuki.
Lukioon ohjaus ja opiskelu lukiossa
KUVA puuttuu
Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja
Lukioon lähettäviä opinto-ohjaajia on tällä hetkellä kaksi. Tällä haluttiin varmistaa TUVA-oppijoille heidän tarvitsemansa riittävä ohjaus sekä opintojen ajantasainen seuranta ennen lukio-opintoja, niiden aikana ja niiden jälkeen. Lukioon lähettävän opinto-ohjaajan tehtäviin kuuluu useita osa-alueita (kuvio 1). Syyslukukauden alussa hän kokoaa yhteistyölukioiden alustavan tarjonnan. Tämä mahdollistaa keskustelun TUVA-vuoden tarjoamista mahdollisuuksista heti opintojen alkuvaiheessa. Näin mahdollistuu opiskelijan opintojen suunnittelu pidemmällä aikajänteellä heti ensimmäisessä ohjauskeskustelussa.
Opinto-ohjaus on sekä opiskelijan lukiokokeilun että hänen jatko-opintojensa suunnittelemisen näkökulmasta lukioon lähettävän opinto-ohjaajan keskeinen tehtävä. Opinto-ohjauksen eräänä tärkeimmistä tavoitteista on lukujärjestyksen tekemisen ja ajankäytön harjoittelu lukio-opinnot aloittavien kanssa. Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja käy niin yksilöohjaus- kuin pienryhmäohjauskeskusteluita sekä järjestää ryhmämuotoista ohjausta tiettyjen teemojen mukaisesti.
Tämän lisäksi opiskelijan kannalta tärkeimmät ohjauksen osa-alueet ovat lukio-opintoihin liittyvä organisointi sekä lukion digitaalisiin ympäristöihin tutustuminen. Digitaalisista ympäristöistä tutustutaan mm. Abittiin sekä sähköisiin oppimisympäristöihin. Opintojen organisointiin liittyy monia tehtäviä lukioiden tarjonnan kokoamisesta palautteen keräämiseen. TUVA-lukioyhteistyötä on kehitetty ja kehitetään edelleen opiskelijoiden ja lukion aineenopettajien kommenttien perusteella jatkuvan parantamisen periaatteella yhteistyössä TUVA-opettajien sekä lukioiden opinto-ohjaajien kanssa.
Kehittämistyöhön liittyy palautteiden keräämistä, saadun palautteen käsittelyä sekä niistä tiedottamista niin oppilaitoksen johdolle kuin opetuksen järjestäjälle. Lukioon lähettävät opinto-ohjaajat keräävät tilastoja mm. lukio-opintojaksoja suorittaneiden lukumääristä, opintojaksoilla suoritetuista aineista, lukiossa suoritetuista opintopisteistä sekä lukio-opinnot keskeyttäneiden opiskelijoiden määrästä.
TUVA-koulutuksen toimijoiden ja lukion välinen tiedonkulku ja yhteistyö ovat toimivan TUVA-mallin ehdoton edellytys. Koska opiskelijat voivat osoittaa perusopetuksen päättöarvosanojen korottamiseksi tarvittavaa osaamistaan myös lukio-opinnoissa, on lukion tarjonnasta tärkeää käydä vuoropuhelua TUVA-opettajien kanssa. Tavoitteena on, että opiskelijan on mahdollista hyödyntää lukio-opintojaan korottaessaan perusopetuksen päättöarvosanoja. Tietoa lukio-opinnosta ja niiden aloittamisesta sekä sujumisesta välitetään opettajien ja opiskelijoiden lisäksi koteihin.
Onnistuakseen Helsingin malli vaatii jatkuvaa yhteistyön suunnittelua ja siihen liittyviä kokouksia. Tärkeimpiä näistä ovat lukioiden opinto-ohjaajien tapaamiset sekä TUVA-toimipaikkojen tiimikokouksiin osallistuminen. Lukioiden opinto-ohjaajien kanssa käydään läpi tarjontaa, palautteita ja kehittämisideoista sekä pohditaan opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen tukemiseen liittyviä kysymyksiä sekä sovitaan käytännön asioista. Muista yhteistyötapaamisista mainittakoon kokoukset pääkaupunkiseudun TUVA:aa järjestävien oppilaitosten TUVA-opinto-ohjaajien kanssa muutaman kerran vuodessa kokemusten, kuulumisten ja kehittämisideoiden jakamiseksi.
Lukioon ohjaus
Lukio-opinnot ovat kaikkien TUVA-opiskelijoiden saavutettavissa. Helsingin kaupunki ei ole asettanut lukiota kokeilemaan haluaville reunaehtoja esimerkiksi perusopetuksen päättötodistuksen arvosanojen keskiarvon suhteen. On katsottu, että jokaiselle TUVA-opiskelijalla tulee olla mahdollisuus kokeilla lukio-opintoja ja kokea niihin osallistuminen aidossa ympäristössä yhdessä lukio-opiskelijoiden kanssa. Opiskelija saa kannettavan tietokoneen käyttöönsä TUVA-koulutuksesta ja digitaalisten oppimateriaalien lisenssit lukioista.
Lukioon ohjaus (kuvio 2) alkaa omaopettajan ja opiskelijan opintojen alussa käymästä opintojen henkilökohtaistamiskeskustelussa (HOKS). Kun opiskelija ilmaisee kiinnostuksensa TUVA:n aikana tehtäviin lukio-opintoihin, omaopettaja ilmoittaa opiskelijan lukioon lähettävälle opinto-ohjaajalle. Opinto-ohjaaja keskustelee opiskelijan kanssa tämän toiveista ja tavoitteista sekä kertoo tarjolla olevista vaihtoehdoista ja mahdollisuuksista. Omaopettaja ja opiskelija tekevät yhdessä suunnitelman lukio-opintojen nivomisesta TUVA-opintoihin. Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja koordinoi yhdessä yhteistyölukioiden kanssa lukio-opintojen yleisesittelyn TUVA-toimipaikassa.
Lukioon lähettävä opinto-ohjaaja käy ohjauskeskustelun opiskelijan kanssa ja ilmoittaa hänet toivomaansa lukioon valitsemilleen opintojaksoille lukion Wilmassa olevalta TUVA-tarjottimelta. Lukiokokeiluun lähteville opiskelijoille järjestetään ennen kokeilun alkua TUVA:n toteuttamissuunnitelman paikallisen lisäyksen mukainen starttiopintojakso (kuvio 3).
Ennen opintojen alkua opiskelija käy lukioon lähettävän opinto-ohjaajan kanssa tutustumassa lukioon, jossa hän suorittaa lukio-opintoja. Tämä vierailu on edellytys lukiokokeilun aloittamiselle ja sen tarkoituksena on lievittää myös opiskelijan mahdollisesti kokemaa jännitystä ja epävarmuutta.
Opintojen aikana lukioon lähettävä opinto-ohjaaja ja lukion opinto-ohjaajat käyvät keskusteluja opintojen sujumisesta ja kannustavat opiskelijoita. Mikäli opiskelija ei saa suoritettua kaikkia opintojakson tehtäviä ja arviointimerkinnäksi tulee osallistunut (O), hän saa lukion aineenopettajan tarjoaman avun lisäksi tukea TUVA:n opettajilta suorituksen loppuun saattamiseksi.
Kehittämistyö on osoittanut, että lukio-opintojen kokeileminen tarjoaa nuorelle erinomaisia työkaluja tehdä itselleen sopivia päätöksiä toiselle asteelle siirtymisestä. Jotkut opiskelijat toteavat lukio-opintoja TUVA-vuoden aikana kokeiltuaan lukion olevan heille sopimaton vaihtoehto esimerkiksi runsaiden kotitehtävien vuoksi. Heidän suunnitelmansa muuttuvat siten, että vaihtoehtoina on joko suorittaa ammatillinen perustutkinto tai kaksoistutkinto ammattilukiossa. Osalle opiskelijoista lukiokokeilun kipinä sytyttää liekin suunnata lukioon. Heille lukio-opinnot antavat lisämotivaatiota perusopetuksen päättötodistuksen arvosanojen korottamiseen ja vahvistavat päätöstä hakeutua TUVA-vuoden jälkeen lukio-opiskelijoiksi.
Lukion opintojaksojen hyväksytysti suorittaminen tarjoaa opiskelijalle mahdollisuuden aloittaa lukio-opinnot vähitellen TUVA:n aikana. Tämä on tärkeää etenkin silloin, kun opiskelijalla on voimavaroihin liittyviä haasteita. Kun opintoja on suoritettu jo etukäteen, opiskelijan on lisäksi lukion tutkinto-opiskelijana aloitettuaan mahdollista rakentaa kevennetty työjärjestys ainakin opintojen aloitusvaiheeseen. Opiskelija voi tällä tavoin itse määritellä oman hyvinvointinsa ehdoilla, kuinka paljon hän suorittaa lukio-opintoja kussakin periodissa.
Lukio-opintojen suorittaminen TUVA:ssa
Lukiot tarjoavat TUVA-opiskelijoille opintotarjottimellaan olevia opintojaksoja, joista opiskelija valitsee yhden tai useamman. Opinnot tapahtuvat aidossa ympäristössä lukiolaisten joukossa. Opintojaksot ovat pääsääntöisesti yhden periodin mittaisia, mutta tietyt opintojaksot jakautuvat kahdelle periodille. Tällöin TUVA-opiskelija sitoutuu opiskelemaan kahden periodin ajan.
Lukio-opintojakson aikana opiskelija opiskelee yleisimmin sekä lukiossa että TUVA-toimipaikassa, sillä tavallisesti TUVA:n ja lukion työjärjestykset edellyttävä siirtymistä opiskelupaikasta toiseen opiskelupäivän mittaan. Opiskelija voi myös sovitusti suorittaa lukion tiloissa myös TUVA-koulutukseen liittyviä itsenäisen työskentelyn tehtäviä, mikä lisää opiskelupäivien yhtenäisyyttä ja antaa lisää aikaa keskittyä opiskeluun.
Jos opiskelija haluaa keskeyttää lukion opintojakson, hän ilmoittaa siitä lukion aineenopettajalle ja opinto-ohjaajalle sekä TUVA:n omaopettajalle ja lukioon lähettävälle opinto-ohjaajalle. Omaopettaja käy opiskelijan kanssa HOKS-keskustelun, jossa opiskelija ja opettaja päivittävät TUVA-opiskelusuunnitelmaa.
Lukio-opintojakson päätyttyä lukion opintosihteeri lähettää TUVA:n lukioon lähettävälle opinto-ohjaajalle opintosuoritusotteen. Opinto-ohjaaja välittää sen TUVA-opettajille. Lukio-opinnot kerryttävät TUVA-viikkoja ja hyväksytysti suoritettu lukion opintojakso lisäksi lukion opintopisteitä jatko-opintoja varten.
Kirjoittajat:
-
Pia Karaspuro, lukioon lähettävä opinto-ohjaaja
-
Leena Koskivirta, lukioon lähettävä opinto-ohjaaja
-
Henna Mielonen, projektipäällikkö