Breaking Good - Hanketyön hedelmiä lukion ohjaukseen

Visa Tuominen ja Kati Huttu-Pantsari

Joen­suus­sa Tul­li­por­tin nor­maa­li­kou­lun lu­ki­ol­la olem­me ke­hit­tä­neet opin­to-oh­jauk­seen työ­ka­lu­ja ja toi­min­ta­mal­le­ja kol­mes­sa eri hank­kees­sa. Täs­sä esi­tel­lään niis­tä tär­keim­mik­si kat­so­mi­am­me ja väli­ot­sik­ko­jen hy­per­lin­keis­tä löy­dät li­sää tie­toa.

Välivuosi.net – Ohjausta välivuoteen.

Uu­sim­pien­kaan ti­las­to­jen (Si­vis­ta 2023) mu­kaan enem­mis­tö lu­ki­on päät­tä­vis­tä ei jat­ka suo­raan lu­ki­os­ta kor­kea-as­teel­le, vaan pi­tää väli­vuo­den tai use­am­pia.

Bre­a­king Good -hank­kees­sa te­ke­mäm­me Väli­vuo­si.net -si­vus­to esit­te­li eri­lai­sia ta­po­ja väli­vuo­den viet­toon. Si­vus­ton kaut­ta oli mah­dol­lis­ta myös saa­da li­vec­hat- tai yh­tey­den­otto­lo­mak­keen kaut­ta oh­jaus­ta väli­vuo­den ja tu­le­vai­suu­den suun­nit­te­luun.

Hank­keem­me on tätä kir­joit­ta­es­sa päät­ty­mäs­sä, mut­ta sen ak­tii­vi­ai­ka­na Väli­vuo­si-si­vus­tol­la käyn­te­jä oli noin 16.800 kap­pa­let­ta. Si­vus­ton suo­si­tuim­pa­na si­säl­tö­nä ovat ol­leet väli­vuo­si­ker­to­muk­set, joi­ta si­vus­tol­le on ke­rät­ty muu­ta­ma kym­me­nen. Si­vus­ton so­me­ka­na­vien si­säl­löis­tä, tie­tois­kuis­ta ja live-chat oh­jauk­ses­ta vas­ta­si­vat nel­jä Itä-Suo­men yli­o­pis­ton opin­to- ja ura­oh­jauk­sen mais­te­ri­vai­heen opis­ke­li­jaa.

Live-chat -oh­jaus­ta oli tar­jol­la rei­lun vuo­den ver­ran. Si­vus­tol­le tai lo­mak­keen kaut­ta tul­leet ky­sy­myk­set kos­ki­vat konk­reet­ti­ses­ti väli­vuo­den suun­nit­te­lua: men­nä­kö kan­san­o­pis­toon te­ke­mään avoi­men yli­o­pis­ton opin­to­ja, mitä se mak­saa, ko­rot­taa­ko yo-arvo­sa­no­ja, mi­hin jär­jes­tyk­seen haku­koh­tei­ta lait­tai­si jne.

Vaik­ka jäl­ki­oh­jaus si­vus­ton kaut­ta päät­tyi­kin, Väli­vuo­si.net -si­vus­to pi­de­tään auki ai­na­kin vuo­den 2025 lop­puun asti ja ko­ke­muk­sem­me mu­kaan täl­lai­sel­le oh­jauk­sel­le oli­si tar­vet­ta jat­kos­sa­kin.

Kuva 1: Väli­vuo­si.net -pa­jaa pi­tä­mäs­sä Itä-Suo­men oh­jaus­päi­vil­lä 2023. Va­sem­mal­ta Visa, Kati, Anna, Iisa ja Hen­ri­ka. Kuva: Jari Lauk­ka­nen.

Opoharjoitteluun! Opas ohjaajalle.

Ken­täl­tä tul­leen pa­laut­teen mu­kaan opin­to-oh­jaa­jien har­joit­te­lun oh­jauk­sen on kai­vat­tu käy­tän­nön­lä­heis­tä opas­ta. Hy­vik­si ko­et­tu­jen käy­tän­tei­den avul­la opas esit­te­lee ta­po­ja ja me­ne­tel­miä to­teut­taa opin­to-oh­jaa­jien har­joit­te­lun oh­jaus­ta, al­ka­en aloi­tus­pala­ve­rin muis­ti­lis­tas­ta aina har­joit­te­lun pää­tös­pala­ve­riin.

Opas on laa­dit­tu yh­teis­työs­sä Itä-Suo­men yli­o­pis­ton Opin­to- ja ura­oh­jauk­sen kou­lu­tus­oh­jel­mas­sa oh­jaus­har­joit­te­lu­ja oh­jaa­vien yli­o­pis­to-opet­ta­jien kans­sa. Opas on suun­nat­tu eri­tyi­ses­ti lu­ki­on toi­min­ta­ym­pä­ris­tön oh­jaus­har­joit­te­lu­jen oh­jaa­mi­seen, mut­ta sitä voi so­vel­ta­en käyt­tää eri kou­lu­tus­as­teil­la.

Opas on teh­ty Bre­a­king Good -hank­kees­sa ja on va­paas­ti la­dat­ta­vis­sa Ope­tus­hal­li­tuk­sen Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­tos­ta.

Norssiin! Opas lukiolaiselle.

Tar­ve op­paal­le il­me­ni, kun vii­mei­sin lu­ki­on ope­tus­suun­ni­tel­ma otet­tiin käyt­töön. Niin ope­tus­hen­ki­lös­töl­le kuin opis­ke­li­joil­le oli­vat mo­net uu­det kä­sit­teet (mo­duu­li, opin­to­pis­te jne.) vie­rai­ta. Sa­mal­la avat­tiin lu­ki­o­lai­sen pol­kua la­ve­am­min, ikään kuin lu­ki­on alus­ta lop­puun. Opas on suun­nat­tu lu­ki­oon suun­taa­vil­le nuo­ril­le, lu­ki­o­lai­sil­le, hei­dän opin­to- ja ryh­män­oh­jaa­jil­leen sekä huol­ta­jil­le. Opas­ta on käy­tet­ty eri­tyi­ses­ti en­sim­mäi­sen jak­son ryh­män­oh­jaus­tuo­ki­oil­la sel­ven­tä­mään lu­ki­on aloi­tuk­sen kä­si­te­vii­dak­koa.

Opas on teh­ty Bre­a­king Good -hank­kees­sa ja lin­ki­tet­ty Ope­tus­hal­li­tuk­sen Avoin­ten oppi­ma­te­ri­aa­lien kir­jas­ton kaut­ta la­dat­ta­vak­si. Tie­dos­ton voi myös pyy­tää Word -muo­dos­sa te­ki­jöil­tä ja muo­ka­ta teks­te­jä, jos oma kou­lu­tus­or­ga­ni­saa­tio hyö­tyy niis­tä.

Opintojakson palautelomake

Yh­teis­työs­sä Tul­li­por­tin Nors­sin lu­ki­on ai­neen­o­pet­ta­jien ja yli­o­pis­ton pa­lau­te­lo­mak­kei­ta ke­hit­tä­nei­den asi­an­tun­ti­joi­den kans­sa työs­tet­tiin lu­ki­on opin­to­jak­son pa­lau­te­lo­ma­ke. FORMS –lo­mak­kel­la ai­neen­o­pet­ta­ja voi ke­rä­tä it­sel­leen pa­lau­tet­ta.

Mitä pi­dem­pään lo­ma­ket­ta ke­hi­tet­tiin ja tes­tau­tet­tiin lu­ki­o­lai­sil­la, sitä tii­viim­pi sii­tä tuli, sil­lä lo­mak­keen pi­tuus tip­pui kol­mas­o­saan en­sim­mäi­ses­tä ver­si­os­ta. Idea on, että jo­kai­nen käyt­tä­jä voi mo­nis­taa it­sel­leen ko­pi­on ja hal­lin­ta­oi­keuk­sien saa­mi­sen jäl­keen voi muo­ka­ta sitä it­sel­leen so­pi­vam­mak­si.

Lo­ma­ket­ta voi käyt­tää mai­nit­se­mal­la, että alku­pe­räi­nen on teh­ty Bre­a­king Good -hank­kees­sa. Vas­taa­van kal­tai­nen lo­ma­ke ke­hi­tet­tiin lu­ki­on eri­tyis­o­pe­tuk­sen tar­pei­siin, kar­toit­ta­maan mah­dol­li­sia tuen tar­pei­ta lu­ki­o­ta aloi­tet­ta­es­sa.

YKST.fi – Ylioppilaskirjoitusten suunnittelutyökalu

Idea työ­ka­lun to­teut­ta­mi­seen syn­tyi käy­tän­nön työs­tä eli re­aa­li­koe­päi­vien osal­ta vää­rin­täy­te­tys­tä yli­op­pi­las­kir­joi­tuk­siin il­moit­tau­tu­mis­lo­mak­kees­ta.

Yh­teis­työs­sä Digi­toi­mis­to Koo­der­sin kans­sa to­teu­te­tus­sa YKST.fi -työ­ka­lus­sa opis­ke­li­ja syöt­tää en­sin ai­ko­man­sa kir­joi­tus­ai­neet ja kir­joi­tus­ker­to­jen mää­rät. Sen jäl­keen si­joi­te­taan kir­joi­tus­ai­neet eri kir­joi­tus­ker­roil­le eli teh­dään ha­jau­tus­suun­ni­tel­ma. Par­hai­ten työ­ka­lun toi­mi­vuut­ta voi tes­ta­ta ku­vit­te­le­mal­la ole­van­sa kol­mel­la eri kir­joi­tus­ker­ral­la, vaik­ka­pa 6 eri ai­net­ta kir­joit­ta­va.

Työ­kalu pyr­kii var­mis­ta­maan, vas­taa­ko ai­ot­tu kir­joi­tus­suun­ni­tel­ma kir­joi­tus­ten vaa­dit­tua ra­ken­net­ta ja es­tä­mään re­aa­li­koe­päi­vien pääl­lek­käi­syy­det. Lo­puk­si val­miin kir­joi­tus­suun­ni­tel­man voi lä­het­tää it­sel­le ja vaik­ka äi­dil­le säh­kö­pos­tiin.

YKST -työ­kalu ke­hi­tet­tiin FCLab II –hank­kees­sa ja työ­kalu on käy­tet­tä­vis­sä alku­vuo­teen 2026. Ko­ke­muk­sem­me mu­kaan täl­le työ­ka­lul­le on ol­lut tar­vet­ta ja on jat­kos­sa­kin.

Pienryhmäohjaus lukiossa

Ver­ra­ton­ta laa­tua – Nor­maa­li­kou­lu­jen lu­ki­oi­den laa­tu­hank­keen yksi osa to­teu­tet­tiin Joen­suun Tul­li­por­tin nor­maa­li­kou­lun lu­ki­os­sa. Opin­to-oh­jauk­sen luok­ka­tun­tien si­jaan nii­tä to­teu­tet­tiin rin­nak­kai­si­na, struk­tu­roi­tui­na pien­ryh­mä­oh­jauk­si­na. Ku­kin al­ka­va lu­ki­on ryh­mä ja­et­tiin noin 22–24 opis­ke­li­jan si­jaan 7–8 hen­gen pien­ryh­miin, jois­sa oli help­po var­mis­tua, ovat­ko asi­at ym­mär­ret­ty, en­nen kuin siir­ryt­tiin eteen­päin.

Pien­ryh­mis­sä ko­koon­nut­tiin nel­jä ker­taa pe­rin­tei­sen opo­tun­nin si­jaan lu­ki­o­ta aloi­tet­ta­es­sa. Ryh­mien ko­koon­pano oli kiin­teä ja kun­kin ko­koon­tu­mis­ker­ran kes­to oli 75 mi­nuut­tia.

Elo-syys­kuus­sa 2023 Joen­suun Nors­sil­la to­teu­tet­tiin yh­teen­sä 60 pien­ryh­mä­oh­jaus­ta, jois­ta lu­ki­o­lai­sil­ta saa­tu pa­lau­te oli pää­a­si­as­sa po­si­tii­vis­ta. Kak­si kol­mes­ta ky­se­lyyn vas­tan­nees­ta (noin 67 %) va­lit­si­si pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyn mie­luum­min kuin pe­rin­tei­set luok­ka­muo­toi­set opo­tun­nit.

Pien­ryh­mä­työs­ken­te­lyn suun­nit­te­lus­sa ja käy­tän­nön to­teu­tuk­ses­sa mu­ka­na oli Itä-Suo­men yli­o­pis­ton Opin­to- ja ura­oh­jauk­sen kou­lu­tuk­sen yli­o­pis­to-opet­ta­ja. Hä­nen asi­an­tun­te­mus­taan hyö­dyn­net­tiin pe­da­go­gi­seen asi­an­tun­te­muk­seen ja pien­ryh­mä­oh­jauk­sen te­o­reet­ti­sen vii­te­ke­hyk­sen yh­teis­suun­nit­te­luun. Pien­ryh­mien suun­nit­te­lu al­koi jo edel­li­se­nä ke­vää­nä. Laa­jem­pi väli­ra­port­ti pien­ryh­mä­ko­kei­lus­ta löy­tyy lin­kis­tä.

Kuva 2: Pien­ryh­mä­oh­jauk­sen suun­nit­te­lua huh­ti­kuus­sa 2023. Va­sem­mal­ta Vee­ra, Anna, Iisa ja Hen­ri­ka. Kuva: Kati Hut­tu-Pant­sa­ri

Joen­suus­sa 10.1.2024,
Visa Tuo­mi­nen ja Kati Hut­tu-Pant­sa­ri

Laa­du­kas­ta opin­to-oh­jaus­ta lu­ki­ois­saLu­ki­oi­den laa­tu­jul­kai­su­ja 116.12.2023