Tie tulevaisuuteen -hanke oli Turun kaupungin koordinoima yhteistyöhanke, jonka tavoitteena oli parantaa lukioiden opinto-ohjauksen laatua, lisätä lukiokoulutuksen yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä yhtenäistää ja kehittää ohjauksen käytäntöjä ja toimintamalleja Turun ja Salon kaupunkien lukioissa sekä Turun normaalikoulun lukiossa. Hanketta koordinoi Turun kaupunki ja sitä rahoitti Opetushallitus (2022-2023).
Tie tulevaisuuteen -hankkeessa oli viisi kehittämiskokonaisuutta.
Ensimmäisessä kehittämiskokonaisuudessa tavoitteena oli luoda moniammatillisen tuen malli, jonka kohderyhmänä olivat perusopetuksessa tehostettua tai erityistä tukea saaneet lukio-opiskelijat. Tuloksena syntyi Lukio-opinnot vauhtiin! -opintojakso, joka on tarkoitettu lukion aloittaville, opinnoissaan tukea tarvitseville opiskelijoille. Opintojakso on kahden opintopisteen laajuinen. Sen aikana opiskelija mm. tutustuu sähköiseen oppimisympäristöön ja siellä oleviin toimintoihin, harjoittelee abitti-koejärjestelmän ja perusohjelmien käyttöä sekä harjoittelee oppimistekniikoita eri oppiaineissa. Näiden taitojen lisäksi opiskelijat saavat opintojaksolla tukea myös sähköisten oppimis- ja koealustojen käytössä, jolloin niiden käyttäminen myöhemmin opinnoissa on jo tuttua.
Toisena kehittämiskokonaisuutena oli digitaalisen opiskelijan motivaatio- ja vahvuusprofiili -työkalun luominen opintojen aikaisen jatko- ja uraohjauksen työkaluksi. Kehittämistyön tuloksena valmistui Tunnista ja oivalla vahvuudet – materiaalikokonaisuus testeineen sekä suomen että ruotsin kielellä. Materiaalit ovat tarkoitettu ennen kaikkea lukiolaisen henkilökohtaiseen ohjaukseen, jossa tuetaan lukiolaisen itsetuntemuksen, osallisuuden ja toimijuuden kehittymistä. Opinto-ohjaaja voi kuitenkin lukiovuosien aikana hyödyntää tuotettua materiaalia monin eri tavoin mm. pienryhmissä ja oppitunneilla. Testituloksen tarkastelu yhdessä opiskelijan ja opinto-ohjaajan kanssa nostaa parhaimmillaan keskusteluun aiheita, jotka auttavat ohjattavaa oivaltamaan omia vahvuuksiaan uudenlaisista näkökulmista. Testi antaa rakenteen keskustelulle ja tukee tällä tavoin jatko-opintosuunnitelmiin liittyvää pohdintaa. Ohjauskeskustelu auttaa ohjattavaa omien vahvuuksien sanoittamisessa ja kuvaamisessa. Tunnista ja oivalla vahvuutesi – testiä pilotoitiin Tie tulevaisuuteen -hankkeen toiminta-aikana ja saadut palautteet olivat positiivisia. Kokemukset pilotoinneista on kuvattu hankkeen tulokset kokoavalle sivustolle.
Kolmas kehittämiskokonaisuus vastasi uuden lukiolain 10.8.2018 / 714 käyttöönoton myötä voimaan tulleeseen jälkiohjauksen velvoitteeseen, jossa ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneillä opiskelijoilla on ”oikeus saada opintoihin hakeutumiseen ja urasuunnitelmiin liittyvää ohjausta oppimäärän suorittamisvuotta seuraavan vuoden ajan ”. Kehittämistyön tuloksena laadittiin kuvaus jatko-ohjauksen prosessista ja siihen liittyvistä toimenpiteistä lukuvuoden aikana. Toimenpiteet on kuvattu konkreettisesti ”Lukion opinto-ohjauksen viestinnän vuosikello” -työkalussa ja toimintamalli on vakiinnutettu osaksi opinto-ohjaajien yhteistyötä Turun kaupungin lukioissa.
Jälkiohjauksen kehittämisen tuloksena syntyi ”Tuoreen ylioppilaan matkaeväs” – tiedote, mikä jaetaan valmistuneille ylioppilaille syksyisin ja keväisin kaikissa kaupungin päivälukioissa sekä Turun iltalukiossa. Tiedote ja sen käytön ohjeistukset ovat saatavilla hankkeen blogisivustolta. Tiedotteesta on saatavilla myös ruotsinkielinen versio.
Osana jälkiohjauksen kehittämiskokonaisuutta hankkeessa työstettiin jatko-ohjaukseen liittyvää materiaalia otsikolla ”Ohjausta, apua ja tukea lukiosta valmistumisen jälkeen”. Materiaali on viety Turun lukiokoulutuksen ”Erityisesti lukiossa”-hankkeen (OPH 2018-2020) aikana luodulle ”Ohjaus ja tuki Turun lukioissa”- sivustolle. Myös tämän sivuston materiaaleista osa on saatavilla myös ruotsinkielisenä. Kehittämiskokonaisuudessa luotuja työkaluja ja malleja pilotoitiin jo hankkeen aikana ja niiden käyttö jatko-ohjauksessa on vakiintumassa hankkeen jälkeenkin.
Neljäntenä kehittämiskokonaisuutena hankkeessa oli monikielisen opiskelijan ohjauksen ja tuen toimintamallin kehittäminen. Kokonaisuuden tavoitteena on tukea opinto-ohjauksen, S2-opetuksen, erityisopetuksen ja aineenopetuksen yhteistyönä monikielisen lukiolaisen edellytyksiä suoriutua lukio-opinnoista mahdollisimman hyvin. Toimintamallin sisältö on suunnattu monikielisille ensimmäisen vuoden lukiolaisille, jotka opiskelevat suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää ja joiden suomen kielen taito ei ole äidinkielenomainen. Malli on kehitetty ja sitä on pilotoitu Turun normaalikoulun lukiossa, jossa kolmannes lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoista on monikielisiä ja opiskelee suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärää.
Toimintamallin ytimessä on Sijoitus suomen kieleen (Sisu) -opintojakso (2 op), jonka tavoitteena on lisätä ja monipuolistaa opiskelijan kielenkäyttötilanteita kouluajan ulkopuolella. Itsenäisesti mutta ohjatusti suoritettavan opintojakson työkaluksi kehitettiin Sisu-haastepassi, joka ohjaa opiskelijaa erilaisten ja eritasoisten kielenkäyttötilanteiden pariin.
Toimintamalliin sisältyy myös reaaliaineiden samanaikais- ja pienryhmäopetusta, jossa erityisesti painotetaan oppimisstrategioiden ja opiskelutaitojen kehittymistä hyödyntäen kohdeoppiaineen materiaaleja. Opinto-ohjaus muodostaa kehyksen, jonka puitteissa opiskelijan etenemistä ja opintojen kokonaistilannetta seurataan. Tehostetulla opinto-ohjauksella tuetaan lisäksi opiskelijan opiskelutaitojen ja itsetuntemuksen kehittymistä, opintojen suunnittelua ja itseohjautuvuuden vahvistumista. Opinto-ohjaus nivoutuu muihin tukitoimiin. Erityisopetuksen tuki suuntautuu erityisesti tuen tarpeen arviointiin ja edistymisen seurantaan. Tukitoimia kohdennetaan opiskelijoiden tarpeiden mukaan.
Viides kehittämiskokonaisuus Tie tulevaisuuteen -hankkeessa oli kehittää ohjauksen työkalu opinto-ohjaajille ja muille ohjausalan toimijoille, jotka kohtaavat ulkomaisista korkeakouluopinnoista kiinnostuneita hakijoita. Kehitystyön tuloksena syntyi Opintoihin ulkomaille -sivusto (www.opintoihinulkomaille.fi).
Sivusto toimii portaalina, joka jäsentää ulkomaisten jatko-opintojen ja niihin hakeutumisen monimuotoista todellisuutta ja ohjaa eteenpäin keskeisten lähteitten ääreen.
Aihepiiriä lähestytään sivustolla teemoittain. Päätöksenteko- ja hakemisprosessin eri vaiheita kuvataan osa-alue kerrallaan. Tämä lähestymistapa auttaa ohjaajaa huomioimaan ohjausprosessin olennaisimmat osa-alueet ja näin tukemaan opiskelijan pohdintaa ja päätöksentekoa. Ensimmäiset osa-alueet liittyvät päätöksentekoprosessiin ja seuraavat käsittelevät ulkomaille hakemisen käytännön järjestelyjä ja muuta huomioitavaa.
Kukin teema sisältää Keskeiset kysymykset -osion, joilla pyritään kiinnittämään huomiota osa-alueen ydinsisältöihin, ja jotka toisaalta voivat myös toimia ohjaajan tukena ohjausprosessin aikana.
Opintoihin ulkomaille -sivustolla keskitytään erityisesti kysymyksiin, jotka ovat yhteisiä kohdemaasta riippumatta. Tällaisia ovat mm. ulkomaille lähdön syyt, hakemuksen liitteet, opintojen rahoitus, kielitaidon osoittaminen ja valintaprosessin vaiheet. Sivusto sisältää tiiviit maakohtaiset kuvaukset suosituimpien kohdemaiden korkeakoulujärjestelmistä. Laajemmat ja yksityiskohtaisemmat kuvaukset ohjaaja löytää niihin erikoistuneilta verkkosivuilta, joihin sivustolta ohjataan linkkien avulla.
- Hanketulosten kotisivu: https://blog.edu.turku.fi/lukion-opoille/
- Hanketulokset löytyvät myös AOE.fi palvelusta: https://aoe.fi/#/materiaali/3434
- Yhteyshenkilö: projektikoordinaattori Miia Lehtonen (etunimi.sukunimi@turku.fi)
- Kirjoittajat: Anne Lukka, Jukka Valtanen, Julian Lindberg, Miia Lehtonen ja Pauliina Seppä