Tie tulevaisuuteen

Ohjauksen toimintamalleja lukion opinto-ohjaajille

Tie tu­le­vai­suu­teen -han­ke oli Tu­run kau­pun­gin koor­di­noi­ma yh­teis­työ­han­ke, jon­ka ta­voit­tee­na oli pa­ran­taa lu­ki­oi­den opin­to-oh­jauk­sen laa­tua, li­sä­tä lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen yh­den­ver­tai­suut­ta ja tasa-ar­voa sekä yh­te­näis­tää ja ke­hit­tää oh­jauk­sen käy­tän­tö­jä ja toi­min­ta­mal­le­ja Tu­run ja Sa­lon kau­pun­kien lu­ki­ois­sa sekä Tu­run nor­maa­li­kou­lun lu­ki­os­sa. Han­ket­ta koor­di­noi Tu­run kau­pun­ki ja sitä ra­hoit­ti Ope­tus­hal­li­tus (2022-2023).

Tie tulevaisuuteen -hankkeessa oli viisi kehittämiskokonaisuutta.

En­sim­mäi­ses­sä ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suu­des­sa ta­voit­tee­na oli luo­da moni­am­ma­til­li­sen tuen mal­li, jon­ka koh­de­ryh­mä­nä oli­vat pe­rus­o­pe­tuk­ses­sa te­hos­tet­tua tai eri­tyis­tä tu­kea saa­neet lu­kio-opis­ke­li­jat. Tu­lok­se­na syn­tyi Lu­kio-opin­not vauh­tiin! -opin­to­jak­so, joka on tar­koi­tet­tu lu­ki­on aloit­ta­vil­le, opin­nois­saan tu­kea tar­vit­se­vil­le opis­ke­li­joil­le. Opin­to­jak­so on kah­den opin­to­pis­teen laa­jui­nen. Sen ai­ka­na opis­ke­li­ja mm. tu­tus­tuu säh­köi­seen op­pi­mis­ym­pä­ris­töön ja siel­lä ole­viin toi­min­toi­hin, har­joit­te­lee abit­ti-koe­jär­jes­tel­män ja pe­rus­oh­jel­mien käyt­töä sekä har­joit­te­lee op­pi­mis­tek­nii­koi­ta eri oppi­ai­neis­sa. Näi­den tai­to­jen li­säk­si opis­ke­li­jat saa­vat opin­to­jak­sol­la tu­kea myös säh­köis­ten op­pi­mis- ja koe­a­lus­to­jen käy­tös­sä, jol­loin nii­den käyt­tä­mi­nen myö­hem­min opin­nois­sa on jo tut­tua.

Toi­se­na ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suu­te­na oli di­gi­taa­li­sen opis­ke­li­jan mo­ti­vaa­tio- ja vah­vuus­pro­fii­li -työ­kalun luo­mi­nen opin­to­jen ai­kai­sen jat­ko- ja ura­oh­jauk­sen työ­ka­luk­si. Ke­hit­tä­mis­työn tu­lok­se­na val­mis­tui Tun­nis­ta ja oi­val­la vah­vuu­det – ma­te­ri­aa­li­ko­ko­nai­suus tes­tei­neen sekä suo­men että ruot­sin kie­lel­lä.  Ma­te­ri­aa­lit ovat tar­koi­tet­tu en­nen kaik­kea lu­ki­o­lai­sen hen­ki­lö­koh­tai­seen oh­jauk­seen, jos­sa tu­e­taan lu­ki­o­lai­sen itse­tun­te­muk­sen, osal­li­suu­den ja toi­mi­juu­den ke­hit­ty­mis­tä. Opin­to-oh­jaa­ja voi kui­ten­kin lu­ki­o­vuo­sien ai­ka­na hyö­dyn­tää tuo­tet­tua ma­te­ri­aa­lia mo­nin eri ta­voin mm. pien­ryh­mis­sä ja oppi­tun­neil­la. Tes­ti­tu­lok­sen tar­kas­te­lu yh­des­sä opis­ke­li­jan ja opin­to-oh­jaa­jan kans­sa nos­taa par­haim­mil­laan kes­kus­te­luun ai­hei­ta, jot­ka aut­ta­vat oh­jat­ta­vaa oi­val­ta­maan omia vah­vuuk­si­aan uu­den­lai­sis­ta näkö­kul­mis­ta. Tes­ti an­taa ra­ken­teen kes­kus­te­lul­le ja tu­kee täl­lä ta­voin jat­ko-opin­to­suun­ni­tel­miin liit­ty­vää poh­din­taa. Oh­jaus­kes­kus­te­lu aut­taa oh­jat­ta­vaa omien vah­vuuk­sien sa­noit­ta­mi­ses­sa ja ku­vaa­mi­ses­sa. Tun­nis­ta ja oi­val­la vah­vuu­te­si – tes­tiä pi­lo­toi­tiin Tie tu­le­vai­suu­teen -hank­keen toi­min­ta-ai­ka­na ja saa­dut pa­laut­teet oli­vat po­si­tii­vi­sia. Ko­ke­muk­set pi­lo­toin­neis­ta on ku­vat­tu hank­keen tu­lok­set ko­ko­a­val­le si­vus­tol­le. 

Kol­mas ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suus vas­ta­si uu­den lu­ki­o­lain 10.8.2018 / 714 käyt­töön­oton myö­tä voi­maan tul­lee­seen jäl­ki­oh­jauk­sen vel­voit­tee­seen, jos­sa il­man jat­ko-opis­ke­lu­paik­kaa jää­neil­lä opis­ke­li­joil­la on ”oi­keus saa­da opin­toi­hin ha­keu­tu­mi­seen ja ura­suun­ni­tel­miin liit­ty­vää oh­jaus­ta oppi­mää­rän suo­rit­ta­mis­vuot­ta seu­raa­van vuo­den ajan ”. Ke­hit­tä­mis­työn tu­lok­se­na laa­dit­tiin ku­vaus jat­ko-oh­jauk­sen pro­ses­sista ja sii­hen liit­ty­vis­tä toi­men­pi­teis­tä luku­vuo­den ai­ka­na.  Toi­men­pi­teet on ku­vat­tu konk­reet­ti­ses­ti ”Lu­ki­on opin­to-oh­jauk­sen vies­tin­nän vuo­si­kel­lo” -työ­ka­lus­sa ja toi­min­ta­mal­li on va­kiin­nu­tet­tu osak­si opin­to-oh­jaa­jien yh­teis­työ­tä Tu­run kau­pun­gin lu­ki­ois­sa.

Kuva: Vuo­si­kel­lo

Jäl­ki­oh­jauk­sen ke­hit­tä­mi­sen tu­lok­se­na syn­tyi Tuo­reen yli­op­pi­laan mat­ka­eväs” – tie­do­te, mikä ja­e­taan val­mis­tu­neil­le yli­oppi­lail­le syk­syi­sin ja ke­väi­sin kai­kis­sa kau­pun­gin päi­vä­lu­ki­ois­sa sekä Tu­run ilta­lu­ki­os­sa. Tie­do­te ja sen käy­tön oh­jeis­tuk­set ovat saa­ta­vil­la hank­keen blo­gi­si­vus­tol­ta. Tie­dot­tees­ta on saa­ta­vil­la myös ruot­sin­kie­li­nen ver­sio.

Osa­na jäl­ki­oh­jauk­sen ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suut­ta hank­kees­sa työs­tet­tiin jat­ko-oh­jauk­seen liit­ty­vää ma­te­ri­aa­lia ot­si­kol­la ”Oh­jaus­ta, apua ja tu­kea lu­ki­os­ta val­mis­tu­mi­sen jäl­keen”. Ma­te­ri­aa­li on vie­ty Tu­run lu­ki­o­kou­lu­tuk­sen ”Eri­tyi­ses­ti lu­ki­os­sa”-hank­keen (OPH 2018-2020) ai­ka­na luo­dul­le ”Oh­jaus ja tuki Tu­run lu­ki­ois­sa”- si­vus­tol­le. Myös tä­män si­vus­ton ma­te­ri­aa­leis­ta osa on saa­ta­vil­la myös ruot­sin­kie­li­se­nä. Ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suu­des­sa luo­tu­ja työ­ka­lu­ja ja mal­le­ja pi­lo­toi­tiin jo hank­keen ai­ka­na ja nii­den käyt­tö jat­ko-oh­jauk­ses­sa on va­kiin­tu­mas­sa hank­keen jäl­keen­kin. 

Nel­jän­te­nä ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suu­te­na hank­kees­sa oli moni­kie­li­sen opis­ke­li­jan oh­jauk­sen ja tuen toi­min­ta­mal­lin ke­hit­tä­mi­nen. Ko­ko­nai­suu­den ta­voit­tee­na on tu­kea opin­to-oh­jauk­sen, S2-ope­tuk­sen, eri­tyis­o­pe­tuk­sen ja ai­neen­o­pe­tuk­sen yh­teis­työ­nä moni­kie­li­sen lu­ki­o­lai­sen edel­ly­tyk­siä suo­riu­tua lu­kio-opin­nois­ta mah­dol­li­sim­man hy­vin. Toi­min­ta­mal­lin si­säl­tö on suun­nat­tu moni­kie­li­sil­le en­sim­mäi­sen vuo­den lu­ki­o­lai­sil­le, jot­ka opis­ke­le­vat suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rää ja joi­den suo­men kie­len tai­to ei ole äi­din­kie­len­o­mai­nen. Mal­li on ke­hi­tet­ty ja sitä on pi­lo­toi­tu Tu­run nor­maa­li­kou­lun lu­ki­os­sa, jos­sa kol­man­nes lu­ki­on en­sim­mäi­sen vuo­den opis­ke­li­jois­ta on moni­kie­li­siä ja opis­ke­lee suo­mi toi­se­na kie­le­nä ja kir­jal­li­suus -oppi­mää­rää. 

Toi­min­ta­mal­lin yti­mes­sä on Si­joi­tus suo­men kie­leen (Sisu) -opin­to­jak­so (2 op), jon­ka ta­voit­tee­na on li­sä­tä ja moni­puo­lis­taa opis­ke­li­jan kie­len­käyt­tö­ti­lan­tei­ta kou­lu­ajan ulko­puo­lel­la. It­se­näi­ses­ti mut­ta oh­ja­tus­ti suo­ri­tet­ta­van opin­to­jak­son työ­ka­luk­si ke­hi­tet­tiin Sisu-haas­te­pas­si, joka oh­jaa opis­ke­li­jaa eri­lais­ten ja eri­ta­sois­ten kie­len­käyt­tö­ti­lan­tei­den pa­riin. 

Toi­min­ta­mal­liin si­säl­tyy myös re­aa­li­ai­nei­den sa­ma­nai­kais- ja pien­ryh­mä­o­pe­tus­ta, jos­sa eri­tyi­ses­ti pai­no­te­taan op­pi­mis­stra­te­gi­oi­den ja opis­ke­lu­tai­to­jen ke­hit­ty­mis­tä hyö­dyn­tä­en koh­de­oppi­ai­neen ma­te­ri­aa­le­ja. Opin­to-oh­jaus muo­dos­taa ke­hyk­sen, jon­ka puit­teis­sa opis­ke­li­jan ete­ne­mis­tä ja opin­to­jen kokonais­ti­lan­net­ta seu­ra­taan. Te­hos­te­tul­la opin­to-oh­jauk­sel­la tu­e­taan li­säk­si opis­ke­li­jan opis­ke­lu­tai­to­jen ja itse­tun­te­muk­sen ke­hit­ty­mis­tä, opin­to­jen suun­nit­te­lua ja itse­oh­jau­tu­vuu­den vah­vis­tu­mis­ta. Opin­to-oh­jaus ni­vou­tuu mui­hin tuki­toi­miin. Eri­tyis­o­pe­tuk­sen tuki suun­tau­tuu eri­tyi­ses­ti tuen tar­peen ar­vi­oin­tiin ja edis­ty­mi­sen seu­ran­taan. Tuki­toi­mia koh­den­ne­taan opis­ke­li­joi­den tar­pei­den mu­kaan. 

Vii­des ke­hit­tä­mis­ko­ko­nai­suus Tie tu­le­vai­suu­teen -hank­kees­sa oli ke­hit­tää oh­jauk­sen työ­kalu opin­to-oh­jaa­jil­le ja muil­le oh­jaus­alan toi­mi­joil­le, jot­ka koh­taa­vat ulko­mai­sis­ta kor­ke­a­kou­lu­opin­nois­ta kiin­nos­tu­nei­ta ha­ki­joi­ta. Ke­hi­tys­työn tu­lok­se­na syn­tyi Opin­toi­hin ulko­mail­le -si­vus­to (www.opin­toi­hi­nul­ko­mail­le.fi). 

Si­vus­to toi­mii por­taa­li­na, joka jä­sen­tää ulko­mais­ten jat­ko-opin­to­jen ja nii­hin ha­keu­tu­mi­sen moni­muo­tois­ta to­del­li­suut­ta ja oh­jaa eteen­päin kes­keis­ten läh­teit­ten ää­reen. 

Aihe­pii­riä lä­hes­ty­tään si­vus­tol­la tee­moit­tain. Pää­tök­sen­teko- ja ha­ke­mis­pro­ses­sin eri vai­hei­ta ku­va­taan osa-alue ker­ral­laan.  Tämä lä­hes­ty­mis­tapa aut­taa oh­jaa­jaa huo­mi­oi­maan oh­jaus­pro­ses­sin olen­nai­sim­mat osa-alu­eet ja näin tu­ke­maan opis­ke­li­jan poh­din­taa ja pää­tök­sen­te­koa. En­sim­mäi­set osa-alu­eet liit­ty­vät pää­tök­sen­teko­pro­ses­siin ja seu­raa­vat kä­sit­te­le­vät ulko­mail­le ha­ke­mi­sen käy­tän­nön jär­jes­te­ly­jä ja muu­ta huo­mi­oi­ta­vaa.

Ku­kin tee­ma si­säl­tää Kes­kei­set ky­sy­myk­set -osi­on, joil­la py­ri­tään kiin­nit­tä­mään huo­mi­o­ta osa-alu­een ydin­si­säl­töi­hin, ja jot­ka toi­saal­ta voi­vat myös toi­mia oh­jaa­jan tu­ke­na oh­jaus­pro­ses­sin ai­ka­na.

Opin­toi­hin ulko­mail­le -si­vus­tol­la kes­ki­ty­tään eri­tyi­ses­ti ky­sy­myk­siin, jot­ka ovat yh­tei­siä koh­de­maas­ta riip­pu­mat­ta. Täl­lai­sia ovat mm. ulko­mail­le läh­dön syyt, ha­ke­muk­sen liit­teet, opin­to­jen ra­hoi­tus, kie­li­tai­don osoit­ta­mi­nen ja va­lin­ta­pro­ses­sin vai­heet. Si­vus­to si­säl­tää tii­viit maa­koh­tai­set ku­vauk­set suo­si­tuim­pien koh­de­mai­den kor­ke­a­kou­lu­jär­jes­tel­mis­tä. Laa­jem­mat ja yk­si­tyis­koh­tai­sem­mat ku­vauk­set oh­jaa­ja löy­tää nii­hin eri­kois­tu­neil­ta verk­ko­sivuilta, joi­hin si­vus­tol­ta oh­ja­taan link­kien avul­la.

Kuva: Opin­toi­hin ulko­mail­le -si­vus­to

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023