Joensuussa Tulliportin normaalikoulun lukiolla olemme kehittäneet opinto-ohjaukseen työkaluja ja toimintamalleja kolmessa eri hankkeessa. Tässä esitellään niistä tärkeimmiksi katsomiamme ja väliotsikkojen hyperlinkeistä löydät lisää tietoa.
Välivuosi.net – Ohjausta välivuoteen.
Uusimpienkaan tilastojen (Sivista 2023) mukaan enemmistö lukion päättävistä ei jatka suoraan lukiosta korkea-asteelle, vaan pitää välivuoden tai useampia.
Breaking Good -hankkeessa tekemämme Välivuosi.net -sivusto esitteli erilaisia tapoja välivuoden viettoon. Sivuston kautta oli mahdollista myös saada livechat- tai yhteydenottolomakkeen kautta ohjausta välivuoden ja tulevaisuuden suunnitteluun.
Hankkeemme on tätä kirjoittaessa päättymässä, mutta sen aktiiviaikana Välivuosi-sivustolla käyntejä oli noin 16.800 kappaletta. Sivuston suosituimpana sisältönä ovat olleet välivuosikertomukset, joita sivustolle on kerätty muutama kymmenen. Sivuston somekanavien sisällöistä, tietoiskuista ja live-chat ohjauksesta vastasivat neljä Itä-Suomen yliopiston opinto- ja uraohjauksen maisterivaiheen opiskelijaa.
Live-chat -ohjausta oli tarjolla reilun vuoden verran. Sivustolle tai lomakkeen kautta tulleet kysymykset koskivat konkreettisesti välivuoden suunnittelua: mennäkö kansanopistoon tekemään avoimen yliopiston opintoja, mitä se maksaa, korottaako yo-arvosanoja, mihin järjestykseen hakukohteita laittaisi jne.
Vaikka jälkiohjaus sivuston kautta päättyikin, Välivuosi.net -sivusto pidetään auki ainakin vuoden 2025 loppuun asti ja kokemuksemme mukaan tällaiselle ohjaukselle olisi tarvetta jatkossakin.
Opoharjoitteluun! Opas ohjaajalle.
Kentältä tulleen palautteen mukaan opinto-ohjaajien harjoittelun ohjauksen on kaivattu käytännönläheistä opasta. Hyviksi koettujen käytänteiden avulla opas esittelee tapoja ja menetelmiä toteuttaa opinto-ohjaajien harjoittelun ohjausta, alkaen aloituspalaverin muistilistasta aina harjoittelun päätöspalaveriin.
Opas on laadittu yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston Opinto- ja uraohjauksen koulutusohjelmassa ohjausharjoitteluja ohjaavien yliopisto-opettajien kanssa. Opas on suunnattu erityisesti lukion toimintaympäristön ohjausharjoittelujen ohjaamiseen, mutta sitä voi soveltaen käyttää eri koulutusasteilla.
Opas on tehty Breaking Good -hankkeessa ja on vapaasti ladattavissa Opetushallituksen Avointen oppimateriaalien kirjastosta.
Norssiin! Opas lukiolaiselle.
Tarve oppaalle ilmeni, kun viimeisin lukion opetussuunnitelma otettiin käyttöön. Niin opetushenkilöstölle kuin opiskelijoille olivat monet uudet käsitteet (moduuli, opintopiste jne.) vieraita. Samalla avattiin lukiolaisen polkua laveammin, ikään kuin lukion alusta loppuun. Opas on suunnattu lukioon suuntaaville nuorille, lukiolaisille, heidän opinto- ja ryhmänohjaajilleen sekä huoltajille. Opasta on käytetty erityisesti ensimmäisen jakson ryhmänohjaustuokioilla selventämään lukion aloituksen käsiteviidakkoa.
Opas on tehty Breaking Good -hankkeessa ja linkitetty Opetushallituksen Avointen oppimateriaalien kirjaston kautta ladattavaksi. Tiedoston voi myös pyytää Word -muodossa tekijöiltä ja muokata tekstejä, jos oma koulutusorganisaatio hyötyy niistä.
Opintojakson palautelomake
Yhteistyössä Tulliportin Norssin lukion aineenopettajien ja yliopiston palautelomakkeita kehittäneiden asiantuntijoiden kanssa työstettiin lukion opintojakson palautelomake. FORMS –lomakkella aineenopettaja voi kerätä itselleen palautetta.
Mitä pidempään lomaketta kehitettiin ja testautettiin lukiolaisilla, sitä tiiviimpi siitä tuli, sillä lomakkeen pituus tippui kolmasosaan ensimmäisestä versiosta. Idea on, että jokainen käyttäjä voi monistaa itselleen kopion ja hallintaoikeuksien saamisen jälkeen voi muokata sitä itselleen sopivammaksi.
Lomaketta voi käyttää mainitsemalla, että alkuperäinen on tehty Breaking Good -hankkeessa. Vastaavan kaltainen lomake kehitettiin lukion erityisopetuksen tarpeisiin, kartoittamaan mahdollisia tuen tarpeita lukiota aloitettaessa.
YKST.fi – Ylioppilaskirjoitusten suunnittelutyökalu
Idea työkalun toteuttamiseen syntyi käytännön työstä eli reaalikoepäivien osalta väärintäytetystä ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautumislomakkeesta.
Yhteistyössä Digitoimisto Koodersin kanssa toteutetussa YKST.fi -työkalussa opiskelija syöttää ensin aikomansa kirjoitusaineet ja kirjoituskertojen määrät. Sen jälkeen sijoitetaan kirjoitusaineet eri kirjoituskerroille eli tehdään hajautussuunnitelma. Parhaiten työkalun toimivuutta voi testata kuvittelemalla olevansa kolmella eri kirjoituskerralla, vaikkapa 6 eri ainetta kirjoittava.
Työkalu pyrkii varmistamaan, vastaako aiottu kirjoitussuunnitelma kirjoitusten vaadittua rakennetta ja estämään reaalikoepäivien päällekkäisyydet. Lopuksi valmiin kirjoitussuunnitelman voi lähettää itselle ja vaikka äidille sähköpostiin.
YKST -työkalu kehitettiin FCLab II –hankkeessa ja työkalu on käytettävissä alkuvuoteen 2026. Kokemuksemme mukaan tälle työkalulle on ollut tarvetta ja on jatkossakin.
Pienryhmäohjaus lukiossa
Verratonta laatua – Normaalikoulujen lukioiden laatuhankkeen yksi osa toteutettiin Joensuun Tulliportin normaalikoulun lukiossa. Opinto-ohjauksen luokkatuntien sijaan niitä toteutettiin rinnakkaisina, strukturoituina pienryhmäohjauksina. Kukin alkava lukion ryhmä jaettiin noin 22–24 opiskelijan sijaan 7–8 hengen pienryhmiin, joissa oli helppo varmistua, ovatko asiat ymmärretty, ennen kuin siirryttiin eteenpäin.
Pienryhmissä kokoonnuttiin neljä kertaa perinteisen opotunnin sijaan lukiota aloitettaessa. Ryhmien kokoonpano oli kiinteä ja kunkin kokoontumiskerran kesto oli 75 minuuttia.
Elo-syyskuussa 2023 Joensuun Norssilla toteutettiin yhteensä 60 pienryhmäohjausta, joista lukiolaisilta saatu palaute oli pääasiassa positiivista. Kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta (noin 67 %) valitsisi pienryhmätyöskentelyn mieluummin kuin perinteiset luokkamuotoiset opotunnit.
Pienryhmätyöskentelyn suunnittelussa ja käytännön toteutuksessa mukana oli Itä-Suomen yliopiston Opinto- ja uraohjauksen koulutuksen yliopisto-opettaja. Hänen asiantuntemustaan hyödynnettiin pedagogiseen asiantuntemukseen ja pienryhmäohjauksen teoreettisen viitekehyksen yhteissuunnitteluun. Pienryhmien suunnittelu alkoi jo edellisenä keväänä. Laajempi väliraportti pienryhmäkokeilusta löytyy linkistä.
Joensuussa 10.1.2024,
Visa Tuominen ja Kati Huttu-Pantsari